Skip to main content

Cooperation and networking competenceLaajuus (5 cr)

Code: AE00CQ33

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Responsible person

  • Kaisa Räty
Timing

04.06.2024 - 03.06.2027

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Professional Teacher Education

Campus

Main Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

50 - 50

Degree programmes
  • Vocational Special Needs Teacher Education
Teachers
  • Tiina Parviainen
  • Kaisa Räty
  • Riikka Hongisto
  • Kaija Peuna-Korpioja
  • Jari Karttunen
Groups
  • AJE24SJE
    Ammatillinen erityisopettajan koulutus

Time and location

​Syksyn toteutus:
Webinaari 1: 25.9.2024 klo 16-18.30​ Zoom

Webinaari 2: 30.10.2024 klo 16-18.30​ Zoom

Webinaari 3: 4.12.2024 klo 16-18.30​ Zoom

Kevään toteutus:

Webinaari 1: 22.1.2025 klo 16-18.30​ Zoom

Webinaari 2: 11.3.2025 klo 16-18.30​ Zoom

Webinaari 3: 23.4.2025 klo 16-18.30 Zoom

Learning materials and recommended literature

Pukkila, P. 2023. Monialaisen ohjauksen ja yhteistyön lähtökohdat sekä rakentuminen ohjauspalveluiden työmuodoksi: Monimenetelmällinen tutkimus Ohjaamoista. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations 720.

Puukari, S., Lappalainen, K. & Kuorelahti, M. (toim.) 2017. Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. PS-Kustannus.

Teaching methods

Not available in English

Alternative completion methods

Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla koulutuspäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.

Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat koulutuspäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Erityisopettajankoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.

Student workload

Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5 op x 27 h opiskelijan työtä).

Content scheduling

Opintojakson toteutus 1. alkaa syyskuussa 2024 ja päättyy joulukuussa 2025. Opintojakson toteutus 2. alkaa tammikuussa 2025 ja päättyy huhtikuussa 2025.

Further information for students

Tällä opintojaksolla opiskelija kehittää verkosto-osaamista, kehittämisosaamista ja yhteiskuntaosaamista. Tällä opintojaksolla perehdytään moniammatilliseen työotteeseen ja selkiytetään omaa roolia eri tahojen kanssa tehtävässä yhteistyössä ohjattavan opinto- ja urapolun eri vaiheissa. Opintojaksolla syvennetään ymmärrystä ohjauksen oppilaitoskohtaisista ja alueellisista yhteistyöverkostoista. Lisäksi kehitetään valmiuksia toimia moniammatillisessa yhteistyössä. Opintojaksolla perehdytään myös ohjaustyötä sekä moniammatillista ja monialaista yhteistyötä ohjaaviin dokumentteihin, määräyksiin ja lainsäädäntöön.

Arvioinnin perustana ovat erityisopettajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.
Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/täydennettävä. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kuvata oman alueensa moniammatillisen ja monialaisen yhteistyön rakenteita sekä yhteistyöverkostoja, tunnistaa moniammatillisen verkostotyön edellytyksiä ja kehittämiskohteita sekä omia vahvuuksiaan niiden suhteen, ymmärtää moniammatillisen yhteistyön koordinoinnin ja johtamisen merkityksen ja tuntee ohjaustyöhön sekä moniammatilliseen ja monialaiseen yhteistyöhön liittyvän keskeisen lainsäädännön.

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat:

Verkosto-osaaminen

Opiskelija osaa kuvata oppilaitoskohtaista ja alueellista ohjauksen yhteistyöverkostoa.

Opiskelija tunnistaa moniammatillisessa ja monialaisessa yhteistyöverkostossa toimimisen edellytyksiä ja osaa reflektoida omia vahvuuksiaan ja kehittymiskohteitaan ohjaajana suhteessa niihin.

Opiskelija osaa kuvata koordinoinnin ja johtamisen merkitystä toimivalle moniammatilliselle yhteistyölle.

Kehittämisosaaminen

Opiskelija hahmottaa ohjaajan työn osana laajempaa moniammatillisen ja monialaisen verkostotyön systeemiä.

Opiskelija osaa etsiä moniammatilliseen verkostotyöhön liittyvää tietoa ja arvioida sitä kriittisesti.

Opiskelija tunnistaa moniammatilliseen ja monialaiseen verkostotyöhön liittyviä kehittämiskohteita.

Yhteiskuntaosaaminen

Opiskelija tuntee keskeisen ohjausta sekä moniammatillista ja monialaista työtä määrittävän lainsäädännön.

Opiskelija tunnistaa moniammatillisen yhteistyön erityispiirteitä eri oppilaitosmuodoissa.

Evaluation scale

Pass/Fail