Siirry suoraan sisältöön

Kuntoutuksen ohjausmenetelmät ILaajuus (4 op)

Tunnus: SKOS1504

Laajuus

4 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Anu Pelkonen,

Osaamistavoitteet

Opiskelija tietää ohjaustyön teorioita ja -menetelmiä sekä osaa soveltaa niitä omassa ohjaustyössään. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa ohjaustilanteita. Opiskelija on omaksunut kuntoutujalähtöisen työotteen.
Opiskelija osaa toimia yhteistoiminnallisesti sekä arvioida omaa toimintaansa.

Sisältö

Kuntoutuksen ohjaustyön teoreettiset lähtökohdat ja mallit. Erilaiset ohjausmallit, kuten case management, kuntoutusohjaus, palveluohjaus, sosiodynaaminen ohjaus. Dialogiin perustuvat ohjausmenetelmät mm. ratkaisukeskeinen ohjaus.

Esitietovaatimukset

Opiskelija tietää kuntoutuksen lähtökohdat, tuntee kuntoutuksen palvelujärjestelmiä, toimintaa ja sen keskeistä lainsäädäntöä. Opiskelija tuntee kuntoutuksen toimintamuotoja, toimijoita ja kuntoutujaryhmiä.
Hän osaa konsultoida muiden ammattiryhmien asiantuntijoita. Opiskelija tietää kuntoutusohjauksen ja -suunnittelun koulutuksen lähtökohdat ja nykytilanteen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Opiskelija soveltaa ohjausmenetelmä, kuntoutujalähtöisesti ja ohjauksen eettisiä periaatteita noudattaen yksilön ja ryhmän ohjaustilanteissa ja kirjallisissa tehtävissä halliten perustiedot. Opiskelija arvioi omaa kuntoutuksen ohjaajan työtä ja ohjaustapaansa. Kykenee yhteistyöhön.

Tyydyttävä 2
Opiskelija soveltaa ohjausmenetelmiä kuntoutujalähtöisesti ja ohjauksen eettisiä periaatteita noudattaen yksilön ja ryhmän ohjaustilanteissa ja kirjallisissa tehtävissään. Hän perustelee ratkaisunsa kokemustietoon perustuen. Opiskelija arvioi omaa kuntoutuksen ohjaajan työtä ja ohjaustapaansa. Kykenee yhteistyöhön.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3 Opiskelija soveltaa ohjausmenetelmiä tavoitteellisesti, kuntoutujalähtöisesti ja ohjauksen eettisiä periaatteita noudattaen yksilön ja ryhmän ohjaustilanteissa ja kirjallisissa tehtävissään. Hän perustelee ratkaisunsa hyödyntämällä osittain lähdemateriaalia ja kokemuksellista tietoa. Opiskelija arvioi omaa kuntoutuksen ohjaajan työtä ja ohjaustapaansa kehittävästi. Kykenee rakentavaan yhteistyöhön.

Kiitettävä 4 Opiskelija soveltaa ohjausmenetelmiä tavoitteellisesti, kuntoutujalähtöisesti ja ohjauksen eettisiä periaatteita noudattaen yksilön ja ryhmän ohjaustilanteissa ja kirjallisissa tehtävissään. Hän perustelee ratkaisunsa hyödyntämällä lähdemateriaalia ja kokemuksellista tietoa. Opiskelija arvio kuntoutuksen ohjaajan työtä ja ohjaustapaansa kehittävästi ja kokeilee uusia toimintatapoja asiakastyöhön. Kykenee rakentavaan yhteistyöhön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5 Opiskelija soveltaa ohjausmenetelmiä monipuolisesti, tavoitteellisesti, kuntoutujalähtöisesti ja ohjauksen eettisiä periaatteita noudattaen yksilön ja ryhmän käytännön ohjaustilanteissa ja kirjallisissa tehtävissä. Hän perustelee ratkaisunsa hyödyntämällä laajasti lähdemateriaalia ja kokemuksellista tietoa. Opiskelija arvioi kuntoutuksen ohjaajan työtään ja ohjaustapaansa kriittisesti ja kehittävästi ja luo uusia toimintatapoja asiakastyöhön. Kykenee rakentavaan yhteistyöhön.