Skip to main content

Philosophical and ethical principles in guidance and counsellingLaajuus (5 cr)

Code: AO00BO65

Credits

5 op

Objective

Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla tavoitteena on tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuuteen liittyviä peruskäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä omia ajattelu- ja toimintamalleja. Lisäksi tarkastellaan oman toiminnan ja ajattelun eettisiä ja filosofisia lähtökohtia sekä opitaan arvioimaan oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Tunnistat ohjaustyön eettisen olemuksen, perehdyt ohjausalan ammattieettisiin periaatteisiin ja kykenet tekemään valintatilanteessa itsenäisesti eettisesti perusteltuja ratkaisuja.

Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla kehittät reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuu¬teensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä ja filosofisia lähtökohtia sekä kykyä arvioida oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Reflektio-osaaminen mahdollistaa kriittisen ja uudistavan otteen niin oman ohjaustoiminnan kuin ohjauksen eri toimintaympäristöjen kehittämisessä yhdessä asiakkaiden ja ohjauk-sen eri toimijoiden ja sidosryhmien kanssa.

Opintojakson osaamistavoitteet:
Tunnistat omat arvonsi, ihmiskäsityksesi ja eettisyytesi. Osaat tarkastella kriittisesti toimintaasi ohjaajana ja tiedostaa, millainen yhteys arvoillasi, ihmiskäsitykselläsi ja eettisellä ajattelullasi on ohjausorientaatioosi. Tunnet ohjausalan yleiset ammattieettiset periaatteet ja osaat toteuttaa toiminnassasi ohjauksen ammattieettisiä periaatteita.

Content

Henkilökohtaisten arvojen, ihmiskäsityksen ja eettisyyden tunnistaminen.
Ohjaukseen liittyvien eettisten kysymysten tunnistaminen.
Ohjausfilosofia.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:

Reflektio-osaaminen:
Tunnistat ja kriittisesti arvioit omaan ohjaajuuteesi ja ohjaukseen liittyviä peruskäsityksiä, arvoja ja asenteita.Tiedostat ja kykenet perustelemaan ohjausfilosofiasi. Tiedostat ihmiskäsityksesi, eettisen ajattelusi, arvopäämääräsi ja näiden keskinäisten suhteiden vaikutuksen toimintaasi ohjaajana.

Enrollment

31.05.2023 - 24.08.2023

Timing

01.08.2023 - 31.05.2026

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Professional Teacher Education

Campus

Main Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Vocational Student Counsellor Education
Teachers
  • Päivi Kauppila
  • Virpi Koskelo
  • Pirjo Hänninen
Groups
  • AJO23SJO
    Opinto-ohjaajan koulutus

Objectives

Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla tavoitteena on tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuuteen liittyviä peruskäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä omia ajattelu- ja toimintamalleja. Lisäksi tarkastellaan oman toiminnan ja ajattelun eettisiä ja filosofisia lähtökohtia sekä opitaan arvioimaan oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Tunnistat ohjaustyön eettisen olemuksen, perehdyt ohjausalan ammattieettisiin periaatteisiin ja kykenet tekemään valintatilanteessa itsenäisesti eettisesti perusteltuja ratkaisuja.

Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla kehittät reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuu¬teensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä ja filosofisia lähtökohtia sekä kykyä arvioida oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Reflektio-osaaminen mahdollistaa kriittisen ja uudistavan otteen niin oman ohjaustoiminnan kuin ohjauksen eri toimintaympäristöjen kehittämisessä yhdessä asiakkaiden ja ohjauk-sen eri toimijoiden ja sidosryhmien kanssa.

Opintojakson osaamistavoitteet:
Tunnistat omat arvonsi, ihmiskäsityksesi ja eettisyytesi. Osaat tarkastella kriittisesti toimintaasi ohjaajana ja tiedostaa, millainen yhteys arvoillasi, ihmiskäsitykselläsi ja eettisellä ajattelullasi on ohjausorientaatioosi. Tunnet ohjausalan yleiset ammattieettiset periaatteet ja osaat toteuttaa toiminnassasi ohjauksen ammattieettisiä periaatteita.

Content

Henkilökohtaisten arvojen, ihmiskäsityksen ja eettisyyden tunnistaminen.
Ohjaukseen liittyvien eettisten kysymysten tunnistaminen.
Ohjausfilosofia.

Learning materials and recommended literature

Bond, T. 2000. Standards and ethics for counselling in action. London: Sage. (ebrary kokoelma),
IAEVG [International Association for Educational and Vocational Guidance]. (2017). IAEVG Ethical Guidelines. http://iaevg.net/wp-content/uploads/IAEVG-EthicsNAFeb2018Final.pdf
MacIntyre, A. 2004. Hyveiden jäljillä: moraaliteoreettinen tutkimus. Helsinki: Gaudeamus.
Sire, J. W. 2004. Naming the elephant: worldview as a concept. Downers Grove, IL: InterVarsity Press.

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.

Alternative completion methods

Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.

Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.

Student workload

Opintojakson laajuus on yhteensä 135h (5 op x 27h opiskelijan työtä).

Content scheduling

Opintojakso alkaa syyskuussa 2023 ja päättyy toukokuussa 2024.

Further information for students

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:

Reflektio-osaaminen:
Tunnistat ja kriittisesti arvioit omaan ohjaajuuteesi ja ohjaukseen liittyviä peruskäsityksiä, arvoja ja asenteita.Tiedostat ja kykenet perustelemaan ohjausfilosofiasi. Tiedostat ihmiskäsityksesi, eettisen ajattelusi, arvopäämääräsi ja näiden keskinäisten suhteiden vaikutuksen toimintaasi ohjaajana.

Enrollment

01.06.2022 - 25.08.2022

Timing

01.08.2022 - 30.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Professional Teacher Education

Campus

Lutakko Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Vocational Student Counsellor Education
Teachers
  • Sara Peltola
  • Pirjo Hänninen
  • Juha Parkkinen
  • Mervi Pasanen
  • Toni Kosonen
  • Taina Salmi
  • Jenni Pelkonen
  • Sanna Herranen
Groups
  • AJO22SJO
    Opinto-ohjaajan koulutus

Objectives

Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla tavoitteena on tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuuteen liittyviä peruskäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä omia ajattelu- ja toimintamalleja. Lisäksi tarkastellaan oman toiminnan ja ajattelun eettisiä ja filosofisia lähtökohtia sekä opitaan arvioimaan oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Tunnistat ohjaustyön eettisen olemuksen, perehdyt ohjausalan ammattieettisiin periaatteisiin ja kykenet tekemään valintatilanteessa itsenäisesti eettisesti perusteltuja ratkaisuja.

Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla kehittät reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuu¬teensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä ja filosofisia lähtökohtia sekä kykyä arvioida oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Reflektio-osaaminen mahdollistaa kriittisen ja uudistavan otteen niin oman ohjaustoiminnan kuin ohjauksen eri toimintaympäristöjen kehittämisessä yhdessä asiakkaiden ja ohjauk-sen eri toimijoiden ja sidosryhmien kanssa.

Opintojakson osaamistavoitteet:
Tunnistat omat arvonsi, ihmiskäsityksesi ja eettisyytesi. Osaat tarkastella kriittisesti toimintaasi ohjaajana ja tiedostaa, millainen yhteys arvoillasi, ihmiskäsitykselläsi ja eettisellä ajattelullasi on ohjausorientaatioosi. Tunnet ohjausalan yleiset ammattieettiset periaatteet ja osaat toteuttaa toiminnassasi ohjauksen ammattieettisiä periaatteita.

Content

Henkilökohtaisten arvojen, ihmiskäsityksen ja eettisyyden tunnistaminen.
Ohjaukseen liittyvien eettisten kysymysten tunnistaminen.
Ohjausfilosofia.

Learning materials and recommended literature

Bond, T. 2000. Standards and ethics for counselling in action. London: Sage. (ebrary kokoelma),
IAEVG [International Association for Educational and Vocational Guidance]. (2017). IAEVG Ethical Guidelines. http://iaevg.net/wp-content/uploads/IAEVG-EthicsNAFeb2018Final.pdf
MacIntyre, A. 2004. Hyveiden jäljillä: moraaliteoreettinen tutkimus. Helsinki: Gaudeamus.
Sire, J. W. 2004. Naming the elephant: worldview as a concept. Downers Grove, IL: InterVarsity Press.

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.

Alternative completion methods

Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.

Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.

Student workload

Opintojakson laajuus on yhteensä 135h (5 op x 27h opiskelijan työtä).

Content scheduling

Opintojakso alkaa syyskuussa 2022 ja päättyy toukokuussa 2023.

Further information for students

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:

Reflektio-osaaminen:
Tunnistat ja kriittisesti arvioit omaan ohjaajuuteesi ja ohjaukseen liittyviä peruskäsityksiä, arvoja ja asenteita.Tiedostat ja kykenet perustelemaan ohjausfilosofiasi. Tiedostat ihmiskäsityksesi, eettisen ajattelusi, arvopäämääräsi ja näiden keskinäisten suhteiden vaikutuksen toimintaasi ohjaajana.

Enrollment

01.06.2022 - 25.08.2022

Timing

01.08.2022 - 30.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Professional Teacher Education

Campus

Lutakko Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Vocational Student Counsellor Education
Teachers
  • Sara Peltola
  • Virpi Koskelo
  • Mervi Pasanen
  • Toni Kosonen
  • Taina Salmi
  • Jenni Pelkonen
  • Sanna Herranen
Groups
  • AJO22SJV
    Opinto-ohjaajan koulutus

Objectives

Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla tavoitteena on tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuuteen liittyviä peruskäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä omia ajattelu- ja toimintamalleja. Lisäksi tarkastellaan oman toiminnan ja ajattelun eettisiä ja filosofisia lähtökohtia sekä opitaan arvioimaan oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Tunnistat ohjaustyön eettisen olemuksen, perehdyt ohjausalan ammattieettisiin periaatteisiin ja kykenet tekemään valintatilanteessa itsenäisesti eettisesti perusteltuja ratkaisuja.

Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla kehittät reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuu¬teensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä ja filosofisia lähtökohtia sekä kykyä arvioida oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Reflektio-osaaminen mahdollistaa kriittisen ja uudistavan otteen niin oman ohjaustoiminnan kuin ohjauksen eri toimintaympäristöjen kehittämisessä yhdessä asiakkaiden ja ohjauk-sen eri toimijoiden ja sidosryhmien kanssa.

Opintojakson osaamistavoitteet:
Tunnistat omat arvonsi, ihmiskäsityksesi ja eettisyytesi. Osaat tarkastella kriittisesti toimintaasi ohjaajana ja tiedostaa, millainen yhteys arvoillasi, ihmiskäsitykselläsi ja eettisellä ajattelullasi on ohjausorientaatioosi. Tunnet ohjausalan yleiset ammattieettiset periaatteet ja osaat toteuttaa toiminnassasi ohjauksen ammattieettisiä periaatteita.

Content

Henkilökohtaisten arvojen, ihmiskäsityksen ja eettisyyden tunnistaminen.
Ohjaukseen liittyvien eettisten kysymysten tunnistaminen.
Ohjausfilosofia.

Learning materials and recommended literature

Bond, T. 2000. Standards and ethics for counselling in action. London: Sage. (ebrary kokoelma),
IAEVG [International Association for Educational and Vocational Guidance]. (2017). IAEVG Ethical Guidelines. http://iaevg.net/wp-content/uploads/IAEVG-EthicsNAFeb2018Final.pdf
MacIntyre, A. 2004. Hyveiden jäljillä: moraaliteoreettinen tutkimus. Helsinki: Gaudeamus.
Sire, J. W. 2004. Naming the elephant: worldview as a concept. Downers Grove, IL: InterVarsity Press.

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.

Alternative completion methods

Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.

Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.

Student workload

Opintojakson laajuus on yhteensä 135h (5 op x 27h opiskelijan työtä).

Content scheduling

Opintojakso alkaa syyskuussa 2022 ja päättyy toukokuussa 2023.

Further information for students

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:

Reflektio-osaaminen:
Tunnistat ja kriittisesti arvioit omaan ohjaajuuteesi ja ohjaukseen liittyviä peruskäsityksiä, arvoja ja asenteita.Tiedostat ja kykenet perustelemaan ohjausfilosofiasi. Tiedostat ihmiskäsityksesi, eettisen ajattelusi, arvopäämääräsi ja näiden keskinäisten suhteiden vaikutuksen toimintaasi ohjaajana.

Enrollment

01.08.2021 - 05.09.2021

Timing

01.08.2021 - 31.07.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Professional Teacher Education

Campus

Lutakko Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Vocational Student Counsellor Education
Teachers
  • Seija Koskela
  • Virpi Koskelo
  • Pirjo Hänninen
  • Anna Itkonen
  • Juha Parkkinen
  • Mervi Pasanen
  • Sauli Puukari
  • Sanna Herranen
Groups
  • AJO21SJO
    Opinto-ohjaajan koulutus

Objectives

Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla tavoitteena on tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuuteen liittyviä peruskäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä omia ajattelu- ja toimintamalleja. Lisäksi tarkastellaan oman toiminnan ja ajattelun eettisiä ja filosofisia lähtökohtia sekä opitaan arvioimaan oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Tunnistat ohjaustyön eettisen olemuksen, perehdyt ohjausalan ammattieettisiin periaatteisiin ja kykenet tekemään valintatilanteessa itsenäisesti eettisesti perusteltuja ratkaisuja.

Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla kehittät reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuu¬teensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä ja filosofisia lähtökohtia sekä kykyä arvioida oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Reflektio-osaaminen mahdollistaa kriittisen ja uudistavan otteen niin oman ohjaustoiminnan kuin ohjauksen eri toimintaympäristöjen kehittämisessä yhdessä asiakkaiden ja ohjauk-sen eri toimijoiden ja sidosryhmien kanssa.

Opintojakson osaamistavoitteet:
Tunnistat omat arvonsi, ihmiskäsityksesi ja eettisyytesi. Osaat tarkastella kriittisesti toimintaasi ohjaajana ja tiedostaa, millainen yhteys arvoillasi, ihmiskäsitykselläsi ja eettisellä ajattelullasi on ohjausorientaatioosi. Tunnet ohjausalan yleiset ammattieettiset periaatteet ja osaat toteuttaa toiminnassasi ohjauksen ammattieettisiä periaatteita.

Content

Henkilökohtaisten arvojen, ihmiskäsityksen ja eettisyyden tunnistaminen.
Ohjaukseen liittyvien eettisten kysymysten tunnistaminen.
Ohjausfilosofia.

Learning materials and recommended literature

Bond, T. 2000. Standards and ethics for counselling in action. London: Sage. (ebrary kokoelma),
IAEVG [International Association for Educational and Vocational Guidance]. (2017). IAEVG Ethical Guidelines. http://iaevg.net/wp-content/uploads/IAEVG-EthicsNAFeb2018Final.pdf
MacIntyre, A. 2004. Hyveiden jäljillä: moraaliteoreettinen tutkimus. Helsinki: Gaudeamus.
Sire, J. W. 2004. Naming the elephant: worldview as a concept. Downers Grove, IL: InterVarsity Press.

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu lähipäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.

Alternative completion methods

Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.

Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.

Student workload

Opintojakson laajuus on yhteensä 135h (5 op x 27h opiskelijan työtä).

Content scheduling

Opintojakso alkaa syyskuussa 2021 ja päättyy toukokuussa 2022.

Further information for students

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:

Reflektio-osaaminen:
Tunnistat ja kriittisesti arvioit omaan ohjaajuuteesi ja ohjaukseen liittyviä peruskäsityksiä, arvoja ja asenteita.Tiedostat ja kykenet perustelemaan ohjausfilosofiasi. Tiedostat ihmiskäsityksesi, eettisen ajattelusi, arvopäämääräsi ja näiden keskinäisten suhteiden vaikutuksen toimintaasi ohjaajana.