Ohjaus muuttuvassa yhteiskunnassa ja toimintaympäristössäLaajuus (5 op)
Tunnus: AO00BO63
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiin ilmiöihin. Lisäksi syvennät ymmärrystä näiden välisistä suhteista ja vahvistat osaamistasi tunnistaa ja arvioida niiden välittymistä ohjaukseen ja ohjauksen toimintaympäristöihin. Lisäksi syvennät ymmärrystäsi ohjauksesta osana yhteiskunnan koulutus- ja työvoima- ja hyvinvointipalveluja.
Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla kehität
yhteiskuntaosaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia sekä hyödyntää työssään tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa. Se edellyttää ohjaajalta ohjausta määrittävän lainsäädännön, eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteiden sekä eri ohjaustoimijoiden tarjoamien ohjauspalveluiden tuntemusta. Lisäksi se on taitoa edistää rakenteita tiedostavaa ohjausta ja yhdenvertaista, oikeudenmukaista ja monimuotoista yhteiskuntaa.
kehittämisosaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä kriittisesti arvioida omaa ja yhteisönsä ohjaustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Se on tahtoa ja taitoa kehittää ja asettaa uusia tavoitteita ohjaustoiminnalle sekä alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se on myös taitoa etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä hänen että hänen yhteisönsä ohjauksen kehittymistä.
Opintojakson osaamistavoitteet:
Tunnistat koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia ohjauksen näkökulmasta. Ymmärrät yhdenvertaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja yhteiskunnallisen monimuotoisuuden edistämisen merkityksen ohjauksessa. Osaat hankkia ja arvioida ajankohtaista, päivitettyä tietoa koulutuksesta, työelämästä, yrittäjyydestä ja yhteiskunnallisista kysymyksistä.
Sisältö
Koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan muutoksen ja niiden merkitys ohjauksen näkökulmasta.
Yhdenvertaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja yhteiskunnallisen monimuotoisuuden edistäminen ohjauksessa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Yhteiskuntaosaaminen:
Tunnistat koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia ohjauksen näkökulmasta. Ymmärrät yhdenvertaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja yhteiskunnallisen monimuotoisuuden merkityksen ohjauksessa.
Kehittämisosaaminen:
Osaat kriittisesti arvioida omaa ja työyhteisön ohjaustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Osaat hankkia ja arvioida ajankohtaista, päivitettyä tietoa koulutuksesta, työelämästä, yrittäjyydestä ja yhteiskunnallisista kysymyksistä.
Ilmoittautumisaika
31.05.2023 - 24.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.05.2026
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
- Päivi Kauppila
- Virpi Koskelo
- Pirjo Hänninen
Ryhmät
-
AJO23SJOOpinto-ohjaajan koulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiin ilmiöihin. Lisäksi syvennät ymmärrystä näiden välisistä suhteista ja vahvistat osaamistasi tunnistaa ja arvioida niiden välittymistä ohjaukseen ja ohjauksen toimintaympäristöihin. Lisäksi syvennät ymmärrystäsi ohjauksesta osana yhteiskunnan koulutus- ja työvoima- ja hyvinvointipalveluja.
Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla kehität
yhteiskuntaosaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia sekä hyödyntää työssään tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa. Se edellyttää ohjaajalta ohjausta määrittävän lainsäädännön, eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteiden sekä eri ohjaustoimijoiden tarjoamien ohjauspalveluiden tuntemusta. Lisäksi se on taitoa edistää rakenteita tiedostavaa ohjausta ja yhdenvertaista, oikeudenmukaista ja monimuotoista yhteiskuntaa.
kehittämisosaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä kriittisesti arvioida omaa ja yhteisönsä ohjaustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Se on tahtoa ja taitoa kehittää ja asettaa uusia tavoitteita ohjaustoiminnalle sekä alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se on myös taitoa etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä hänen että hänen yhteisönsä ohjauksen kehittymistä.
Opintojakson osaamistavoitteet:
Tunnistat koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia ohjauksen näkökulmasta. Ymmärrät yhdenvertaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja yhteiskunnallisen monimuotoisuuden edistämisen merkityksen ohjauksessa. Osaat hankkia ja arvioida ajankohtaista, päivitettyä tietoa koulutuksesta, työelämästä, yrittäjyydestä ja yhteiskunnallisista kysymyksistä.
Sisältö
Koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan muutoksen ja niiden merkitys ohjauksen näkökulmasta.
Yhdenvertaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja yhteiskunnallisen monimuotoisuuden edistäminen ohjauksessa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Haug, E., Hooley, T., Kettunen, J. & Thomsen, R. (2020). Career and career guidance in the Nordic countries. Career Development Series, 9. Leiden: Brill.
Hooley, T., Sultana, R.G., & Thomsen, R. (Eds.). (2017). Career guidance for social justice: Contesting neoliberalism . Routledge.
Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.
Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5 op x 27h opiskelijan työtä).
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa tammikuussa 2024 ja päättyy toukokuussa 2024.
Lisätietoja opiskelijoille
Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.
Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Yhteiskuntaosaaminen:
Tunnistat koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia ohjauksen näkökulmasta. Ymmärrät yhdenvertaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja yhteiskunnallisen monimuotoisuuden merkityksen ohjauksessa.
Kehittämisosaaminen:
Osaat kriittisesti arvioida omaa ja työyhteisön ohjaustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Osaat hankkia ja arvioida ajankohtaista, päivitettyä tietoa koulutuksesta, työelämästä, yrittäjyydestä ja yhteiskunnallisista kysymyksistä.
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
- Sara Peltola
- Pirjo Hänninen
- Juha Parkkinen
- Mervi Pasanen
- Toni Kosonen
- Taina Salmi
- Jenni Pelkonen
- Sanna Herranen
Ryhmät
-
AJO22SJOOpinto-ohjaajan koulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiin ilmiöihin. Lisäksi syvennät ymmärrystä näiden välisistä suhteista ja vahvistat osaamistasi tunnistaa ja arvioida niiden välittymistä ohjaukseen ja ohjauksen toimintaympäristöihin. Lisäksi syvennät ymmärrystäsi ohjauksesta osana yhteiskunnan koulutus- ja työvoima- ja hyvinvointipalveluja.
Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla kehität
yhteiskuntaosaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia sekä hyödyntää työssään tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa. Se edellyttää ohjaajalta ohjausta määrittävän lainsäädännön, eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteiden sekä eri ohjaustoimijoiden tarjoamien ohjauspalveluiden tuntemusta. Lisäksi se on taitoa edistää rakenteita tiedostavaa ohjausta ja yhdenvertaista, oikeudenmukaista ja monimuotoista yhteiskuntaa.
kehittämisosaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä kriittisesti arvioida omaa ja yhteisönsä ohjaustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Se on tahtoa ja taitoa kehittää ja asettaa uusia tavoitteita ohjaustoiminnalle sekä alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se on myös taitoa etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä hänen että hänen yhteisönsä ohjauksen kehittymistä.
Opintojakson osaamistavoitteet:
Tunnistat koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia ohjauksen näkökulmasta. Ymmärrät yhdenvertaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja yhteiskunnallisen monimuotoisuuden edistämisen merkityksen ohjauksessa. Osaat hankkia ja arvioida ajankohtaista, päivitettyä tietoa koulutuksesta, työelämästä, yrittäjyydestä ja yhteiskunnallisista kysymyksistä.
Sisältö
Koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan muutoksen ja niiden merkitys ohjauksen näkökulmasta.
Yhdenvertaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja yhteiskunnallisen monimuotoisuuden edistäminen ohjauksessa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Haug, E., Hooley, T., Kettunen, J. & Thomsen, R. (2020). Career and career guidance in the Nordic countries. Career Development Series, 9. Leiden: Brill.
Hooley, T., Sultana, R.G., & Thomsen, R. (Eds.). (2017). Career guidance for social justice: Contesting neoliberalism . Routledge.
Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.
Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5 op x 27h opiskelijan työtä).
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa tammikuussa 2023 ja päättyy toukokuussa 2023.
Lisätietoja opiskelijoille
Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.
Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Yhteiskuntaosaaminen:
Tunnistat koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia ohjauksen näkökulmasta. Ymmärrät yhdenvertaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja yhteiskunnallisen monimuotoisuuden merkityksen ohjauksessa.
Kehittämisosaaminen:
Osaat kriittisesti arvioida omaa ja työyhteisön ohjaustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Osaat hankkia ja arvioida ajankohtaista, päivitettyä tietoa koulutuksesta, työelämästä, yrittäjyydestä ja yhteiskunnallisista kysymyksistä.
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
- Sara Peltola
- Virpi Koskelo
- Mervi Pasanen
- Toni Kosonen
- Taina Salmi
- Jenni Pelkonen
- Sanna Herranen
Ryhmät
-
AJO22SJVOpinto-ohjaajan koulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiin ilmiöihin. Lisäksi syvennät ymmärrystä näiden välisistä suhteista ja vahvistat osaamistasi tunnistaa ja arvioida niiden välittymistä ohjaukseen ja ohjauksen toimintaympäristöihin. Lisäksi syvennät ymmärrystäsi ohjauksesta osana yhteiskunnan koulutus- ja työvoima- ja hyvinvointipalveluja.
Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla kehität
yhteiskuntaosaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia sekä hyödyntää työssään tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa. Se edellyttää ohjaajalta ohjausta määrittävän lainsäädännön, eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteiden sekä eri ohjaustoimijoiden tarjoamien ohjauspalveluiden tuntemusta. Lisäksi se on taitoa edistää rakenteita tiedostavaa ohjausta ja yhdenvertaista, oikeudenmukaista ja monimuotoista yhteiskuntaa.
kehittämisosaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä kriittisesti arvioida omaa ja yhteisönsä ohjaustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Se on tahtoa ja taitoa kehittää ja asettaa uusia tavoitteita ohjaustoiminnalle sekä alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se on myös taitoa etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä hänen että hänen yhteisönsä ohjauksen kehittymistä.
Opintojakson osaamistavoitteet:
Tunnistat koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia ohjauksen näkökulmasta. Ymmärrät yhdenvertaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja yhteiskunnallisen monimuotoisuuden edistämisen merkityksen ohjauksessa. Osaat hankkia ja arvioida ajankohtaista, päivitettyä tietoa koulutuksesta, työelämästä, yrittäjyydestä ja yhteiskunnallisista kysymyksistä.
Sisältö
Koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan muutoksen ja niiden merkitys ohjauksen näkökulmasta.
Yhdenvertaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja yhteiskunnallisen monimuotoisuuden edistäminen ohjauksessa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Haug, E., Hooley, T., Kettunen, J. & Thomsen, R. (2020). Career and career guidance in the Nordic countries. Career Development Series, 9. Leiden: Brill.
Hooley, T., Sultana, R.G., & Thomsen, R. (Eds.). (2017). Career guidance for social justice: Contesting neoliberalism . Routledge.
Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.
Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5 op x 27h opiskelijan työtä).
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa tammikuussa 2023 ja päättyy toukokuussa 2023.
Lisätietoja opiskelijoille
Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.
Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Yhteiskuntaosaaminen:
Tunnistat koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia ohjauksen näkökulmasta. Ymmärrät yhdenvertaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja yhteiskunnallisen monimuotoisuuden merkityksen ohjauksessa.
Kehittämisosaaminen:
Osaat kriittisesti arvioida omaa ja työyhteisön ohjaustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Osaat hankkia ja arvioida ajankohtaista, päivitettyä tietoa koulutuksesta, työelämästä, yrittäjyydestä ja yhteiskunnallisista kysymyksistä.
Ilmoittautumisaika
01.08.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
- Seija Koskela
- Virpi Koskelo
- Pirjo Hänninen
- Anna Itkonen
- Juha Parkkinen
- Mervi Pasanen
- Sauli Puukari
- Sanna Herranen
Ryhmät
-
AJO21SJOOpinto-ohjaajan koulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiin ilmiöihin. Lisäksi syvennät ymmärrystä näiden välisistä suhteista ja vahvistat osaamistasi tunnistaa ja arvioida niiden välittymistä ohjaukseen ja ohjauksen toimintaympäristöihin. Lisäksi syvennät ymmärrystäsi ohjauksesta osana yhteiskunnan koulutus- ja työvoima- ja hyvinvointipalveluja.
Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla kehität
yhteiskuntaosaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia sekä hyödyntää työssään tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa. Se edellyttää ohjaajalta ohjausta määrittävän lainsäädännön, eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteiden sekä eri ohjaustoimijoiden tarjoamien ohjauspalveluiden tuntemusta. Lisäksi se on taitoa edistää rakenteita tiedostavaa ohjausta ja yhdenvertaista, oikeudenmukaista ja monimuotoista yhteiskuntaa.
kehittämisosaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä kriittisesti arvioida omaa ja yhteisönsä ohjaustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Se on tahtoa ja taitoa kehittää ja asettaa uusia tavoitteita ohjaustoiminnalle sekä alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se on myös taitoa etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä hänen että hänen yhteisönsä ohjauksen kehittymistä.
Opintojakson osaamistavoitteet:
Tunnistat koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia ohjauksen näkökulmasta. Ymmärrät yhdenvertaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja yhteiskunnallisen monimuotoisuuden edistämisen merkityksen ohjauksessa. Osaat hankkia ja arvioida ajankohtaista, päivitettyä tietoa koulutuksesta, työelämästä, yrittäjyydestä ja yhteiskunnallisista kysymyksistä.
Sisältö
Koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan muutoksen ja niiden merkitys ohjauksen näkökulmasta.
Yhdenvertaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja yhteiskunnallisen monimuotoisuuden edistäminen ohjauksessa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Haug, E., Hooley, T., Kettunen, J. & Thomsen, R. (2020). Career and career guidance in the Nordic countries. Career Development Series, 9. Leiden: Brill.
Hooley, T., Sultana, R.G., & Thomsen, R. (Eds.). (2017). Career guidance for social justice: Contesting neoliberalism . Routledge.
Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.
Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5 op x 27h opiskelijan työtä).
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa tammikuussa 2022 ja päättyy toukokuussa 2022.
Lisätietoja opiskelijoille
Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.
Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Yhteiskuntaosaaminen:
Tunnistat koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia ohjauksen näkökulmasta. Ymmärrät yhdenvertaisuuden, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja yhteiskunnallisen monimuotoisuuden merkityksen ohjauksessa.
Kehittämisosaaminen:
Osaat kriittisesti arvioida omaa ja työyhteisön ohjaustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Osaat hankkia ja arvioida ajankohtaista, päivitettyä tietoa koulutuksesta, työelämästä, yrittäjyydestä ja yhteiskunnallisista kysymyksistä.