Siirry suoraan sisältöön

ProsessioikeusLaajuus (5 op)

Tunnus: HBJ30210

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija hallitsee prosessioikeuden peruskäsitteet ja periaatteet. Hän tuntee keskeiset asian vireilletulo-, käsittely- ja ratkaisusäännökset ja niiden soveltamisen käytännössä.

Sisältö

Oikeudenkäynnin kohde, tuomio-opit, oikeudenkäynti, todistelu, tuomioistuinten toimivalta, hakemusasioiden käsittely, turvaamistoimenpiteet, muutoksenhaku, erityiset prosessilajit ja vaihtoehtoinen riidanratkaisu, kansainvälinen prosessioikeus, oikeusapu

Esitietovaatimukset

Juridiikan perusteet ja juridisen tiedon etsintä- ja analysointivalmiudet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvioinnin kohteena on opintojakson osaamistavoitteiden saavuttaminen.
Arviointi tehdään tietojen, taitojen ja yleisten pätevyyksien perusteella (Kansallinen ja eurooppalainen laatujärjestelmä NQF/EQF, taso 6)
Erinomainen (5)
Opiskelija yhdistelee ja arvioi tietoa kriittisesti eri näkökulmista argumentoiden ja hyvin perustellen. Opiskelija osoittaa normien ja tiedon syvällistä pohdintaa, vertailua ja arviointia eri näkökulmista lähdemateriaalia monipuolisesti käyttäen.

Kiitettävä (4)
Opiskelija analysoi ja yhdistelee tietoa ja normien soveltamista tuomalla esille eri näkökulmia sekä vertailemalla niiden eroja ja yhtäläisyyksiä. Opiskelija pystyy luomaan aiheesta oman ajattelun kautta jäsentyneen kokonaisuuden lähdemateriaalia monipuolisesti käyttäen.

Hyvä (3)
Opiskelija soveltaa normeja ja tietoa ja tuo esille useita olennaisia asioita perustellusti. Opiskelija osoittaa omaa pohdintaa tai käyttää havainnollistavia esimerkkejä.

Tyydyttävä (2)
Opiskelija ymmärtää käsiteltävän asian kannalta olennaisia asioita. Esimerkit osoittavat omaa ajattelua, mutta yhteydet normitaustan ja esimerkkien välillä ovat puutteelliset. Sisältö on niukka eikä rajausta ole perusteltu.

Välttävä (1)
Opiskelija tuo esiin käsiteltävän asian kannalta joitakin olennaisia asioita luettelomaisesti tai lähteitä toistaen. Tehtävästä puuttuu selkeä näkökulma ja esitystapa on pinnallinen, perustelut niukkoja. Oma ajattelu puuttuu, joten yhteyksiä esitettyjen asioiden välillä ei tule esiin.

Hylätty (0)
Opiskelija tuo esiin epäolennaisia asioita tai käsittelee asiaa yleistiedon pohjalta. Aiheen käsittely on sekavaa ja epäjohdonmukaista, perustelut puuttuvat tai ovat virheelliset. Asiasisältö on niukka.