Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen (10op)
Opintojakson tunnus: MMTE0300
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 10 op
- Opetuskieli
- englanti
Osaamistavoitteet
•Osaat valita matkailuyritykselle oikeat asiakaslähtöiset ja kustannustehokkaat jakelutiet ja -kanavat.
•Osaa arvioida matkailun koti- ja ulkomaisten myynti- ja jakelujärjestelmien asiakaslähtöisyyttä ja toimivuutta.
•Osaat muokata yrityksen toimintaprosesseja sähköisten järjestelmien edellyttämällä tavalla.
•Johtaa ja kehittää erilaisia myynti- ja jakeluprosesseja yrityksen strategisten tavoitteiden mukaisesti.
•Hallitsee henkilökohtaisen myyntityön ja hyödyntää siinä omia persoonallisia vahvuuksiaan.
•Hyödyntää teknologiaan perustuvia myynnin apuvälineitä.
•Johtaa myynti- ja jakeluprosessien henkilöstön toimintaa eettisesti kestävästi.
•Osaa rakentaa myynti- ja jakelutoimintoja sekä laadullisesti että taloudellisesti kehittäviä seurantajärjestelmiä.
Sisältö
•Keskeiset näkökulmat: kansainvälisyys, teknologia, eettisyys ja henkilökohtainen viestintä
•Sähköinen liiketoiminta
•Asiakkaiden ostokäyttäytyminen jakelu- ja myyntitoimintojen lähtökohtana
•Matkailupalvelujen jakelutiet ja -kanavat
•Myyntiprosessin analysointi, toteutus, kehittäminen ja johtaminen
•Myyntiprosessin työkalut (manuaaliset ja teknologiaperusteiset)
•Henkilökohtainen myyntityö
•Myynnin seurantajärjestelmät
Esitietovaatimukset
Opiskelija
•osaa johtaa matkailuyrityksen asiakaslähtöisiä liiketoiminta-, palvelu- ja tuotantoprosesseja.
•osaa palvelumuotoilua hyödyntäen kehittää matkailun elämystuotteita.
•tuntee matkailun toimialan ja toimintaklusterin sekä matkailijan toimintaan vaikuttavat tekijät.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
•Tentti 40%
•Projektityö 60%