Siirry suoraan sisältöön

MarkkinointiLaajuus (5 op)

Tunnus: HMAB0150

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija perehtyy markkinoinnin perusasioihin, digitaalisen markkinoinnin perusteisiin ja oppii ymmärtämään markkinointitoimien merkityksen liiketoiminnassa. Hän ymmärtää segmentoinnin ja ostokäyttäytymisen merkityksen markkinoinnin perustana. Opiskelija tutustuu yrityksen kilpailukeinoihin ja ymmärtää niiden merkityksen ja sisällön yrityksen toiminnan suunnittelussa. Opiskelija ymmärtää markkinointitutkimuksen merkityksen yrityksen ympäristö- kysyntä- ja kilpailuanalyysien osana. Opiskelija osaa laatia yritykselle kuvauksen sen markkinoinnin kilpailukeinoista. Opiskelijalla on valmiudet eritellä analyyttisesti yrityksen markkinoinnin kilpailukeinoja sekä sen ympäristöä, kysyntää sekä kilpailutilannetta.

Sisältö

Yritys- ja markkinointistrategia, toimintaympäristö-, kilpailija- ja asiakasanalyysit, segmentointi ja positiointi, markkinoinnin kilpailukeinot.

Esitietovaatimukset

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

5
Opiskelijalla on pitkälle kehittyneet markkinoinnin kehittämisen tiedot sekä alan teorioiden ja
toimintaperiaatteiden kriittinen ymmärrys. Opiskelija soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja yrityksen toiminnan suunnittelussa sekä ymmärtää markkinointitutkimuksen merkityksen. Opiskelija osaa yhdistää ja soveltaa tietoa. Opiskelija hankkii itsenäisesti ja jakaa toisille markkinoinnin ongelmaan liittyvää tietoa eri lähteitä käyttäen. Hän osaa laatia yritykselle kuvauksen sen markkinoinnin kilpailukeinoista ja osaa laatia lähtökohta-analyyseja. Hän osaa ratkaista markkinoinnin alueen casen luovuutta osoittaen ja soveltaen oman alansa tietoperustaa sekä ongelma- ja päätöksentekokykyä. Opiskelija luo ryhmän suhteissa luottamuksellista ilmapiiriä. Hän hoitaa vastuunsa ja osallistuu aktiivisesti keskusteluun. Opiskelija tuottaa graafisesti näyttävän ja visuaalisesti valitun linjan mukaisen sekä havainnollisen kirjallisen esityksen. Opiskelijan suullinen viestintä esiintymistilanteessa on sujuvaa, perustelevaa ja vuorovaikutuksellista.

4
Opiskelija hallitsee markkinoinnin perusteiden tiedon kokonaisvaltaisesti ja osaa arvioida tietoa. Opiskelija ymmärtää markkinoinnin kilpailukeinojen merkityksen ja sisällön yrityksen toiminnan suunnittelussa sekä markkinointitutkimuksen merkityksen yrityksen ympäristö- kysyntä- ja kilpailuanalyysien osana. Opiskelija hankkii markkinoinnin ongelmanratkaisuun liittyvää tietoa eri lähteitä käyttäen. Opiskelija osaa laatia yritykselle kuvauksen sen markkinoinnin kilpailukeinoista. Hän osaa ratkaista markkinoinnin alueen casen soveltaen oman alansa tietoperustaa ja osoittaen ongelma- ja päätöksentekokykyä. Opiskelija tuottaa graafisesti näyttävän ja havainnollisen kirjallisen esityksen. Opiskelijan suullinen viestintä esiintymistilanteessa on sujuvaa

3
Opiskelija hallitsee markkinoinnin perusteiden tiedon kokonaisvaltaisesti ja tuntee kaikki peruskäsitteet. Opiskelija ymmärtää markkinoinnin kilpailukeinojen merkityksen ja sisällön yrityksen toiminnan suunnittelussa sekä markkinointitutkimuksen merkityksen yrityksen ympäristö- kysyntä- ja kilpailuanalyysien osana. Opiskelija hankkii markkinoinnin ongelmanratkaisuun liittyvää tietoa eri tiedonhankintavälineitä ja -lähteitä käyttäen. Opiskelija osaa laatia yritykselle kuvauksen sen markkinoinnin kilpailukeinoista. Hän osaa ratkaista markkinoinnin alueen casen soveltaen oman alansa tietoperustaa ja osoittaen ongelma- ja päätöksentekokykyä. Opiskelija tuottaa graafisesti näyttävän ja havainnollisen kirjallisen esityksen. Opiskelijan suullinen viestintä esiintymistilanteessa on sujuvaa.

2
Opiskelija hallitsee markkinoinnin perustiedot ja keskeisimpiä peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot, markkinointitutkimuksen ja osan markkina-analyyseistä. Hän kykenee itsenäiseen tiedon hankintaan ja jakamaan hankkimaansa tietoa. Raporteissa hyödynnetään määriteltyä opintojakson keskeistä teoriaa. Opiskelija osaa laatia yritykselle kuvauksen sen markkinoinnin kilpailukeinoista. Hän osaa ratkaista markkinoinnin casen osittain. Opiskelija ottaa vastuun annetusta tehtävästä ohjatusti. Opiskelijalla on valmiudet eritellä yrityksen markkinoinnin kilpailukeinoja. Hän hallitsee ryhmätyön periaatteet, mutta lipsuu niistä ajoittain. Opiskelija tuottaa esityksen ilman havainnollista materiaalia. Esiintymistilanne ei ole sujuva.

1
Opiskelija hallitsee markkinoinnin perustiedot ja keskeisimpiä peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot. Hän kykenee itsenäiseen tiedon hankintaan. Opiskelija osaa laatia yritykselle kuvauksen sen markkinoinnin kilpailukeinoista. Hän osaa ratkaista markkinoinnin casen osittain. Opiskelija ottaa vastuun annetusta tehtävästä ohjatusti. Hän hallitsee ryhmätyön periaatteet, mutta lipsuu niistä ajoittain. Opiskelija tuottaa esityksen ilman havainnollista materiaalia. Esiintymistilanne ei ole sujuva.


0 (Hylätty): Opintojakso on hylätty, mikäli opiskelija ei saavuta opintojakson vähimmäi