PalvelumuotoiluprosessiLaajuus (10 op)
Tunnus: MZMI2000
Laajuus
10 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Janne-Valtteri Nisula
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet ja niissä käytettävät palvelumuotoilun tutkimus- ja kehittämistyökalut. Hän arvioi palvelutuotteiden käytettävyyttä, arvontuottoa, elämyksellisyyttä sekä yhteyttä yrityksen brändiin. Hän osaa edistää omaa luovuuttaan ja innovoida asiakaskeskeisiä palvelukokonaisuuksia. Hän hallitsee projektissa toimimisen.
Sisältö
Palvelumuotoiluprosessi
Palvelumuotoilun ja innovaatiotoiminnan työkalut
Projektityöskentely
Elämyksellisyys ja tarinallistaminen
Luovat menetelmät
Esitietovaatimukset
Opiskelija hallitsee liiketoiminta-, palvelu- ja tuotantoprosessien johtamisen perusteet sekä osaa arvioida toimintaympäristön tarjoamia mahdollisuuksia ja haasteita. Hän osaa arvioida matkailu-, ravitsemis- ja toimitilapalvelujen kannattavuutta ja asiakaslähtöisyyttä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointiasteikko 0-5
1 (Välttävä)
Hän tunnistaa palvelumuotoiluprosessin ja käyttää työkaluja ohjatusti. Opiskelija osaa arvioida palvelutuotteiden asiakaskeskeisyyttä ja innovatiivisuutta. Opiskelija työskentelee projektissa mutta ei saavuta tavoitteita.
2 (Tyydyttävä)
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoiluprosessin ja osaa käyttää perustyökaluja. Hän arvioi palvelutuotteiden menestystekijöitä. Hän osaa työskennellä projektissa, on yhteistyökykyinen ja hoitaa roolinsa mukaiset tehtävänsä. Hän tunnistaa luovan toimintansa esteitä.
3 (hyvä)
Opiskelija on sisäistänyt palvelumuotoiluprosessin ja osaa käyttää työkaluja monipuolisesti. Opiskelija pyrkii arvioimaan palvelutuotteisiin liittyviä menestystekijöitä ja innovaation mahdollisuuksia. Hän hallitsee projektityöskentelyn ja työskentelee tehokkaasti projektin tavoitteiden saavuttamiseksi. Hän osaa kehittää luovuuttaan.
4 (kiitettävä)
Hän on sisäistänyt palvelumuotoiluprosessin, hallitsee työkaluja luovasti ja monipuolisesti. Opiskelija osaa arvioida palvelutuotteisiin liittyviä menestystekijöitä ja innovatiivisuutta. Hän ratkaisee ongelmia luovasti ja vastuullisesti. Hän osaa toimia projektissa vastuullisesti. Hän osaa kehittää luovuuttaan.
5 (Erinomainen)
Hän osaa muokata palvelumuotoiluprosessia ja käyttää palvelumuotoilutyökaluja perustellusti ja luovasti. Opiskelija osaa arvioida palvelutuotteen menestystekijöitä kriittisesti. Hän toimii vastuullisesti ja osaa ennakoida projektiin ja sen tulokseen liittyviä ongelmia. Hän osaa johtaa projekteja tehokkaasti ja innostavasti, hyödyntää ryhmän osaamista optimaalisesti ja ratkaisee ongelmia luovasti.
Hyväksilukeminen Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Opintojakson opettaja antaa lisätietoa mahdollisista opintojakson erityiskäytänteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 (hyvä)
Opiskelija on sisäistänyt palvelumuotoiluprosessin ja osaa käyttää työkaluja monipuolisesti. Opiskelija pyrkii arvioimaan palvelutuotteisiin liittyviä menestystekijöitä ja innovaation mahdollisuuksia. Hän hallitsee projektityöskentelyn ja työskentelee tehokkaasti projektin tavoitteiden saavuttamiseksi. Hän osaa kehittää luovuuttaan.
4 (kiitettävä)
Hän on sisäistänyt palvelumuotoiluprosessin, hallitsee työkaluja luovasti ja monipuolisesti. Opiskelija osaa arvioida palvelutuotteisiin liittyviä menestystekijöitä ja innovatiivisuutta. Hän ratkaisee ongelmia luovasti ja vastuullisesti. Hän osaa toimia projektissa vastuullisesti. Hän osaa kehittää luovuuttaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 (Erinomainen)
Hän osaa muokata palvelumuotoiluprosessia ja käyttää palvelumuotoilutyökaluja perustellusti ja luovasti. Opiskelija osaa arvioida palvelutuotteen menestystekijöitä kriittisesti. Hän toimii vastuullisesti ja osaa ennakoida projektiin ja sen tulokseen liittyviä ongelmia. Hän osaa johtaa projekteja tehokkaasti ja innostavasti, hyödyntää ryhmän osaamista optimaalisesti ja ratkaisee ongelmia luovasti.