Siirry suoraan sisältöön

RakenneanalyysiprojektiLaajuus (6 op)

Tunnus: TKSUJ400

Laajuus

6 op

Opetuskieli

  • suomi
  • englanti

Vastuuhenkilö

  • Petri Luosma,
  • Tomi Nieminen,

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa käytäntöön erityisesti konetekniikan suuntaavissa ammattiopinnoissa opetettuja asioita, hän harjaantuu teollisuuden työskentelytapoihin ja valmentautuu tuotekehitys- tai suunnitteluinsinöörin tyypillisiin työtehtäviin erityisesti teknisen laskennan alueella.

Riippuen projektiaiheesta painotus voi olla erilainen seuraavissa
EA-KN EUR-ACE Tieto ja ymmärrys: Projektin aikana opiskelijan systemaattinen ymmärrys rakenneanalyysien keskeisistä perusnäkökulmista ja -käsitteistä vahvistuu. Samalla konkretisoituu tekniikan laaja ja monitieteinen luonne.

EA-EN EUR-ACE Tekninen analyysi: Opiskelija oppii tunnistamaan, muotoilemaan ja ratkaisemaan teknisiä ongelmia käyttäen opetettuja menetelmiä. Hän oppii soveltamaan tietoa analysointeja tehdessään sekä valitessaan tarvittavia analyysi- ja mallintamismenetelmiä.

EA-EE EUR-ACE Tekninen suunnittelu: Opiskelija kykenee soveltamaan tietoa ja ymmärrystä määriteltyjä vaatimuksia vastaavien suunnitelmien kehittämiseksi ja toteuttamiseksi. Hän on ymmärrys rakenneanalyysimenetelmistä ja kyky soveltaa niitä.

TKNYR Yritystalousosaaminen: Opiskelija harjaantuu kustannusnäkökulman huomioon ottamisessa valintoja ja pohdintoja tehdessään.

YHTVI Viestintäosaaminen: Opiskelija oppii/harjaantuu suullista ja kirjallista viestintää osallistuessaan seminaariesityksiin ja laatiessaan projektiraportin.
Opiskelija oppii tiimityöskentelytaitoja ja osaa huomioida tiimin henkilöt.

Sisältö

Opintojakson sisältönä on soveltaa käytäntöön opintokokonaisuudessa opeteltavia asioita. Samalla opiskelija syventää osaamistaan valitsemastaan aiheesta.

Esitietovaatimukset

Opiskelija omaa lujuusteknisen perusosaamisen ja pystyy yksinkertaisten rakenteiden staattiseen mitoitukseen käsikirjojen ja taulukkotapausten avulla. Opiskelija osaa hyödyntää koneenosia koneiden ja niiden rakenteiden suunnittelussa. Hän osaa suunnitella koneenosien perusliitoksia. Opiskelijalla on materiaalitekniikan perustiedot ja hän tuntee eri materiaaliryhmät, niiden ominaisuudet sekä yleisimmät käyttökohteet teknisissä sovelluksissa. Opiskelija osaa tuottaa työ- ja kokoonpanopiirustuksia sekä hallitsee 3D-mallintamisen ja työpiirustusten tuottamisen 3-D mallista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1): Opiskelijalla on puutteita projektin kokonaisvaltaisessa toteutuksessa, se ei etene aikataulun mukaan eikä toteutuksessa ole osattu hyödyntää muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja. Ongelmaratkaisussa hän ei ole pohtinut eri vaihtoehtoja ja tiedonhaku on ollut suppeaa. Hän saavuttaa projektissa vain osittain toimeksiantajaa tyydyttävät tulokset. Raporttia ei ole kirjoitettu JAMKin opinnäytetyöohjeistusta noudattaen. Opiskelijan rooli seminaariesityksessä jää vaatimattomaksi.

Tyydyttävä (2): Opiskelijalla on lieviä puutteita projektin kokonaisvaltaisessa toteutuksessa, se ei aivan etene aikataulun mukaan eikä toteutuksessa ole juurikaan osattu hyödyntää muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja. Ongelmaratkaisussa hän ei juurikaan ole pohtinut eri vaihtoehtoja ja tiedonhaku on ollut suppeahkoa. Hän saavuttaa projektissa vain osittain mahdollista toimeksiantajaa tyydyttävät tulokset. Raporttia ei täysin ole kirjoitettu JAMKin opinnäytetyöohjeistusta noudattaen. Opiskelijan rooli seminaariesityksessä jää vaatimattomaksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija hallitsee kohtuullisen vaativan projektin, se etenee aikataulun mukaan ja toteutuksessa on hyödynnetty joitakin muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja. Ongelmaratkaisussa hän on pohtinut eri vaihtoehtoja ja tiedonhaku on ollut monipuolista. Toimeksiantaja on tyytyväinen projektin tuloksiin. Raportti on kirjoitettu JAMK opinnäytetyöohjeistusta noudattaen. Opiskelijan rooli seminaariesityksessä on merkittävä.

Kiitettävä (4): Kuten edellinen taso, mutta ongelma on vaativampi ja soveltaminen käytäntöön onnistuneempi. Projektissa on hyödynnetty laajahkosti muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja ja tiedonhaku on ollut laaja-alaista. Toimeksiantaja on hyvin tyytyväinen tuloksiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Kuten edellinen taso, mutta ongelma on erityisen vaativa ja soveltaminen käytäntöön on erittäin onnistunutta, mistä toimeksiantaja on myös samaa mieltä. Projektissa on tunnistettavissa innovatiivisuuden piirteitä. Projektissa on hyödynnetty laajasti muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja.

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

6 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Teknologiayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Konetekniikka (AMK)
Opettaja
  • Petri Luosma
  • Tomi Nieminen
Vastuuopettaja

Petri Luosma

Ryhmät
  • TKN21VK
    Konetekniikka (AMK), vaihto-opiskelu/Exchange studies
  • TKN18SA
    Konetekniikka

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa käytäntöön erityisesti konetekniikan suuntaavissa ammattiopinnoissa opetettuja asioita, hän harjaantuu teollisuuden työskentelytapoihin ja valmentautuu tuotekehitys- tai suunnitteluinsinöörin tyypillisiin työtehtäviin erityisesti teknisen laskennan alueella.

Riippuen projektiaiheesta painotus voi olla erilainen seuraavissa
EA-KN EUR-ACE Tieto ja ymmärrys: Projektin aikana opiskelijan systemaattinen ymmärrys rakenneanalyysien keskeisistä perusnäkökulmista ja -käsitteistä vahvistuu. Samalla konkretisoituu tekniikan laaja ja monitieteinen luonne.

EA-EN EUR-ACE Tekninen analyysi: Opiskelija oppii tunnistamaan, muotoilemaan ja ratkaisemaan teknisiä ongelmia käyttäen opetettuja menetelmiä. Hän oppii soveltamaan tietoa analysointeja tehdessään sekä valitessaan tarvittavia analyysi- ja mallintamismenetelmiä.

EA-EE EUR-ACE Tekninen suunnittelu: Opiskelija kykenee soveltamaan tietoa ja ymmärrystä määriteltyjä vaatimuksia vastaavien suunnitelmien kehittämiseksi ja toteuttamiseksi. Hän on ymmärrys rakenneanalyysimenetelmistä ja kyky soveltaa niitä.

TKNYR Yritystalousosaaminen: Opiskelija harjaantuu kustannusnäkökulman huomioon ottamisessa valintoja ja pohdintoja tehdessään.

YHTVI Viestintäosaaminen: Opiskelija oppii/harjaantuu suullista ja kirjallista viestintää osallistuessaan seminaariesityksiin ja laatiessaan projektiraportin.
Opiskelija oppii tiimityöskentelytaitoja ja osaa huomioida tiimin henkilöt.

Sisältö

Opintojakson sisältönä on soveltaa käytäntöön opintokokonaisuudessa opeteltavia asioita. Samalla opiskelija syventää osaamistaan valitsemastaan aiheesta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Luentomateriaali.

Opetusmenetelmät

Työ tehdään tiimityönä kolmen tai neljän hengen ryhmissä, projektihallinnan periaatteita noudattaen joko asiakasyritykseltä tai opettajalta saadusta aiheesta. Projektiaiheet ja alkuohjeistusta annetaan lähitunneilla kolmen ensimmäisen viikon aikana, jonka jälkeen ohjaavan opettajan kanssa sovitaan ohjaustapaamiset, joita on kahden viikon välein.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Raportin palautus ja seminaariesitys opintojakson lopussa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 8 h. Ohjaustapaamiset 10 h. Itsenäinen tiimityöskentely 144 h. Yhteensä kuormittavuus 162 h.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä (1): Opiskelijalla on puutteita projektin kokonaisvaltaisessa toteutuksessa, se ei etene aikataulun mukaan eikä toteutuksessa ole osattu hyödyntää muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja. Ongelmaratkaisussa hän ei ole pohtinut eri vaihtoehtoja ja tiedonhaku on ollut suppeaa. Hän saavuttaa projektissa vain osittain toimeksiantajaa tyydyttävät tulokset. Raporttia ei ole kirjoitettu JAMKin opinnäytetyöohjeistusta noudattaen. Opiskelijan rooli seminaariesityksessä jää vaatimattomaksi.

Tyydyttävä (2): Opiskelijalla on lieviä puutteita projektin kokonaisvaltaisessa toteutuksessa, se ei aivan etene aikataulun mukaan eikä toteutuksessa ole juurikaan osattu hyödyntää muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja. Ongelmaratkaisussa hän ei juurikaan ole pohtinut eri vaihtoehtoja ja tiedonhaku on ollut suppeahkoa. Hän saavuttaa projektissa vain osittain mahdollista toimeksiantajaa tyydyttävät tulokset. Raporttia ei täysin ole kirjoitettu JAMKin opinnäytetyöohjeistusta noudattaen. Opiskelijan rooli seminaariesityksessä jää vaatimattomaksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3): Opiskelija hallitsee kohtuullisen vaativan projektin, se etenee aikataulun mukaan ja toteutuksessa on hyödynnetty joitakin muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja. Ongelmaratkaisussa hän on pohtinut eri vaihtoehtoja ja tiedonhaku on ollut monipuolista. Toimeksiantaja on tyytyväinen projektin tuloksiin. Raportti on kirjoitettu JAMK opinnäytetyöohjeistusta noudattaen. Opiskelijan rooli seminaariesityksessä on merkittävä.

Kiitettävä (4): Kuten edellinen taso, mutta ongelma on vaativampi ja soveltaminen käytäntöön onnistuneempi. Projektissa on hyödynnetty laajahkosti muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja ja tiedonhaku on ollut laaja-alaista. Toimeksiantaja on hyvin tyytyväinen tuloksiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Kuten edellinen taso, mutta ongelma on erityisen vaativa ja soveltaminen käytäntöön on erittäin onnistunutta, mistä toimeksiantaja on myös samaa mieltä. Projektissa on tunnistettavissa innovatiivisuuden piirteitä. Projektissa on hyödynnetty laajasti muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja.

Esitietovaatimukset

Opiskelija omaa lujuusteknisen perusosaamisen ja pystyy yksinkertaisten rakenteiden staattiseen mitoitukseen käsikirjojen ja taulukkotapausten avulla. Opiskelija osaa hyödyntää koneenosia koneiden ja niiden rakenteiden suunnittelussa. Hän osaa suunnitella koneenosien perusliitoksia. Opiskelijalla on materiaalitekniikan perustiedot ja hän tuntee eri materiaaliryhmät, niiden ominaisuudet sekä yleisimmät käyttökohteet teknisissä sovelluksissa. Opiskelija osaa tuottaa työ- ja kokoonpanopiirustuksia sekä hallitsee 3D-mallintamisen ja työpiirustusten tuottamisen 3-D mallista.

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

6 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Teknologiayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Konetekniikka (AMK)
Opettaja
  • Petri Luosma
  • Tomi Nieminen
Vastuuopettaja

Petri Luosma

Ryhmät
  • TKN19SA
    Konetekniikka A
  • TKN22VK
    Konetekniikka (AMK), vaihto-opiskelu/Exchange studies

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa käytäntöön erityisesti konetekniikan suuntaavissa ammattiopinnoissa opetettuja asioita, hän harjaantuu teollisuuden työskentelytapoihin ja valmentautuu tuotekehitys- tai suunnitteluinsinöörin tyypillisiin työtehtäviin erityisesti teknisen laskennan alueella.

Riippuen projektiaiheesta painotus voi olla erilainen seuraavissa
EA-KN EUR-ACE Tieto ja ymmärrys: Projektin aikana opiskelijan systemaattinen ymmärrys rakenneanalyysien keskeisistä perusnäkökulmista ja -käsitteistä vahvistuu. Samalla konkretisoituu tekniikan laaja ja monitieteinen luonne.

EA-EN EUR-ACE Tekninen analyysi: Opiskelija oppii tunnistamaan, muotoilemaan ja ratkaisemaan teknisiä ongelmia käyttäen opetettuja menetelmiä. Hän oppii soveltamaan tietoa analysointeja tehdessään sekä valitessaan tarvittavia analyysi- ja mallintamismenetelmiä.

EA-EE EUR-ACE Tekninen suunnittelu: Opiskelija kykenee soveltamaan tietoa ja ymmärrystä määriteltyjä vaatimuksia vastaavien suunnitelmien kehittämiseksi ja toteuttamiseksi. Hän on ymmärrys rakenneanalyysimenetelmistä ja kyky soveltaa niitä.

TKNYR Yritystalousosaaminen: Opiskelija harjaantuu kustannusnäkökulman huomioon ottamisessa valintoja ja pohdintoja tehdessään.

YHTVI Viestintäosaaminen: Opiskelija oppii/harjaantuu suullista ja kirjallista viestintää osallistuessaan seminaariesityksiin ja laatiessaan projektiraportin.
Opiskelija oppii tiimityöskentelytaitoja ja osaa huomioida tiimin henkilöt.

Sisältö

Opintojakson sisältönä on soveltaa käytäntöön opintokokonaisuudessa opeteltavia asioita. Samalla opiskelija syventää osaamistaan valitsemastaan aiheesta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Luentomateriaali.

Opetusmenetelmät

Työ tehdään tiimityönä kolmen tai neljän hengen ryhmissä, projektihallinnan periaatteita noudattaen joko asiakasyritykseltä tai opettajalta saadusta aiheesta. Projektiaiheet ja alkuohjeistusta annetaan lähitunneilla kolmen ensimmäisen viikon aikana, jonka jälkeen ohjaavan opettajan kanssa sovitaan ohjaustapaamiset, joita on kahden viikon välein.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Raportin palautus ja seminaariesitys opintojakson lopussa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 8 h. Ohjaustapaamiset 10 h. Itsenäinen tiimityöskentely 144 h. Yhteensä kuormittavuus 162 h.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä (1): Opiskelijalla on puutteita projektin kokonaisvaltaisessa toteutuksessa, se ei etene aikataulun mukaan eikä toteutuksessa ole osattu hyödyntää muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja. Ongelmaratkaisussa hän ei ole pohtinut eri vaihtoehtoja ja tiedonhaku on ollut suppeaa. Hän saavuttaa projektissa vain osittain toimeksiantajaa tyydyttävät tulokset. Raporttia ei ole kirjoitettu JAMKin opinnäytetyöohjeistusta noudattaen. Opiskelijan rooli seminaariesityksessä jää vaatimattomaksi.

Tyydyttävä (2): Opiskelijalla on lieviä puutteita projektin kokonaisvaltaisessa toteutuksessa, se ei aivan etene aikataulun mukaan eikä toteutuksessa ole juurikaan osattu hyödyntää muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja. Ongelmaratkaisussa hän ei juurikaan ole pohtinut eri vaihtoehtoja ja tiedonhaku on ollut suppeahkoa. Hän saavuttaa projektissa vain osittain mahdollista toimeksiantajaa tyydyttävät tulokset. Raporttia ei täysin ole kirjoitettu JAMKin opinnäytetyöohjeistusta noudattaen. Opiskelijan rooli seminaariesityksessä jää vaatimattomaksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3): Opiskelija hallitsee kohtuullisen vaativan projektin, se etenee aikataulun mukaan ja toteutuksessa on hyödynnetty joitakin muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja. Ongelmaratkaisussa hän on pohtinut eri vaihtoehtoja ja tiedonhaku on ollut monipuolista. Toimeksiantaja on tyytyväinen projektin tuloksiin. Raportti on kirjoitettu JAMK opinnäytetyöohjeistusta noudattaen. Opiskelijan rooli seminaariesityksessä on merkittävä.

Kiitettävä (4): Kuten edellinen taso, mutta ongelma on vaativampi ja soveltaminen käytäntöön onnistuneempi. Projektissa on hyödynnetty laajahkosti muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja ja tiedonhaku on ollut laaja-alaista. Toimeksiantaja on hyvin tyytyväinen tuloksiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Kuten edellinen taso, mutta ongelma on erityisen vaativa ja soveltaminen käytäntöön on erittäin onnistunutta, mistä toimeksiantaja on myös samaa mieltä. Projektissa on tunnistettavissa innovatiivisuuden piirteitä. Projektissa on hyödynnetty laajasti muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja.

Esitietovaatimukset

Opiskelija omaa lujuusteknisen perusosaamisen ja pystyy yksinkertaisten rakenteiden staattiseen mitoitukseen käsikirjojen ja taulukkotapausten avulla. Opiskelija osaa hyödyntää koneenosia koneiden ja niiden rakenteiden suunnittelussa. Hän osaa suunnitella koneenosien perusliitoksia. Opiskelijalla on materiaalitekniikan perustiedot ja hän tuntee eri materiaaliryhmät, niiden ominaisuudet sekä yleisimmät käyttökohteet teknisissä sovelluksissa. Opiskelija osaa tuottaa työ- ja kokoonpanopiirustuksia sekä hallitsee 3D-mallintamisen ja työpiirustusten tuottamisen 3-D mallista.