Siirry suoraan sisältöön

Ryhmät toimintaterapiassaLaajuus (5 op)

Tunnus: STTS1503

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Jaana Ritsilä,

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää ryhmätoiminnan teoreettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä toimintaterapiassa.

Opiskelija ymmärtää luovan toiminnan ja toiminnallisuuden mahdollisuudet toimintaterapiaryhmän ohjaamisessa.

Opiskelija osaa:
- perustella, milloin terapeuttinen ryhmätoiminta on suositeltavaa
- suunnitella ryhmäkokonaisuuden ja yksittäiset ryhmäkerrat tavoitteellisesti ja toimintakeskeisesti luovaa, merkityksellistä ja tarkoituksenmukaista toimintaa hyödyntäen
- ohjata toimintaterapeuttista ryhmää ja toimia ryhmässä eri rooleissa
- huomioida ryhmän kokonaisuutena
- arvioida ryhmäläisten osallistumista ja toimimista sekä sosiaalisia vuorovaikutustaitoja ryhmässä

Sisältö

Ryhmämuotoisen toimintaterapian teoreettiset perusteet, ryhmän suunnittelu, tavoitteiden määrittely, toiminnan valinta, toiminnan analyysi ja synteesi, toimintaterapiaryhmän ohjaaminen, ryhmän ohjaajan tehtävät, ryhmän ja ryhmäläisten arviointi, luovat toiminnat ja toiminnan käyttäminen ryhmäinterventiossa, oman ammatillisen toiminnan reflektointi

Esitietovaatimukset

Opiskelija tuntee ryhmän ohjaamisen periaatteet ja on osallistunut suljettuun ryhmäkokonaisuuteen ryhmäläisenä.Opiskelija tuntee toimintaterapian peruskäsitteet ja perusarvot. Opiskelijalla on käsitys toimintaterapeutin työstä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

HYVÄKSYTTY

Toimintaterapiaryhmiin liittyvä teoreettinen osaaminen:
Opiskelija tuntee toimintaterapiaryhmän ohjaamiseen liittyvät teoreettiset periaatteet, joita ovat: ryhmän muodostaminen, tavoitteiden asettelu, ryhmän ohjaaminen, ryhmäprosessin huomioiminen ryhmän ohjauksessa, toiminnan käyttäminen ryhmässä, ryhmän havainnoiminen, ryhmän päättäminen sekä ryhmäyhteenvedon kirjaaminen. Opiskelija tuo em. osaamisensa esiin ko. opintojaksolla määritellyllä tavalla esim. verkkokeskustelussa, webinaarissa tai dialogikeskusteluissa.

Toimintaterapiaryhmän ohjaaminen:
Opiskelija toteuttaa sovitun ryhmätoiminnan aktiivisena itsenäisenä toimijana hyvässä vuorovaikutuksessa ja yhteistyössä asiakkaiden sekä muiden toimijoiden kanssa. Hän osaa arvioida realistisesti omaa rooliaan ryhmänohjaajana ja kykenee kehittämään ryhmänohjaustaitojaan. Opiskelija osaa hyödyntää toimintaterapiaryhmiin liittyvää teoriaa ja luotettavia lähteitä ohjaamansa toimintaterapiaryhmän kirjallisessa suunnitelmassa, ryhmäkertojen toteutuksessa sekä reflektoidessaan kirjallisesti ryhmän toteutusta.

Luovuus ja toiminnallisuus toimintaterapiaryhmissä:
Opiskelija kokeilee useita luovia ja toiminnallisia menetelmiä ja osaa soveltaa niitä toimintaterapiaryhmiin. Hän käyttää luovaa, asiakkaille tarkoituksenmukaista ja merkityksellistä toimintaa ohjaamassaan toimintaterapiaryhmässä.

HYLÄTTY
Hyväksytyn kriteerit eivät täyty jollakin em. osa-alueella.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY Opiskelija tuntee toimintaterapiaryhmän ohjaamiseen liittyvät teoreettiset periaatteet, joita ovat: ryhmän muodostaminen, tavoitteiden asettelu, ryhmän ohjaaminen, ryhmäprosessin huomioiminen ryhmän ohjauksessa, toiminnan käyttäminen ryhmässä, ryhmän havainnoiminen, ryhmän päättäminen sekä ryhmäyhteenvedon kirjaaminen. Opiskelija toteuttaa sovitun ryhmätoiminnan aktiivisena itsenäisenä toimijana hyvässä vuorovaikutuksessa ja yhteistyössä asiakkaiden sekä muiden toimijoiden kanssa. Hän osaa arvioida realistisesti omaa rooliaan ryhmänohjaajana ja kykenee kehittämään ryhmänohjaustaitojaan. Opiskelija osaa hyödyntää toimintaterapiaryhmiin liittyvää teoriaa ja luotettavia lähteitä ohjaamansa toimintaterapiaryhmän kirjallisessa suunnitelmassa, ryhmäkertojen toteutuksessa sekä reflektoidessaan kirjallisesti ryhmän toteutusta. Opiskelija kokeilee useita luovia ja toiminnallisia menetelmiä. Hän osaa soveltaa luovaa, asiakkaille tarkoituksenmukaista ja merkityksellistä toimintaa ohjaamassaan toimintaterapiaryhmässä.