Kansanterveyden edistäminenLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: YSLA0200
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa hyödyntää tietoa väestön terveydentilasta ja hyvinvointi- ja terveyserojen syistä, taustoista sekä muutossuunnista kansantautien hoitotyön kehittämisessä.
Hän osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä kansantautien syntyyn vaikuttavien elintapojen ja riskitekijöiden tunnistamisessa, arvioinnissa, niiden ehkäisyssä ja varhaisessa puuttumisessa.
Opiskelija osaa kohdentaa terveyden edistämisen toimintaa terveyshyötyä tuottavalla tavalla yksilö-, yhteisö- ja väestötasolla.
Sisältö
- Väestön terveys ja hyvinvointi sekä niihin yhteydessä olevat tekijät ja tulevaisuuden haasteet
- Väestön terveyden muutossuunnat terveys- ja sosiaalipalvelujen kehittämisen ja hoitotyön asiantuntijuuden kehittymisen haasteina
- Valtakunnalliset ja kansainväliset strategiat, toimintaohjelmat ja suositukset kansanterveyden edistämisessä ja kansantautien ehkäisyssä
- Kansanterveyttä heikentävät elintavat ja riskitekijät ja niiden seulonta- ja tunnistamismenetelmät
- Terveyteen liittyvä toimintakyky ja terveysvalmennus
Esitietovaatimukset
Sairaanhoitajan / Kätilön / Terveydenhoitajan AMK tutkinnon tuottama osaaminen kansansairauksien ennaltaehkäisystä ja hoidosta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1 (Välttävä) – 2 (Tyydyttävä)
Opiskelija hyödyntää oppimistehtävissään tietoa väestön terveydestä ja terveyden riskitekijöistä ja niihin liittyvistä haasteista sekä soveltaa keskeisiä valtakunnallisia toimintaohjelmia ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä esittäen joitakin kehittämisideoita. Hän kykenee hakemaan relevanttia tietoa ja soveltamaan sitä kuvailevalla tasolla työpajatyöskentelyyn ja oppimistehtäviensä aihealueeseen.
3 (Hyvä)
Opiskelija hyödyntää oppimistehtävissään monipuolisesti tietoa väestön terveydestä ja terveyden riskitekijöistä ja osaa selittää niiden merkitystä ja muutossuuntia sekä niihin liittyviä haasteita. Hän soveltaa valtakunnallisia toimintaohjelmia ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä esittäen kehittämisideoita. Hän kykenee hakemaan relevanttia kansainvälistä ja kansallista tietoa, arvioimaan sitä sekä soveltamaan työpajatyöskentelyyn ja oppimistehtäviensä aihealueeseen.
4 (Kiitettävä)– 5 (Erinomainen)
Opiskelija soveltaa oppimistehtävissään monipuolisesti erilaista tietoa väestön terveydestä ja terveyden riskitekijöistä. Hän pohtii analyyttisesti ja kriittisesti niiden merkitystä ja muutossuuntia sekä niihin liittyviä haasteita. Hän soveltaa kansainvälisiä ja valtakunnallisia toimintaohjelmia ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä tarkastellen kehittämisideoita eri näkökulmista. Hän kykenee hakemaan laajasti monitieteistä kansainvälistä ja kansallista näyttöön perustuvaa tietoa ja soveltamaan sitä kriittisesti ja kehittävästi työpajatyöskentelyyn ja oppimistehtäviensä aihealueeseen.