Siirry suoraan sisältöön

Työelämän viestintäLaajuus (3 op)

Tunnus: ZZPC0400

Laajuus

3 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää viestintätaitojen merkityksen ja viestinnän prosessit ja haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta, hyödyntää sitä ja arvioida omaa viestintäosaamistaan
- osaa toimia tavoitteellisesti ja vuorovaikutteisesti työkeskusteluissa ja ottaa muut viestintätilanteen osapuolet huomioon
- osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, havainnollisesti ja vakuuttavasti
- osaa argumentoida vastaanottajan ja tavoitteiden mukaisesti sekä vaikuttaa kielellä
- hallitsee työelämän keskeisiä tekstilajeja ja niiden kielenkäyttösuosituksia (myös sähköposti)
- toimii viestintätilanteissa vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti

Sisältö

Viestinnän prosessit ja viestintätaitojen kehittäminen.
Oman alan tyypillisissä vuorovaikutus- ja viestintätilanteissa tarvittavat kirjallisen ja suullisen viestinnän taidot.
Asiantuntijan viestintä- ja argumentointitaidot.

Esitietovaatimukset

Edeltävät tai samanaikaiset ICT-opinnot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opettajan arviointi, vertaisarviointi, itsearviointi
1 Opiskelija osaa pitää asiantuntijaesityksen (tyylilaji) ja havainnollistaa sitä. Hän osaa perustella näkemyksensä ja antaa ja ottaa vastaan palautetta. Opiskelija tunnistaa alalleen tyypillisten työkeskustelujen keskeiset menettelytavat. Hän osaa toimia keskustelun osallistujana menettelytapojen mukaisesti. Hän tunnistaa keskustelutaidon piirteitä. Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja ja muita asiatekstejä ohjeiden ja mallien mukaan. Hän noudattaa teksteissään pääosin asiatyyliä sekä keskeisiä kielenhuollon ja oikeakielisyyden ohjeita. Opiskelija osaa tarkastella omia viestintätaitojaan. Hän on tietoinen oman viestintätyylinsä vaikutuksesta viestintätilanteessa. Hän tunnistaa viestintäprosessin osatekijät ja viestinnän roolin osana ammattitaitoa.
2 Opiskelija osaa pitää jäsentyneen asiantuntijaesityksen ja havainnollistaa sitä.
Opiskelija osaa arvioida niin työkeskustelujen menettelytapoja kuin keskustelutaidon piirteitäkin. Opiskelija osaa arvioida omia viestintätaitojaan. Hän on tietoinen sanattoman viestinnän vaikutuksesta viestintätilanteessa. Hän ymmärtää viestintätaitojen merkityksen ammatissaan. Opiskelija noudattaa sovittuja toimintatapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestintänsä vastaanottajan ja tilanteen mukaan. Hän toimii motivoivasti ja osaa valita kohderyhmälle ja tilanteeseen sopivat kielelliset keinot. Opiskelija osaa toimia työkeskustelussa vastuullisesti ja aktiivisesti. Hän osaa edistää omalla toiminnallaan keskustelun tavoitteiden saavuttamista. Opiskelija osaa laatia tekstejä, joissa sisältö on tekstilajin mukainen, rakenne selkeä sekä kieli ja tyyli hyvä. Opiskelija osaa eritellä omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa viestijänä ja tietää kehittämiskeinoja. Hän osaa antaa perusteltua palautetta toisten viestintätaidoista. Hän pitää viestintätaitoja keskeisenä ammattitaitona ja on kiinnostunut kehittämään niitä. Hän osaa käyttää palautetta oman kehityksensä apuna.
4 Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Hän osaa käyttää palautetta reflektoiden oman kehityksensä apuna. Opiskelija osaa eritellä omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa viestijänä ja tietää kehittämiskeinoja. Hän osaa antaa perusteltua palautetta toisten viestintätaidoista. Opiskelija osaa toimia työkeskustelussa vastuullisesti, aloitteellisesti ja aktiivisesti. Hän osaa edistää omalla toiminnallaan keskustelun tavoitteiden saavuttamista ja myönteistä ilmapiiriä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Opiskelija osaa havainnollistaa esityksiään luovasti ja käyttää monipuolisesti argumentoinnin keinoja. Opiskelija osaa johtaa keskusteluja innostavasti ja huolehtia tuloksen laadusta. Hän osaa ehdottaa keskusteluun toimivia menettelytapoja ja pyrkii johdonmukaisesti tavoitteisiin. Opiskelija osaa teksteissään ottaa huomioon lukijan ja mukauttaa tekstinsä lukijalle sopivaksi. Tekstit ovat helppolukuisia ja kieli ja tyyli hallittua ja yhtenäistä.