Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan monitieteiset lähtökohdatLaajuus (3 op)

Tunnus: SOSS1501

Laajuus

3 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• tuntee sosiaali- ja kasvatustieteiden perusteet ja tunnistaa sosiaalialan erityisyyden usean eri tieteenalan käsitteitä ja lähtökohtia soveltavana alana
• ymmärtää sosiaali- ja kasvatustieteellistä peruskäsitteistöä sekä sosiaalialan arvoja työssään

Sisältö

• Sosiaalialan asiantuntijuuden monitieteellinen ja eettinen perusta
• Sosiaalialan peruskäsitteistö

Esitietovaatimukset

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa
• suunnitella asiayhteyteen relevantin käsiteanalyysin hyödyntämällä monitieteistä teoreettista perustaa
• vertailla keskeisiä käsitteitä ja niiden välisiä suhteita
• yleistää valitsemansa teoreettiset käsitteet sosiaalialan työssä tarvittavaan osaamiseen ja sosiaalialan tehtäviin
• vertailla sosiaalitieteiden ja kasvatustieteiden teoreettisten käsitteiden välisiä yhtäläisyyksiä ja eroja
• vetää johtopäätöksiä tarkastelemiensa käsitteiden pohjalta niiden merkityksestä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasolla
• tuottaa Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.

Kiitettävä (4) Opiskelija osaa
• suunnitella asiayhteyteen relevantin käsiteanalyysin hyödyntämällä monitieteistä teoreettista perustaa
• perustella keskeisiä käsitteitä ja niiden välisiä suhteita
• arvioida valitsemansa teoreettisia käsitteitä suhteessa sosiaalialan työssä tarvittavaan osaamiseen ja sosiaalialan tehtäviin
• tulkita sosiaalitieteiden ja kasvatustieteiden teoreettisten käsitteiden välisiä yhtäläisyyksiä ja eroja
• analysoida tarkastelemiensa käsitteiden pohjalta niiden merkityksestä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasolla
• tuottaa Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.

Hyvä (3) Opiskelija osaa
• löytää asiayhteyteen relevanttiin käsiteanalyysiin eri käsitteitä hyödyntämällä monitieteistä teoreettista perustaa
• analysoida keskeisiä käsitteitä ja niiden välisiä suhteita
• analysoida valitsemiaan teoreettisia käsitteitä suhteessa sosiaalialan työssä tarvittavaan osaamiseen ja sosiaalialan tehtäviin
• vertailla sosiaalitieteiden ja kasvatustieteiden teoreettisten käsitteiden välisiä yhtäläisyyksiä ja eroja
• selittää tarkastelemiensa käsitteiden pohjalta niiden yhteyttä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasolla
• tuottaa Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.

Tyydyttävä (2) Opiskelija osaa
• antaa esimerkkejä eri teoreettisista käsitteistä hyödyntämällä monitieteistä teoreettista perustaa
• nimetä keskeisiä käsitteitä ja kuvata välisiä suhteita
• kuvata valitsemiaan teoreettisia käsitteitä suhteessa sosiaalialan työssä tarvittavaan osaamiseen ja sosiaalialan tehtäviin
• ymmärtää sosiaalitieteiden ja kasvatustieteiden teoreettisten käsitteiden välisiä yhtäläisyyksiä ja eroja
• kuvata tarkastelemiensa käsitteiden pohjalta niiden yhteyttä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasolla
• tuottaa Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.

Välttävä (1) Opiskelija osaa
• nimetä joitakin teoreettisia peruskäsitteitä hyödyntämällä monitieteistä teoreettista perustaa
• ymmärtää käsitteiden välisiä suhteita
• ymmärtää joiltakin osin sosiaalialan työssä tarvittavaan osaamiseen ja sosiaalialan tehtäviin liittyvää teoreettista perustaa
• nimetä joitakin yhtäläisyyksiä ja eroja sosiaalitieteiden ja kasvatustieteiden teoreettisten käsitteiden välillä
• ymmärtää joidenkin käsitteiden yhteyttä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasolla
• tuottaa Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen