Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Suomi
Virtuaaliopiskelu
Videoluennot, esimerkit ja harjoitukset
Mueller: Introduction to Machine Learning with Python
Tomi Nieminen
Pääkampus
07.03.2023 - 29.02.2024
Virtuaaliopiskelu 135 h
Robotiikka (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Yksilölliset oppimistehtävät kuten esseet
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit
Verkkokeskustelut
Verkkoluentotallenteet, podcastit
Hannariina Honkanen
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
Janne Sundelin, Hannariina Honkanen
14.01.2023 - 30.04.2023
- luennot tai verkko-opetus yht. 8 tuntia
- webinaarit tai korvaavat tehtävät 8 tuntia
- oppimistehtävät 75 tuntia
- opiskelumateriaaliin ja kirjallisuuteen perehtyminen 44 tuntia
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
01.11.2022 - 13.01.2023
Opintojakso alkaa etäopetuspäivällä la 14.1.2023 (klo 8.30-15.30; etäopetuslinkki lähetetään opintojaksolle ilmoittautuneille sähköpostilla).
Osallistuminen aloituspäivään on samalla merkki sinun osallistumisestasi opintojaksolle.
Aloituspäivänä jaetaan ensimmäiset tehtävät.
Opintojakso on modulaarinen, jossa kunkin moduulin materiaalien ja oppimistehtävien suorittaminen vie aikaa 2-3 viikkoa.
Opintojaksolla on etäopetuspäivän lisäksi 3 lyhyempää webinaaria, joiden aikataulu on to 2.2. klo 16.00-18.00, ma 13.3. klo 16.00-18.00 ja to 13.4. klo 16.00-18.00.
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
0 - 50
Arviointimenetelmät:
Reflektiivinen itsearviointi, vertaiskommentointi, jatkuva palaute ja opintojakson kokonaisarviointi oppimistehtäviin pohjautuen.
Robotiikka (YAMK), Kestävä energia (YAMK)
Lähiopetus, Verkko-opetus
4 op
TA11 - Teollisuustekniikka
Suomi
Kontaktiopetus keskittyy käytännön laboratorioharjoituksiin sekä projekti-/kehitysraporttien seminaareihin. Opintojakson toteutus on pääasiassa itsenäistä opiskelua, simulointiympäristöjen etäkäyttöä sekä kehitystehtävän tekeminen mielellään omaan työympäristöön liittyen. Kehitystehtävän on tarkoitus pohjustaa tulevaa opinnäytetyötä.
Olli Väänänen
Opetusmateriaali on JAMKin e-oppimisympäristössä.
Markku Ström, Juho Riekkinen, Olli Väänänen
Projektiraportti tehdään mieluiten omaan työympäristöön liittyen.
Pääkampus
03.09.2022 - 21.12.2022
Kontaktiopetusta maksimissaan 35 tuntia.
Yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä.
03.08.2022 - 03.09.2022
0 - 30
Itsearvioinnit pääosin oppimistehtävien avulla. Arviointipäätös pohjautuu palautettaviin oppimistehtäviin sekä suoritettuihin käytännön laboratorioharjoituksiin.
Avoin AMK 5
Robotiikka (YAMK)
Lähiopetus, Verkko-opetus
4 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Virtuaaliopetus
Tomi Nieminen
Opettajan julkaisema materiaali: teoria ja harjoitustehtävät
Guido, S: Introduction to Machine Learning with Python
Tomi Nieminen
Pääkampus
03.09.2022 - 21.12.2022
Luennot 3 h. Virtuaalinen opiskelu ja harjoitukset 125 h.
03.08.2022 - 03.09.2022
0 - 30
Avoin AMK 5
Robotiikka (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Ari Kuisma
Ari Kuisma
Pääkampus
02.01.2023 - 28.04.2023
01.11.2022 - 02.01.2023
0 - 30
Robotiikka (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Teknologiayksikkö
Suomi
- luennot
- itseopiskelu
- verkko-opinnot
- webinaarit
- pienryhmätyöskentely
- harjoitustyöt
- oppimistehtävät
- seminaarit
Heli Ciszek
Verkko-oppimisympäristössä julkaistava sähköinen materiaali.
Heli Ciszek
- vierailijaluennot
Pääkampus
Mahdollinen tentin ajankohta ja toteutustapa ilmoitetaan opintojakson ensimmäisellä kerralla.
01.09.2022 - 21.12.2022
Yksi opintopiste (1 op) tarkoittaa keskimäärin 27 tunnin työtä.
- luennot 52 h
- harjoitustyöt 15 h
- tehtävät 35 h
- itsenäinen työskentely 30 h
- yritysvierailut 3 h
Yhteensä 135 h
01.08.2022 - 01.09.2022
Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Opintojakson opettaja antaa lisätietoa mahdollisista opintojakson erityiskäytänteistä.
0 - 30
Robotiikka (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Kontaktiopetus keskittyy käytännön laboratorioharjoituksiin sekä projekti-/kehitysraporttien seminaareihin. Opintojakson toteutus on pääasiassa itsenäistä opiskelua, simulointiympäristöjen etäkäyttöä sekä kehitystehtävän tekeminen mielellään omaan työympäristöön liittyen. Kehitystehtävän on tarkoitus pohjustaa tulevaa opinnäytetyötä.
Opetusmateriaali on JAMKin e-oppimisympäristössä.
Markku Ström, Juho Riekkinen, Olli Väänänen
Projektiraportti tehdään mieluiten omaan työympäristöön liittyen.
Pääkampus
01.08.2023 - 31.12.2023
Kontaktiopetusta maksimissaan 35 tuntia.
Yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä.
0 - 25
Itsearvioinnit pääosin oppimistehtävien avulla. Arviointipäätös pohjautuu palautettaviin oppimistehtäviin sekä suoritettuihin käytännön laboratorioharjoituksiin.
Avoin AMK 5
Robotiikka (YAMK)
Lähiopetus, Verkko-opetus
3 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Heli Ciszek
Pääkampus
28.08.2023 - 19.12.2023
01.08.2023 - 24.08.2023
0 - 25
Robotiikka (YAMK)
Lähiopetus
Teknologiayksikkö
Suomi
Virtuaaliopiskelu
Videoluennot, esimerkit ja harjoitukset
Mueller: Introduction to Machine Learning with Python
Tomi Nieminen
Pääkampus
28.08.2023 - 19.12.2023
Virtuaaliopiskelu 135 h
01.08.2023 - 24.08.2023
0 - 20
Robotiikka (YAMK)
Lähiopetus
Teknologiayksikkö
Suomi
Tuula Kotikosken Zoom: https://zoom.us/j/9925791129
Yksilölliset oppimistehtävät kuten esseet
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit
Verkkokeskustelut
Verkkoluentotallenteet
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Muu opetusmateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
Englanniksi
Tuula Kotikoski
Lutakon kampus
08.01.2024 - 19.05.2024
- webinaarit tai korvaavat tehtävät 16 tuntia
- oppimistehtävät 79 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 40 tuntia
- Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
20.11.2023 - 04.01.2024
Opintojakso alkaa vk X Tuulan Zoomissa - varmennusviesti pvm ja kellonajat sähköpostilla elokuussa.
Osallistuminen aloituspäivään on samalla merkki sinun osallistumisestasi opintojaksolle.
Opintojakso on modulaarinen, jossa kunkin moduulin materiaalien ja oppimistehtävien suorittaminen vie aikaa 2-3 viikkoa.
Opintojaksolla on 7-8 webinaaria (pvm varmistetaan myöhemmin)
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
0 - 30
Arviointimenetelmät:
Reflektiivinen itsearviointi, jatkuva palaute ja opintojakson kokonaisarviointi oppimistehtäviin pohjautuen.
Robotiikka (YAMK)
Lähiopetus
Liiketoimintayksikkö
Tutkinnon suorittanut tuntee robotiikan uusimmat kehityssuunnat sekä ymmärtää robotiikan mahdollisuudet ja rajoitukset. Hän tuntee fyysisten robottien uusimpia teknologisia ratkaisuja ja osaa kehittää robotiikkaa hyödyntäviä uusia tuotteita, palveluita sekä uutta liiketoimintaa. Hän pystyy toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä robotiikan alalla.
Opinnot koostuvat JAMKin yhteisistä yamk-opintojaksoista, tutkinto-ohjelman asiantuntijaopinnoista ja opiskelijan oppimis- ja uratavoitteita tukevista täydentävistä opinnoista. Asiantuntijaopinnoissa keskeisenä on opinnäytetyö. Opintojen (60 op) rakenne muodostuu seuraavasti:
Yhteinen Master-osaaminen 5 op
Tutkimus- ja kehittämistoiminta 5 op
- Tutkiva kehittäminen 5 op
Asiantuntijan ydinosaaminen 50 op
Robotiikka 20 op
- Robotiikan sovellukset 5 op
- Automaation turvallisuus 5 op
- Koneoppiminen robotiikassa 5 op
- Automaation tietoverkot ja kyberturvallisuus 5 op
Opinnäytetyö 30 op
Täydentävä osaaminen 5 op
Opinnot toteutetaan joustavasti monimuotokoulutuksena, osittain verkko-opintoina, joten opiskelu onnistuu riippumatta siitä, missä asuin- tai työpaikkasi sijaitsee.
Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen periaatteen mukaisesti voit tunnistaa, mitä jo osaat, jolloin voit hakea osaamisesi perusteella hyväksilukua (ks. Tutkintosääntö 17 §). Olet voinut hankkia tai hankit opintojen aikana osaamista monin eri keinoin esimerkiksi opiskelemalla toisessa korkeakoulussa, työssä, projekti- tai vapaaehtoistoiminnassa.
Opiskelijalle on tarjolla vaihtoehtoisia tai vapaasti valittavia opintoja myös suomalaisissa ja ulkomaisissa kumppanikorkeakouluissa, esimerkiksi muissa ammattikorkeakouluissa (CampusOnline-tarjonta), yliopistoissa ja EduFutura-yhteistyöoppilaitoksissa (Jyväskylän yliopisto ja Gradia). Muualla suoritettuja korkeakouluopintoja voi hyväksilukea tutkintoon. Opiskelijalla tulee olla todistus tai muu dokumentti, jolla hän osoittaa suorittaneensa opinnot. Muualla hankittua osaamista voi kuvata ja näyttää toteen, jolloin osaaminen voidaan hyväksyä osaksi opintoja. Lisätietoja opinto-oppaassa.
Opintojaksoihin sisältyviä oppimistehtäviä voi tehdä omaan työyhteisöönsä. Monia työyhteisön kehittämistehtäviä voidaan myös tuoda suunniteltavaksi, jalostettavaksi ja ratkaistavaksi oppimistehtävinä ja -projekteina.
Opiskeluun on mahdollista rakentaa henkilökohtainen opintopolku opinnollistamalla työtä ja hyödyntämällä laajasti JAMKin ylempien AMK-tutkintojen tarjontaa.
Opinnäytetyö on työelämän tutkimuksellinen kehittämistehtävä.
Robotiikan tutkinto-ohjelma on suunnattu erityisesti sähkö-, automaatio-, elektroniikka ja ICT-alan AMK-insinööreille sekä muun soveltuvan koulutuksen jo suorittaneille asiantuntijoille. Tutkinto-ohjelma soveltuu niin uran alkuvaiheessa oleville kuin myös jo kokeneille ja pitkän työuran tehneille. Tutkinto-ohjelmasta valmistuneet voivat työskennellä teollisuudessa, muussa yritystoiminnassa tai yrittäjinä esimerkiksi vaativissa suunnittelutehtävissä tai päällikkötason tehtävissä.
Kehittyminen robotiikan asiantuntijana avaa sinulle uusia ja haastavia työtehtäviä, sekä mahdollisuuden uralla etenemiseen. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneena voit toimia organisaation toiminnan kehittäjänä ja uuden osaamisen aktiivisena tuottajana.
Ammattialalla ei ole tutkintoon liittyviä ja säädöksiin perustuvia erityisiä kelpoisuusvaatimuksia.
Valmistunut opiskelija voi hakeutua yliopistojen tieteellisiin tai taiteellisin jatko-opintoihin (37 §/558/2009) sekä ammatillisen opettajakorkeakoulun opintoihin. Opintoja voi jatkaa myös hakeutumalla esimerkiksi vastaaviin jatkokoulutusohjelmiin ulkomaisissa korkeakouluissa. Ammattikorkeakoulu tarjoaa myös täydennyskoulutusmahdollisuuksia erikoistumiskoulutuksissa, avoimessa ammattikorkeakoulussa, verkko-opintoportaalissa (CampusOnline) ja työelämäperusteisessa täydennyskoulutuksessa.
Tutkinto-ohjelman suunnittelussa on ollut mukana työelämän edustajia ja asiantuntijoita sekä JAMKin asiantuntijoita. Tutkinto-ohjelman tavoitteiden ja sisällön suunnittelu pohjautuu tutkimuksen ja työelämän edustajien kautta saatuun tietoon nykyisistä ja tulevaisuuden osaamistarpeista. Suunnitteluun osallistuvat säännöllisesti myös eri alojen neuvottelukunnat, joihin kuuluu joukko asiantuntijoita ja johtajia eri yrityksistä. Koulutusta kehitetään työelämässä toimivien opiskelijoiden jatkuvan palautteen perusteella.
Väänänen Olli
Yliopettaja, Teknologia
+358407167472
etunimi.sukunimi@jamk.fi