Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus ja kehittäminen (5op)

Opintojakson tunnus: TKPP0600

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

EA-IV EUR-ACE Tutkimukset ja selvitykset/YHTTH Tiedonhallintaosaaminen: Opiskelija tuntee tutkimus- ja kehittämistyön periaatteet sekä tutkimus- ja kehittämistyöprosessin vaiheet.
Opiskelija hallitsee tiedonhaun soveltavan tutkimuksen edellyttämällä tavalla sekä pystyy tarkastelemaan kriittisesti tiedon lähteitä.
Opiskelija osaa valita kehittämistyöhönsä sopivan tutkimus- tai kehittämisotteen ja -menetelmät, soveltaa niitä sekä perustella tekemänsä valinnat.

EA-EN EUR-ACE Tekninen analyysi: Opiskelija pystyy soveltamaan olemassa olevaa perustietoa tunnistaakseen, hahmottaakseen ja ratkaistaakseen teknisiä ongelmia vakiintuneita menetelmiä käyttäen. Hän kykenee hyödyntämään tässä konetekniikan perusteknologioita ja –menetelmiä.

YHTOP Oppimisen taidot: Opiskelija pystyy arvioimaan kriittisesti tutkimus- ja kehittämistyönsä luotettavuutta, vahvuuksia ja heikkouksia sekä tulosten hyödynnettävyyttä.
Opiskelija tuntee tutkimus- ja kehittämistyön eettiset periaatteet.

YHTVI Viestintä osaaminen: Opiskelija osaa laatia rakenteeltaan ja asian käsittelyltään johdonmukaisen opinnäytetyön. Hän osaa kirjoittaa sujuvaa, objektiivista ja analysoivaa tekstiä. Hän hallitsee tutkivan kirjoittamisen käytänteet ja tyylin ja noudattaa oikeakielisyyden periaatteita. Opiskelija osaa havainnollistaa asiasisältöä monipuolisesti ja esittää menetelmät, tulokset ja johtopäätökset luotettavasti, perustellusti ja loogisesti. Opiskelija osaa soveltaa JAMKin raportointiohjetta.

Sisältö

Tutkimustyön lähtökohdat
Tutkimusprosessi ja keskeiset tutkimusmenetelmät
Kehittämistyöprosessin vaiheet ja kehittämismenetelmät
Tiedonhankinta, tiedon kriittinen arviointi
Tulosten analysointi ja arviointi
Tutkimusviestintä
Opinnäytetyön raportoinnin keskeiset viestinnälliset ohjeet

Esitietovaatimukset

Projektityöskentelyn perusteet ja projektiraportointi (Integroitu projektiraportoinnin osuus)
Työelämän viestinnnän perustaidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Erinomainen (5): Opiskelija osaa hankkia laajasti tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin. Opiskelija osaa analysoida tutkimus-/kehittämismenetelmien eroja ja perustellusti soveltaa menetelmiä omaan työhönsä. Opiskelija pystyy analysoimaan ja arvioimaan tuloksia sekä kriittisesti tarkastelemaan työnsä vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija pystyy tunnistamaan, hahmottamaan ja ratkaisemaan monimutkaisia teknisiä ongelmia vakiintuneita menetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa toimia hyvin tutkimuseettisiä ja kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.

Kiitettävä (4): Opiskelija pystyy perustellusti valitsemaan omaan tutkimus-/kehittämistyöhönsä soveltuvan tutkimus-/kehittämisotteen ja -menetelmän sekä käyttämään sitä. Opiskelija pystyy tarkastelemaan työnsä vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija pystyy tunnistamaan, hahmottamaan ja ratkaisemaan teknisiä ongelmia vakiintuneita menetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija pystyy viestimään analyyttisesti ja objektiivisesti tutkimus-/kehittämissuunnitelmastaan sekä kirjallisesti että suullisesti.

Hyvä (3): Opiskelija pystyy itsenäisesti hankkimaan omaa tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioimaan sitä kriittisesti. Opiskelija pystyy valitsemaan ja käyttämään työssään siihen soveltuvan tutkimus-/kehittämismenetelmän. Opiskelija tuntee tutkimuseettiset periaatteet. Opiskelija pystyy soveltamaan olemassa olevaa perustietoa tunnistaakseen, hahmottaakseen ja ratkaistaakseen teknisiä ongelmia vakiintuneita menetelmiä käyttäen. Hän kykenee hyödyntämään tässä konetekniikan perusteknologioita ja –menetelmiä.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa hankkia omaa tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tietoa. Opiskelija tunnistaa tutkimus- ja kehittämismenetelmien soveltamismahdollisuuksia.
Opiskelija pystyy laatimaan tutkimus-/kehittämissuunnitelman sekä viestimään suunnitelmastaan sekä kirjallisesti että suullisesti. Opiskelija pystyy soveltamaan ja hahmottamaan tietoa teknisten ongelmien tunnistamiseksi.

Välttävä (1): Opiskelija tuntee tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet. Hän tietää, miten hankkia omaa tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Opiskelija tietää keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja osaa kuvailla niiden eroja. Opiskelija pystyy laatimaan tutkimus-/kehittämissuunnitelman. Opiskelija pystyy soveltamaan tietoa teknisten ongelmien tunnistamiseksi. Hän tuntee konetekniikan perusteknologioita ja –menetelmiä.

Siirry alkuun