Siirry suoraan sisältöön

Työsuojelu ja työhyvinvointi (5 cr)

Code: HBH21700-3003

General information


Timing

01.08.2021 - 17.12.2021

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Online learning

Unit

Liiketoimintayksikkö

Teaching languages

  • Finnish

Teachers

  • Liinamaaria Hakola

Groups

  • ZJA20KHTKD
    Avoin amk, KKD, Henkilö- ja talousosaaja

Objective

The student understands the role of security, safety, healthy, work conditions, cooperation, and managerial work in the organizational productivity. He/she knows the legal background of workplace safety and security and its requirements for personnel planning. He/she recognizes the elements of well-being at workplace and understands the importance of management of these issues. The student knows the responsibility roles of safety and security and is able to take right actions concerning the themes. He/she is able to promote workplace cooperation and build solutions in challenging real-life situations.

Content

Well-being in organizations. The principles and responsibilities of workplace safety and security. Cooperation and services of occupational health. Safe and secure workplace, control of workload, promotion of workability. Management of well-being and its importance in profitability. Individual well-being.

Location and time

Opintojakso sisältää kolme webinaaria. Opintojakson aloituswebinaari ke 8.9.2021 klo 17-18, toinen webinaari ke 6.10. klo 17-18 ja viimeinen webinaari ke 3.11.2021 klo 17-18.
Opintojakson yksilötehtävien palautus on 21.11.2021.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Manka, M-L., & Manka, M. 2016. Työhyvinvointi. Helsinki: Talentum Pro.
Pyöriä, P. (toim.) 2012. Työhyvinvointi ja organisaation menestys. Helsinki: Gaudeamus.
Mäkikangas, A. Mauno, S. & Feldt, T. (toim.) 2017. Tykkää työstä. Työhyvinvoinnin psykologiset perusteet. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Rauramo, P. 2012. Työhyvinvoinnin portaat: Viisi vaikuttavaa askelta. Helsinki: Edita.

Lisämateriaalit
Elinkeinoelämän keskusliitto: Johda työkykyä, pidennä työuria. EK:n työkykyjohtamisen malli.
Kehusmaa, K. 2011. Työhyvinvointi kilpailuetuna. Helsinki: Kauppakamari.
Suutarinen, M. & Vesterinen, P. 2010. Työhyvinvoinnin johtaminen. Helsinki: Otava, JTO.
Työterveyslaitoksen verkkosivusto www.ttl.fi
Työturvallisuuskeskuksen verkkosivusto www.ttk.fi

Teaching methods

Käänteinen oppiminen:
Vuorovaikutteinen alustus teemoihin ja oppimistehtäviin.
Itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät.
Ryhmäverkkokeskustelut ja vertaisoppiminen.
Ryhmätyöskentely ja -esitys.
Itsereflektio.

Opintojakson aikana saa ohjausta seuraavasti:
Webinaareissa johdatus aiheeseen.
Ryhmätyön ohjausta webinaareissa tai ohjauspalstalla.
Oman osaamisen arviointi ja vertaispalaute ryhmätyöskentelystä.
Palaute ryhmätyöstä kirjallisena.
Ohjausta henkilökohtaisten tehtävien tekemiseen sekä webinaareissa että ohjauspalstan kautta.
Palaute yksilötehtävästä kirjallisena.

Opintojakson arvosana muodostuu ryhmä- ja yksilötehtävien perusteella.

Exam schedules

Ryhmätyön palautus on 5.11.2021 mennessä.
Ensimmäisen henkilökohtaisen tehtävän palautus on 30.9.2021
Toisen henkilökohtaisen tehtävän palautus on 21.11.2021.
Kolmannen henkilökohtaisen tehtävän palautus on 21.11.2021.
Yksilötehtävien uusintamahdollisuudet 28.11.2021 ja 12.12.2021.

Student workload

Ryhmätyön tekeminen 35 h
Vuorovaikutteiset webinaarit 3*2 h = 6 h
Itsenäisten tehtävien tekeminen 94 h

Content scheduling

Opintojaksolla vuorottelevat yhdessä ja itsenäisesti tehtävä kirjallisuuteen perehtyminen, ryhmätyön tekeminen ja sen esittäminen sekä webinaarit.
Lisäksi opintojakson aikana tehdään itsenäisiä oppimistehtäviä.

Further information

Opintojakson arviointimenetelmiä ovat:
Oman osaamisen arviointi ryhmätyöhön ja itsenäisiin tehtäviin liittyen.
Ryhmän vertaisarviointi ryhmätyöskentelyyn liittyen.
Opettajan palaute ryhmätyöhön ja itsenäisiin tehtäviin liittyen.
Osaamisen arviointi, palaute ja opintojakson arvosana ryhmätyöhön sekä itsenäisiin tehtäviin perustuen.

Evaluation scale

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Sufficient 1
The student attempts to demonstrate his/her theoretical and conceptual knowledge. Command of the subject area remains unclear. The student fails to show a convincing ability to apply theory into real life situations nor to communicate in an effective manner.

Satisfactory 2
The student shows theoretical and conceptual knowledge of the subject area at a reasonably clear level. Central concepts have been defined satisfactorily. The student has an obvious overall command and understanding of the subject area but fails to show a convincing ability to apply theory into real life situations. The student has some weaknesses in communication skills.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Good 3
The student shows theoretical and conceptual knowledge of the subject at a relatively clear level. Central concepts have been defined rather well. The student displays a competent command of the subject area. The student shows an adequate but general ability to apply theory into real-life situations. The student can communicate in an effective way.

Very good 4
The student shows great theoretical and conceptual knowledge of the subject area. Central concepts have been defined very well and the student displays a very good command and understanding of the subject area. The student demonstrates a competent ability to apply theory into real-life situations and the ideas are worth implementing. The student shows superior communication skills.

Assessment criteria, excellent (5)

Excellent 5
The student shows exceptional theoretical and conceptual knowledge of the subject area in detail. The student demonstrates an advanced ability to apply theory into real-life situations and expresses ideas that have significant value for implementation. The student shows superior communication skills with critical arguing.

Qualifications

Basic Knowledge of Business Administration