Kuntoutuksen näyttöön perustuvuus ja laatu (5op)
Opintojakson tunnus: C-02471-OD00CI63
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- englanti
- Korkeakoulu
- Oulun ammattikorkeakoulu
Osaamistavoitteet
1. Opiskelija reflektoi näyttöön perustuvan terveydenhuollon mallia osana monitieteisen kuntoutuksen kontekstia moniammatillisessa ryhmässä 2. Opiskelija osaa hyödyntää näyttöön perustuvan toiminnan toimintatapoja ja menetelmiä kuntoutuksen asiantuntijana, erityisesti näytön tiivistämisen, levittämisen ja käyttöönoton näkökulmista. 3.Opiskelija analysoi osaamistaan ja sen kehittymisen mahdollisuuksia kuntoutuksen asiantuntijana näyttöön perustuvan kuntoutuksen edistäjänä
Sisältö
1. Näyttöön perustuvan terveydenhuollon malli osana monitieteisen kuntoutuksen kontekstia 2. Näyttöön perustuvan toiminnan toimintatavat ja menetelmät (kuten näytön tiivistämisen, levittämisen ja käyttöönoton menetelmät sekä toimintatavat) 3. Kuntoutuksen asiantuntija näyttöön perustuvan toiminnan edistäjänä soveltaen FinAme -toimintamallia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Erottelen näyttöön perustuvan toiminnan keskeisiä käsitteitä ja käytän niitä tarkoituksenmukaisesti näyttöön perustuvan kuntoutuksen kontekstissa. Havainnollistan yhden esimerkin avulla, miten näyttöön perustuvuus toteutuu kuntoutustyössä ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen hyödyntäen alansa näyttöön perustuvaa tietoa ja tietokantoja. Kuvailen omaa rooliani kuntoutuksen asiantuntijana näyttöön perustuvan kuntoutuksen edistäjänä. Suunnittelen tai toteutan yhteistyökumppanin kanssa tiiviin projektin, joka perustuu yhteen NPT-mallin osa-alueeseen. yhteistyökumppanin toiminnan/palvelun tai tuotteen kehittämistarpeiden mukaisesti. Projektissa huomioidaan NPT-malli ja siihen liittyvät menetelmät on perusteltu. Valittu osa-alue (esim. tiedon tiivistäminen tai näytön käyttöönotto) voi jäädä osittain jää osittain irralliseksi suhteessa kokonaisuuteen. Projekti vastaa yhteistyökumppanin tarpeisiin osittain.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Erottelen näyttöön perustuvan toiminnan keskeisiä käsitteitä ja käytän niitä monipuolisesti perustellen näyttöön perustuvan kuntoutuksen kontekstissa. Havainnollistan esimerkein, miten näyttöön perustuvuus toteutuu kuntoutustyössä ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen hyödyntäen alansa näyttöön perustuvaa tietoa ja tietokantoja laajasti. Kuvailen monipuolisesti omaa rooliani kuntoutuksen asiantuntijana näyttöön perustuvan kuntoutuksen edistäjänä ja osaa esittää konkreettisia toimia asiantuntijana kehittymiseksi. Suunnittelen tai toteuttaa yhteistyökumppanin kanssa tiiviin projektin, joka perustuu yhteen NPT-mallin osa-alueeseen. yhteistyökumppanin toiminnan/palvelun tai tuotteen kehittämistarpeiden mukaisesti. Projektissa huomioidaan NPT-malli ja siihen liittyvät menetelmät on perusteltu. Valittu osa-alue on loogisessa suhteessa tuotettuun kokonaisuuteen. Projekti vastaa yhteistyökumppanin tarpeisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erottelen näyttöön perustuvan toiminnan keskeisiä käsitteitä ja käyttää niitä kriittisesti perustellen näyttöön perustuvan kuntoutuksen kontekstissa. Havainnollistan relevantein esimerkein, miten näyttöön perustuvuus toteutuu kuntoutustyössä ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen hyödyntäen alani näyttöön perustuvaa tietoa ja tietokantoja. Kuvailen omaa rooliaan kuntoutuksen asiantuntijana näyttöön perustuvan kuntoutuksen edistäjänä ja osaan esittää konkreettisia toimia asiantuntijana kehittymiseksi. Sunnittelen tai toteutan yhteistyökumppanin kanssa tiiviin projektin, joka perustuu yhteen NPT-mallin osa-alueeseen. yhteistyökumppanin toiminnan/palvelun tai tuotteen kehittämistarpeiden mukaisesti. Projektissa huomioidaan NPT-malli ja siihen liittyvät menetelmät on kriittisesti perusteltu. Valittu osa-alue on loogisessa suhteessa tuotettuun kokonaisuuteen. Projekti vastaa yhteistyökumppanin tarpeisiin ja tuottaa uutta käyttökelpoista tietoa suhteessa kehittämistarpeisiin.
Oppimateriaalit
Ajankohtaiset tieteelliset artikkelit ja julkaisut, muun muassa seuraavat: FinAme -asiantuntijuusmalli https://www.hotus.fi/asiantuntijuustoimintamalli/ Jordan et al. 2019. The updated Joanna Briggs Institute model of Evidence-based Health care https://journals.lww.com/ijebh/Fulltext/2019/03000/The_updated_Joanna_Briggs_Institute_Model_of.8.aspx JBI Manual for Evidence Implementation: https://jbi-global-wiki.refined.site/space/JHEI JBI Manual for evidence synthesis: https://jbi-global-wiki.refined.site/space/MANUAL Moullin, J.C., Dickson, K.S., Stadnick, N.A. et al. Systematic review of the Exploration, Preparation, Implementation, Sustainment (EPIS) framework. Implementation Sci 14, 1 (2019). https://doi.org/10.1186/s13012-018-0842-6 Munn, Zachary PhD, GradDip HlthSc, BMedRad; Stern, Cindy PhD; Porritt, Kylie PhD; Lockwood, Craig PhD; Aromataris, Edoardo PhD; Jordan, Zoe PhD. Evidence transfer: ensuring end users are aware of, have access to, and understand the evidence. International Journal of Evidence-Based Healthcare 16(2):p 83-89, June 2018. | DOI: 10.1097/XEB.0000000000000134 Porter M. 2010. What is value in health care? NJEM.23:2477-2481. Rajavaara M. 2007. Vaikuttavuusyhteiskunta. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 84:2007. Skivington et al. 2021. A new framework for developing and evaluating complex interventions. BMJ. https://doi.org/10.1136/bmj.n2061
Suoritustavat
Verkkokeskustelu 1op Oppimispäiväkirja 1 op Ryhmätehtävä 3 op