Siirry suoraan sisältöön

Ohjaustyön teoreettisia lähestymistapojaLaajuus (6 op)

Tunnus: AO00CQ46

Laajuus

6 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla tarkastellaan ohjaustyön keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja ja opit arvioimaan niiden tarkoituksenmukaisuutta erilaisten asiakasryhmien kanssa työskenneltäessä.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität ohjauksen teoria- ja menetelmäosaamistasi sekä kehittämisosaamistasi.

Opintojakson osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi

• olet jäsentänyt itsellesi kokonaiskuvan ohjaustyön keskeisistä teoreettisista lähestymistavoista
• osaat soveltaa ohjausteorioita eettisesti eri tilanteissa ja ohjattavan yksilöllisten tarpeiden mukaan
• tunnistat ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen rajoituksia ja kykenet yhdistämään eri lähestymistapoja yksilöitä hyödyttävällä tavalla.

Sisältö

Ohjauksen keskeiset teoreettiset lähestymistavat

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat:

Ohjauksen teoriaosaaminen
• Hahmotat ohjauksen keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• Osaat soveltaa ohjauksen teoreettisia lähestymistapoja ohjaustyössä.

Ohjauksen menetelmäosaaminen
• Osaat arvioida keskeisten työmuotojen ja menetelmien soveltuvuutta eri ohjaustilanteissa ja konteksteissa

Ohjauksen kehittämisosaaminen
• Osaat arvioida kriittisesti omaa ja yhteisösi ohjaustoimintaa
• Osaat kehittää ohjaustoimintaa sekä asettaa uusia tavoitteita
• Osaat etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista tietoa, joka palvelee omaa ja yhteisösi kehittymistä.

Ajoitus

04.09.2024 - 03.09.2027

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

50 - 50

Koulutus
  • Opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
  • Päivi Kauppila
  • Pirjo Hänninen
  • Pasi Savonmäki
  • Riikka Michelsson
Ryhmät
  • AJO24SJO
    Opinto-ohjaajan koulutus

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla tarkastellaan ohjaustyön keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja ja opit arvioimaan niiden tarkoituksenmukaisuutta erilaisten asiakasryhmien kanssa työskenneltäessä.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität ohjauksen teoria- ja menetelmäosaamistasi sekä kehittämisosaamistasi.

Opintojakson osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi

• olet jäsentänyt itsellesi kokonaiskuvan ohjaustyön keskeisistä teoreettisista lähestymistavoista
• osaat soveltaa ohjausteorioita eettisesti eri tilanteissa ja ohjattavan yksilöllisten tarpeiden mukaan
• tunnistat ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen rajoituksia ja kykenet yhdistämään eri lähestymistapoja yksilöitä hyödyttävällä tavalla.

Sisältö

Ohjauksen keskeiset teoreettiset lähestymistavat

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Arthur, N., Neault, R. & McMahon, M. 2019. Career theories and models at work: ideas for practice. Toronto, CERIC.
Kauppila, P. A., Silvonen, J. & Vanhalakka-Ruoho, M. (toim.) 2015. Toimijuus, ohjaus ja elämänkulku. Itä-Suomen yliopisto.
Mc Leod, J. 2013. An introduction to counselling (eri lähestymistapoja koskevat luvut). 5th ed. Maidenhead: Open University Press. (e-kirja)
Patton, W & McMahon, M. (2014). Career Development and Systems Theory. Rotterdam, The Netherlands: SensePublishers.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu koulutuspäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.

Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on yhteensä 162 h (6 op x 27 h opiskelijan työtä).

Lisätietoja opiskelijoille

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat:

Ohjauksen teoriaosaaminen
• Hahmotat ohjauksen keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• Osaat soveltaa ohjauksen teoreettisia lähestymistapoja ohjaustyössä.

Ohjauksen menetelmäosaaminen
• Osaat arvioida keskeisten työmuotojen ja menetelmien soveltuvuutta eri ohjaustilanteissa ja konteksteissa

Ohjauksen kehittämisosaaminen
• Osaat arvioida kriittisesti omaa ja yhteisösi ohjaustoimintaa
• Osaat kehittää ohjaustoimintaa sekä asettaa uusia tavoitteita
• Osaat etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista tietoa, joka palvelee omaa ja yhteisösi kehittymistä.