Siirry suoraan sisältöön

Terapeuttinen harjoittelu ILaajuus (3 op)

Tunnus: SFTS1806

Laajuus

3 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Pirjo Mäki-Natunen
  • Merja Kurunsaari

Osaamistavoitteet

- osaa soveltaa yksilöllisesti näyttöön perustuvaa tietoa suunnitellessaan fysioterapiaa
- osaa soveltaa potilaan avustamiseen liittyviä välineitä ja tekniikoita
- osaa soveltaa erilaisia sydän-, verenkierto- ja hengityselimistön harjoittamisen menetelmiä erilaisilla asiakasryhmillä
- osaa soveltaa erilaisia rentoutus- ja kehotietoisuutta vahvistavia menetelmiä terapiassaan erilaisilla asiakasryhmillä

Sisältö

Liikettä ja liikkumista edistävät tekijät, potilaan avustaminen eri välineitä ja olosuhteita käyttäen. Päivittäisten toimintojen harjoittaminen. Sydän-, verenkiertoelimistön sekä hengityselimistön harjoittamisen sovellutukset. Rentoutumisen perusteet ja menetelmät, kehonkuvaan ja kehotietoisuutta vahvistavien harjoitusten periaatteet ja harjoittelu.

Esitietovaatimukset

Anatomian ja fysiologian hallinta, Toimintakyvyn arvioinnin osaaminen
Motorinen kehitys ja oppiminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Erinomainen (5) Opiskelija omaa erittäin laajat tiedot ja taidot terapeuttisessa harjoittelussa osa I:ssa ja hän perustelee toimintaansa, luo uusia ratkaisuja sekä toimii tiimissä tai ryhmässä rakentavasti. Ohjaus ja manuaalinen työskentely on taitavaa ja johtopäätökset perusteltuja. Hän huomioi ergonomian, pystyy kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta, hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

Kiitettävä (4) Opiskelija omaa laajat tiedot ja taidot terapeuttisessa harjoittelussa osa I:ssa, perustelee toimintaansa ja luo uusia ratkaisuja sekä toimii tiimissä tai ryhmässä rakentavasti. Ohjaus ja manuaalinen työskentely on taitavaa ja johtopäätökset perusteltuja. Hän huomioi ergonomian, pystyy kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

o Hyvä (3) Opiskelija omaa hyvät tiedot ja taidot terapeuttisessa harjoittelussa osa I:ssa, perustelee toimintaansa, pyrkii yhdistelemään ja soveltamaan tietoja ja taitoja sekä toimii tiimissä tai ryhmässä rakentavasti. Hänen ohjauksensa ja manuaalinen työskentelynsä on sujuvaa, johtopäätökset oikeita, hän huomioi ergonomian toiminnoissaan. Hän pystyy itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

Tyydyttävä (2) Opiskelija toimii tiimissä tai ryhmässä rakentavasti. Opiskelijan tieto koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista terapeuttisessa harjoittelussa osa I:ssa. Ohjauksessa sekä manuaalisessa työskentelyssä on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita sekä johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Hän arvioi itseään ja opiskelijatovereitaan. Opiskelija on tehnyt sovitut tehtävät. Hänen tehtävistään löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin alan kirjallisuutta on referoitu ja lähdeviitteitä käytetty. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

o Välttävä (1) Opiskelija toimii tiimissä rakentavasti. Opiskelijan tieto koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista terapeuttisessa harjoittelussa osa I:ssa. Ohjauksessa ja manuaalisessa työskentelyssä on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita, johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Hän arvioi itseään ja opiskelijatovereitaan. Opiskelija on tehnyt sovitut tehtävät. Hänen tehtävistään löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin alan kirjallisuutta on referoitu ja lähdeviitteitä käytetty.

Hylätty (0) Opiskelijan ei toimi tiimissä tai ryhmässä rakentavasti. Opiskelijan tieto on puutteellista terapeuttisessa harjoittelussa osa I:ssa, toiminta ja manuaalinen työskentely on epäloogista ja epävarmaa, hän ei huomioi ergonomiaa. Opiskelija ei kykene itsearviointiin. Kirjallisissa tehtävissä opiskelija ei ole perehtynyt työssä esiintyvään aihealueeseen ja esitetyt asiat ovat luentomateriaalia toistavaa, irrallisia tai asiaan kuulumattomia, lähteiden käyttö jää irralliseksi. Mikä tahansa edellä mainituista kriteereistä voi johtaa hylkäykseen.