Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijuuden kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: EK00BT28

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Irmeli Matilainen, Hyvinvointiyksikkö, Terveysala

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi olet syventänyt osaamistasi ja palliatiivisen hoidon asiantuntijuuttasi näyttöön perustuvaan tietoon perehtymällä. Osaat kehittää työyhteisö hoitotyötä ja tuottaa sekä esittää näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuvan asiantuntija-esityksen.

Sisältö

- Opiskelija syventää palliatiivisen hoidon osaamistaan yksilöllisten tarpeiden ja toiveiden mukaisesti toteuttamalla työelämään toiminnallisen tuotoksen näyttöön perustuen. Tähän opintokokonaisuuteen sisältyy erikoistumiskoulutuksen valtakunnallinen lopputentti.
- Opiskelija kehittää tunnistettuun kehittämishaasteeseen toiminnallisen tuotoksen
- Opiskelija syventyy ilmiöönsä näyttöön pohjaten
- Perehtyy systemaattisesti näyttöön perustuvaan tietoon ja valmistelee esityksen alueelliseen palliatiivisen hoidon symposiumiin
- Opiskelija suorittaa hyväksytysti Valtakunnallinen lopputentin (2 op)

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Tiedot: Opiskelija hallitsee palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida eri tietolähteistä näyttöön perustuvaa tietoa. Hän osaa käyttää uutta tietoa ymmärtäen tieteellisen tiedon nopean kumuloitumisen ja ammattialan kehittymisen. Hän ymmärtää palliatiivisen hoidon ja eri tieteen- ja ammattialojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä. Hän osaa arvioida monitieteistä tietoa oman ammatillisen tehtävä- ja vastuualueen näkökulmasta. Hän suorittaa hyväksytysti valtakunnallisen tentin.

Taidot:
Opiskelija hallitsee palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon toteuttamisessa vaaditut erityistaidot. Hän kykenee päätöksentekoon hoitoon liittyvien monimutkaisten ongelmien suhteen yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmanratkaisuissa hän hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda, kehittää ja hyödyntää moniammatillisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun potilaan hoidosta ja sen kehittämisestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.

Yleiset kompetenssit:
Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa hoidon kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän ymmärtää tulevaisuuden haasteita, kuten muuttuvan palvelujärjestelmän ja monikulttuurisuuden.

Hylätty:
Tiedot: Opiskelija ei hallitse palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavia tietoja. Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoja ja/tai arvioida tiedon soveltuvuutta ja käyttöä palliatiivisessa olevan potilaan hoidossa. Vähimmäisvaatimukset (NQF/EQF 6) eivät täyty.

Taidot: Opiskelija ei hallitse potilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja. Hänen kykynsä kehittämiselle ja toimimiselle moniammatillisissa verkostoissa on riittämätöntä. Hänen edellytyksensä palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät. Vähimmäisvaatimukset (NQF/EQF 6) eivät täyty.

Yleiset kompetenssit:
Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokykyinen potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnissa ja uudistamisessa. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea. Vähimmäisvaatimukset (NQF/EQF 6) eivät täyty.

Ajoitus

19.09.2022 - 21.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Palliatiivisen hoidon asiantuntija -erikoistumiskoulutus
Opettaja
  • Annina Kangas-Niemi
  • Irmeli Matilainen
  • Merja Kurunsaari
Vastuuopettaja

Irmeli Matilainen

Ryhmät
  • EKS22SPHA
    Palliatiivisen hoidon asiantuntija -erikoistumiskoulutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi olet syventänyt osaamistasi ja palliatiivisen hoidon asiantuntijuuttasi näyttöön perustuvaan tietoon perehtymällä. Osaat kehittää työyhteisö hoitotyötä ja tuottaa sekä esittää näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuvan asiantuntija-esityksen.

Sisältö

- Opiskelija syventää palliatiivisen hoidon osaamistaan yksilöllisten tarpeiden ja toiveiden mukaisesti toteuttamalla työelämään toiminnallisen tuotoksen näyttöön perustuen. Tähän opintokokonaisuuteen sisältyy erikoistumiskoulutuksen valtakunnallinen lopputentti.
- Opiskelija kehittää tunnistettuun kehittämishaasteeseen toiminnallisen tuotoksen
- Opiskelija syventyy ilmiöönsä näyttöön pohjaten
- Perehtyy systemaattisesti näyttöön perustuvaan tietoon ja valmistelee esityksen alueelliseen palliatiivisen hoidon symposiumiin
- Opiskelija suorittaa hyväksytysti Valtakunnallinen lopputentin (2 op)

Aika ja paikka

Lähioppimisen/webinaarien/symposiumin ajankohdat sovitaan/varmistuu koulutuksen alkaessa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ilmoitetaan moduulin alkaessa.

Opetusmenetelmät

Itseopiskelu
• Ohjauskeskustelu
• Valtakunnallinen lopputentti 2 op
• Kehittämistyö ja Symposium-esitys

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenteistä/tehtävistä ja uusinnoista ilmoitetaan moduulin alkaessa.

Kansainvälisyys

-

Vaihtoehtoiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

30 aloituspaikkaa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Tiedot: Opiskelija hallitsee palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida eri tietolähteistä näyttöön perustuvaa tietoa. Hän osaa käyttää uutta tietoa ymmärtäen tieteellisen tiedon nopean kumuloitumisen ja ammattialan kehittymisen. Hän ymmärtää palliatiivisen hoidon ja eri tieteen- ja ammattialojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä. Hän osaa arvioida monitieteistä tietoa oman ammatillisen tehtävä- ja vastuualueen näkökulmasta. Hän suorittaa hyväksytysti valtakunnallisen tentin.

Taidot:
Opiskelija hallitsee palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon toteuttamisessa vaaditut erityistaidot. Hän kykenee päätöksentekoon hoitoon liittyvien monimutkaisten ongelmien suhteen yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmanratkaisuissa hän hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda, kehittää ja hyödyntää moniammatillisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun potilaan hoidosta ja sen kehittämisestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.

Yleiset kompetenssit:
Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa hoidon kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän ymmärtää tulevaisuuden haasteita, kuten muuttuvan palvelujärjestelmän ja monikulttuurisuuden.

Hylätty:
Tiedot: Opiskelija ei hallitse palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavia tietoja. Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoja ja/tai arvioida tiedon soveltuvuutta ja käyttöä palliatiivisessa olevan potilaan hoidossa. Vähimmäisvaatimukset (NQF/EQF 6) eivät täyty.

Taidot: Opiskelija ei hallitse potilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja. Hänen kykynsä kehittämiselle ja toimimiselle moniammatillisissa verkostoissa on riittämätöntä. Hänen edellytyksensä palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät. Vähimmäisvaatimukset (NQF/EQF 6) eivät täyty.

Yleiset kompetenssit:
Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokykyinen potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnissa ja uudistamisessa. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea. Vähimmäisvaatimukset (NQF/EQF 6) eivät täyty.