Pedagogical and Social Pedagogical Expertise, Development and Management in Services for Families with Children (5cr)
Course unit code: C-02507-YHU250022
General information
- Credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
- Institution
- Satakunta University of Applied Sciences
Objective
Opiskelija hallitsee sosialisaation, kasvatuksen ja pedagogisen johtamisen käsitteet. Opiskelija ymmärtää, jäsentää sekä analysoi sosiaalipedagogisen lähestymistavan ja pedagogisen johtamisen mahdollisuudet kasvun, arjenhallinnan ja sosiaalisen toimintakyvyn sekä osallisuuden tukemisessa. Opiskelija soveltaa, analysoi ja kehittää sosiaalipedagogista lähestymistapaa ja pedagogista johtamista kasvatustyön toimintaympäristöissä.
Content
Sosiaalipedagogiikan ja pedagogisen johtamisen keskeiset käsitteet; sosiaalipedagoginen näkökulma osallisuuteen, kasvuun ja kehitykseen; pedagoginen johtaminen yhteisön ja yksilöllisen kasvun voimavarana; sosiaalipedagoginen ja pedagoginen kehittäminen ja johtaminen
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija käyttää sosiaalipedagogiikkaan ja pedagogiseen johtamiseen liittyviä käsitteitä sujuvasti. Hän tunnistaa, jäsentää sekä erittelee sosialisaation, kasvatuksen ja pedagogisen johtamisen ilmiöitä. Opiskelija löytää aiheeseen liittyvät keskeiset kotimaiset ja kansainväliset lähdeaineistot ja käyttää niitä tietoperustana. Opiskelija tunnistaa sosiaalipedagogisen lähestymistavan ja pedagogisen johtamisen mahdollisuudet kasvun, arjenhallinnan ja sosiaalisen toimintakyvyn sekä yhteisöllisyyden ja osallisuuden tukemisessa. Opiskelija tunnistaa ja kuvaa sosiaalipedagogisia ja pedagogisen johtamisen kehittämiskohteita erilaisissa ammatillisissa toimintaympäristöissä.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija käyttää sosiaalipedagogiikkaan ja pedagogiseen johtamiseen liittyviä käsitteitä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti eritellen. Hän jäsentää ja analysoi sosiaalipedagogisen ja pedagogisen johtamisen näkökulmista osallisuuden, yhteisöllisyyden ja elämänhallinnan ilmiöitä. Opiskelija tietää monipuolisesti ja laajasti kasvun, kehityksen ja arjenhallinnan menetelmiä sekä näihin liittyvän pedagogisen johtamisen prosesseja. Opiskelija käyttää monipuolisesti valittuja aiheeseen liittyviä keskeisiä kotimaisia ja kansainvälisiä lähdeaineistoja tietoperustana. Opiskelija jäsentää ja analysoi kehittämiskohteita erilaisissa sosiaalisen kasvatustyön toimintaympäristöissä sosiaalipedagogisesta ja pedagogisen johtamisen näkökulmasta. Opiskelija analysoi sosiaalisen ja kasvatustyön toimintaympäristöissä muutoksia ja kehittämiskohteita laaja-alaisesti.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelijalla on syvälliset ja laaja-alaiset tiedot aiheen tietoperustasta. Hän jäsentää, erittelee, vertailee ja analysoi monipuolisesti ja laaja-alaisesti osallisuuden, yhteisöllisyyden ja elämänhallinnan ja pedagogisen johtamisen ilmiöitä, käsitteitä ja käytännön ilmenemismuotoja. Opiskelija soveltaa monipuolisesti ja laajasti analysoiden kasvun, arjenhallinnan ja sosiaalisen toimintakyvyn sekä osallisuuden tukemiseen sekä pedagogiseen johtamiseen liittyviä menetelmiä ja toimintamalleja. Opiskelija käyttää ja soveltaa asiantuntevasti ja monipuolisesti, kriittisesti ja analyyttisesti valittua kotimaista ja kansainvälistä lähdeaineistoa. Opiskelija analysoi monipuolisesti suomalaisen sosiaalipedagogisen työn ja pedagogisen johtamisen tilannetta, muutostarpeita ja kehittämiskohteita erilaisissa sosiaalisen ja kasvatustyön toimintaympäristöissä. Opiskelija analysoi ja vertailee sosiaalipedagogisen ja pedagogisen johtamisen työn muutoksia ja kehittämiskohteita laaja-alaisesti sosiaalisen kasvatustyön toimintaympäristöissä. Opiskelija tuottaa teoreettisesti perusteltuja ratkaisuehdotuksia pedagogisen johtamisen, yhteisöllisyyden, osallisuuden, elämänhallinnan ja sosiaalisen kestävyyden sekä vastuullisuuden vahvistamiseksi eri toimintaympäristöissä.