Siirry suoraan sisältöön

Psykososiaalinen tuki, vuorovaikutus ja tiimityöLaajuus (9 op)

Tunnus: EK00BO04

Laajuus

9 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat soveltaa oman alasi näyttöön perustuvaa tietoa suunnitellessasi, toteuttaessasi ja arvioidessasi palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan ja hänen läheistensä psykososiaalista ja eksistentiaalista tukea moniammatillisessa tiimissä. Arvioit ja kehittät omaa asiantuntijuuttasi toimiessasi moniammatillisessa tiimissä ja verkostoissa. Tulkitset potilaan kommunikoinnin tarpeita ja muutoksia sekä suunnittelet kommunikaatiokeinoja potilaan kielelliset ja kulttuuriset lähtökohdat huomioiden. Sinulla on edistyneet vuorovaikutustaidot kohdatessasi potilaita ja heidän läheisiään palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa. Arvioit ja kehittät omia tunne- ja itsereflektiotaitojasi.

Sisältö

- Psykososiaaliset tarpeet ja psykososiaalisen tuen menetelmät (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, henkinen, seksuaalinen)
- Sosiaalietuudet
- Eksistentiaalisen ja hengellisen tuen toteuttaminen ja mahdollistaminen
- Suru käsitteenä ja ilmiönä; eri-ikäisten kriisi- ja surutyö
- Toivon ylläpitäminen, voimaantuminen
- Eri ikäisten ja eri kulttuureista tulevien potilaiden ja läheisten kohtaaminen
- Vuorovaikutus palliatiivisessa ja saattohoidossa olevan potilaan ja hänen läheistensä kohtaamisessa: Vaikeista asioista keskusteleminen; hoitoneuvotteluun osallistuminen moniammatillisen tiimin jäsenenä; puheeksi ottaminen; Aktiivinen kuunteleminen; Auttava vuorovaikutus; Motivoiva keskustelu; Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät, Tulkkauspalveluiden käyttö
- Moniammatillisuus
- Konsultointiosaaminen
- Tietoisuustaidot ja itsetuntemus
- Työssäjaksaminen, työnohjaus, myötätuntouupumus

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Tiedot: Opiskelija hallitsee palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida eri tietolähteistä näyttöön perustuvaa tietoa. Hän osaa käyttää uutta tietoa ymmärtäen tieteellisen tiedon nopean kumuloitumisen ja ammattialan kehittymisen. Hän ymmärtää palliatiivisen hoidon ja eri tieteen- ja ammattialojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä. Hän osaa arvioida monitieteistä tietoa oman ammatillisen tehtävä- ja vastuualueen näkökulmasta.

Taidot:
Opiskelija hallitsee palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon toteuttamisessa vaaditut erityistaidot. Hän kykenee päätöksentekoon hoitoon liittyvien monimutkaisten ongelmien suhteen yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmanratkaisuissa hän hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda, kehittää ja hyödyntää moniammatillisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun potilaan hoidosta ja sen kehittämisestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.

Yleiset kompetenssit:
Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa hoidon kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän ymmärtää tulevaisuuden haasteita, kuten muuttuvan palvelujärjestelmän ja monikulttuurisuuden.

Hylätty:
Tiedot: Opiskelija ei hallitse palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavia tietoja. Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoja ja/tai arvioida tiedon soveltuvuutta ja käyttöä palliatiivisessa olevan potilaan hoidossa. Vähimmäisvaatimukset (NQF/EQF 6) eivät täyty.

Taidot: Opiskelija ei hallitse potilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja. Hänen kykynsä kehittämiselle ja toimimiselle moniammatillisissa verkostoissa on riittämätöntä. Hänen edellytyksensä palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät. Vähimmäisvaatimukset (NQF/EQF 6) eivät täyty.

Yleiset kompetenssit:
Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokykyinen potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnissa ja uudistamisessa. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea. Vähimmäisvaatimukset (NQF/EQF 6) eivät täyty.