Siirry suoraan sisältöön

Fysioterapia keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteissaLaajuus (9 op)

Tunnus: SFTS1814

Laajuus

9 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Pirjo Hynynen,
  • Pirjo Mäki-Natunen,

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa käyttää erilaisia luotettavia arviointimenetelmiä tutkiakseen ja analysoidakseen neurologisen asiakkaan toimintakyvyn edellytyksiä ja toimintarajoitteita, erityisesti asiakkaan liikkumiskykyä. Hän osaa soveltaa fysioterapian näyttöön perustuvia vaikuttamistapoja keskus- ja ääreishermostoon liittyvissä toimintarajoitteissa. Opiskelija osaa hyödyntää apuvälineteknologiaa asiakkaiden fyysisen aktiivisuuden- ja toimintakyvyn tukemisessa

Sisältö

Neurologisen asiakkaan toimintakyvyn arviointi ja kuntoutuksen laaja-alaisuus. Fysioterapian vaikuttamismahdollisuudet hermoston eri tasojen häiriöistä johtuviin neurologisiin ja kognitiivisiin oireisiin sekä psykomotoriikan muutoksiin esim. tonus-, koordinaatio-, tarkkaavaisuus-, kommunikaatio- ja muistihäiriöt. Fysioterapian erityispiirteet sekä lapsi- että aikuisneurologisilla asiakkailla. (Keskoslapset, CP- ja tarkkaavaisuushäiriöt, ADHD, MMC- lihastauti- ja autistilapset. Aivohalvaus-, aivovamma-, Parkinson-, MS ja selkäydinvammapotilaat sekä neuropatia- ja perifeeriset hermovammapotilaat)

Esitietovaatimukset

Terapeuttisen harjoittelun, ja liikuntaryhmien ohjaamisen osaaminen. Fysioterapia aineenvaihdunnan, hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintarajoitteissa sekä
Wellness technology and environmental planning.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Erinomainen (5): Opiskelija omaa laajat tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista ja fysioterapiasta. Hän perustelee toimintaansa ja luo uusia ratkaisuja. Hän osoittaa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.

Kiitettävä (4): Opiskleija omaa hyvät tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista ja fysioterapiasta. Hän perustelee toimintaansa ja luo uusia ratkaisuja. Hän osoittaa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.

Hyvä (3): Opiskelija omaa hyvät tiedot ja taidot keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista ja fysioterapiasta. Hän perustelee toimintaansa, pyrkien yhdistelemään ja soveltamaan tietoja ja taitoja. Hän osoittaa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti lähteitä.

Tyydyttävä (2): Opiskelijan tieto keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista ja fysioterapiasta koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Opiskelijan tehtävistä löytyy yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin alan kirjallisuutta ja lähdeviitteitä käytetty.

Välttävä (1): Opiskelijan tieto keskus- ja ääreishermoston toimintarajoitteisiin liittyvästä arvioinnista ja fysioterapiasta koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Opiskelija hallitsee asiaan liittyviä perustaitoja. Opiskelijan tehtävistä löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta on niukkaa. Kuitenkin alan kirjallisuutta ja lähdeviitteitä on käytetty.

Hylätty (0) Opiskelija ei saavuta hyväksyttyä / välttävää tasoa