Skip to main content

Basics of Vocational Special Needs Education 2Laajuus (5 cr)

Code: AE00BC91

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Responsible person

  • Kaija Peuna-Korpioja
  • Leena Selkivuori
  • Jari Karttunen

Objective

Opintojakson tarkoitus:

Tällä opintojaksolla perehdyt erityisen tuen järjestämistä koskeviin ohjeisiin ja säädöksiin niin opiskelija- kuin oppilaitostasolla. Tutustut erityisen tuen toimintamalleihin ja arvioit oman oppilaitoksesi erityisen tuen toimivuutta ja kehittämistarpeita. Tarkastelet myös erityisopettajan roolia ja tehtäviä oppimisen edistäjänä ja inklusiivisen koulutuksen kehittäjänä.

Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan:

Kehittämisosaamista
joka tarkoittaa erityisopettajan valmiuksia suunnitella ja toteuttaa inklusiivisia ratkaisuja omassa työskentelyssään ja yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Se edellyttää inklusiivisen koulutuksen idean ymmärtämistä ja erityistä tukea/vaativaa erityistä tukea ohjaavien säädösten, arvolähtökohtien ja käsitteistön hallintaa, omien toimintatapojen tiedostavaa reflektointia sekä kriittistä ja tutkivaa otetta koulutuksen, opetuksen ja erityisen tuen toteuttamiseen. Se on myös kykyä toimia ammatillisen erityisopetuksen ja erityisen tuen kehittämistyössä inklusiivisten periaatteiden mukaisesti.

Verkosto-osaamista
joka tarkoittaa ammatillisen erityisopettajan valmiuksia verkostoitua ja kehittää palveluja erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden hyväksi eri oppimisympäristöissä, koulutuksen nivelvaiheissa ja työllistymisen edistämiseksi. Erityisopettaja osaa toimia erityisen tuen asiantuntijana oppilaitoksen erityisen tuen suunnittelussa, toteutuksessa ja kehittämisessä oman roolinsa rajoissa. Erityisopettajan osaamista on tunnistaa toiminnan tavoitteiden kannalta merkitykselliset yhteistyökumppanit ja verkostoitua heidän kanssaan alueellisen erityisen tuen kehittämiseksi.

Opintojakson osaamistavoite:
Tunnet ja osaat hyödyntää erityisen tuen säädösperustaa, ammatillisen erityisopettajan roolia ja tehtävää sekä erityisen tuen mahdollisuuksia opiskelijan ohjaamisessa ja oppilaitoksen toiminnan kehittämisessä.

Content

Ammatillisen koulutuksen erityisen tuen säädökset, määräykset ja periaatteet
Erityinen tuki koulutuksen järjestäjän tehtävänä ja oppilaitoksen toimintana
Erityisen tuen toimintamalleja ja järjestäminen oppilaitoksessa
Erityinen ja vaativa erityinen tuki erityisopettajan tehtävänä

Qualifications

Ammatillisen erityisopetuksen perusteet 1 suoritettava ennen tätä opintojaksoa.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:

Kehittämisosaaminen:
Tunnet erityistä tukea/vaativaa erityistä tukea ohjaavaa säädöstöä sekä erityisopetuksen arvolähtökohtia ja peruskäsitteistöä. Kykenet arvioimaan sekä omaa toimintaasi että oppilaitoksen toimintaa suhteessa säädöstöön ja arvolähtökohtiin. Osaat tarkastella ammatillisen erityisopettajan roolia ja tehtäviä suhteessa oppimisen edistämiseen ja inklusiivisten toimintamallien kehittämiseen.

Verkosto-osaaminen:
Tunnistat erityisopettajan asiantuntijaroolin ja tehtävät. Toimit niiden mukaisesti yhteistyössä opiskelijoiden, huoltajien, oppilaitoksen henkilöstön ja verkostokumppaneiden kanssa opiskelijan oppimisen tukemisessa, oppilaitoksen toiminnan kehittämisessä ja alueellisissa verkostoissa.

Enrollment

03.08.2020 - 30.08.2020

Timing

01.08.2020 - 31.07.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Professional Teacher Education

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Vocational Special Needs Teacher Education
Teachers
  • Tiina Parviainen
  • Maija Mäkinen
  • Leena Selkivuori
  • Kaisa Räty
  • Kaija Peuna-Korpioja
  • Jari Karttunen
Groups
  • AJE20SE
    Ammatillinen erityisopettajan koulutus

Objectives

Opintojakson tarkoitus:

Tällä opintojaksolla perehdyt erityisen tuen järjestämistä koskeviin ohjeisiin ja säädöksiin niin opiskelija- kuin oppilaitostasolla. Tutustut erityisen tuen toimintamalleihin ja arvioit oman oppilaitoksesi erityisen tuen toimivuutta ja kehittämistarpeita. Tarkastelet myös erityisopettajan roolia ja tehtäviä oppimisen edistäjänä ja inklusiivisen koulutuksen kehittäjänä.

Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan:

Kehittämisosaamista
joka tarkoittaa erityisopettajan valmiuksia suunnitella ja toteuttaa inklusiivisia ratkaisuja omassa työskentelyssään ja yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Se edellyttää inklusiivisen koulutuksen idean ymmärtämistä ja erityistä tukea/vaativaa erityistä tukea ohjaavien säädösten, arvolähtökohtien ja käsitteistön hallintaa, omien toimintatapojen tiedostavaa reflektointia sekä kriittistä ja tutkivaa otetta koulutuksen, opetuksen ja erityisen tuen toteuttamiseen. Se on myös kykyä toimia ammatillisen erityisopetuksen ja erityisen tuen kehittämistyössä inklusiivisten periaatteiden mukaisesti.

Verkosto-osaamista
joka tarkoittaa ammatillisen erityisopettajan valmiuksia verkostoitua ja kehittää palveluja erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden hyväksi eri oppimisympäristöissä, koulutuksen nivelvaiheissa ja työllistymisen edistämiseksi. Erityisopettaja osaa toimia erityisen tuen asiantuntijana oppilaitoksen erityisen tuen suunnittelussa, toteutuksessa ja kehittämisessä oman roolinsa rajoissa. Erityisopettajan osaamista on tunnistaa toiminnan tavoitteiden kannalta merkitykselliset yhteistyökumppanit ja verkostoitua heidän kanssaan alueellisen erityisen tuen kehittämiseksi.

Opintojakson osaamistavoite:
Tunnet ja osaat hyödyntää erityisen tuen säädösperustaa, ammatillisen erityisopettajan roolia ja tehtävää sekä erityisen tuen mahdollisuuksia opiskelijan ohjaamisessa ja oppilaitoksen toiminnan kehittämisessä.

Content

Ammatillisen koulutuksen erityisen tuen säädökset, määräykset ja periaatteet
Erityinen tuki koulutuksen järjestäjän tehtävänä ja oppilaitoksen toimintana
Erityisen tuen toimintamalleja ja järjestäminen oppilaitoksessa
Erityinen ja vaativa erityinen tuki erityisopettajan tehtävänä

Learning materials and recommended literature

Erityinen tuki ammatillisessa koulutuksessa -opas

Hirvonen, M. (toim.) 2015. Suunnitellen ja koordinoiden.

Määttä, L. Kiiveri & L. Kairaluoma (toim.) 2014.Otetta opintoihin. Niilo Mäki Instituutti. Bookwell Oy, Porvoo.

Puukari, S., Lappalainen, K., Kuorelahti, M. 2017. (toim) Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. Jyväskylä: PS-Kustannus

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan verkkokurssina, jossa on yhteisiä webinaareja, oppimispiirityöskentelyä ja itsenäistä työskentelyä.
Verkkokurssi on avoinna 30.9.-30.11.2020.

Practical training and working life connections

Opinnoissa hyödynnät omaa työtäsi ja oman toimintasi reflektointia sekä oman oppilaitoksesi toimintamallien kriittistä arviointia osana opintojasi.

Alternative completion methods

Osaamisen hankkiminen: Tämän opintojakson osaamisen hankit osallistumalla verkkokurssiin, joka sisältää kirjallisuuteen tutustumista, itsenäistä työskentelyä, opiskelijahaastattelun, erityisopettajan haastattelun, oppimispiirityöskentelyä ja webinaareihin (3kpl) osallistumista.

Osaamisen osoittaminen: Osoitat osaamisesi verkkokurssin oppimistehtävillä, webinaarikeskusteluissa ja kirjoittamalla lopuksi itsearvioinnin.

Student workload

Tämä opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen, joten se merkitsee sinulta itseltäsi noin 135 tunnin työpanosta. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu omista lähtökohdistasi, jotka määrittävät oppimistehtävien työllistävyyttä.

Further information for students

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat oppimispiirin vertaisarviointi, itsearviointi ja verkkokeskustelut.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista. Arviointipäätöksen tekee verkkokurssin vastuuopettaja, kun kaikki verkkokurssiin sisältyvät oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, itsearviointi sekä webinaareihin liittyvät havainnoinnit ja arviointikeskustelut.

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:

Kehittämisosaaminen:
Tunnet erityistä tukea/vaativaa erityistä tukea ohjaavaa säädöstöä sekä erityisopetuksen arvolähtökohtia ja peruskäsitteistöä. Kykenet arvioimaan sekä omaa toimintaasi että oppilaitoksen toimintaa suhteessa säädöstöön ja arvolähtökohtiin. Osaat tarkastella ammatillisen erityisopettajan roolia ja tehtäviä suhteessa oppimisen edistämiseen ja inklusiivisten toimintamallien kehittämiseen.

Verkosto-osaaminen:
Tunnistat erityisopettajan asiantuntijaroolin ja tehtävät. Toimit niiden mukaisesti yhteistyössä opiskelijoiden, huoltajien, oppilaitoksen henkilöstön ja verkostokumppaneiden kanssa opiskelijan oppimisen tukemisessa, oppilaitoksen toiminnan kehittämisessä ja alueellisissa verkostoissa.

Prerequisites

Ammatillisen erityisopetuksen perusteet 1 suoritettava ennen tätä opintojaksoa.