Siirry suoraan sisältöön

International Sport MarketingLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: HL00CB22

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
englanti
Vastuuhenkilö
Aila Ahonen

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoite
Tämän kurssin tavoitteena on tuoda esiin urheilumarkkinoinnin kansainvälistä näkökulmaa. Tavoitteena on oppia valitsemaan sopiva strategia ja tekemään käytännön markkinointitoimenpiteitä kansainvälisessä kontekstissa. Opintojakso on osa kansainvälisen urheilun liiketoimintaympäristömoduulia.

Tämän kurssin suoritettuasi sinulla on syvempi ymmärrys kansainvälisen urheilumarkkinoinnin ajankohtaisista aiheista. Osaat soveltaa tieteenala- ja poikkitieteellistä tietoa analysoidaksesi liiketoiminnan haasteita ja trendejä kansainvälisillä urheilualan markkinoilla ja esittääksesi ratkaisuja tulosten perusteella. Osaat hyödyntää urheilumarkkinoinnin strategioita ja suunnitella urheilumarkkinointia kansainvälisille urheilujärjestöille.

Opintojakson osaaminen
Liiketoimintaosaaminen: Opiskelijalla on laaja-alainen ymmärrys liiketoiminnasta.
Työelämässä toimiminen: Opiskelija osaa toimia ammattimaisesti työpaikan viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus: Opiskelija osaa viestiä kansainvälisesti työtehtävässään.

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osoitat kykyä analysoida ja arvioida sekä akateemista että liike-elämän tietoa, joka on olennaista urheilujärjestöille ja urheiluliiketoiminnalle. Osaat ratkaista kansainväliseen urheilumarkkinointiin liittyviä ongelmia ja huomioida erilaiset kansainväliset toimintaympäristöt. Osaat hyödyntää tosielämän yhteistyötä tunnettujen kansainvälisten urheilujärjestöjen kanssa erilaisten globaaliin urheilumarkkinointiin liittyvien tehtävien ratkaisemisessa. Osaat tehdä tehokasta markkinointiviestintää kansainvälisessä urheilujärjestössä.

Sisältö

Kurssilla käsitellään globaalia urheilumarkkinointiympäristöä ja sen haasteita, kansainvälisen urheilumarkkinoinnin erityispiirteitä ja trendejä, kansainvälisille markkinoille pääsyn analyyseja ja strategioita, urheilubrändien ja -joukkueiden kansainvälistymistä sekä urheilumarkkinatutkimusta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1 
Pyrit analysoimaan ja arvioimaan kansainvälisten urheilujärjestöjen ja urheilubisneksen kannalta relevanttia akateemista ja liike-elämän tietoa. Osaat soveltaa joitakin urheilumarkkinoinnin peruskäsitteitä ja tuottaa urheilumarkkinoinnin sisältöjä käytännössä ohjatussa tilanteessa.
Osaat välittää rajoitetusti omia ja tiimisi ideoita ja havaintoja englanniksi. Osoitat jonkin verran mutta heikkotasoista taitoa viestiä työstäsi kansainvälisessä kontekstissa.

Tyydyttävä 2 
Sinulla on jonkin verran kykyä analysoida ja arvioida kansainvälisiin urheilujärjestöihin ja urheiluliiketoimintaan liittyvää akateemista ja liike-elämän tietoa. Osaat itsenäisesti soveltaa urheilumarkkinoinnin konsepteja ja tuottaa urheilumarkkinoinnin sisältöjä käytännössä tietyssä tilanteessa, mutta lähestymistapaa ei tueta argumentoinnilla. Osaat saada pääviestisi perille, kun esittelet omia ja tiimisi ideoita ja havaintoja englanniksi. Osoitat taitoa viestiä työstäsi kansainvälisessä kontekstissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3 
Osaat arvioida relevanttia akateemista ja liiketoimintadataa ja pohtia mahdollisia lähestymistapoja ja tuloksia kansainvälisille urheilujärjestöille ja urheiluliiketoiminnalle. 
Osoitat analyyttisiä taitoja ja loogista ajattelua perusteluineen, osaat soveltaa urheilumarkkinoinnin käsitteitä ja tuottaa urheilumarkkinoinnin sisältöjä käytännössä eri tilanteissa.
Osaat luoda ja esitellä omia ja tiimisi ideoita ja havaintoja englanniksi. 
Osaat viestiä tuloksellisesti kansainvälisessä kontekstissa työpaikalla. 

Kiitettävä 4 
Osaat analysoida liiketoimintadataa ja mahdollisia kansainvälisiin urheilujärjestöihin ja urheiluliiketoimintaan liittyviä tuloksia. Ehdotat hyvin perusteltuja ratkaisuja kansainväliseen urheilumarkkinointiin liittyviin liiketoiminnan haasteisiin. Osaat soveltaa urheilumarkkinoinnin konsepteja ja tuottaa laadukkaita urheilumarkkinoinnin sisältöjä käytännössä.
Voit työskennellä ja viestiä omasta ja tiimisi ideoista ja havainnoista ammattimaisesti englanniksi. Osoitat itsekriittisiä taitoja osallistua tuottavasti kansainväliseen kontekstiin ja osaat viestiä tehokkaasti työpaikalla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5 
Ehdotat perusteltuja ratkaisuja kansainväliseen urheilumarkkinointiin liittyviin liiketoiminnan haasteisiin. Sinulla on kansainvälisissä urheilujärjestöissä tarvittavia markkinointitaitoja. Tunnet kansainvälisen urheilubisneksen ajankohtaiset trendit ja osaat hyödyntää tätä tietoa markkinoinnin kehittämisratkaisuissasi. Osaat soveltaa urheilumarkkinoinnin konsepteja ja tuottaa urheilun kehittämisratkaisuja käytännössä. Osaat argumentoida ja esittää omat ja tiimisi ajatukset vakuuttavasti englanniksi. Osoitat itsekriittisiä taitoja osallistua tuottavasti kansainväliseen kontekstiin ja osaat viestiä tehokkaasti työpaikalla. Olet arvioinut perusteellisesti panoksesi monikulttuurisessa ympäristössä ja sinulla on tiimityötaitoja.  

Oppimateriaalit

Valitut kappaleet seuraavista kirjoista:
Dodds, Heisey, Ahonen EDS (2018) Routledge handbook of international sport business, Routledge.
Desbordes, M, Richelieu, A. EDS (2012) Global sport marketing contemporary issues and practice. Routledge.
Chadwick, S., Chanavat, N., Desbordes, M. (Eds) (2018), Routledge Handbook of Sports Marketing, Routledge
Caseja ja akataamisia artikkeleita.

Lisätiedot

Kurssi sisältää tosielämän tehtäviä kansainvälisiltä urheilujärjestöiltä, joihin opiskelijalta edellytetään aktiivista osallistumista.
Tämä kurssi on jatkoa pakolliselle urheilumarkkinoinnin kurssin.

Siirry alkuun