Motorinen kehitys ja oppiminen (5op)
Opintojakson tunnus: SPTL1010
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee lapsuudesta vanhuuteen tapahtuvan psykomotorisen kehityksen ja siihen vaikuttavat tekijät.  Opiskelija osaa itsenäisesti hakea ja käyttää motoriseen kehitykseen ja oppimiseen liittyvää tietoa hyödyntäen monipuolisesti erilaisia lähteitä. Opiskelija tietää motorisen oppimisen ja erilaisten kontrollijärjestelmien periaatteet ja sovellutukset fysioterapiaan.  
 Opiskelija osaa huomioida em. asiat arvioidessaan toimintakykyä ja ohjatessaan yksilöitä, perheitä tai ryhmiä.
                    
Sisältö
Vauvaikäisen psykomotorinen kehitys
 Leikki- ja kouluikäisen havaintomotorinen kehitys
 Nuoruusiän fyysinen kehitys
 Ikääntyminen ja toimintakyky
 Käsitteet motorinen oppiminen, motorinen käyttäytyminen, motorinen kontrolli
 Motorisen oppimisen teorioita ja tasot, vaiheet
 Motoriseen oppimiseen vaikuttavat tekijät, mm. motivaatio, vireystila, keskittyminen, muisti
 Palaute: KP,KR, sisäinen, ulkoinen, palautteen jaksottaminen, viivästäminen yms. 
 Taidot, kyvyt, liikkeet, suoritukset: suljetut, avoimet taidot, jatkuvat-epäjatkuvat liikkeet, Gentilen taksonomia
 Harjoittelu: harjoittelu osat vs. kokonaisuus, satunnaistettu vs. vakiomuotoinen, ympäristö, transfer
                    
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee kehon rakenteen ja toiminnan perusteet sekä siihen liittyvät keskeiset käsitteet. 
 Opiskelija tunnistaa ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Erinomainen (5)ja Kiitettävä (4)
 -Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen. Harjoitustyössään hän osaa yhdistellä oppimiaan asioita ja käyttää käsitteitä jäsentyneesti.  Hän käsittelee opintojakson aikana esitettyjä aihealueita (motorisen kehityksen ja oppimisen osa-alueilta) huolellisesti perustellen, aiheeseen sopivia lähteitä käyttäen ja mahdollisesti videoanalysointia tms. hyväksikäyttäen.  Harjoitustehtävän esitys on havainnollinen ja se on hyvin jäsennelty.
 Hyvä (3)
 -Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen.  Harjoitustehtävässä hän on käsitellyt opintojaksoon liittyviä olennaisia asioita sekä motorisen kehityksen että oppimisen näkökulmasta ja tuntee käyttämänsä käsitteet.  Harjoitustehtävässä on pyritty perustelemaan esiin nostettuja asioita sopivia lähteitä käyttäen. Lähteiden käyttö on suppeampaa. Mahdollista videoanalysointia tms. on käytetty myös suppeammin. Esitys on havainnollinen ja selkeä.
 Tyydyttävä, välttävä (2-1)
 -Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen. Harjoitustehtävässä on esitetty asiaankuuluvia, mutta irrallisia asioita. Siinä on käytetty joko vähän tai vanhoja tai toissijaisia lähteitä.  Kokonaisuus ei ole johdonmukainen.  Videohavainnointia tms. ei ole hyödynnetty kirjallisessa raportissa.  Esitys on hajanainen eikä siitä välity ”punaista lankaa”.
 hylätty (0)
 -Opiskelijan osallistuminen on vähäistä.
 Harjoitustehtävässä on selkeitä puutteita esim. lähteiden käyttö, epätarkkuutta esitetyissä asioissa, motorisen kehityksen tai oppimisen osa-alueen käsittely puuttuu kokonaan.  Esitys on keskeneräinen.
 Hylätyn harjoitustehtävän jälkeen uusintamahdollisuus on tenttiminen.
  
 Tenttivastaukset arvioidaan asteikolla 0-5.
                    
