Siirry suoraan sisältöön

Teknologia kotikuntoutuksessaLaajuus (4 op)

Tunnus: EKSKZ174

Laajuus

4 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää sote-alan digitalisaation ilmiönä ja tietää etäkuntoutuksen tuomat haasteet ja mahdollisuudet kotikuntoutuksessa kuntoutujan ja työntekijän näkökulmasta
- osaa arvioida, suunnitella ja toteuttaa teknologiaratkaisuja kotikuntoutuksessa valitsemaltaan osa-alueelta sekä seurata alan kehittymistä
- tietää ja ymmärtää teknologioiden käyttöönotossa tarvittavat eettiset ja lainsäädännölliset periaatteet ja suositukset sekä tietoturvaan ja esteettömyyteen liittyvät ohjeistukset
- tietää teknologia- ja robotiikkaratkaisujen sekä peliteknologioiden mahdollisuuksia kotikuntoutuksessa
- tunnistaa ja osaa analysoida teknologioiden käyttöönottoon liittyviä asiakkaiden ja henkilöstön asenteisiin, valmiuksiin ja osaamiseen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia
- osaa hyödyntää teknologisia ratkaisuja moniammatillisessa viestinnässä ja raportoinnissa.

Sisältö

Sote-digitalisaatio ja etäkuntoutus ilmiöinä, käsitteinä ja erilaisina kehittyvinä käytänteinä, mm. yhdistelmämalli
Asiakastarpeisiin perustuvat teknologiavalinnat ja teknologian käytettävyys
Etäkuntoutusratkaisujen tarvekartoitus, valinta, toteutus ja arviointi asiakaslähtöisessä kotikuntoutusprosessissa
Teknologiaratkaisut kotona-asumisen tukena (sensoriteknologia)
Robotiikan hyödyntäminen kotikuntoutuksessa
Asiakkaan kuntoutumista tukevat peliteknologiasovellukset kotikuntoutuksessa
Teknologiat moniammatillisen kuntoutuksen viestinnässä ja kirjaamisessa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
1. kuvaa oman organisaationsa digitalisaatioon liittyvät tavoitteet, erityisesti moniammatillisen kotikuntoutuksen näkökulmasta
2. osoittaa hyvää tiedonhaun osaamistaan kuvaamalla ja arvioimalla etäkuntoutuksen vaikuttavuutta
3. arvioi asiakkaan etäkuntoutukseen ja robotiikkaan liittyviä tarpeita ja mahdollisuuksia
4. pohtii ja arvioi asiakaslähtöisesti eettisiä periaatteita teknologioiden käyttöönotossa
5. suunnittelee ja kokeilee asiakkaalle teknologiaratkaisua kuntoutumisen tueksi
6. kuvaa peliteknologioiden mahdollisuuksia moniammatillisessa kotikuntoutuksessa