Siirry suoraan sisältöön

SäätötekniikkaLaajuus (3 op)

Tunnus: TSAAA130

Laajuus

3 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Ari Kuisma,

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää säätöjärjestelmän rakenteet ja pystyy suorittamaan säätöpiirien analysointia sekä viritystä niin, että tuotannon keskeisimpien laatusuureiden osalta voidaan päästä käytännön kannalta hyvään tulokseen. Opiskelija pystyy suunnittelemaan ja virittämään prosessin säätöjä tapauksissa, joissa esiintyy häiriöitä, viiveitä tai epälineaarisuuksia sekä toteuttamaan myötäkytkettyjä säätöjä ja kaskadisäätöjä.

TSASO- Suunnitteluosaaminen
Opiskelija osaa suunnitella prosessikaavion perusteella periaatteellisen säätökytkennän.

TSAPL- Prosessi-, laite- ja järjestelmäosaaminen
Opiskelija osaa suunnitella prosesseille ja kenttälaitteille sopivan säätöratkaisun.

EA-ER: Tekniikan soveltaminen käytäntöön
Opiskelija osaa testata ja virittää PID-säätimen laboratorion prosessiin.

Sisältö

säätöpiirien rakenteet ja ominaisuudet
MATLAB/SIMULINK-mallinnus- ja simulointiohjelmisto dynaamisen järjestelmän mallintaminen
säätömenetelmät
säädön suorituskyvyn mittaaminen ja optimointi

Esitietovaatimukset

Automaatio- ja mittaustekniikan perusteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1): Opiskelija tunnistaa perusasiat ja terminologian, mutta niiden tulkitseminen on haasteellista.

Tyydyttävä (2): Opiskelija tuntee perusasiat ja terminologian, mutta keskeisten asioiden soveltaminen on haasteellista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija:
•ymmärtää dynaamisten järjestelmien mallintamisen perusteet
•osaa suunnitella PID-säätimen dynaamiselle järjestelmälle
•osaa testata ja virittää toteuttamansa PID-säätimen
•ymmärtää toimintaperiaatteet niin syvällisesti, että osaa paikantaa toimimattomuuksien syyt

Kiitettävä (4): Opiskelija hallitsee keskeiset asiat ja niiden soveltamisen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Opiskelija hallitsee keskeiset asiat ja osaa soveltaa niitä hahmottaen erilaisia ratkaisuja luovuutta ja innovatiivisuutta osoittaen.