Skip to main content

Theoretical approaches in guidance and counsellingLaajuus (5 cr)

Code: AO00BO59

Credits

5 op

Objective

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla tarkastelet keskeisiä ohjausalan teoreettisia lähestymistapoja ja opit arvioimaan niiden tarkoituksenmukaisuutta ja toimivuutta erilaisten asiakasryhmien kanssa työskenneltäessä.

Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität

ohjausteoreettista osaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen tuntemusta, joka on peruskivi ohjausinterventioille ja niiden kehittämiselle; teoreettiset lähestymistavat jäsentävät ohjausajattelua ja auttavat ohjaajaa kehittämään omaa käyttöteoriaansa. Ohjausteoreettinen osaaminen tarkoittaa myös kykyä tarkastella kriittisesti ohjaustoimintaa erilaisten ohjausalan teoreettisten lähtökohtien avulla ja arvioida niiden toimivuutta erilaisten asiakasryhmien kanssa työskenneltäessä. Ohjausteoreettinen osaaminen on niin ikään ohjaajan kykyä hahmottaa eri teorioiden avulla sitä, mikä on hänen ohjaustyönsä tavoite sekä millaisilla menetelmillä asiakkaan prosesseja parhaiten tuetaan. Ohjausteoreettinen osaaminen kytkeytyy läheisesti muihin osaamisiin ja muodostaa yhden keskeisen osan ohjaajan ammatillisen osaamisen jatkuvaan kehittämiseen.

ohjausosaamistasi, jolla tarkoitetaan osaamista, johon sisältyy oppimiseen ja opiskeluun, elinikäisten urasuunnittelutaitojen vahvistamiseen sekä psykososiaalisen tuen tarjoamiseen liittyvää osaamista. Se on myös kykyä suunnitella, toteuttaa, arvioida, johtaa, kehittää ja uudistaa ohjausta huomioiden kontekstin sekä eri asiakasryhmien moninaisuuden ja taustan ohjauksen voimavarana. Tavoitteena on, että ohjaaja tuntee ohjauksen keskeiset työmuodot ja menetelmät sekä osaa arvioida niiden soveltuvuutta eri ohjaustilanteissa ja konteksteissa.

reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä ja filosofisia lähtökohtia sekä kykyä arvioida oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Reflektio-osaaminen mahdollistaa kriittisen ja uudistavan otteen niin oman ohjaustoiminnan kuin ohjauksen eri toimintaympäristöjen kehittämisessä yhdessä asiakkaiden ja ohjauksen eri toimijoiden ja sidosryhmien kanssa.

Opintojakson osaamistavoitteet
Jäsennät itsellesi kokonaiskuvan keskeisistä ohjauksen teoreettisista lähestymistavoista
ja osaat soveltaa ohjausteorioita eettisesti eri tilanteissa ja yksilöllisten tarpeiden mukaan.
Tunnistat ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen rajoituksia ja kykenet yksilöitä hyödyntävällä tavalla yhdistämään aineksia eri lähestymistavoista.

Content

Ohjauksen keskeiset teoreettiset lähestymistavat

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat:

Ohjausteoreettinen osaaminen:
Hahmotat ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen kokonaiskuvan ja osaat soveltaa ohjauksen teoreettisia lähestymistapoja ohjaustyössä.

Ohjausosaaminen:
Osaat kytkeä ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen antia luontevaksi osaksi ohjaustyötäsi.

Reflektio-osaaminen:
Kykenet kriittisesti tarkastelemaan ja arvioimaan ohjauksen erilaisia teoreettisia lähestymistapoja.

Enrollment

31.05.2023 - 24.08.2023

Timing

01.08.2023 - 31.05.2026

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Professional Teacher Education

Campus

Main Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Vocational Student Counsellor Education
Teachers
  • Päivi Kauppila
  • Virpi Koskelo
  • Pirjo Hänninen
Groups
  • AJO23SJO
    Opinto-ohjaajan koulutus

Objectives

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla tarkastelet keskeisiä ohjausalan teoreettisia lähestymistapoja ja opit arvioimaan niiden tarkoituksenmukaisuutta ja toimivuutta erilaisten asiakasryhmien kanssa työskenneltäessä.

Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität

ohjausteoreettista osaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen tuntemusta, joka on peruskivi ohjausinterventioille ja niiden kehittämiselle; teoreettiset lähestymistavat jäsentävät ohjausajattelua ja auttavat ohjaajaa kehittämään omaa käyttöteoriaansa. Ohjausteoreettinen osaaminen tarkoittaa myös kykyä tarkastella kriittisesti ohjaustoimintaa erilaisten ohjausalan teoreettisten lähtökohtien avulla ja arvioida niiden toimivuutta erilaisten asiakasryhmien kanssa työskenneltäessä. Ohjausteoreettinen osaaminen on niin ikään ohjaajan kykyä hahmottaa eri teorioiden avulla sitä, mikä on hänen ohjaustyönsä tavoite sekä millaisilla menetelmillä asiakkaan prosesseja parhaiten tuetaan. Ohjausteoreettinen osaaminen kytkeytyy läheisesti muihin osaamisiin ja muodostaa yhden keskeisen osan ohjaajan ammatillisen osaamisen jatkuvaan kehittämiseen.

ohjausosaamistasi, jolla tarkoitetaan osaamista, johon sisältyy oppimiseen ja opiskeluun, elinikäisten urasuunnittelutaitojen vahvistamiseen sekä psykososiaalisen tuen tarjoamiseen liittyvää osaamista. Se on myös kykyä suunnitella, toteuttaa, arvioida, johtaa, kehittää ja uudistaa ohjausta huomioiden kontekstin sekä eri asiakasryhmien moninaisuuden ja taustan ohjauksen voimavarana. Tavoitteena on, että ohjaaja tuntee ohjauksen keskeiset työmuodot ja menetelmät sekä osaa arvioida niiden soveltuvuutta eri ohjaustilanteissa ja konteksteissa.

reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä ja filosofisia lähtökohtia sekä kykyä arvioida oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Reflektio-osaaminen mahdollistaa kriittisen ja uudistavan otteen niin oman ohjaustoiminnan kuin ohjauksen eri toimintaympäristöjen kehittämisessä yhdessä asiakkaiden ja ohjauksen eri toimijoiden ja sidosryhmien kanssa.

Opintojakson osaamistavoitteet
Jäsennät itsellesi kokonaiskuvan keskeisistä ohjauksen teoreettisista lähestymistavoista
ja osaat soveltaa ohjausteorioita eettisesti eri tilanteissa ja yksilöllisten tarpeiden mukaan.
Tunnistat ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen rajoituksia ja kykenet yksilöitä hyödyntävällä tavalla yhdistämään aineksia eri lähestymistavoista.

Content

Ohjauksen keskeiset teoreettiset lähestymistavat

Learning materials and recommended literature

Arthur, N., Neault, R. & McMahon, M. 2019. Career theories and models at work: ideas for practice. Toronto, CERIC.
Kauppila, P. A., Silvonen, J. & Vanhalakka-Ruoho, M. (toim.) 2015. Toimijuus, ohjaus ja elämänkulku. Itä-Suomen yliopisto.
Mc Leod, J. 2013. An introduction to counselling (eri lähestymistapoja koskevat luvut). 5th ed. Maidenhead: Open University Press. (e-kirja)
Patton, W & McMahon, M. (2014). Career Development and Systems Theory. Rotterdam, The Netherlands: SensePublishers.

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.

Alternative completion methods

Osaamisen hankkiminen:

Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.

Osaamisen osoittaminen:

Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.

Student workload

Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5 op x 27 h opiskelijan työtä).

Content scheduling

Opintojakso alkaa lokakuussa 2023 ja päättyy maaliskuussa 2024.

Further information for students

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat:

Ohjausteoreettinen osaaminen:
Hahmotat ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen kokonaiskuvan ja osaat soveltaa ohjauksen teoreettisia lähestymistapoja ohjaustyössä.

Ohjausosaaminen:
Osaat kytkeä ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen antia luontevaksi osaksi ohjaustyötäsi.

Reflektio-osaaminen:
Kykenet kriittisesti tarkastelemaan ja arvioimaan ohjauksen erilaisia teoreettisia lähestymistapoja.

Enrollment

01.06.2022 - 25.08.2022

Timing

01.08.2022 - 31.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Professional Teacher Education

Campus

Lutakko Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Vocational Student Counsellor Education
Teachers
  • Sara Peltola
  • Pirjo Hänninen
  • Juha Parkkinen
  • Mervi Pasanen
  • Toni Kosonen
  • Taina Salmi
  • Jenni Pelkonen
  • Sanna Herranen
Groups
  • AJO22SJO
    Opinto-ohjaajan koulutus

Objectives

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla tarkastelet keskeisiä ohjausalan teoreettisia lähestymistapoja ja opit arvioimaan niiden tarkoituksenmukaisuutta ja toimivuutta erilaisten asiakasryhmien kanssa työskenneltäessä.

Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität

ohjausteoreettista osaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen tuntemusta, joka on peruskivi ohjausinterventioille ja niiden kehittämiselle; teoreettiset lähestymistavat jäsentävät ohjausajattelua ja auttavat ohjaajaa kehittämään omaa käyttöteoriaansa. Ohjausteoreettinen osaaminen tarkoittaa myös kykyä tarkastella kriittisesti ohjaustoimintaa erilaisten ohjausalan teoreettisten lähtökohtien avulla ja arvioida niiden toimivuutta erilaisten asiakasryhmien kanssa työskenneltäessä. Ohjausteoreettinen osaaminen on niin ikään ohjaajan kykyä hahmottaa eri teorioiden avulla sitä, mikä on hänen ohjaustyönsä tavoite sekä millaisilla menetelmillä asiakkaan prosesseja parhaiten tuetaan. Ohjausteoreettinen osaaminen kytkeytyy läheisesti muihin osaamisiin ja muodostaa yhden keskeisen osan ohjaajan ammatillisen osaamisen jatkuvaan kehittämiseen.

ohjausosaamistasi, jolla tarkoitetaan osaamista, johon sisältyy oppimiseen ja opiskeluun, elinikäisten urasuunnittelutaitojen vahvistamiseen sekä psykososiaalisen tuen tarjoamiseen liittyvää osaamista. Se on myös kykyä suunnitella, toteuttaa, arvioida, johtaa, kehittää ja uudistaa ohjausta huomioiden kontekstin sekä eri asiakasryhmien moninaisuuden ja taustan ohjauksen voimavarana. Tavoitteena on, että ohjaaja tuntee ohjauksen keskeiset työmuodot ja menetelmät sekä osaa arvioida niiden soveltuvuutta eri ohjaustilanteissa ja konteksteissa.

reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä ja filosofisia lähtökohtia sekä kykyä arvioida oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Reflektio-osaaminen mahdollistaa kriittisen ja uudistavan otteen niin oman ohjaustoiminnan kuin ohjauksen eri toimintaympäristöjen kehittämisessä yhdessä asiakkaiden ja ohjauksen eri toimijoiden ja sidosryhmien kanssa.

Opintojakson osaamistavoitteet
Jäsennät itsellesi kokonaiskuvan keskeisistä ohjauksen teoreettisista lähestymistavoista
ja osaat soveltaa ohjausteorioita eettisesti eri tilanteissa ja yksilöllisten tarpeiden mukaan.
Tunnistat ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen rajoituksia ja kykenet yksilöitä hyödyntävällä tavalla yhdistämään aineksia eri lähestymistavoista.

Content

Ohjauksen keskeiset teoreettiset lähestymistavat

Learning materials and recommended literature

Arthur, N., Neault, R. & McMahon, M. 2019. Career theories and models at work: ideas for practice. Toronto, CERIC.
Kauppila, P. A., Silvonen, J. & Vanhalakka-Ruoho, M. (toim.) 2015. Toimijuus, ohjaus ja elämänkulku. Itä-Suomen yliopisto.
Mc Leod, J. 2013. An introduction to counselling (eri lähestymistapoja koskevat luvut). 5th ed. Maidenhead: Open University Press. (e-kirja)
Patton, W & McMahon, M. (2014). Career Development and Systems Theory. Rotterdam, The Netherlands: SensePublishers.

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.

Alternative completion methods

Osaamisen hankkiminen:

Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.

Osaamisen osoittaminen:

Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.

Student workload

Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5 op x 27 h opiskelijan työtä).

Content scheduling

Opintojakso alkaa lokakuussa 2022 ja päättyy maaliskuussa 2023.

Further information for students

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat:

Ohjausteoreettinen osaaminen:
Hahmotat ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen kokonaiskuvan ja osaat soveltaa ohjauksen teoreettisia lähestymistapoja ohjaustyössä.

Ohjausosaaminen:
Osaat kytkeä ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen antia luontevaksi osaksi ohjaustyötäsi.

Reflektio-osaaminen:
Kykenet kriittisesti tarkastelemaan ja arvioimaan ohjauksen erilaisia teoreettisia lähestymistapoja.

Enrollment

01.06.2022 - 25.08.2022

Timing

01.08.2022 - 31.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Professional Teacher Education

Campus

Lutakko Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Vocational Student Counsellor Education
Teachers
  • Sara Peltola
  • Virpi Koskelo
  • Mervi Pasanen
  • Toni Kosonen
  • Taina Salmi
  • Jenni Pelkonen
  • Sanna Herranen
Groups
  • AJO22SJV
    Opinto-ohjaajan koulutus

Objectives

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla tarkastelet keskeisiä ohjausalan teoreettisia lähestymistapoja ja opit arvioimaan niiden tarkoituksenmukaisuutta ja toimivuutta erilaisten asiakasryhmien kanssa työskenneltäessä.

Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität

ohjausteoreettista osaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen tuntemusta, joka on peruskivi ohjausinterventioille ja niiden kehittämiselle; teoreettiset lähestymistavat jäsentävät ohjausajattelua ja auttavat ohjaajaa kehittämään omaa käyttöteoriaansa. Ohjausteoreettinen osaaminen tarkoittaa myös kykyä tarkastella kriittisesti ohjaustoimintaa erilaisten ohjausalan teoreettisten lähtökohtien avulla ja arvioida niiden toimivuutta erilaisten asiakasryhmien kanssa työskenneltäessä. Ohjausteoreettinen osaaminen on niin ikään ohjaajan kykyä hahmottaa eri teorioiden avulla sitä, mikä on hänen ohjaustyönsä tavoite sekä millaisilla menetelmillä asiakkaan prosesseja parhaiten tuetaan. Ohjausteoreettinen osaaminen kytkeytyy läheisesti muihin osaamisiin ja muodostaa yhden keskeisen osan ohjaajan ammatillisen osaamisen jatkuvaan kehittämiseen.

ohjausosaamistasi, jolla tarkoitetaan osaamista, johon sisältyy oppimiseen ja opiskeluun, elinikäisten urasuunnittelutaitojen vahvistamiseen sekä psykososiaalisen tuen tarjoamiseen liittyvää osaamista. Se on myös kykyä suunnitella, toteuttaa, arvioida, johtaa, kehittää ja uudistaa ohjausta huomioiden kontekstin sekä eri asiakasryhmien moninaisuuden ja taustan ohjauksen voimavarana. Tavoitteena on, että ohjaaja tuntee ohjauksen keskeiset työmuodot ja menetelmät sekä osaa arvioida niiden soveltuvuutta eri ohjaustilanteissa ja konteksteissa.

reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä ja filosofisia lähtökohtia sekä kykyä arvioida oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Reflektio-osaaminen mahdollistaa kriittisen ja uudistavan otteen niin oman ohjaustoiminnan kuin ohjauksen eri toimintaympäristöjen kehittämisessä yhdessä asiakkaiden ja ohjauksen eri toimijoiden ja sidosryhmien kanssa.

Opintojakson osaamistavoitteet
Jäsennät itsellesi kokonaiskuvan keskeisistä ohjauksen teoreettisista lähestymistavoista
ja osaat soveltaa ohjausteorioita eettisesti eri tilanteissa ja yksilöllisten tarpeiden mukaan.
Tunnistat ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen rajoituksia ja kykenet yksilöitä hyödyntävällä tavalla yhdistämään aineksia eri lähestymistavoista.

Content

Ohjauksen keskeiset teoreettiset lähestymistavat

Learning materials and recommended literature

Arthur, N., Neault, R. & McMahon, M. 2019. Career theories and models at work: ideas for practice. Toronto, CERIC.
Kauppila, P. A., Silvonen, J. & Vanhalakka-Ruoho, M. (toim.) 2015. Toimijuus, ohjaus ja elämänkulku. Itä-Suomen yliopisto.
Mc Leod, J. 2013. An introduction to counselling (eri lähestymistapoja koskevat luvut). 5th ed. Maidenhead: Open University Press. (e-kirja)
Patton, W & McMahon, M. (2014). Career Development and Systems Theory. Rotterdam, The Netherlands: SensePublishers.

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.

Alternative completion methods

Osaamisen hankkiminen:

Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.

Osaamisen osoittaminen:

Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.

Student workload

Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5 op x 27 h opiskelijan työtä).

Content scheduling

Opintojakso alkaa lokakuussa 2022 ja päättyy maaliskuussa 2023.

Further information for students

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat:

Ohjausteoreettinen osaaminen:
Hahmotat ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen kokonaiskuvan ja osaat soveltaa ohjauksen teoreettisia lähestymistapoja ohjaustyössä.

Ohjausosaaminen:
Osaat kytkeä ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen antia luontevaksi osaksi ohjaustyötäsi.

Reflektio-osaaminen:
Kykenet kriittisesti tarkastelemaan ja arvioimaan ohjauksen erilaisia teoreettisia lähestymistapoja.

Enrollment

01.08.2021 - 05.09.2021

Timing

01.08.2021 - 31.07.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Professional Teacher Education

Campus

Lutakko Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Vocational Student Counsellor Education
Teachers
  • Seija Koskela
  • Virpi Koskelo
  • Pirjo Hänninen
  • Anna Itkonen
  • Juha Parkkinen
  • Mervi Pasanen
  • Sauli Puukari
  • Sanna Herranen
Groups
  • AJO21SJO
    Opinto-ohjaajan koulutus

Objectives

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla tarkastelet keskeisiä ohjausalan teoreettisia lähestymistapoja ja opit arvioimaan niiden tarkoituksenmukaisuutta ja toimivuutta erilaisten asiakasryhmien kanssa työskenneltäessä.

Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität

ohjausteoreettista osaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen tuntemusta, joka on peruskivi ohjausinterventioille ja niiden kehittämiselle; teoreettiset lähestymistavat jäsentävät ohjausajattelua ja auttavat ohjaajaa kehittämään omaa käyttöteoriaansa. Ohjausteoreettinen osaaminen tarkoittaa myös kykyä tarkastella kriittisesti ohjaustoimintaa erilaisten ohjausalan teoreettisten lähtökohtien avulla ja arvioida niiden toimivuutta erilaisten asiakasryhmien kanssa työskenneltäessä. Ohjausteoreettinen osaaminen on niin ikään ohjaajan kykyä hahmottaa eri teorioiden avulla sitä, mikä on hänen ohjaustyönsä tavoite sekä millaisilla menetelmillä asiakkaan prosesseja parhaiten tuetaan. Ohjausteoreettinen osaaminen kytkeytyy läheisesti muihin osaamisiin ja muodostaa yhden keskeisen osan ohjaajan ammatillisen osaamisen jatkuvaan kehittämiseen.

ohjausosaamistasi, jolla tarkoitetaan osaamista, johon sisältyy oppimiseen ja opiskeluun, elinikäisten urasuunnittelutaitojen vahvistamiseen sekä psykososiaalisen tuen tarjoamiseen liittyvää osaamista. Se on myös kykyä suunnitella, toteuttaa, arvioida, johtaa, kehittää ja uudistaa ohjausta huomioiden kontekstin sekä eri asiakasryhmien moninaisuuden ja taustan ohjauksen voimavarana. Tavoitteena on, että ohjaaja tuntee ohjauksen keskeiset työmuodot ja menetelmät sekä osaa arvioida niiden soveltuvuutta eri ohjaustilanteissa ja konteksteissa.

reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä ja filosofisia lähtökohtia sekä kykyä arvioida oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Reflektio-osaaminen mahdollistaa kriittisen ja uudistavan otteen niin oman ohjaustoiminnan kuin ohjauksen eri toimintaympäristöjen kehittämisessä yhdessä asiakkaiden ja ohjauksen eri toimijoiden ja sidosryhmien kanssa.

Opintojakson osaamistavoitteet
Jäsennät itsellesi kokonaiskuvan keskeisistä ohjauksen teoreettisista lähestymistavoista
ja osaat soveltaa ohjausteorioita eettisesti eri tilanteissa ja yksilöllisten tarpeiden mukaan.
Tunnistat ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen rajoituksia ja kykenet yksilöitä hyödyntävällä tavalla yhdistämään aineksia eri lähestymistavoista.

Content

Ohjauksen keskeiset teoreettiset lähestymistavat

Learning materials and recommended literature

Arthur, N., Neault, R. & McMahon, M. 2019. Career theories and models at work: ideas for practice. Toronto, CERIC.
Kauppila, P. A., Silvonen, J. & Vanhalakka-Ruoho, M. (toim.) 2015. Toimijuus, ohjaus ja elämänkulku. Itä-Suomen yliopisto.
Mc Leod, J. 2013. An introduction to counselling (eri lähestymistapoja koskevat luvut). 5th ed. Maidenhead: Open University Press. (e-kirja)
Patton, W & McMahon, M. (2014). Career Development and Systems Theory. Rotterdam, The Netherlands: SensePublishers.

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.

Alternative completion methods

Osaamisen hankkiminen:

Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.



Osaamisen osoittaminen:

Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.

Student workload

Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5 op x 27 h opiskelijan työtä).

Content scheduling

Opintojakso alkaa lokakuussa 2021 ja päättyy maaliskuussa 2022.

Further information for students

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat:

Ohjausteoreettinen osaaminen:
Hahmotat ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen kokonaiskuvan ja osaat soveltaa ohjauksen teoreettisia lähestymistapoja ohjaustyössä.

Ohjausosaaminen:
Osaat kytkeä ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen antia luontevaksi osaksi ohjaustyötäsi.

Reflektio-osaaminen:
Kykenet kriittisesti tarkastelemaan ja arvioimaan ohjauksen erilaisia teoreettisia lähestymistapoja.