Siirry suoraan sisältöön

Yksilöllinen ohjaus ja tukiLaajuus (5 op)

Tunnus: AE00CQ30

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Kaisa Räty

Osaamistavoitteet

Tällä opintojaksolla perehdyt yksilöllisiin oppimisen valmiuksiin, vahvuuksiin ja tuen tarpeisiin. Opit tun-nistamaan ja huomioimaan yksilöllisiä oppimisvalmiuksia ja tuen tarpeita ja suunnittelemaan opetusta niiden mukaisesti.

Tällä opintojaksolla kehität
Oppimisen ohjaamisen osaamistasi yksilöllisistä tuen tarpeista ja keinoista niiden tukemiseen.

Sisältö

Yksilölliset vahvuudet ja tuen tarpeet, tuen tarpeisiin vastaaminen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisen ohjaamisen osaaminen: yksilöllisen tuen tarpeen tunnistaminen ja tuen tarpeisiin vastaami-nen.

Ajoitus

04.06.2024 - 03.06.2027

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

50 - 50

Koulutus
  • Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettaja
  • Tiina Parviainen
  • Kaisa Räty
  • Riikka Hongisto
  • Kaija Peuna-Korpioja
Ryhmät
  • AJE24SJE
    Ammatillinen erityisopettajan koulutus

Tavoitteet

Tällä opintojaksolla perehdyt yksilöllisiin oppimisen valmiuksiin, vahvuuksiin ja tuen tarpeisiin. Opit tun-nistamaan ja huomioimaan yksilöllisiä oppimisvalmiuksia ja tuen tarpeita ja suunnittelemaan opetusta niiden mukaisesti.

Tällä opintojaksolla kehität
Oppimisen ohjaamisen osaamistasi yksilöllisistä tuen tarpeista ja keinoista niiden tukemiseen.

Sisältö

Yksilölliset vahvuudet ja tuen tarpeet, tuen tarpeisiin vastaaminen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ahonen, T. ym. 2019. Oppimisen vaikeudet. NMI.
Wenström, S. 2022. Kaikilla vahvuuksilla. PS-kustannus.
Niskanen, T. & Jussila, V. 2024. Nepsy –materiaalipakki ammattilaiselle. Santalahti.
Lisäksi eri oppimisen vaikeuksiin liittyvää kirjallisuutta

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti itsenäisenä työskentelynä, oppimispiirissä ja ohjauspäivissä työskennellen. Oppimistehtävän kautta tutkit yksilöllisen tuen tarpeita ja jaat osaamistasi oppimispiirissä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Osaamisen hankkiminen:
Tällä opintojaksolla tavoitteena olevan osaamisen hankit perehtymällä erilaisiin tuen tarpeisiin, niiden tunnistamiseen ja tukeen ja tuen arviointiin.

Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat a) perehtymällä kirjallisuuteen ja materiaaleihin sekä koostamalla raportin työskentelystä sekä b) osaamisen jakamisen avulla oppimispiirissä vertaisarvioiden.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5op ja se merkitsee sinulta 135 tunnin työpanosta; lukemista, materiaalin han-kintaa, työskentelyn suunnittelua, toteutusta ja arviointia sekä raportointia.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan lukuvuoden 24-25 aikana.

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointi on oppimistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Prosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Arviointiaineiston muodostavat raportti ja itsearviointi. Arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisen ohjaamisen osaaminen: yksilöllisen tuen tarpeen tunnistaminen ja tuen tarpeisiin vastaami-nen.