Siirry suoraan sisältöön

EkologiaLaajuus (8 op)

Tunnus: LMSN0100

Laajuus

8 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Arto Riihinen,
  • Ulla Heinonen,

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa määritellä populaation, eliöyhteisön, ekosysteemin ja agroekosysteemin keskeiset tunnukset ja peruskäsitteet ja tuntee metsien ja soiden luokittelun. Hän osaa määrittää kasvien kasvuun vaikuttavat tekijät ja tuntee agroekologian perusteet. Opiskelija tunnistaa maa- ja metsätalouden kannalta keskeiset kasvilajit. Opiskelija tuntee vesiekosysteemin toiminnan. Hän osaa käyttää mikroskooppia ja tehdä havaintoja peltomaan kasvukunnosta.

Sisältö

-ekologian peruskäsitteet
-kasvutekijät
-populaatio- ja ekosysteemiekologia
-vesiekologia
-mikroskopointi
-kasvit, kasvu ja kasvintunnistus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Erinomainen 5:
Opiskelija osaa selittää populaation, eliöyhteisön, ekosysteemin ja agroekologian toimintaa tunnukset ja käsitteet halliten. Hän hallitsee kattavasti metsätyyppien ja soiden luokittelun teorian ja käytännön. Hän osaa perustella ravinnekierron, energian virtauksen ja kasvutekijöiden merkitystä viljelyssä ja metsätaloudessa ja osaa huomioida toimintojen ekologiset vaikutukset. Hän tunnistaa kattavasti tärkeimmät viljelyyn liittyvät kasvit ja metsätyyppien opaskasvit ja tuottaa virheettömän 20 lajin kasvion. Hän osaa itsenäisesti käyttää mikroskooppia ja mitata peltomaan laatua tehden johtopäätöksiä havainnoistaan. Oppimistehtävät on laadittu tehtävänannon mukaisesti, virheettömästi ja monipuolisia lähteitä käyttäen.

Kiitettävä 4:
Opiskelija osaa analysoida populaation, eliöyhteisön, ekosysteemin ja agroekologian keskeisiä tunnuksia ja peruskäsitteitä ja hallitsee metsätyyppien ja soiden luokittelun teorian ja käytännön. Hän osaa analysoida ravinnekierron, energian virtauksen ja kasvutekijöiden merkitystä viljelyssä ja metsätaloudessa ja osaa arvioida toimintojen kestävyyttä. Hän tunnistaa kattavasti tärkeimmät viljelyyn liittyvät kasvit ja metsätyyppien opaskasvit ja tuottaa virheettömän 20 lajin kasvion. Hän osaa itsenäisesti käyttää mikroskooppia ja tehdä analysoiden peltomaan laatutekijöitä mittaavia toimenpiteitä. Oppimistehtävät on hyväksytty ja laadittu tehtävänannon mukaisesti ja monipuolisia lähteitä käyttäen.

Hyvä 3:
Opiskelija osaa soveltaa populaation, eliöyhteisön, ekosysteemin ja agroekologian keskeisiä tunnuksia ja peruskäsitteitä ja osaa luokitella metsätyypit ja suot. Hän osaa soveltaa tietoaan ravinnekierroista ja energian virtauksesta ja kasvutekijöistä viljelyyn ja metsätalouteen toimintojen kestävyysvaikutukset tunnistaen. Hän tunnistaa tärkeimmät viljelyyn liittyvät kasvit ja metsätyyppien opaskasvit ja tuottaa virheettömän 20 lajin kasvion. Hän osaa itsenäisesti käyttää mikroskooppia ja suorittaa peltomaan laatutekijöitä mittaavia toimenpiteitä täsmällisesti. Oppimistehtävät on hyväksytty ja laadittu tehtävänannon mukaisesti ja oppimateriaalia soveltaen.

Tyydyttävä 2:
Opiskelija osaa selittää populaation, eliöyhteisön, ekosysteemin ja agroekologian keskeiset tunnukset ja peruskäsitteet ja tunnistaa metsätyypit ja tuntee soiden tyypittelyn. Hän osaa selittää ekosysteemin ravinnekierron ja fotosynteesin toiminnan. Hän osaa selittää kasvien kasvuun vaikuttavat tekijät ja tunnistaa tärkeimmät viljelyyn liittyvät kasvit ja metsätyyppien opaskasvit ja tuottaa 20 lajin kasvion. Opiskelija ymmärtää vesiekosysteemin toiminnan pääpiirteet. Hän osaa käyttää mikroskooppia ja tehdä peltomaan laatutekijöitä mittaavia toimenpiteitä luotettavasti. Oppimistehtävät on hyväksytty ja laadittu tehtävänannon mukaisesti.

Välttävä 1:
Opiskelija osa määritellä populaation, eliöyhteisön, ekosysteemin ja agroekologian keskeiset tunnukset ja peruskäsitteet, osaa nimetä metsätyypit ja tuntee soiden tyypittelyn. Hän tuntee ekosysteemin ravinnekierron ja energian virtauksen perusteet. Hän osaa nimetä kasvien kasvuun vaikuttavat tekijät ja tunnistaa tärkeimmät viljelyyn liittyvät kasvit ja metsätyyppien opaskasvit ja tuottaa 20 lajin kasvion. Opiskelija tuntee vesiekosysteemin toiminnan pääpiirteet. Hän osaa käyttää mikroskooppia ja suorittaa peltomaan laatutekijöitä mittaavia toimenpiteitä. Oppimistehtävät on hyväksytty, mutta ne sisältävät puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3:
Opiskelija osaa soveltaa populaation, eliöyhteisön, ekosysteemin ja agroekologian keskeisiä tunnuksia ja peruskäsitteitä ja osaa luokitella metsätyypit ja suot. Hän osaa soveltaa tietoaan ravinnekierroista ja energian virtauksesta ja kasvutekijöistä viljelyyn ja metsätalouteen toimintojen kestävyysvaikutukset tunnistaen. Hän tunnistaa tärkeimmät viljelyyn liittyvät kasvit ja metsätyyppien opaskasvit ja tuottaa virheettömän 20 lajin kasvion. Hän osaa itsenäisesti käyttää mikroskooppia ja suorittaa peltomaan laatutekijöitä mittaavia toimenpiteitä täsmällisesti. Oppimistehtävät on hyväksytty ja laadittu tehtävänannon mukaisesti ja oppimateriaalia soveltaen.

Kiitettävä 4:
Opiskelija osaa analysoida populaation, eliöyhteisön, ekosysteemin ja agroekologian keskeisiä tunnuksia ja peruskäsitteitä ja hallitsee metsätyyppien ja soiden luokittelun teorian ja käytännön. Hän osaa analysoida ravinnekierron, energian virtauksen ja kasvutekijöiden merkitystä viljelyssä ja metsätaloudessa ja osaa arvioida toimintojen kestävyyttä. Hän tunnistaa kattavasti tärkeimmät viljelyyn liittyvät kasvit ja metsätyyppien opaskasvit ja tuottaa virheettömän 20 lajin kasvion. Hän osaa itsenäisesti käyttää mikroskooppia ja tehdä analysoiden peltomaan laatutekijöitä mittaavia toimenpiteitä. Oppimistehtävät on hyväksytty ja laadittu tehtävänannon mukaisesti ja monipuolisia lähteitä käyttäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5:
Opiskelija osaa selittää populaation, eliöyhteisön, ekosysteemin ja agroekologian toimintaa tunnukset ja käsitteet halliten. Hän hallitsee kattavasti metsätyyppien ja soiden luokittelun teorian ja käytännön. Hän osaa perustella ravinnekierron, energian virtauksen ja kasvutekijöiden merkitystä viljelyssä ja metsätaloudessa ja osaa huomioida toimintojen ekologiset vaikutukset. Hän tunnistaa kattavasti tärkeimmät viljelyyn liittyvät kasvit ja metsätyyppien opaskasvit ja tuottaa virheettömän 20 lajin kasvion. Hän osaa itsenäisesti käyttää mikroskooppia ja mitata peltomaan laatua tehden johtopäätöksiä havainnoistaan. Oppimistehtävät on laadittu tehtävänannon mukaisesti, virheettömästi ja monipuolisia lähteitä käyttäen.