Uraohjauksen käyttöteoriaLaajuus (3 op)
Tunnus: EK00BJ50
Laajuus
3 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että saat valmiuksia arvioida ja kehittää omia uraohjauksen ammattikäytänteitäsi elinikäisen ohjauksen näkökulmasta.
Opintojakson osaamistavoite: Tunnistat ammatillisen osaamisesi kannalta keskeisiä kehittymiskohteita sekä reflektoit omaa kehittymistäsi uraohjaajana. Muodostat oman uraohjauksen käyttöteoriasi ja reflektoit sitä. Kehität osaamistasi suunnitelmallisesti elinikäisen oppimisen periaatteiden mukaisesti.
Sisältö
Opintojaksossa on keskiössä oman uraohjausasiantuntijuuden kehittymisen reflektointi teorian ja käytännön toiminnan vuorovaikutuksessa sekä oman käyttöteoriasi muodostaminen koulutuksen aikana luodun perustan pohjalta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tunnistat ammatillisen osaamisesi kannalta keskeisiä kehittymiskohteita sekä osaat reflektoida omaa kehittymistäsi uraohjaajana.
Tunnistat oman uraohjauksen käyttöteoriasi.
Kehität osaamistasi suunnitelmallisesti elinikäisen oppimisen periaatteiden mukaisesti.
Ajoitus
22.01.2025 - 06.11.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Riikka Michelsson
Ryhmät
-
EKA25KUEUraohjauksen erikoistumiskoulutus
Tavoitteet
Opintojakson tavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että saat valmiuksia arvioida ja kehittää omia uraohjauksen ammattikäytänteitäsi elinikäisen ohjauksen näkökulmasta.
Opintojakson osaamistavoite: Tunnistat ammatillisen osaamisesi kannalta keskeisiä kehittymiskohteita sekä reflektoit omaa kehittymistäsi uraohjaajana. Muodostat oman uraohjauksen käyttöteoriasi ja reflektoit sitä. Kehität osaamistasi suunnitelmallisesti elinikäisen oppimisen periaatteiden mukaisesti.
Sisältö
Opintojaksossa on keskiössä oman uraohjausasiantuntijuuden kehittymisen reflektointi teorian ja käytännön toiminnan vuorovaikutuksessa sekä oman käyttöteoriasi muodostaminen koulutuksen aikana luodun perustan pohjalta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Helander, J. 2016. Ura- ja opinto-ohjauksen tutkimusperustaisuus. HAMK Unlimited: Journal.
Kolb, D.A. 1984. Experiential learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
Mezirow, J. 1991. Transformative dimensions of adult learning. San Francisco: Jossey-Bass.
Ojanen, S. 2000. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian kehittelyä. Helsinki: Palmenia-kustannus.
Schön, D. A. 1983. The reflective practitioner. How professionals think in action. New York: Basic Books.
Opetusmenetelmät
Opiskelija laatii oman alustavan uraohjauksen kehittymissuunnitelmansa ennen opintojen aloitusta ja täydentää sitä prosessinomaisesti koulutuksen aikana. Ennen opintojen alkua tehtävässä itsearvioinnissa opiskelija reflektoi omaa aiempaa uraohjauksen osaamistaan suhteessa koulutuksen osaamistavoitteisiin sekä opintojen sisältöön. Opiskelija pohtii, mitä uraohjauksen osaamista hän erityisesti haluaa kehittää suhteessa ammatillisiin tavoitteisiinsa sekä suunnittelee opintojensa aikataulutusta. Kehittymissuunnitelma on elävä dokumentti, joka päivittyy opintojen kuluessa. Lisäksi olennainen osa kehittymissuunnitelmaa on oman uraohjauksen käyttöteorian muodostaminen. Opiskelija rakentaa käyttöteoriansa opintojen aikaisen reflektoinnin pohjalta. Perustana käyttöteorian rakentamiselle toimivat myös koulutuksen kaikki opintojaksot tehtävineen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on 3 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee opiskelijalle laskennallisesti noin 81 tunnin työpanosta.
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 1.1.2025 ja päättyy 31.12.2025
Lisätietoja opiskelijoille
Koulutus on osaamisperusteinen. Arviointi kohdistuu opetussuunnitelmassa esitettyjen osaamistavoitteiden ja oman osaamisen vastaavuuden arviointiin, joiden kautta kuvataan konkreettisesti koulutuksella tavoiteltava uraohjauksen osaaminen ja asiantuntijuus. Opiskelijan osaamisen osoittaminen perustuu oppimistehtäviin sekä omissa autenttisissa työtehtävissä tapahtuvaan kehittämiseen osaamisvaatimusten mukaisesti.
Koulutuksen suorittamiseksi laaditaan jokaiselle osallistujalle henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, jossa otetaan huomioon aiemmin hankittu osaaminen.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tunnistat ammatillisen osaamisesi kannalta keskeisiä kehittymiskohteita sekä osaat reflektoida omaa kehittymistäsi uraohjaajana.
Tunnistat oman uraohjauksen käyttöteoriasi.
Kehität osaamistasi suunnitelmallisesti elinikäisen oppimisen periaatteiden mukaisesti.
Ajoitus
13.03.2023 - 15.11.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Riikka Michelsson
- Mervi Pasanen
Ryhmät
-
EKA23KUE1Uraohjauksen erikoistumiskoulutus
Tavoitteet
Opintojakson tavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että saat valmiuksia arvioida ja kehittää omia uraohjauksen ammattikäytänteitäsi elinikäisen ohjauksen näkökulmasta.
Opintojakson osaamistavoite: Tunnistat ammatillisen osaamisesi kannalta keskeisiä kehittymiskohteita sekä reflektoit omaa kehittymistäsi uraohjaajana. Muodostat oman uraohjauksen käyttöteoriasi ja reflektoit sitä. Kehität osaamistasi suunnitelmallisesti elinikäisen oppimisen periaatteiden mukaisesti.
Sisältö
Opintojaksossa on keskiössä oman uraohjausasiantuntijuuden kehittymisen reflektointi teorian ja käytännön toiminnan vuorovaikutuksessa sekä oman käyttöteoriasi muodostaminen koulutuksen aikana luodun perustan pohjalta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Helander, J. 2016. Ura- ja opinto-ohjauksen tutkimusperustaisuus. HAMK Unlimited: Journal.
Kolb, D.A. 1984. Experiential learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
Mezirow, J. 1991. Transformative dimensions of adult learning. San Francisco: Jossey-Bass.
Ojanen, S. 2000. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian kehittelyä. Helsinki: Palmenia-kustannus.
Schön, D. A. 1983. The reflective practitioner. How professionals think in action. New York: Basic Books.
Opetusmenetelmät
Opiskelija laatii oman alustavan uraohjauksen kehittymissuunnitelmansa ennen opintojen aloitusta ja täydentää sitä prosessinomaisesti koulutuksen aikana. Ennen opintojen alkua tehtävässä itsearvioinnissa opiskelija reflektoi omaa aiempaa uraohjauksen osaamistaan suhteessa koulutuksen osaamistavoitteisiin sekä opintojen sisältöön. Opiskelija pohtii, mitä uraohjauksen osaamista hän erityisesti haluaa kehittää suhteessa ammatillisiin tavoitteisiinsa sekä suunnittelee opintojensa aikataulutusta. Kehittymissuunnitelma on elävä dokumentti, joka päivittyy opintojen kuluessa. Lisäksi olennainen osa kehittymissuunnitelmaa on oman uraohjauksen käyttöteorian muodostaminen. Opiskelija rakentaa käyttöteoriansa opintojen aikaisen reflektoinnin pohjalta. Perustana käyttöteorian rakentamiselle toimivat myös koulutuksen kaikki opintojaksot tehtävineen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on 3 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee opiskelijalle laskennallisesti noin 81 tunnin työpanosta.
Lisätietoja opiskelijoille
Koulutus on osaamisperusteinen. Arviointi kohdistuu opetussuunnitelmassa esitettyjen osaamistavoitteiden ja oman osaamisen vastaavuuden arviointiin, joiden kautta kuvataan konkreettisesti koulutuksella tavoiteltava uraohjauksen osaaminen ja asiantuntijuus. Opiskelijan osaamisen osoittaminen perustuu oppimistehtäviin sekä omissa autenttisissa työtehtävissä tapahtuvaan kehittämiseen osaamisvaatimusten mukaisesti.
Koulutuksen suorittamiseksi laaditaan jokaiselle osallistujalle henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, jossa otetaan huomioon aiemmin hankittu osaaminen.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tunnistat ammatillisen osaamisesi kannalta keskeisiä kehittymiskohteita sekä osaat reflektoida omaa kehittymistäsi uraohjaajana.
Tunnistat oman uraohjauksen käyttöteoriasi.
Kehität osaamistasi suunnitelmallisesti elinikäisen oppimisen periaatteiden mukaisesti.
Ajoitus
24.01.2023 - 08.12.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Seija Koskela
- Riikka Michelsson
Ryhmät
-
EKA23KUEUraohjauksen erikoistumiskoulutus
Tavoitteet
Opintojakson tavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että saat valmiuksia arvioida ja kehittää omia uraohjauksen ammattikäytänteitäsi elinikäisen ohjauksen näkökulmasta.
Opintojakson osaamistavoite: Tunnistat ammatillisen osaamisesi kannalta keskeisiä kehittymiskohteita sekä reflektoit omaa kehittymistäsi uraohjaajana. Muodostat oman uraohjauksen käyttöteoriasi ja reflektoit sitä. Kehität osaamistasi suunnitelmallisesti elinikäisen oppimisen periaatteiden mukaisesti.
Sisältö
Opintojaksossa on keskiössä oman uraohjausasiantuntijuuden kehittymisen reflektointi teorian ja käytännön toiminnan vuorovaikutuksessa sekä oman käyttöteoriasi muodostaminen koulutuksen aikana luodun perustan pohjalta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Helander, J. 2016. Ura- ja opinto-ohjauksen tutkimusperustaisuus. HAMK Unlimited: Journal.
Kolb, D.A. 1984. Experiential learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
Mezirow, J. 1991. Transformative dimensions of adult learning. San Francisco: Jossey-Bass.
Ojanen, S. 2000. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian kehittelyä. Helsinki: Palmenia-kustannus.
Schön, D. A. 1983. The reflective practitioner. How professionals think in action. New York: Basic Books.
Opetusmenetelmät
Opiskelija laatii oman alustavan uraohjauksen kehittymissuunnitelmansa ennen opintojen aloitusta ja täydentää sitä prosessinomaisesti koulutuksen aikana. Ennen opintojen alkua tehtävässä itsearvioinnissa opiskelija reflektoi omaa aiempaa uraohjauksen osaamistaan suhteessa koulutuksen osaamistavoitteisiin sekä opintojen sisältöön. Opiskelija pohtii, mitä uraohjauksen osaamista hän erityisesti haluaa kehittää suhteessa ammatillisiin tavoitteisiinsa sekä suunnittelee opintojensa aikataulutusta. Kehittymissuunnitelma on elävä dokumentti, joka päivittyy opintojen kuluessa. Lisäksi olennainen osa kehittymissuunnitelmaa on oman uraohjauksen käyttöteorian muodostaminen. Opiskelija rakentaa käyttöteoriansa opintojen aikaisen reflektoinnin pohjalta. Perustana käyttöteorian rakentamiselle toimivat myös koulutuksen kaikki opintojaksot tehtävineen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on 3 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee opiskelijalle laskennallisesti noin 81 tunnin työpanosta.
Lisätietoja opiskelijoille
Koulutus on osaamisperusteinen. Arviointi kohdistuu opetussuunnitelmassa esitettyjen osaamistavoitteiden ja oman osaamisen vastaavuuden arviointiin, joiden kautta kuvataan konkreettisesti koulutuksella tavoiteltava uraohjauksen osaaminen ja asiantuntijuus. Opiskelijan osaamisen osoittaminen perustuu oppimistehtäviin sekä omissa autenttisissa työtehtävissä tapahtuvaan kehittämiseen osaamisvaatimusten mukaisesti.
Koulutuksen suorittamiseksi laaditaan jokaiselle osallistujalle henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, jossa otetaan huomioon aiemmin hankittu osaaminen.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tunnistat ammatillisen osaamisesi kannalta keskeisiä kehittymiskohteita sekä osaat reflektoida omaa kehittymistäsi uraohjaajana.
Tunnistat oman uraohjauksen käyttöteoriasi.
Kehität osaamistasi suunnitelmallisesti elinikäisen oppimisen periaatteiden mukaisesti.
Ajoitus
25.01.2022 - 02.11.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Riikka Michelsson
- Mervi Pasanen
Ryhmät
-
EKA22KUEUraohjauksen erikoistumiskoulutus
Tavoitteet
Opintojakson tavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että saat valmiuksia arvioida ja kehittää omia uraohjauksen ammattikäytänteitäsi elinikäisen ohjauksen näkökulmasta.
Opintojakson osaamistavoite: Tunnistat ammatillisen osaamisesi kannalta keskeisiä kehittymiskohteita sekä reflektoit omaa kehittymistäsi uraohjaajana. Muodostat oman uraohjauksen käyttöteoriasi ja reflektoit sitä. Kehität osaamistasi suunnitelmallisesti elinikäisen oppimisen periaatteiden mukaisesti.
Sisältö
Opintojaksossa on keskiössä oman uraohjausasiantuntijuuden kehittymisen reflektointi teorian ja käytännön toiminnan vuorovaikutuksessa sekä oman käyttöteoriasi muodostaminen koulutuksen aikana luodun perustan pohjalta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Helander, J. 2016. Ura- ja opinto-ohjauksen tutkimusperustaisuus. HAMK Unlimited: Journal.
Kolb, D.A. 1984. Experiential learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
Mezirow, J. 1991. Transformative dimensions of adult learning. San Francisco: Jossey-Bass.
Ojanen, S. 2000. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian kehittelyä. Helsinki: Palmenia-kustannus.
Schön, D. A. 1983. The reflective practitioner. How professionals think in action. New York: Basic Books.
Opetusmenetelmät
Opiskelija laatii oman alustavan uraohjauksen kehittymissuunnitelmansa ennen opintojen aloitusta ja täydentää sitä prosessinomaisesti koulutuksen aikana. Ennen opintojen alkua tehtävässä itsearvioinnissa opiskelija reflektoi omaa aiempaa uraohjauksen osaamistaan suhteessa koulutuksen osaamistavoitteisiin sekä opintojen sisältöön. Opiskelija pohtii, mitä uraohjauksen osaamista hän erityisesti haluaa kehittää suhteessa ammatillisiin tavoitteisiinsa sekä suunnittelee opintojensa aikataulutusta. Kehittymissuunnitelma on elävä dokumentti, joka päivittyy opintojen kuluessa. Lisäksi olennainen osa kehittymissuunnitelmaa on oman uraohjauksen käyttöteorian muodostaminen. Opiskelija rakentaa käyttöteoriansa opintojen aikaisen reflektoinnin pohjalta. Perustana käyttöteorian rakentamiselle toimivat myös koulutuksen kaikki opintojaksot tehtävineen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on 3 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee opiskelijalle laskennallisesti noin 81 tunnin työpanosta.
Lisätietoja opiskelijoille
Koulutus on osaamisperusteinen. Arviointi kohdistuu opetussuunnitelmassa esitettyjen osaamistavoitteiden ja oman osaamisen vastaavuuden arviointiin, joiden kautta kuvataan konkreettisesti koulutuksella tavoiteltava uraohjauksen osaaminen ja asiantuntijuus. Opiskelijan osaamisen osoittaminen perustuu oppimistehtäviin sekä omissa autenttisissa työtehtävissä tapahtuvaan kehittämiseen osaamisvaatimusten mukaisesti.
Koulutuksen suorittamiseksi laaditaan jokaiselle osallistujalle henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, jossa otetaan huomioon aiemmin hankittu osaaminen.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tunnistat ammatillisen osaamisesi kannalta keskeisiä kehittymiskohteita sekä osaat reflektoida omaa kehittymistäsi uraohjaajana.
Tunnistat oman uraohjauksen käyttöteoriasi.
Kehität osaamistasi suunnitelmallisesti elinikäisen oppimisen periaatteiden mukaisesti.