Siirry suoraan sisältöön

Toimintakeskeinen arviointiLaajuus (5 op)

Tunnus: STTS1502

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Tanja Hilli-Harju,

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee toimintaterapiassa totutettavan arviointiprosessin vaiheet. Hän osaa valita soveltuvat arviointimenetelmät ja perustella niiden valinnan. Opiskelija osaa arvioida toimintaterapian asiakkaan toimijuutta (occupational performance) toimintakeskeisillä menetelmillä sekä analysoiden toimintaa, huomioiden arvioinnin eettisyyden. Opiskelija osaa luotettavasti toteuttaa arviointiprosessin ja tulkita teoreettisesti perustellen arviointimenetelmien tuottamaa tietoa sekä kykenee kirjaamaan arvioinnin tuloksen asiakasta koskeviin dokumentteihin. Opiskelija osaa asettaa asiakaskeskeisesti työskennellen toimintaan kohdentuvia tavoitteita perustuen arviointituloksiin. Opiskelija tiedostaa ja huomioi oman vaikutuksensa arvioinnin eri vaiheissa sekä tiedostaa toteuttamansa arvioinnin rajallisuuden.

Sisältö

-toimintaterapianprosessi ja arviointi osana toimintaterapiaa
-erilaiset tavat toteuttaa arviointia (haastattelu, havainnointi ja itsearviointi)
-asiakaskeskeisen toiminnallisuuden kontekstin tunnistaminen (kuntoutujan sisäiset ja ulkoiset tekijät)
-motoriset, prosessi- ja sosiaaliset vuorovaikutustaidot ja niiden havainnointi
-toiminnallisuuden vahvuuksien ja haasteiden tunnistaminen ja nimeäminen
toiminnallisuuden laadun määrittäminen
-toiminnan analyysi
-toiminnallisten tavoitteiden asettaminen

Esitietovaatimukset

ensimmäisen lukuvuoden opinnot

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

5 Erinomainen: Opiskelija osoittaa oma-aloitteisuutta hankkimalla lisätietoa omalta ja lähitieteiden aloilta. Opiskelija tietää toimintaterapian arviointiprosessin vaiheet sekä yhteyden laajempaan hoito- ja kuntoutusprosessiin. Hän osaa suunnittelee asiakaslähtöisen arviointiprosessin valiten ja perustellen toiminnan arviointimenetelmät hyödyntäen toimintaterapian teoriaa, näyttöön perustuvaa työskentelyä sekä ammattieettisiä ohjeita. Hän perustelee päätöksenä huomioiden laaja-alaisesti sekä kansainväliset että kansalliset ohjeistukset ja arviointisuositukset. Opiskelija toteuttaa arvioinnin luotettavasti sekä osaa kirjata arvioinnin tulokset laadukkaasti kuvaten asiakkaan toimijuutta. Opiskelija noudattaa arviointia ohjaavia kansallisia ohjeita aukottomasti ja osoittaa omassa toiminnassaan vastuullista alan kehittämistä.

4 Kiitettävä: Opiskelija osoittaa oma-aloitteisuutta hankkimalla lisätietoa joiltakin lähitieteiden osa-alueilta. Opiskelija tietää toimintaterapian arviointiprosessin vaiheet sekä yhteyden laajempaan hoito- ja kuntoutusprosessiin. Hän suunnittelee asiakaslähtöisen arviointiprosessin valiten ja perustellen toiminnan arviointimenetelmät hyödyntäen toimintaterapian teoriaa, näyttöön perustuvaa työskentelyä sekä ammattieettisiä ohjeita. Hän perustelee päätöksenä huomioiden sekä kansainväliset että kansalliset ohjeistukset ja arviointisuositukset. Opiskelija toteuttaa arvioinnin luotettavasti sekä osaa kirjata arvioinnin tulokset kuvaten asiakkaan toimijuutta. Opiskelija noudattaa arviointia ohjaavia kansallisia ohjeita ja osoittaa omassa toiminnassaan kiinnostusta alan kehittämiseen.

3 Hyvä
Opiskelija tietää toimintaterapian arviointiprosessin vaiheet sekä yhteyden laajempaan hoito- ja kuntoutusprosessiin. Hän suunnittelee asiakaslähtöisen arviointiprosessin valiten ja perustellen toiminnan arviointimenetelmät hyödyntäen toimintaterapian teoriaa, joiltain osin näyttöön perustuvaa työskentelyä sekä ammattieettisiä ohjeita. Hän perustelee päätöksenä huomioiden kansalliset ohjeistukset ja arviointisuositukset. Opiskelija toteuttaa arvioinnin luotettavasti sekä osaa kirjata arvioinnin tulokset kuvaten asiakkaan toimijuutta. Opiskelija noudattaa arviointia ohjaavia kansallisia ohjeita pääosin ja osoittaa omassa toiminnassaan kiinnostusta alan kehittämiseen.

2 Tyydyttävä: Opiskelija tietää toimintaterapian arviointiprosessin vaiheet sekä ymmärtää arvioinnin osana asiakkaan laajempaa hoito- ja kuntoutusprosessia. Hän suunnittelee asiakaslähtöisen arviointiprosessin valiten ja perustellen toiminnan arviointimenetelmät hyödyntäen toimintaterapian teoriaa. Opiskelija pyrkii näyttöön perustuvaan työskentelyotteeseen. Opiskelija toteuttaa arvioinnin luotettavasti sekä osaa kirjata arvioinnin tulokset. Opiskelija noudattaa arviointia ohjaavia kansallisia ohjeita tiedostaen kehittämishaasteensa.

1 Välttävä:
Opiskelija tietää toimintaterapian arviointiprosessin vaiheet sekä yhteyden laajempaan hoito- ja kuntoutusprosessiin. Hän suunnittelee asiakaslähtöisen arviointiprosessin valiten ja perustellen toiminnan arviointimenetelmät hyödyntäen toimintaterapian teoriaa. Opiskelija toteuttaa arvioinnin luotettavasti sekä osaa kirjata arvioinnin tulokset. Opiskelija noudattaa arviointia ohjaavat kansalliset ohjeet. Opiskelija tunnistaa kehittämishaasteensa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 Hyvä Opiskelija tietää toimintaterapian arviointiprosessin vaiheet sekä yhteyden laajempaan hoito- ja kuntoutusprosessiin. Hän suunnittelee asiakaslähtöisen arviointiprosessin valiten ja perustellen toiminnan arviointimenetelmät hyödyntäen toimintaterapian teoriaa, joiltain osin näyttöön perustuvaa työskentelyä sekä ammattieettisiä ohjeita. Hän perustelee päätöksenä huomioiden kansalliset ohjeistukset ja arviointisuositukset. Opiskelija toteuttaa arvioinnin luotettavasti sekä osaa kirjata arvioinnin tulokset kuvaten asiakkaan toimijuutta. Opiskelija noudattaa arviointia ohjaavia kansallisia ohjeita pääosin ja osoittaa omassa toiminnassaan kiinnostusta alan kehittämiseen.

4 Kiitettävä: Opiskelija osoittaa oma-aloitteisuutta hankkimalla lisätietoa joiltakin lähitieteiden osa-alueilta. Opiskelija tietää toimintaterapian arviointiprosessin vaiheet sekä yhteyden laajempaan hoito- ja kuntoutusprosessiin. Hän suunnittelee asiakaslähtöisen arviointiprosessin valiten ja perustellen toiminnan arviointimenetelmät hyödyntäen toimintaterapian teoriaa, näyttöön perustuvaa työskentelyä sekä ammattieettisiä ohjeita. Hän perustelee päätöksenä huomioiden sekä kansainväliset että kansalliset ohjeistukset ja arviointisuositukset. Opiskelija toteuttaa arvioinnin luotettavasti sekä osaa kirjata arvioinnin tulokset kuvaten asiakkaan toimijuutta. Opiskelija noudattaa arviointia ohjaavia kansallisia ohjeita ja osoittaa omassa toiminnassaan kiinnostusta alan kehittämiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen: Opiskelija osoittaa oma-aloitteisuutta hankkimalla lisätietoa omalta ja lähitieteiden aloilta. Opiskelija tietää toimintaterapian arviointiprosessin vaiheet sekä yhteyden laajempaan hoito- ja kuntoutusprosessiin. Hän osaa suunnittelee asiakaslähtöisen arviointiprosessin valiten ja perustellen toiminnan arviointimenetelmät hyödyntäen toimintaterapian teoriaa, näyttöön perustuvaa työskentelyä sekä ammattieettisiä ohjeita. Hän perustelee päätöksenä huomioiden laaja-alaisesti sekä kansainväliset että kansalliset ohjeistukset ja arviointisuositukset. Opiskelija toteuttaa arvioinnin luotettavasti sekä osaa kirjata arvioinnin tulokset laadukkaasti kuvaten asiakkaan toimijuutta. Opiskelija noudattaa arviointia ohjaavia kansallisia ohjeita aukottomasti ja osoittaa omassa toiminnassaan vastuullista alan kehittämistä.