Siirry suoraan sisältöön

Fysioterapia tuki- ja liikuntaelimistön toimintarajoitteissa sekä urheilijoiden terapiassaLaajuus (9 op)

Tunnus: SFTS1813

Laajuus

9 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Eeva Helminen,
  • Anu Myllyharju-Puikkonen,

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tutkia ja arvioida asiakkaan asentoa ja liikkumista sekä niihin liittyviä liikekontrollihäi-riöitä, tehdä erotusdiagnostista päättelyä hyödyntäen testejä sekä tunnistaa riskitekijöitä liittyen eri sairauksiin ja tule-toimintahäiriöihin.
Hän osaa laatia arvioinnin ja kliinisen päättelyn avulla fysioterapiasuunni-telmian asiakkaille ja urheilijoille sekä oppia kirjaamaan. Opiskelija osaa ohjata asiakkaan terapeuttista harjoit-telua progressiivisesti ja käyttää eri terapiamenetelmiä tarkoituksenmukai-sesti sekä ohjata toimintaa ergonomiaa hyödyntäen. Hän osaa soveltaa yksilöl-lisesti näyttöön perustuvia vaikuttamis-tapoja tule- elimistön toimintarajoit-teissa ja urheilijoiden terveyden edistämisessä

Sisältö

Tuki- ja liikuntaelimistön toiminta-rajoitteisen asiakkaan erotusdiag-nostinen tutkiminen, liiketoimintahäi-riöiden analyysi ja kliininen päättely. Erilaiset tule- fysioterapiaan soveltuvien terapeuttisten menetelmien perusteiden soveltaminen harjoittelussa ja ohjauksessa rangan, ala- ja yläraajo-jen toimintarajoitteissa ja urheiluvam-moissa. Harjoittelussa ja ohjauksessa korostuvat mobiliteettiin, stabiliteet-tiin, motoriseen liikekontrollinhäi-riöihin ja ergonomiaan perustuvat mene-telmät asiakkaan ja urheilijan terveyden edistämisessä. Perusteet ortopedis- traumatologisesta fysioterapiasta.

Esitietovaatimukset

Motorinen kehitys ja oppiminen, Exercise Physiology and Biomechanics, Toimin-takyvyn arviointi, Manuaalinen terapia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Erinomainen (5) Opiskelijalla on erit-täin laajat tiedot.Osaamisen näytössä opiskelijan arviointi- ja terapiamene-telmien käyttö ja ohjaustaidot ovat erinomaiset. Hän perustelee erittäin hyvin toimintaansa teoriaan perustuen sekä osaa yhdistää aiemmin opittua ja tuo esiin uusia ratkaisuja. Kliininen päättely, manuaalinen työskentely ja ohjaus ovat erinomaisella tasolla ja opiskelija pystyy sujuvaan johtopää-tösten tekemiseen ja kirjaamiseen. Hän huomioi työskentelyssään erittäin hyvin ergonomian, pystyy kehittävään itse- ja vertaisarviointiin. Kirjallisissa teh-tävissä hän osaa tuoda erittäin hyvin esiin keskeiset asiat ja hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoutta, lähteet ovat monipuoliset. Opiskelija arvioi ja seuraa erittäin hyvin fysioterapian tuloksellisuutta. Noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita.

Kiitettävä (4) Opiskelijalla on laajat tiedot ja taidot. Osaamisen näytössä opiskelijan arviointi- ja terapiamene-telmien käyttö ja ohjaustaidot ovat erittäin hyvät. Hän perustelee erittäin hyvin toimintaansa teoriaan perustuen sekä osaa yhdistää aiemmin opittua ja tuo esiin uusia ratkaisuja. Kliininen päättely, manuaalinen työskentely ja ohjaus ovat erittäin hyvällä tasolla ja opiskelija pystyy sujuvaan johtopää-tösten tekemiseen sekä yhteenvetojen kirjaamiseen. Hän huomioi työskentelys-sään hyvin ergonomian, pystyy kehittä-vään itse- ja vertaisarviointiin. Kirjallisissa tehtävissä hän osaa tuoda hyvin esiin keskeiset asiat ja hyödyntää hyvin näyttöön perustuvaa tietoutta, lähteet ovat monipuoliset. Opiskelija seuraa hyvin fysioterapian tuloksel-lisuutta. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita.

Hyvä (3) Opiskelijalla on hyvät tiedot ja taidot. Osaamisen näytössä opiskeli-jan arviointi- ja terapiamenetelmien käyttö ja ohjaustaidot ovat hyvät. Hän perustelee hyvin toimintaansa teoriaan perustuen sekä osaa yhdistää aiemmin opittua ja tuo esiin uusia ratkaisuja. Kliininen päättely, manuaalinen työs-kentely ja ohjaus ovat hyvällä tasolla ja opiskelija pystyy johtopäätösten tekemiseen ja kirjaamiseen. Hän huomioi työskentelyssään hyvin ergonomian, pys-tyy kehittävään itse- ja vertaisarvi-ointiin. Kirjallisissa tehtävissä hän osaa tuoda esiin keskeiset asiat ja hyödyntää hyvin näyttöön perustuvaa tietoutta, lähteet ovat monipuoliset. Oiskelija arvioi ja seuraa fysioterapian tuloksellisuutta. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita.

Tyydyttävä (2) Opiskelijalla on kohtalaiset tiedot ja taidot. Osaamisen näytössä opiskelijan arviointi- ja tera-piamenetelmien käyttö ja ohjaustaidot ovat kohtalaiset. Hän perustelee osit-tain toimintaansa teoriaan perustuen, haastavaa on aiemmin opittujen asioiden yhdistämisessä. Kliinisessä päättelyssä, manuaalisessa työskentelyssä ja ohjauk-sessa on haasteita, johtopäätösten teke-minen ja kirjaaminen on vaikeaa. Hän ei huomio ergonomiaa työssään. Itse- ja vertaisarviointi onnistuu osittain. Kirjallisissa tehtävissä hän tuo esiin epäoleellisia asioita ja hyödyntää vähän näyttöön perustuvaa tietoutta, lähteitä on vähän. Opiskelija seuraa fysiotera-pian tuloksellisuutta ajoittain. Opis-kelija noudattaa osittain Jamkin kirjallisen työn ohjeita.

Välttävä (1) Opiskelijalla on välttävät tiedot ja taidot.Osaamisen näytössä opiskelijan arviointi- ja terapiamene-telmien käyttö ja ohjaustaidot ovat välttävät. Hänellä on vaikeuksia perus-tella toimintaansa teoriaan perustuen ja vaikeuksia on aiemmin opittujen asioiden yhdistämisessä. Kliinisessä päättelyssä, manuaalisessa työskentelyssä ja ohjauk-sessa on isoja haasteita, johtopäätösten tekeminen ja kirjaaminen on vaikeaa. Hän ei huomio ergonomiaa työssään. Itse- ja vertaisarviointi ei onnistu. Kirjal-lisissa tehtävissä hän tuo esiin epäo-leellisia asioita ja työstä puuttuu näyttöön perustuva tietous, lähteitä on muutama.Opiskelijalla on haasteita seurata fysioterapian tuloksellisuutta. Opiskelija ei täysin noudata Jamkin kirjallisen työn ohjeita.