Skip to main content

Evidence based rehabilitation and quality (5cr)

Course unit code: C-02471-OD00CI63

General information


Credits
5 cr
Teaching language
Finnish
English
Institution
Oulu University of Applied Sciences

Objective

1. The student reflects on the model of evidence-based healthcare as part of the context of multidisciplinary rehabilitation in a interprofessional group. 2. The student is able to apply the practices and methods of evidence-based action as a rehabilitation expert, particularly from the perspectives of synthesizing, disseminating, and implementing evidence. 3. The student analyzes their competence and the opportunities for its development as a rehabilitation expert and promoter of evidence-based rehabilitation.

Content

- The model of evidence-based healthcare as part of the context of multidisciplinary rehabilitation - Practices and methods of evidence-based action (such as methods and approaches for synthesizing, disseminating, and implementing evidence) - The rehabilitation expert as a promoter of evidence-based practice, applying the FinAme -model

Assessment criteria, satisfactory (1)

Erottelen näyttöön perustuvan toiminnan keskeisiä käsitteitä ja käytän niitä tarkoituksenmukaisesti näyttöön perustuvan kuntoutuksen kontekstissa. Havainnollistan yhden esimerkin avulla, miten näyttöön perustuvuus toteutuu kuntoutustyössä ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen hyödyntäen alansa näyttöön perustuvaa tietoa ja tietokantoja. Kuvailen omaa rooliani kuntoutuksen asiantuntijana näyttöön perustuvan kuntoutuksen edistäjänä. Suunnittelen tai toteutan yhteistyökumppanin kanssa tiiviin projektin, joka perustuu yhteen NPT-mallin osa-alueeseen. yhteistyökumppanin toiminnan/palvelun tai tuotteen kehittämistarpeiden mukaisesti. Projektissa huomioidaan NPT-malli ja siihen liittyvät menetelmät on perusteltu. Valittu osa-alue (esim. tiedon tiivistäminen tai näytön käyttöönotto) voi jäädä osittain jää osittain irralliseksi suhteessa kokonaisuuteen. Projekti vastaa yhteistyökumppanin tarpeisiin osittain.

Assessment criteria, good (3)

Erottelen näyttöön perustuvan toiminnan keskeisiä käsitteitä ja käytän niitä monipuolisesti perustellen näyttöön perustuvan kuntoutuksen kontekstissa. Havainnollistan esimerkein, miten näyttöön perustuvuus toteutuu kuntoutustyössä ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen hyödyntäen alansa näyttöön perustuvaa tietoa ja tietokantoja laajasti. Kuvailen monipuolisesti omaa rooliani kuntoutuksen asiantuntijana näyttöön perustuvan kuntoutuksen edistäjänä ja osaa esittää konkreettisia toimia asiantuntijana kehittymiseksi. Suunnittelen tai toteuttaa yhteistyökumppanin kanssa tiiviin projektin, joka perustuu yhteen NPT-mallin osa-alueeseen. yhteistyökumppanin toiminnan/palvelun tai tuotteen kehittämistarpeiden mukaisesti. Projektissa huomioidaan NPT-malli ja siihen liittyvät menetelmät on perusteltu. Valittu osa-alue on loogisessa suhteessa tuotettuun kokonaisuuteen. Projekti vastaa yhteistyökumppanin tarpeisiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Erottelen näyttöön perustuvan toiminnan keskeisiä käsitteitä ja käyttää niitä kriittisesti perustellen näyttöön perustuvan kuntoutuksen kontekstissa. Havainnollistan relevantein esimerkein, miten näyttöön perustuvuus toteutuu kuntoutustyössä ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen hyödyntäen alani näyttöön perustuvaa tietoa ja tietokantoja. Kuvailen omaa rooliaan kuntoutuksen asiantuntijana näyttöön perustuvan kuntoutuksen edistäjänä ja osaan esittää konkreettisia toimia asiantuntijana kehittymiseksi. Sunnittelen tai toteutan yhteistyökumppanin kanssa tiiviin projektin, joka perustuu yhteen NPT-mallin osa-alueeseen. yhteistyökumppanin toiminnan/palvelun tai tuotteen kehittämistarpeiden mukaisesti. Projektissa huomioidaan NPT-malli ja siihen liittyvät menetelmät on kriittisesti perusteltu. Valittu osa-alue on loogisessa suhteessa tuotettuun kokonaisuuteen. Projekti vastaa yhteistyökumppanin tarpeisiin ja tuottaa uutta käyttökelpoista tietoa suhteessa kehittämistarpeisiin.

Materials

Ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit, muun muassa seuraavat julkaisut: - Hotus. (n.d.). FinAme-asiantuntijuusmalli. Retrieved November 28, 2025, from https://www.hotus.fi/asiantuntijuustoimintamalli/ - Jordan, Z., Lockwood, C., Aromataris, E., & Munn, Z. (2019). The updated Joanna Briggs Institute model of evidence-based healthcare. In JBI manual for evidence implementation. Joanna Briggs Institute. - Moullin, J. C., Dickson, K. S., Stadnick, N. A., Rabin, B., & Aarons, G. A. (2019). Systematic review of the Exploration, Preparation, Implementation, Sustainment (EPIS) framework. Implementation Science, 14(1), 1. https://doi.org/10.1186/s13012-018-0842-6 - Munn, Z., Stern, C., Porritt, K., Lockwood, C., Aromataris, E., & Jordan, Z. (2018). Evidence transfer: Ensuring end users are aware of, have access to, and understand the evidence. International Journal of Evidence-Based Healthcare, 16(2), 83–89. https://doi.org/10.1097/XEB.0000000000000134 - Porter, M. E. (2010). What is value in health care? New England Journal of Medicine, 363(26), 2477–2481. https://doi.org/10.1056/NEJMp1011024 - Rajavaara, M. (2007). Vaikuttavuusyhteiskunta. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia, 84. Helsinki: Kela.

Further information

Opintojakso toteutetaan ristiinopiskelupalvelussa, jolloin opintojaksolle osallistuu opiskelijoita myös muista tutkinto-ohjelmista.

Go back to top of page