Yksilöllinen ohjaus ja tuki (5 op)
Toteutuksen tunnus: AE00CQ30-3001
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
04.06.2024 - 03.06.2027
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
50 - 50
Koulutus
- Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettaja
- Tiina Parviainen
- Kaisa Räty
- Riikka Hongisto
- Kaija Peuna-Korpioja
Ryhmät
-
AJE24SJEAmmatillinen erityisopettajan koulutus
Tavoitteet
Tällä opintojaksolla perehdyt yksilöllisiin oppimisen valmiuksiin, vahvuuksiin ja tuen tarpeisiin. Opit tun-nistamaan ja huomioimaan yksilöllisiä oppimisvalmiuksia ja tuen tarpeita ja suunnittelemaan opetusta niiden mukaisesti.
Tällä opintojaksolla kehität
Oppimisen ohjaamisen osaamistasi yksilöllisistä tuen tarpeista ja keinoista niiden tukemiseen.
Sisältö
Yksilölliset vahvuudet ja tuen tarpeet, tuen tarpeisiin vastaaminen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ahonen, T. ym. 2019. Oppimisen vaikeudet. NMI.
Wenström, S. 2022. Kaikilla vahvuuksilla. PS-kustannus.
Niskanen, T. & Jussila, V. 2024. Nepsy –materiaalipakki ammattilaiselle. Santalahti.
Lisäksi eri oppimisen vaikeuksiin liittyvää kirjallisuutta
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti itsenäisenä työskentelynä, oppimispiirissä ja ohjauspäivissä työskennellen. Oppimistehtävän kautta tutkit yksilöllisen tuen tarpeita ja jaat osaamistasi oppimispiirissä.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen:
Tällä opintojaksolla tavoitteena olevan osaamisen hankit perehtymällä erilaisiin tuen tarpeisiin, niiden tunnistamiseen ja tukeen ja tuen arviointiin.
Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat a) perehtymällä kirjallisuuteen ja materiaaleihin sekä koostamalla raportin työskentelystä sekä b) osaamisen jakamisen avulla oppimispiirissä vertaisarvioiden.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5op ja se merkitsee sinulta 135 tunnin työpanosta; lukemista, materiaalin han-kintaa, työskentelyn suunnittelua, toteutusta ja arviointia sekä raportointia.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan lukuvuoden 24-25 aikana.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on oppimistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Prosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Arviointiaineiston muodostavat raportti ja itsearviointi. Arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisen ohjaamisen osaaminen: yksilöllisen tuen tarpeen tunnistaminen ja tuen tarpeisiin vastaami-nen.