Dialoginen ohjaussuhde ja -vuorovaikutusLaajuus (3 op)
Tunnus: EK00BJ42
Laajuus
3 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että tunnistat ohjaustyön eettiset vaatimukset ja osaat rakentaa luottamuksellisen, dialogisen asiakassuhteen yksilö- ja ryhmäohjauksessa, sekä kasvokkain että etänä tapahtuvissa ohjaustilanteissa.
Opintojakson osaamistavoite:
Edistät dialogisten ohjaussuhteiden rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa ja tunnistat asiakkaiden yksilölliset ja yhteisölliset ohjaustarpeet. Kykenet arvioimaan ohjaustilanteita vuorovaikutuksen sekä ohjausprosessin sisällön ja rakenteen näkökulmista sekä tunnistat ja otat huomioon ohjaustyön eettisen ulottuvuuden.
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan dialogisen ohjaussuhteen rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa. Tutkitaan, miten ohjaustilanteissa huomioidaan asiakkaiden moninaisuutta ja yksilöllisiä ohjaustarpeita sekä pohditaan arvojen ja eettisen ulottuvuuden merkitystä ohjaussuhteessa. Lisäksi tarkastellaan, miten yksilön identiteettiä ja toimijuutta voidaan tukea dialogisen uraohjauksen avulla. Opintojaksolla vahvistat dialogista toimintaasi ohjaajana ja kehität ohjausvuorovaikutustaitojasi.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat edistää dialogisten ohjaussuhteiden rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa.
Tunnistat asiakkaiden yksilölliset ja yhteisölliset ohjaustarpeet.
Kykenet arvioimaan ohjaustilanteita vuorovaikutuksen sekä ohjausprosessin sisällön ja ra-kenteen näkökulmista.
Tunnistat ja otat huomioon ohjaustyön eettisen ulottuvuuden.
Ajoitus
22.01.2025 - 06.11.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Riikka Michelsson
Ryhmät
-
EKA25KUEUraohjauksen erikoistumiskoulutus
Tavoitteet
Opintojakson tavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että tunnistat ohjaustyön eettiset vaatimukset ja osaat rakentaa luottamuksellisen, dialogisen asiakassuhteen yksilö- ja ryhmäohjauksessa, sekä kasvokkain että etänä tapahtuvissa ohjaustilanteissa.
Opintojakson osaamistavoite:
Edistät dialogisten ohjaussuhteiden rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa ja tunnistat asiakkaiden yksilölliset ja yhteisölliset ohjaustarpeet. Kykenet arvioimaan ohjaustilanteita vuorovaikutuksen sekä ohjausprosessin sisällön ja rakenteen näkökulmista sekä tunnistat ja otat huomioon ohjaustyön eettisen ulottuvuuden.
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan dialogisen ohjaussuhteen rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa. Tutkitaan, miten ohjaustilanteissa huomioidaan asiakkaiden moninaisuutta ja yksilöllisiä ohjaustarpeita sekä pohditaan arvojen ja eettisen ulottuvuuden merkitystä ohjaussuhteessa. Lisäksi tarkastellaan, miten yksilön identiteettiä ja toimijuutta voidaan tukea dialogisen uraohjauksen avulla. Opintojaksolla vahvistat dialogista toimintaasi ohjaajana ja kehität ohjausvuorovaikutustaitojasi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Buber, M. 1993. Minä ja Sinä. Juva: WSOY.
McLeod, J. & McLeod, J. 2011. Counselling skills: a practical guide for counsellors and helping professionals. Maidenhead: Open University Press.
Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu. Hämeenlinna: Tammi.
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja siihen sisältyy lähitapaamisia, pienryhmä- ja henkilökotaista ohjausta, itsenäistä työskentelyä sekä verkon välityksellä tapahtuvaa ryhmätyöskentelyä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on 3 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee opiskelijalle laskennallisesti noin 81 tunnin työpanosta.
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 1.1.2025 ja päättyy 31.12.2025
Lisätietoja opiskelijoille
Koulutus on osaamisperusteinen. Arviointi kohdistuu opetussuunnitelmassa esitettyjen osaamistavoitteiden ja oman osaamisen vastaavuuden arviointiin, joiden kautta kuvataan konkreettisesti koulutuksella tavoiteltava uraohjauksen osaaminen ja asiantuntijuus. Opiskelijan osaamisen osoittaminen perustuu oppimistehtäviin sekä omissa autenttisissa työtehtävissä tapahtuvaan kehittämiseen osaamisvaatimusten mukaisesti.
Koulutuksen suorittamiseksi laaditaan jokaiselle osallistujalle henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, jossa otetaan huomioon aiemmin hankittu osaaminen.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat edistää dialogisten ohjaussuhteiden rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa.
Tunnistat asiakkaiden yksilölliset ja yhteisölliset ohjaustarpeet.
Kykenet arvioimaan ohjaustilanteita vuorovaikutuksen sekä ohjausprosessin sisällön ja ra-kenteen näkökulmista.
Tunnistat ja otat huomioon ohjaustyön eettisen ulottuvuuden.
Ajoitus
13.03.2023 - 15.11.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Riikka Michelsson
- Mervi Pasanen
Ryhmät
-
EKA23KUE1Uraohjauksen erikoistumiskoulutus
Tavoitteet
Opintojakson tavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että tunnistat ohjaustyön eettiset vaatimukset ja osaat rakentaa luottamuksellisen, dialogisen asiakassuhteen yksilö- ja ryhmäohjauksessa, sekä kasvokkain että etänä tapahtuvissa ohjaustilanteissa.
Opintojakson osaamistavoite:
Edistät dialogisten ohjaussuhteiden rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa ja tunnistat asiakkaiden yksilölliset ja yhteisölliset ohjaustarpeet. Kykenet arvioimaan ohjaustilanteita vuorovaikutuksen sekä ohjausprosessin sisällön ja rakenteen näkökulmista sekä tunnistat ja otat huomioon ohjaustyön eettisen ulottuvuuden.
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan dialogisen ohjaussuhteen rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa. Tutkitaan, miten ohjaustilanteissa huomioidaan asiakkaiden moninaisuutta ja yksilöllisiä ohjaustarpeita sekä pohditaan arvojen ja eettisen ulottuvuuden merkitystä ohjaussuhteessa. Lisäksi tarkastellaan, miten yksilön identiteettiä ja toimijuutta voidaan tukea dialogisen uraohjauksen avulla. Opintojaksolla vahvistat dialogista toimintaasi ohjaajana ja kehität ohjausvuorovaikutustaitojasi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Buber, M. 1993. Minä ja Sinä. Juva: WSOY.
McLeod, J. & McLeod, J. 2011. Counselling skills: a practical guide for counsellors and helping professionals. Maidenhead: Open University Press.
Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu. Hämeenlinna: Tammi.
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja siihen sisältyy lähitapaamisia, pienryhmä- ja henkilökotaista ohjausta, itsenäistä työskentelyä sekä verkon välityksellä tapahtuvaa ryhmätyöskentelyä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on 3 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee opiskelijalle laskennallisesti noin 81 tunnin työpanosta.
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 1.1.2021 ja päättyy 31.12.2021
Lisätietoja opiskelijoille
Koulutus on osaamisperusteinen. Arviointi kohdistuu opetussuunnitelmassa esitettyjen osaamistavoitteiden ja oman osaamisen vastaavuuden arviointiin, joiden kautta kuvataan konkreettisesti koulutuksella tavoiteltava uraohjauksen osaaminen ja asiantuntijuus. Opiskelijan osaamisen osoittaminen perustuu oppimistehtäviin sekä omissa autenttisissa työtehtävissä tapahtuvaan kehittämiseen osaamisvaatimusten mukaisesti.
Koulutuksen suorittamiseksi laaditaan jokaiselle osallistujalle henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, jossa otetaan huomioon aiemmin hankittu osaaminen.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat edistää dialogisten ohjaussuhteiden rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa.
Tunnistat asiakkaiden yksilölliset ja yhteisölliset ohjaustarpeet.
Kykenet arvioimaan ohjaustilanteita vuorovaikutuksen sekä ohjausprosessin sisällön ja ra-kenteen näkökulmista.
Tunnistat ja otat huomioon ohjaustyön eettisen ulottuvuuden.
Ajoitus
24.01.2023 - 08.12.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Seija Koskela
- Riikka Michelsson
Ryhmät
-
EKA23KUEUraohjauksen erikoistumiskoulutus
Tavoitteet
Opintojakson tavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että tunnistat ohjaustyön eettiset vaatimukset ja osaat rakentaa luottamuksellisen, dialogisen asiakassuhteen yksilö- ja ryhmäohjauksessa, sekä kasvokkain että etänä tapahtuvissa ohjaustilanteissa.
Opintojakson osaamistavoite:
Edistät dialogisten ohjaussuhteiden rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa ja tunnistat asiakkaiden yksilölliset ja yhteisölliset ohjaustarpeet. Kykenet arvioimaan ohjaustilanteita vuorovaikutuksen sekä ohjausprosessin sisällön ja rakenteen näkökulmista sekä tunnistat ja otat huomioon ohjaustyön eettisen ulottuvuuden.
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan dialogisen ohjaussuhteen rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa. Tutkitaan, miten ohjaustilanteissa huomioidaan asiakkaiden moninaisuutta ja yksilöllisiä ohjaustarpeita sekä pohditaan arvojen ja eettisen ulottuvuuden merkitystä ohjaussuhteessa. Lisäksi tarkastellaan, miten yksilön identiteettiä ja toimijuutta voidaan tukea dialogisen uraohjauksen avulla. Opintojaksolla vahvistat dialogista toimintaasi ohjaajana ja kehität ohjausvuorovaikutustaitojasi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Buber, M. 1993. Minä ja Sinä. Juva: WSOY.
McLeod, J. & McLeod, J. 2011. Counselling skills: a practical guide for counsellors and helping professionals. Maidenhead: Open University Press.
Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu. Hämeenlinna: Tammi.
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja siihen sisältyy lähitapaamisia, pienryhmä- ja henkilökotaista ohjausta, itsenäistä työskentelyä sekä verkon välityksellä tapahtuvaa ryhmätyöskentelyä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on 3 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee opiskelijalle laskennallisesti noin 81 tunnin työpanosta.
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 1.1.2021 ja päättyy 31.12.2021
Lisätietoja opiskelijoille
Koulutus on osaamisperusteinen. Arviointi kohdistuu opetussuunnitelmassa esitettyjen osaamistavoitteiden ja oman osaamisen vastaavuuden arviointiin, joiden kautta kuvataan konkreettisesti koulutuksella tavoiteltava uraohjauksen osaaminen ja asiantuntijuus. Opiskelijan osaamisen osoittaminen perustuu oppimistehtäviin sekä omissa autenttisissa työtehtävissä tapahtuvaan kehittämiseen osaamisvaatimusten mukaisesti.
Koulutuksen suorittamiseksi laaditaan jokaiselle osallistujalle henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, jossa otetaan huomioon aiemmin hankittu osaaminen.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat edistää dialogisten ohjaussuhteiden rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa.
Tunnistat asiakkaiden yksilölliset ja yhteisölliset ohjaustarpeet.
Kykenet arvioimaan ohjaustilanteita vuorovaikutuksen sekä ohjausprosessin sisällön ja ra-kenteen näkökulmista.
Tunnistat ja otat huomioon ohjaustyön eettisen ulottuvuuden.
Ajoitus
25.01.2022 - 02.11.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Riikka Michelsson
- Mervi Pasanen
Ryhmät
-
EKA22KUEUraohjauksen erikoistumiskoulutus
Tavoitteet
Opintojakson tavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että tunnistat ohjaustyön eettiset vaatimukset ja osaat rakentaa luottamuksellisen, dialogisen asiakassuhteen yksilö- ja ryhmäohjauksessa, sekä kasvokkain että etänä tapahtuvissa ohjaustilanteissa.
Opintojakson osaamistavoite:
Edistät dialogisten ohjaussuhteiden rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa ja tunnistat asiakkaiden yksilölliset ja yhteisölliset ohjaustarpeet. Kykenet arvioimaan ohjaustilanteita vuorovaikutuksen sekä ohjausprosessin sisällön ja rakenteen näkökulmista sekä tunnistat ja otat huomioon ohjaustyön eettisen ulottuvuuden.
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan dialogisen ohjaussuhteen rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa. Tutkitaan, miten ohjaustilanteissa huomioidaan asiakkaiden moninaisuutta ja yksilöllisiä ohjaustarpeita sekä pohditaan arvojen ja eettisen ulottuvuuden merkitystä ohjaussuhteessa. Lisäksi tarkastellaan, miten yksilön identiteettiä ja toimijuutta voidaan tukea dialogisen uraohjauksen avulla. Opintojaksolla vahvistat dialogista toimintaasi ohjaajana ja kehität ohjausvuorovaikutustaitojasi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Buber, M. 1993. Minä ja Sinä. Juva: WSOY.
McLeod, J. & McLeod, J. 2011. Counselling skills: a practical guide for counsellors and helping professionals. Maidenhead: Open University Press.
Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu. Hämeenlinna: Tammi.
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja siihen sisältyy lähitapaamisia, pienryhmä- ja henkilökotaista ohjausta, itsenäistä työskentelyä sekä verkon välityksellä tapahtuvaa ryhmätyöskentelyä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on 3 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee opiskelijalle laskennallisesti noin 81 tunnin työpanosta.
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 1.1.2021 ja päättyy 31.12.2021
Lisätietoja opiskelijoille
Koulutus on osaamisperusteinen. Arviointi kohdistuu opetussuunnitelmassa esitettyjen osaamistavoitteiden ja oman osaamisen vastaavuuden arviointiin, joiden kautta kuvataan konkreettisesti koulutuksella tavoiteltava uraohjauksen osaaminen ja asiantuntijuus. Opiskelijan osaamisen osoittaminen perustuu oppimistehtäviin sekä omissa autenttisissa työtehtävissä tapahtuvaan kehittämiseen osaamisvaatimusten mukaisesti.
Koulutuksen suorittamiseksi laaditaan jokaiselle osallistujalle henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, jossa otetaan huomioon aiemmin hankittu osaaminen.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat edistää dialogisten ohjaussuhteiden rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa.
Tunnistat asiakkaiden yksilölliset ja yhteisölliset ohjaustarpeet.
Kykenet arvioimaan ohjaustilanteita vuorovaikutuksen sekä ohjausprosessin sisällön ja ra-kenteen näkökulmista.
Tunnistat ja otat huomioon ohjaustyön eettisen ulottuvuuden.