Siirry suoraan sisältöön

Perusturva ja sosiaaliohjausLaajuus (5 op)

Tunnus: SOSS1514

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Tuija Ketola,

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee perusturvan, sosiaaliturvan ja kuntoutuksen käsitteet ja palvelurakenteen
- arvioida kansalaisten/asiakkaiden ja eri kulttuuriryhmien perus- ja sosiaalisten oikeuksien toteutumista
- soveltaa alan keskeistä lainsäädäntöä ja säädöksiä palvelutarpeen arvioinnissa
- jäsentää sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen eri tasot osana sosiaaliturvan kokonaisuutta
- suunnitella ja käyttää sosiaali- ja palveluohjauksen menetelmiä asiakkaan oikeuksien toteutumiseksi
- ymmärtää asiakkaan ohjaus- ja neuvontaprosessin sekä oman roolinsa päätöksentekijänä

Sisältö

- Sosiaalioikeus, lainsäädäntö ja sosiaaliturvaan ja palvelujärjestelmään liittyvät käsitteet ja lähtökohdat
- Sosiaaliturva, sosiaalipalvelut ja sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaali-, asumis- ja palveluohjauksen käsitteet, menetelmät ja eri tasot
- Sosiaalilainsäädännön soveltaminen asiakasprosesseissa
- Sosiaali- ja palveluohjauksen kehittäminen

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ammattieettisestä näkökulmasta. Opiskelija hallitsee ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet. Hän osaa toimia ammatillisessa vuorovaikutussuhteessa. Opiskelija tuntee hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevan palvelujärjestelmän ja siihen liittyvän lainsäädännön.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa
¿ soveltaa sosiaali- ja hyvinvointioikeuksia erilaisissa asiakastilanteissa
¿ perustella sosiaalioikeuden periaatteiden toteutumisen pohjalta asiakkaiden ohjaus- ja neuvontatilanteita
¿ analysoida asiakkaan oikeuksien toteutumista palveluohjauksessa ja palvelutarpeen arvioinnissa
¿ arvioida ja kehittää asiakassuhdetta sosiaalilainsäädännön pohjalta

Kiitettävä (4) Opiskelija osaa
¿ soveltaa sosiaali- ja hyvinvointioikeuksia erilaisissa asiakastilanteissa
¿ rakentaa sosiaalioikeuden periaatteiden toteutumisen pohjalta asiakkaiden ohjaus- ja neuvontatilanteita
¿ analysoida asiakkaan asemaan ja oikeuksiin liittyvien säädösten huomioimista palvelutarpeen arvioinnissa
¿ arvioida asiakassuhdetta sosiaalilainsäädännön pohjalta

Hyvä (3) Opiskelija osaa
¿ selittää sosiaali- ja hyvinvointioikeuksien toteutumista erilaisissa asiakastilanteissa
¿ arvioida sosiaalioikeuden periaatteiden toteutumista asiakkaiden ohjaus- ja neuvontatilanteissa
¿ perustella asiakkaan asemaan ja oikeuksiin perustuvien säädösten merkitystä palvelutarpeen arvioinnissa
¿ selittää asiakassuhteessa merkityksellisiä asioita

Tyydyttävä (2) Opiskelija osaa
¿ kuvata sosiaali- ja hyvinvointioikeudet ja niiden toteutumisen erilaisissa asiakastilanteissa
¿ antaa esimerkin sosiaalioikeuden periaatteiden toteutumista asiakkaiden ohjaus- ja neuvontatilanteissa
¿ selittää asiakkaan asemaan ja oikeuksiin perustuvien säädösten merkitystä palvelutarpeen arvioinnissa
¿ kuvata asiakassuhteessa olevia merkityksellisiä asioita erityisesti toimeentuloturvaan, sosiaaliseen kuntoutukseen palveluohjaukseen ja vammaispalveluihin liittyvän lainsäädännön näkökulmista

Välttävä (1) Opiskelija osaa
¿ tunnistaa pääpiirteittäin sosiaali- ja hyvinvointioikeudet ja niiden toteutumisen erilaisissa asiakastilanteissa
¿ kuvata sosiaalioikeuden periaatteiden toteutumista asiakkaiden ohjaus- ja neuvontatilanteissa
¿ löytää asiakkaan asemaan ja oikeuksiin perustuvia säädöksiä ja erotella niiden merkitystä palvelutarpeen arvioinnissa
¿ löytää joitakin asiakassuhteessa olevia merkityksellisiä asioita erityisesti toimeentuloturvaan, sosiaaliseen kuntoutukseen palveluohjaukseen ja vammaispalveluihin liittyvän lainsäädännön näkökulmista
Hylätty:

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3) Opiskelija osaa selittää sosiaali- ja hyvinvointioikeuksien toteutumista erilaisissa asiakastilanteissa - arvioida sosiaalioikeuden periaatteiden toteutumista asiakkaiden ohjaus- ja neuvontatilanteissa - perustella asiakkaan asemaan ja oikeuksiin perustuvien säädösten merkitystä palvelutarpeen arvioinnissa - selittää asiakassuhteessa merkityksellisiä asioita.

Kiitettävä (4) Opiskelija osaa soveltaa sosiaali- ja hyvinvointioikeuksia erilaisissa asiakastilanteissa - rakentaa sosiaalioikeuden periaatteiden toteutumisen pohjalta asiakkaiden ohjaus- ja neuvontatilanteita - analysoida asiakkaan asemaan ja oikeuksiin liittyvien säädösten huomioimista palvelutarpeen arvioinnissa - arvioida asiakassuhdetta sosiaalilainsäädännön pohjalta .

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa - soveltaa sosiaali- ja hyvinvointioikeuksia erilaisissa asiakastilanteissa - perustella sosiaalioikeuden periaatteiden toteutumisen pohjalta asiakkaiden ohjaus- ja neuvontatilanteita - analysoida asiakkaan oikeuksien toteutumista palveluohjauksessa ja palvelutarpeen arvioinnissa - arvioida ja kehittää asiakassuhdetta sosiaalilainsäädännön pohjalta.