Tutkimus ja kehittäminen (5op)
Opintojakson tunnus: TKPZ0610
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee opinnäytetyötä tukevien kehittämis- ja tutkimusprosessien eri vaiheet, kehittämis-/tutkimusotteet, sekä aineistonkeruun ja analyysien eri vaihtoehdot. Opiskelija osaa valita opinnäytetyöhönsä sopivan kehittämis-/tutkimusotteen ja – menetelmät (aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät), soveltaa niitä sekä perustella tekemänsä valinnat. Hänellä on myös taito arvioida kriittisesti tutkimusten/opinnäytetöiden luotettavuutta, vahvuuksia ja heikkouksia sekä tulosten hyödynnettävyyttä. Opiskelija tutustuu määrällisen ja laadullisen tutkimuksen sähköisiin ohjelmistoihin.
Sisältö
Tutkimusprosessi (tutkimusasetelma: tutkimusongelma, tutkimuskysymys, tutkimusote, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu), opinnäytetyön rakenne.
Kvalitatiivinen tutkimus: kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät, aineistonkeruumenetelmät (havainnointi, haastattelu, dokumentit), aineistojen analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu, harjoitukset.
Kvantitatiivinen tutkimus: aineistonkeruu (tutkimuslomake), mitta-asteikot, otanta, aineiston analysointimenetelmät (tunnusluvut, suora jakauma, ristiintaulukointi, tilastolliset testit, tulosten luotettavuus ja aukikirjoitus).
Sähköiset tiedonkeruumenetelmät ja aineistojen tilastolliset ohjelmat. Harjoitukset ja sovellukset. Kehittämis- ja toimintatutkimus: menetelmien lähtökohdat ja käyttökohteet. Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit ja valmiiden töiden arviointiharjoitukset.
Esitietovaatimukset
Riittävä perehtyneisyys omaan ammattialueeseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
5 (erinomainen)
Opiskelija osaa hankkia laajasti tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin. Opiskelija osaa analysoida tutkimus-/kehittämismenetelmien eroja ja perustellusti soveltaa menetelmiä omaan työhönsä. Opiskelija pystyy analysoimaan ja arvioimaan tuloksia sekä kriittisesti tarkastelemaan työnsä vahvuuksia ja heikkouksia.
4 (kiitettävä)
Hän pystyy perustellusti valitsemaan omaan tutkimus-/kehittämistyöhönsä soveltuvan tutkimus-/kehittämisotteen ja -menetelmän sekä käyttämään sitä. Opiskelija pystyy tarkastelemaan työnsä vahvuuksia ja heikkouksia.
Opiskelija osaa toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija pystyy viestimään analyyttisesti ja objektiivisesti tutkimus-/kehittämissuunnitelmastaan sekä kirjallisesti että suullisesti.
3 (hyvä)
Opiskelija pystyy itsenäisesti hankkimaan omaa tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioimaan sitä kriittisesti. Opiskelija pystyy valitsemaan ja käyttämään työssään siihen soveltuvan tutkimus-/kehittämismenetelmän. Opiskelija tuntee tutkimuseettiset periaatteet.
2 (tyydyttävä)
Opiskelija osaa hankkia omaa tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tietoa. Opiskelija tunnistaa tutkimus- ja kehittämismenetelmien soveltamismahdollisuuksia.
1 (välttävä)
Opiskelija tuntee tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet. Hän tietää, miten hankkia omaa tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Opiskelija tietää keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja osaa kuvailla niiden eroja.
Oppimisen arviointi on ns. kehittävää arviointia. Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista, kriteeriperusteista ja siinä opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli. Arvioinnin kohteet on kuvattu ”Suoritukset” - kohdassa.
Oppimistulokset arvioidaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Mikäli opetussuunnitelmassa ei toisin määrätä, hyväksyttyjen opintosuoritusten arviointiasteikko voi tarkoituksen mukaan olla joko viisiportainen: 5 (erinomainen), 4 (kiitettävä), 3 (hyvä), 2 (tyydyttävä) ja 1 (välttävä) tai hyväksytty (S)/hylätty (0). Opintojakson suoritus on hylätty (0), mikäli opiskelija ei saavuta opintojakson läpäisylle asetettuja minimitavoitteita.