Yksilöllinen tuki ja inklusiivinen pedagogiikkaLaajuus (22 op)
Tunnus: AE00BC88
Laajuus
22 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Kaija Peuna-Korpioja
- Leena Selkivuori
- Jari Karttunen
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla tarkastelet oppimisvaikeuksia ja muita oppimisen haasteita erityisen tuen tarvetta aiheuttavina tekijöinä. Perehdyt erilaisiin erityispedagogisiin opetusmenetelmiin ja oppilaitosten erityisen tuen toimintamalleihin. Harjoittelet konsultatiivista, tutkivaa ja kehittävää työotetta. Opit arvioimaan inklusiivisen, esteettömän ja saavutettavan oppimisympäristön merkitystä oppimisessa.
Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan
Yksilöllisen oppimisen ohjausosaamista,
joka tarkoittaa erityisopettajan koulutuksessa yksilöllisen oppimisen ohjaamisen taitoja.
Tämä osaaminen on ammatillisen erityisopettajan työn keskeisintä osaamista. Tähän osaamiseen sisältyy tieto oppimisen moninaisuuden ilmentymisestä ja tiedon käyttö oppimisen ohjauksen ja tuen suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Yksilöllinen ohjaus edellyttää opiskelijan tuen tarpeiden ja vahvuuksien huomioimista, yksilöllisten oppimis- ja työllistymispolkujen suunnittelua ja yksilöllisten pedagogisten ja opetusjärjestelmällisten tukikeinojen löytämistä. Osaaminen on taitoa arvioida ja hyödyntää erilaisten oppimisympäristöjen tarjoamia mahdollisuuksia. Ohjaamisosaamiseen sisältyy myös kyky tunnistaa ja hyödyntää opiskelijan omia sekä moniammatillisia ja -alaisia verkostoja oppimisen tukena.
Opintojakson osaamistavoite:
Osaat suunnitella ja toteuttaa yksilöllisiä ja inklusiivisia pedagogisia ratkaisuja ja opinto- ja työllistymispolkuja huomioiden opiskelijoiden erilaiset oppimisen vaikeudet ja -valmiudet sekä oppimisympäristöt. Osaat hyödyntää opiskelijan moniammatillisia ja -alaisia verkostoja oppimisen tukemisessa sekä ymmärrät erityisopettajan konsultatiivisen roolin erityisen tuen suunnittelussa ja toteuttamisessa.
Sisältö
Oppimisvaikeudet ja muita oppimiseen vaikuttavat tekijät,
Tuen tarpeiden ja oppimisvalmiuksien tunnistamisen menetelmiä,
Yksilöllisen opinto- ja työllistymispolun sekä pedagogisten ratkaisujen suunnittelu ja toteuttaminen,
Erityispedagogiset menetelmät ja tuki sekä inklusiiviset, saavutettavat oppimisympäristöt (ml. työpaikalla oppiminen),
Vaativa erityinen tuki,
Ammatillisen erityisopettajan konsultatiivinen ja kehittävä työote
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan
Yksilöllisen oppimisen ohjausosaamista:
Tunnet keskeiset oppimisvaikeudet ja muita oppimista vaikeuttavia tekijöitä. Osaat erilaisia menetelmiä käyttäen tunnistaa ja ottaa huomioon opetuksessasi ja ohjauksessasi opiskelijoiden erilaiset valmiudet ja erityisen tuen tarpeet. Suunnittelet ja toteutat osallistavia, yksilöllisiä ja inklusiivia pedagogisia ratkaisuja. Kykenet rakentamaan joustavia, oppimista tukevia opetusjärjestelyjä ja esteettömiä oppimisympäristöjä sekä opiskelu- ja työllistymispolkuja yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Osaat arvioida ja huomioida erityisen tuen toteuttamiseen liittyviä eettisiä näkökulmia.
Kykenet tunnistamaan erityisen tuen kehittämistarpeita ja ohjaamaan oppilaitoksen henkilöstöä, työpaikkaohjaajia ja muita yhteistyökumppaneita oppimisympäristöjen ja erityisen tuen kehittämisessä sekä opiskelijoiden yksilöllisessä ohjaamisessa. Ymmärrät monialaisen yhteistyön merkityksen erityisen tuen toimintamallien kehittämisessä ja osaat toimia konsultatiivisesti jakaen osaamistasi.
Osaat asettaa oman ja oppimispiirisi oppimisen kannalta olennaisia oppimisen haasteita ja tukikeinoja koskevia tutkimuskysymyksiä ja etsiä niihin vastauksia hyödyntäen erityispedagogista kirjallisuutta.
Ilmoittautumisaika
31.05.2023 - 24.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.05.2026
Opintopistemäärä
22 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettaja
- Tiina Parviainen
- Seija Eskola
- Jari Karttunen
Ryhmät
-
AJE23SJEAmmatillinen erityisopettajan koulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla tarkastelet oppimisvaikeuksia ja muita oppimisen haasteita erityisen tuen tarvetta aiheuttavina tekijöinä. Perehdyt erilaisiin erityispedagogisiin opetusmenetelmiin ja oppilaitosten erityisen tuen toimintamalleihin. Harjoittelet konsultatiivista, tutkivaa ja kehittävää työotetta. Opit arvioimaan inklusiivisen, esteettömän ja saavutettavan oppimisympäristön merkitystä oppimisessa.
Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan
Yksilöllisen oppimisen ohjausosaamista,
joka tarkoittaa erityisopettajan koulutuksessa yksilöllisen oppimisen ohjaamisen taitoja.
Tämä osaaminen on ammatillisen erityisopettajan työn keskeisintä osaamista. Tähän osaamiseen sisältyy tieto oppimisen moninaisuuden ilmentymisestä ja tiedon käyttö oppimisen ohjauksen ja tuen suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Yksilöllinen ohjaus edellyttää opiskelijan tuen tarpeiden ja vahvuuksien huomioimista, yksilöllisten oppimis- ja työllistymispolkujen suunnittelua ja yksilöllisten pedagogisten ja opetusjärjestelmällisten tukikeinojen löytämistä. Osaaminen on taitoa arvioida ja hyödyntää erilaisten oppimisympäristöjen tarjoamia mahdollisuuksia. Ohjaamisosaamiseen sisältyy myös kyky tunnistaa ja hyödyntää opiskelijan omia sekä moniammatillisia ja -alaisia verkostoja oppimisen tukena.
Opintojakson osaamistavoite:
Osaat suunnitella ja toteuttaa yksilöllisiä ja inklusiivisia pedagogisia ratkaisuja ja opinto- ja työllistymispolkuja huomioiden opiskelijoiden erilaiset oppimisen vaikeudet ja -valmiudet sekä oppimisympäristöt. Osaat hyödyntää opiskelijan moniammatillisia ja -alaisia verkostoja oppimisen tukemisessa sekä ymmärrät erityisopettajan konsultatiivisen roolin erityisen tuen suunnittelussa ja toteuttamisessa.
Sisältö
Oppimisvaikeudet ja muita oppimiseen vaikuttavat tekijät,
Tuen tarpeiden ja oppimisvalmiuksien tunnistamisen menetelmiä,
Yksilöllisen opinto- ja työllistymispolun sekä pedagogisten ratkaisujen suunnittelu ja toteuttaminen,
Erityispedagogiset menetelmät ja tuki sekä inklusiiviset, saavutettavat oppimisympäristöt (ml. työpaikalla oppiminen),
Vaativa erityinen tuki,
Ammatillisen erityisopettajan konsultatiivinen ja kehittävä työote
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ei tenttikirjallisuutta.
Valitset omaa ja oppimispiirisi oppimista ja osaamisen kehittymistä tukevaa kirjallisuutta.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla hankit osaamista tutkivan oppimisen menetelmää hyödyntäen. Määrität opintojakson osaamistavoitteiden sekä omien henkilökohtaisten ja oppimispiirin tavoitteiden pohjalta tutkimuskysymyksiä.
Näihin haet vastauksia yhdessä oppimispiirisi kanssa pohtien, haastatellen ja havainnoiden, omaa työtänne ja oppilaitoksenne erityisen tuen toimintamalleja tutkien, kirjallisuuteen perehtyen ja osaamista jakaen. Osallistut ohjauspäiviin ja oppimispiirikokoontumisiin, joissa tarkastellaan ennakkotehtävien kautta yhdessä erilaisia oppimisvaikeuksia ja oppimisen haasteita sekä erilaisia tukikeinoja ja yhteistyömalleja. Yhteiset kokoontumiset ovat olennainen osa osaamisen hankkimista. Työstätte yhdessä myös ennalta määriteltyjä oppimistehtäviä.
Opintojaksolla hankittu osaaminen konkretisoituu harjoittelussa. Opintojakson toteutus suunnitellaan osittain osana ryhmän opiskelusuunnitelmaa ja toteutetaan koko opiskeluajan jatkuvana prosessina. Oppimispiirin työskentelyä ohjaa vastuukouluttajanne. Oppimistanne tukevat kaikki kouluttajat.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tällä opintojaksolla osaamisen hankkiminen kytkeytyy omassa työssä tehtäviin havaintoihin, kokeiluihin ja omien opiskelijoittesi ohjaamiseen.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen:
Tämän opintojakson osaamisen hankit osallistumalla oppimispiirityöskentelyyn, tekemällä opintojaksoon kuuluvat tehtävät ja reflektoimalla omaa työskentelyäsi.
Sinulla voi olla jo aiemmin hankittua osaamista opintojakson sisällöistä.
Osaamisen osoittaminen:
Opintojakson osaamisen osoitat oppimistehtävillä, oppimispiirin kanssa käytävissä ohjauskeskusteluissa ja opintojen lopussa tehtävällä itsearvioinnilla.
Aiemmin hankitun osaamisen voit osoittaa kuvaamalla, miten osaaminen on hankittu ja osoittamalla sen oman vastuukouluttajasi kanssa sopimallasi tavalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on 22 opintopisteen laajuinen, joten se merkitsee sinulta itseltäsi noin 594 tunnin työpanosta. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu omista lähtökohdistasi ja oppimispiirisi yhteisestä työskentelystä, jotka määrittävät oppimistehtävien työllistävyyttä. Opintojakso ulottuu koko opiskelun ajalle.
Tällä opintojaksolla oppimispiiri työskentelee yhdessä, mikä edellyttää yhteisen aikataulutuksen tekemistä ja siitä kiinnipitämistä.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat oppimispiirin vertaisarviointi, itsearviointi ja yhteiset ohjauskeskustelut.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista. Arviointipäätöksen tekee vastuuopettajasi, kun kaikki opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, itsearviointi ja ohjauskeskusteluihin sisältyvä havainnointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan
Yksilöllisen oppimisen ohjausosaamista:
Tunnet keskeiset oppimisvaikeudet ja muita oppimista vaikeuttavia tekijöitä. Osaat erilaisia menetelmiä käyttäen tunnistaa ja ottaa huomioon opetuksessasi ja ohjauksessasi opiskelijoiden erilaiset valmiudet ja erityisen tuen tarpeet. Suunnittelet ja toteutat osallistavia, yksilöllisiä ja inklusiivia pedagogisia ratkaisuja. Kykenet rakentamaan joustavia, oppimista tukevia opetusjärjestelyjä ja esteettömiä oppimisympäristöjä sekä opiskelu- ja työllistymispolkuja yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Osaat arvioida ja huomioida erityisen tuen toteuttamiseen liittyviä eettisiä näkökulmia.
Kykenet tunnistamaan erityisen tuen kehittämistarpeita ja ohjaamaan oppilaitoksen henkilöstöä, työpaikkaohjaajia ja muita yhteistyökumppaneita oppimisympäristöjen ja erityisen tuen kehittämisessä sekä opiskelijoiden yksilöllisessä ohjaamisessa. Ymmärrät monialaisen yhteistyön merkityksen erityisen tuen toimintamallien kehittämisessä ja osaat toimia konsultatiivisesti jakaen osaamistasi.
Osaat asettaa oman ja oppimispiirisi oppimisen kannalta olennaisia oppimisen haasteita ja tukikeinoja koskevia tutkimuskysymyksiä ja etsiä niihin vastauksia hyödyntäen erityispedagogista kirjallisuutta.
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
22 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettaja
- Tiina Parviainen
- Leena Selkivuori
- Kaija Peuna-Korpioja
Ryhmät
-
AJE22SJEAmmatillinen erityisopettajan koulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla tarkastelet oppimisvaikeuksia ja muita oppimisen haasteita erityisen tuen tarvetta aiheuttavina tekijöinä. Perehdyt erilaisiin erityispedagogisiin opetusmenetelmiin ja oppilaitosten erityisen tuen toimintamalleihin. Harjoittelet konsultatiivista, tutkivaa ja kehittävää työotetta. Opit arvioimaan inklusiivisen, esteettömän ja saavutettavan oppimisympäristön merkitystä oppimisessa.
Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan
Yksilöllisen oppimisen ohjausosaamista,
joka tarkoittaa erityisopettajan koulutuksessa yksilöllisen oppimisen ohjaamisen taitoja.
Tämä osaaminen on ammatillisen erityisopettajan työn keskeisintä osaamista. Tähän osaamiseen sisältyy tieto oppimisen moninaisuuden ilmentymisestä ja tiedon käyttö oppimisen ohjauksen ja tuen suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Yksilöllinen ohjaus edellyttää opiskelijan tuen tarpeiden ja vahvuuksien huomioimista, yksilöllisten oppimis- ja työllistymispolkujen suunnittelua ja yksilöllisten pedagogisten ja opetusjärjestelmällisten tukikeinojen löytämistä. Osaaminen on taitoa arvioida ja hyödyntää erilaisten oppimisympäristöjen tarjoamia mahdollisuuksia. Ohjaamisosaamiseen sisältyy myös kyky tunnistaa ja hyödyntää opiskelijan omia sekä moniammatillisia ja -alaisia verkostoja oppimisen tukena.
Opintojakson osaamistavoite:
Osaat suunnitella ja toteuttaa yksilöllisiä ja inklusiivisia pedagogisia ratkaisuja ja opinto- ja työllistymispolkuja huomioiden opiskelijoiden erilaiset oppimisen vaikeudet ja -valmiudet sekä oppimisympäristöt. Osaat hyödyntää opiskelijan moniammatillisia ja -alaisia verkostoja oppimisen tukemisessa sekä ymmärrät erityisopettajan konsultatiivisen roolin erityisen tuen suunnittelussa ja toteuttamisessa.
Sisältö
Oppimisvaikeudet ja muita oppimiseen vaikuttavat tekijät,
Tuen tarpeiden ja oppimisvalmiuksien tunnistamisen menetelmiä,
Yksilöllisen opinto- ja työllistymispolun sekä pedagogisten ratkaisujen suunnittelu ja toteuttaminen,
Erityispedagogiset menetelmät ja tuki sekä inklusiiviset, saavutettavat oppimisympäristöt (ml. työpaikalla oppiminen),
Vaativa erityinen tuki,
Ammatillisen erityisopettajan konsultatiivinen ja kehittävä työote
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ei tenttikirjallisuutta.
Valitset omaa ja oppimispiirisi oppimista ja osaamisen kehittymistä tukevaa kirjallisuutta.
Opetusmenetelmät
Tällä opintojaksolla osaamista hankitaan tutkivan oppimisen menetelmää hyödyntäen. Määrität oman oppimispiirisi kanssa tutkimuskysymyksiä, joihin haette vastauksia yhdessä pohtien, haastatellen ja havainnoiden, omaa työtänne ja oppilaitoksenne erityisen tuen toimintamalleja tutkien, kirjallisuuteen perehtyen ja osaamista jakaen. Osallistutte myös ohjauspäiviin ja oppimispiirikokoontumisiin, joissa tarkastellaan ennakkotehtävien kautta yhdessä erilaisia oppimisvaikeuksia ja oppimisen haasteita sekä erilaisia tukikeinoja ja yhteistyömalleja. Yhteiset kokoontumiset ovat kaikille pakollisia. Työstätte yhdessä myös ennalta määriteltyjä oppimistehtäviä. Tällä opintojaksolla hankittu osaaminen konkretisoituu harjoittelussa. Tämän opintojakson toteutus suunnitellaan osittain osana ryhmän opiskelusuunnitelmaa ja toteutetaan koko opiskeluajan jatkuvana prosessina. Oppimispiirin työskentelyä ohjaa vastuukouluttajanne. Oppimistanne tukevat kaikki kouluttajat.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tällä opintojaksolla osaamisen hankkiminen kytkeytyy omassa työssä tehtäviin havaintoihin, kokeiluihin ja omien opiskelijoittesi ohjaamiseen.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen:
Tämän opintojakson osaamisen hankit osallistumalla oppimispiirityöskentelyyn, tekemällä opintokokonaisuuteen kuuluvat tehtävät ja reflektoimalla omaa työskentelyäsi.
Sinulla voi olla jo aiemmin hankittua osaamista opintojakson sisällöistä.
Osaamisen osoittaminen:
Opintojakson osaamisen osoitat oppimistehtävillä, oppimispiirin kanssa käytävissä ohjauskeskusteluissa ja opintojen lopussa tehtävällä itsearvioinnilla.
Aiemmin hankitun osaamisen voit osoittaa kuvaamalla, miten osaaminen on hankittu ja osoittamalla sen oman vastuukouluttajasi kanssa sopimallasi tavalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on 22 opintopisteen laajuinen, joten se merkitsee sinulta itseltäsi noin 594 tunnin työpanosta. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu omista lähtökohdistasi ja oppimispiirisi yhteisestä työskentelystä, jotka määrittävät oppimistehtävien työllistävyyttä.
Tällä opintojaksolla oppimispiiri työskentelee yhdessä, mikä edellyttää yhteisen aikataulutuksen tekemistä ja siitä kiinnipitämistä.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat oppimispiirin vertaisarviointi, itsearviointi ja yhteiset ohjauskeskustelut.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista. Arviointipäätöksen tekee vastuuopettajasi, kun kaikki opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, itsearviointi ja ohjauskeskusteluihin sisältyvä havainnointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan
Yksilöllisen oppimisen ohjausosaamista:
Tunnet keskeiset oppimisvaikeudet ja muita oppimista vaikeuttavia tekijöitä. Osaat erilaisia menetelmiä käyttäen tunnistaa ja ottaa huomioon opetuksessasi ja ohjauksessasi opiskelijoiden erilaiset valmiudet ja erityisen tuen tarpeet. Suunnittelet ja toteutat osallistavia, yksilöllisiä ja inklusiivia pedagogisia ratkaisuja. Kykenet rakentamaan joustavia, oppimista tukevia opetusjärjestelyjä ja esteettömiä oppimisympäristöjä sekä opiskelu- ja työllistymispolkuja yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Osaat arvioida ja huomioida erityisen tuen toteuttamiseen liittyviä eettisiä näkökulmia.
Kykenet tunnistamaan erityisen tuen kehittämistarpeita ja ohjaamaan oppilaitoksen henkilöstöä, työpaikkaohjaajia ja muita yhteistyökumppaneita oppimisympäristöjen ja erityisen tuen kehittämisessä sekä opiskelijoiden yksilöllisessä ohjaamisessa. Ymmärrät monialaisen yhteistyön merkityksen erityisen tuen toimintamallien kehittämisessä ja osaat toimia konsultatiivisesti jakaen osaamistasi.
Osaat asettaa oman ja oppimispiirisi oppimisen kannalta olennaisia oppimisen haasteita ja tukikeinoja koskevia tutkimuskysymyksiä ja etsiä niihin vastauksia hyödyntäen erityispedagogista kirjallisuutta.
Ilmoittautumisaika
01.06.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
22 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettaja
- Tiina Parviainen
- Seija Eskola
- Leena Selkivuori
- Kaisa Räty
- Kaija Peuna-Korpioja
- Jari Karttunen
Ryhmät
-
AJE21SJEAmmatillinen erityisopettajan koulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla tarkastelet oppimisvaikeuksia ja muita oppimisen haasteita erityisen tuen tarvetta aiheuttavina tekijöinä. Perehdyt erilaisiin erityispedagogisiin opetusmenetelmiin ja oppilaitosten erityisen tuen toimintamalleihin. Harjoittelet konsultatiivista, tutkivaa ja kehittävää työotetta. Opit arvioimaan inklusiivisen, esteettömän ja saavutettavan oppimisympäristön merkitystä oppimisessa.
Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan
Yksilöllisen oppimisen ohjausosaamista,
joka tarkoittaa erityisopettajan koulutuksessa yksilöllisen oppimisen ohjaamisen taitoja.
Tämä osaaminen on ammatillisen erityisopettajan työn keskeisintä osaamista. Tähän osaamiseen sisältyy tieto oppimisen moninaisuuden ilmentymisestä ja tiedon käyttö oppimisen ohjauksen ja tuen suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Yksilöllinen ohjaus edellyttää opiskelijan tuen tarpeiden ja vahvuuksien huomioimista, yksilöllisten oppimis- ja työllistymispolkujen suunnittelua ja yksilöllisten pedagogisten ja opetusjärjestelmällisten tukikeinojen löytämistä. Osaaminen on taitoa arvioida ja hyödyntää erilaisten oppimisympäristöjen tarjoamia mahdollisuuksia. Ohjaamisosaamiseen sisältyy myös kyky tunnistaa ja hyödyntää opiskelijan omia sekä moniammatillisia ja -alaisia verkostoja oppimisen tukena.
Opintojakson osaamistavoite:
Osaat suunnitella ja toteuttaa yksilöllisiä ja inklusiivisia pedagogisia ratkaisuja ja opinto- ja työllistymispolkuja huomioiden opiskelijoiden erilaiset oppimisen vaikeudet ja -valmiudet sekä oppimisympäristöt. Osaat hyödyntää opiskelijan moniammatillisia ja -alaisia verkostoja oppimisen tukemisessa sekä ymmärrät erityisopettajan konsultatiivisen roolin erityisen tuen suunnittelussa ja toteuttamisessa.
Sisältö
Oppimisvaikeudet ja muita oppimiseen vaikuttavat tekijät,
Tuen tarpeiden ja oppimisvalmiuksien tunnistamisen menetelmiä,
Yksilöllisen opinto- ja työllistymispolun sekä pedagogisten ratkaisujen suunnittelu ja toteuttaminen,
Erityispedagogiset menetelmät ja tuki sekä inklusiiviset, saavutettavat oppimisympäristöt (ml. työpaikalla oppiminen),
Vaativa erityinen tuki,
Ammatillisen erityisopettajan konsultatiivinen ja kehittävä työote
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ei tenttikirjallisuutta.
Valitset omaa ja oppimispiirisi oppimista ja osaamisen kehittymistä tukevaa kirjallisuutta.
Opetusmenetelmät
Tällä opintojaksolla osaamista hankitaan tutkivan oppimisen menetelmää hyödyntäen. Määrität oman oppimispiirisi kanssa tutkimuskysymyksiä, joihin haette vastauksia yhdessä pohtien, haastatellen ja havainnoiden, omaa työtänne ja oppilaitoksenne erityisen tuen toimintamalleja tutkien, kirjallisuuteen perehtyen ja osaamista jakaen. Osallistutte myös ohjauspäiviin ja oppimispiirikokoontumisiin, joissa tarkastellaan ennakkotehtävien kautta yhdessä erilaisia oppimisvaikeuksia ja oppimisen haasteita sekä erilaisia tukikeinoja ja yhteistyömalleja. Yhteiset kokoontumiset ovat kaikille pakollisia. Työstätte yhdessä myös ennalta määriteltyjä oppimistehtäviä (lukupiiri, pedagoginen menetelmä). Tällä opintojaksolla hankittu osaaminen konkretisoituu harjoittelussa. Tämän opintojakson toteutus suunnitellaan osana ryhmän opiskelusuunnitelmaa ja toteutetaan koko opiskeluajan jatkuvana prosessina. Oppimispiirin työskentelyä ohjaa vastuukouluttajanne. Oppimistanne tukevat kaikki kouluttajat.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tällä opintojaksolla osaamisen hankkiminen kytkeytyy omassa työssä tehtäviin havaintoihin, kokeiluihin ja omien opiskelijoittesi ohjaamiseen.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen:
Tämän opintojakson osaamisen hankit osallistumalla oppimispiirityöskentelyyn, tekemällä opintokokonaisuuteen kuuluvat tehtävät ja reflektoimalla omaa työskentelyäsi.
Sinulla voi olla jo aiemmin hankittua osaamista opintojakson sisällöistä.
Osaamisen osoittaminen:
Opintojakson osaamisen osoitat oppimistehtävillä, oppimispiirin kanssa käytävissä ohjauskeskusteluissa ja opintojen lopussa tehtävällä itsearvioinnilla.
Aiemmin hankitun osaamisen voit osoittaa kuvaamalla, miten osaaminen on hankittu ja osoittamalla sen oman vastuukouluttajasi kanssa sopimallasi tavalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on 22 opintopisteen laajuinen, joten se merkitsee sinulta itseltäsi noin 594 tunnin työpanosta. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu omista lähtökohdistasi ja oppimispiirisi yhteisestä työskentelystä, jotka määrittävät oppimistehtävien työllistävyyttä.
Tällä opintojaksolla oppimispiiri työskentelee yhdessä, mikä edellyttää yhteisen aikataulutuksen tekemistä ja siitä kiinnipitämistä.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat oppimispiirin vertaisarviointi, itsearviointi ja yhteiset ohjauskeskustelut.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista. Arviointipäätöksen tekee verkkokurssin vastuuopettaja, kun kaikki opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, itsearviointi ja ohjauskeskusteluihin sisältyvä havainnointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan
Yksilöllisen oppimisen ohjausosaamista:
Tunnet keskeiset oppimisvaikeudet ja muita oppimista vaikeuttavia tekijöitä. Osaat erilaisia menetelmiä käyttäen tunnistaa ja ottaa huomioon opetuksessasi ja ohjauksessasi opiskelijoiden erilaiset valmiudet ja erityisen tuen tarpeet. Suunnittelet ja toteutat osallistavia, yksilöllisiä ja inklusiivia pedagogisia ratkaisuja. Kykenet rakentamaan joustavia, oppimista tukevia opetusjärjestelyjä ja esteettömiä oppimisympäristöjä sekä opiskelu- ja työllistymispolkuja yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Osaat arvioida ja huomioida erityisen tuen toteuttamiseen liittyviä eettisiä näkökulmia.
Kykenet tunnistamaan erityisen tuen kehittämistarpeita ja ohjaamaan oppilaitoksen henkilöstöä, työpaikkaohjaajia ja muita yhteistyökumppaneita oppimisympäristöjen ja erityisen tuen kehittämisessä sekä opiskelijoiden yksilöllisessä ohjaamisessa. Ymmärrät monialaisen yhteistyön merkityksen erityisen tuen toimintamallien kehittämisessä ja osaat toimia konsultatiivisesti jakaen osaamistasi.
Osaat asettaa oman ja oppimispiirisi oppimisen kannalta olennaisia oppimisen haasteita ja tukikeinoja koskevia tutkimuskysymyksiä ja etsiä niihin vastauksia hyödyntäen erityispedagogista kirjallisuutta.
Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.08.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
22 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettaja
- Leena Selkivuori
- Kaisa Räty
- Kaija Peuna-Korpioja
- Jari Karttunen
Ryhmät
-
AJE20SEAmmatillinen erityisopettajan koulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla tarkastelet oppimisvaikeuksia ja muita oppimisen haasteita erityisen tuen tarvetta aiheuttavina tekijöinä. Perehdyt erilaisiin erityispedagogisiin opetusmenetelmiin ja oppilaitosten erityisen tuen toimintamalleihin. Harjoittelet konsultatiivista, tutkivaa ja kehittävää työotetta. Opit arvioimaan inklusiivisen, esteettömän ja saavutettavan oppimisympäristön merkitystä oppimisessa.
Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan
Yksilöllisen oppimisen ohjausosaamista,
joka tarkoittaa erityisopettajan koulutuksessa yksilöllisen oppimisen ohjaamisen taitoja.
Tämä osaaminen on ammatillisen erityisopettajan työn keskeisintä osaamista. Tähän osaamiseen sisältyy tieto oppimisen moninaisuuden ilmentymisestä ja tiedon käyttö oppimisen ohjauksen ja tuen suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Yksilöllinen ohjaus edellyttää opiskelijan tuen tarpeiden ja vahvuuksien huomioimista, yksilöllisten oppimis- ja työllistymispolkujen suunnittelua ja yksilöllisten pedagogisten ja opetusjärjestelmällisten tukikeinojen löytämistä. Osaaminen on taitoa arvioida ja hyödyntää erilaisten oppimisympäristöjen tarjoamia mahdollisuuksia. Ohjaamisosaamiseen sisältyy myös kyky tunnistaa ja hyödyntää opiskelijan omia sekä moniammatillisia ja -alaisia verkostoja oppimisen tukena.
Opintojakson osaamistavoite:
Osaat suunnitella ja toteuttaa yksilöllisiä ja inklusiivisia pedagogisia ratkaisuja ja opinto- ja työllistymispolkuja huomioiden opiskelijoiden erilaiset oppimisen vaikeudet ja -valmiudet sekä oppimisympäristöt. Osaat hyödyntää opiskelijan moniammatillisia ja -alaisia verkostoja oppimisen tukemisessa sekä ymmärrät erityisopettajan konsultatiivisen roolin erityisen tuen suunnittelussa ja toteuttamisessa.
Sisältö
Oppimisvaikeudet ja muita oppimiseen vaikuttavat tekijät,
Tuen tarpeiden ja oppimisvalmiuksien tunnistamisen menetelmiä,
Yksilöllisen opinto- ja työllistymispolun sekä pedagogisten ratkaisujen suunnittelu ja toteuttaminen,
Erityispedagogiset menetelmät ja tuki sekä inklusiiviset, saavutettavat oppimisympäristöt (ml. työpaikalla oppiminen),
Vaativa erityinen tuki,
Ammatillisen erityisopettajan konsultatiivinen ja kehittävä työote
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ei tenttikirjallisuutta.
Valitset omaa ja oppimispiirisi oppimista ja osaamisen kehittymistä tukevaa kirjallisuutta.
Opetusmenetelmät
Tällä opintojaksolla osaamista hankitaan tutkivan oppimisen menetelmää hyödyntäen. Määrität oman oppimispiirisi kanssa tutkimuskysymyksiä, joihin haette vastauksia yhdessä pohtien, haastatellen ja havainnoiden, omaa työtänne ja oppilaitoksenne erityisen tuen toimintamalleja tutkien, kirjallisuuteen perehtyen ja osaamista jakaen. Osallistutte myös ohjauspäiviin ja oppimispiirikokoontumisiin, joissa tarkastellaan ennakkotehtävien kautta yhdessä erilaisia oppimisvaikeuksia ja oppimisen haasteita sekä erilaisia tukikeinoja ja yhteistyömalleja. Yhteiset kokoontumiset ovat kaikille pakollisia. Työstätte yhdessä myös ennalta määriteltyjä oppimistehtäviä (lukupiiri, pedagoginen menetelmä). Tällä opintojaksolla hankittu osaaminen konkretisoituu harjoittelussa. Tämän opintojakson toteutus suunnitellaan osana ryhmän opiskelusuunnitelmaa ja toteutetaan koko opiskeluajan jatkuvana prosessina. Oppimispiirin työskentelyä ohjaa vastuukouluttajanne. Oppimistanne tukevat kaikki kouluttajat.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tällä opintojaksolla osaamisen hankkiminen kytkeytyy omassa työssä tehtäviin havaintoihin, kokeiluihin ja omien opiskelijoittesi ohjaamiseen.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen:
Tämän opintojakson osaamisen hankit osallistumalla oppimispiirityöskentelyyn, tekemällä opintokokonaisuuteen kuuluvat tehtävät ja reflektoimalla omaa työskentelyäsi.
Sinulla voi olla jo aiemmin hankittua osaamista opintojakson sisällöistä.
Osaamisen osoittaminen:
Opintojakson osaamisen osoitat oppimistehtävillä, oppimispiirin kanssa käytävissä ohjauskeskusteluissa ja opintojen lopussa tehtävällä itsearvioinnilla.
Aiemmin hankitun osaamisen voit osoittaa kuvaamalla, miten osaaminen on hankittu ja osoittamalla sen oman vastuukouluttajasi kanssa sopimallasi tavalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on 22 opintopisteen laajuinen, joten se merkitsee sinulta itseltäsi noin 594 tunnin työpanosta. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu omista lähtökohdistasi ja oppimispiirisi yhteisestä työskentelystä, jotka määrittävät oppimistehtävien työllistävyyttä.
Tällä opintojaksolla oppimispiiri työskentelee yhdessä, mikä edellyttää yhteisen aikataulutuksen tekemistä ja siitä kiinnipitämistä.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat oppimispiirin vertaisarviointi, itsearviointi ja yhteiset ohjauskeskustelut.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista. Arviointipäätöksen tekee verkkokurssin vastuuopettaja, kun kaikki opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, itsearviointi ja ohjauskeskusteluihin sisältyvä havainnointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan
Yksilöllisen oppimisen ohjausosaamista:
Tunnet keskeiset oppimisvaikeudet ja muita oppimista vaikeuttavia tekijöitä. Osaat erilaisia menetelmiä käyttäen tunnistaa ja ottaa huomioon opetuksessasi ja ohjauksessasi opiskelijoiden erilaiset valmiudet ja erityisen tuen tarpeet. Suunnittelet ja toteutat osallistavia, yksilöllisiä ja inklusiivia pedagogisia ratkaisuja. Kykenet rakentamaan joustavia, oppimista tukevia opetusjärjestelyjä ja esteettömiä oppimisympäristöjä sekä opiskelu- ja työllistymispolkuja yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Osaat arvioida ja huomioida erityisen tuen toteuttamiseen liittyviä eettisiä näkökulmia.
Kykenet tunnistamaan erityisen tuen kehittämistarpeita ja ohjaamaan oppilaitoksen henkilöstöä, työpaikkaohjaajia ja muita yhteistyökumppaneita oppimisympäristöjen ja erityisen tuen kehittämisessä sekä opiskelijoiden yksilöllisessä ohjaamisessa. Ymmärrät monialaisen yhteistyön merkityksen erityisen tuen toimintamallien kehittämisessä ja osaat toimia konsultatiivisesti jakaen osaamistasi.
Osaat asettaa oman ja oppimispiirisi oppimisen kannalta olennaisia oppimisen haasteita ja tukikeinoja koskevia tutkimuskysymyksiä ja etsiä niihin vastauksia hyödyntäen erityispedagogista kirjallisuutta.