Siirry suoraan sisältöön

Asiakastyön harjoittelu 1Laajuus (12 op)

Tunnus: SOSSW501

Laajuus

12 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Timo Hintikka,
  • Tuija Ketola,

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• osaa arvioida ja kehittää osaamistaan sekä ammattitaitoaan sosiaali- ja kasvatusalan toimintaympäristöissä
• kykenee toimimaan sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti
• osaa arvioida erilaisissa elämäntilanteissa olevien asiakkaiden palvelutarpeita ja osaa toimia palveluohjauksellisella työotteella
• osaa suunnitella toimintaa, tukea ja ohjata tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja elämäntilanteissaan
• osaa käyttää ja soveltaa asiakastyön menetelmiä.

Sisältö

• Sosiaaliohjauksen polku: Ohjattu harjoittelu sosiaaliohjauksen eri toimintaympäristöissä.
• Kasvatustyön polku: Ohjattu varhaiskasvatuksen harjoittelu päiväkodissa.
• Harjoittelun tarkempi sisällöllinen ohjeistus annetaan erikseen opiskelijan opintopolun mukaan.

Esitietovaatimukset

Opiskelija tietää asiakastyön ammatillisia, eettisistä ja sosiaaliohjauksellisia ja/tai pedagogisia periaatteita. Hän osaa soveltaa ilmaisullisia ja toiminnallisia menetelmiä asiakastyössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty (S) • Opiskelija osaa kuvata harjoittelupaikkansa toiminnan, toimintaperiaatteet ja palvelut osana suomalaista yhteiskuntaa, paikallista palvelutuotantoa ja -järjestelmää. Opiskelija nimeää sisäisen ja ulkoisen moniammattillisen työn toimintoja osana asiakas- ja verkostotyötä. • Opiskelija havaitsee ja tunnistaa erilaisten asiakkaiden yksilölliset tarpeet ja voimavarat palveluiden, ohjauksen, hoidon, kasvatuksen ja oppimisen lähtökohtana. • Opiskelija luo ammatillisen ja asiakkaita osallistavan vuorovaikutus- ja ohjaussuhteen. Hän on luontevassa kontaktissa asiakkaan perheeseen, omaisiin ja verkostoihin sekä osallistuu heidän kanssaan tehtävään yhteistyöhön. • Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi asiakastyötä, kasvatusta ja ryhmäohjausta yhteistyössä henkilökunnan kanssa. Opiskelija on sisäistänyt sosionomin työtä ohjaavat arvot ja ammattieettiset periaatteet. • Opiskelija toimii perusteltujen toimintaperiaatteidensa eli käyttöteoriansa mukaisesti. Hän analysoi ja arvioi realistisesti valmiuksiaan toimia työyhteisössä.