Siirry suoraan sisältöön

Asiakastyön orientoiva harjoitteluLaajuus (6 op)

Tunnus: SOSSW500

Laajuus

6 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Raija Lundahl,

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa toimia valitsemassaan sosiaalialan toimintaympäristössä ja työyhteisössä, sen perustehtävissä ja asiakastyössä aktiivisesti ja eettisesti. Hän tuntee toimintaympäristönsä tarjoamat palvelut, asiakastyön toimintaperiaatteet, toimintaa ohjaavat säädökset, yhteistyöverkostoja ja työmenetelmiä. Hän osaa tukea ja avustaa asiakkaita heidän päivittäisissä toimissaan ja osaa kehittää omia vuorovaikutus- ja työyhteisötaitojaan.

Sisältö

• käytännön työ ja opiskelu opiskelijan henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaan valitussa sosiaalialan toimintayksikössä
• perehtyminen sosiaalialan palvelujärjestelmään, asiakkaisiin ja heidän palveluprosesseihinsa
• asiakastyön menetelmien harjoittelu
• asiakkaiden tukeminen ja avustaminen heidän päivittäisissä toiminnoissaan
• asiakastyön valmiuksien ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu, arviointi ja kehittäminen

Esitietovaatimukset

Opiskelija tuntee sosiaalialan asiakastyön teoreettiset ja eettiset perusteet.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hyväksytty (S) Opiskelija
• osaa nimetä ja kuvata valitsemansa harjoittelupaikan tuottamat palvelut ja osaa suhteuttaa ne kunnan tai muun toimeksiantajan palvelukokonaisuuteen
• tietää ja osaa esittää harjoittelupaikan toimintaa säätelevät ja ohjaavat keskeiset lait ja säädökset
• osaa kuvata harjoittelupaikan yhteistyötahoja ja niiden kanssa tehtäviä yhteistyön muotoja
• tuntee ja osaa esitellä harjoittelupaikan asiakastyön toimintaperiaatteet; tavoitteet, suunnitelmat ja työmenetelmät ja harjoittelee niitä aktiivisesti
• tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja voimavaroja sekä osaa ottaa ne huomioon omassa toiminnassaan
• on työyhteisössä oma-aloitteinen ja toteuttaa sosiaalialan arvoja ja ammattieettisiä periaatteita sekä noudattaa salassapito- ja vaitiolovelvollisuussitoumustaan
• tunnistaa alalla tarvittavan ja oma osaamisensa sekä pyrkii osaamisensa tavoitteelliseen kehittämiseen ja arviointiin.