Naisten tautien hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen (5op)
Opintojakson tunnus: SHKL8100
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
 - 5 op
 
- Opetuskieli
 - suomi
 
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee naistentautien hoitotyön  näyttöön perustuvat tarkkailu-, tutkimus-, ohjaus- ja hoitomenetelmät.  Hän hallitsee naisen ja hänen kumppaninsa voimavaralähtöisen seksuaali- ja lisääntymisterveyden  ohjauksen. Opiskelija omaa menetelmiä  edistää yksilön/perheen/yhteisön seksuaali- ja lisääntymisterveyttä.
 Opiskelija on selvillä kätilötyön historiasta, tehtävästä ja merkityksestä yhteiskunnassa ja hän ymmärtää kätilötyön vastuullisuuden.  Hän toimii  kätilötyön eettisten arvojen mukaisesti ja osaa reflektoida omaa ammatillista kasvuaan.
                    
Sisältö
Naisen seksuaaliterveyden edistäminen 
 Naistentautipotilaan hoitotyö
 Parisuhde ja seksuaalisuus
 Kätilötyön historia 
 Kätilötyön arvoperusta
                    
Esitietovaatimukset
Hoitotyön koulutusohjelman ammattiopinnot 114 op.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Erinomainen (5) Opiskelija osittaa hallitsevansa naistentautien hoitotyön  ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen näyttöön perustuva tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla  naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen. 
 Kiitettävä (4) Opiskelija osoittaa hallitsevansa naistentautien hoitotyön  ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen  näyttöön perustuva tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen  oppimistehtäviä  kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen. 
 Hyvä (3) Opiskelija osoittaa tietävansä naistentautien hoitotyön  ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen näyttöön perustuvan tietoperustan.  Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön  ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen. 
 Tyydyttävä(2) Opiskelija osoittaa tuntevansa naistentautien hoitotyön  ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan pinnallisesti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön  ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma puuttuu. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja  asioiden  perustelu niukkaa.
 Välttävä (1) Opiskelija osoittaa tuntevansa naistentautien hoitotyön  ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen  perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan erittäin pinnallisesti tai arviointi puuttuu kokonaan. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön  ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä pinnallisesti. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa mutta yhteys kätilötyön tietotarpeisiin on niukkaa. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu puuttuu.