Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Suomi
Juha Saukkonen
01.08.2021 - 31.12.2021
02.08.2021 - 06.09.2021
Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
Lähiopetus
Teknologiayksikkö
Suomi
Sami Kalliomaa, Minna Liikanen
01.08.2021 - 31.12.2021
02.08.2021 - 06.09.2021
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Logistiikka (YAMK), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Lähiopetus
Liiketoimintayksikkö
Suomi
Chopra, S. & Mendl, P. Supply Chain Management: Strategy, Planning, and Operation. 2001. Prentice Hall.Miltenburg, J. Manufacturing Strategy. How to Formulate and Implement a Winning Plan. 1996. ISBN 1-56327-317-9. Productivity Press.Fitzsimmons, James & Mona. 2004. Service Management.
Hannu Kivistö
01.01.2022 - 31.07.2022
Luennot 32 h Harjoitustyöt 80 h Itsenäinen työskentely 23 h Yhteensä 135 h opiskelijan työtä.
01.11.2021 - 09.01.2022
Kontaktiaktiivisuus, kirjalliset raportit ja harjoitukset.
Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
Lähiopetus
Teknologiayksikkö
Suomi
Jaakko Oksanen, Minna Kervinen
01.08.2021 - 31.12.2021
02.08.2021 - 06.09.2021
Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
Lähiopetus
Teknologiayksikkö
Suomi
Verkkotentti
Yksilölliset oppimistehtävät kuten esseet
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit
Verkkokeskustelut
Verkkoluentotallenteet, podcastit
Verkkotentti: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Muu opetusmateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
Hannariina Honkanen
Verkkotentti: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Verkkotentti suositellaan tehtäväksi heti verkko-oppimisympäristön avauduttua.
28.01.2022 - 13.05.2022
- luennot tai verkko-opetus 6 tuntia
- webinaarit tai korvaavat tehtävät 9 tuntia
- oppimistehtävät 40 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 40 tuntia
- tenttiin valmistautuminen 40 tuntia
- Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
01.11.2021 - 09.01.2022
Opintojakso alkaa etäopetuspäivällä pe 28.1.2022 (klo 12.00-19.00; etäopetuslinkki lähetetään opintojaksolle ilmoittautuneille sähköpostilla).
Osallistuminen aloituspäivään on samalla merkki sinun osallistumisestasi opintojaksolle.
Verkkotentti tehdään opintojakson alussa.
Opintojakso on modulaarinen, jossa kunkin moduulin materiaalien ja oppimistehtävien suorittaminen vie aikaa 2-3 viikkoa.
Opintojaksolla on etäopetuspäivän lisäksi 3 lyhyempää webinaaria: to 24.2.2022 klo 16.00-18.15, to 31.3.2022 klo 16.00-18.15 ja to 5.5.2022 klo 16.00-18.15.
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
0 - 45
Arviointimenetelmät:
Reflektiivinen itsearviointi, vertaiskommentointi, jatkuva palaute ja opintojakson kokonaisarviointi verkkotenttiin ja oppimistehtäviin pohjautuen.
Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
Lähiopetus, Verkko-opetus
5 op
4 op
Liiketoimintayksikkö
Suomi
Hannu Kivistö
Pääkampus
01.01.2022 - 31.07.2022
01.11.2021 - 09.01.2022
0 - 40
Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
Verkko-opetus
5 op
5 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Lähtötason verkkotentti
Yksilölliset oppimistehtävät: Hissipuhe, esseet
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit tai niitä korvaavat tehtävät
Verkkokeskustelut
Nauhoitetut verkkoluennot, podcastit tai luennot luokassa
Riitta Räsänen
Verkkotentti: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Muu opetusmateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Dodd, S-J. & Epstein, I. 2012. Practice-based research in social work: a guide for reluctant researchers. London; New York: Routledge. (soveltuvin osin)
tai
Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop. (soveltuvin osin)
tai
Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia : Elsevier/Saunders cop. (soveltuvin osin)
tai
Polit, D. F. & Beck, C.T. 2014. Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins cop. (soveltuvin osin)
tai
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
Riitta Räsänen, Sirpa Tuomi, Salla Grommi
Opintojakson oppimistehtäviä voi liittää työelämän kehittämistoimintaan.
Verkkotentti suositellaan tehtäväksi heti verkko-oppimisympäristön avauduttua.
Hylätyn verkkotentin voi suorittaa ensimmäisen kerran seuraavan kuukauden aikana ja toinen uusintamahdollisuus avautuu edellisestä seuraavan kuukauden aikana.
20.09.2021 - 15.12.2021
- verkkoluennot tai luennot 6 tuntia
- webinaarit 6 tuntia tai kontaktipäivät 6 tuntia
- oppimistehtävät 43 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 40 tuntia
- tenttiin valmistautuminen 40 tuntia
- Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
02.08.2021 - 05.09.2021
Verkkototeutus:
Esittäytyminen verkkokeskustelualustalla on samalla merkki sinun osallistumisestasi opintojaksolle. Esittäytyminen tulee tehdä opintojakson alussa kahden ensimmäisen viikon aikaan.
Opintojakso on modulaarinen, jossa moduulien materiaalien ja oppimistehtävien suorittaminen vie aikaa 2-3 viikkoa.
Opintojaksolla on 4 webinaaria.
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson toteutuksesta vastaavan opettajankanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
15 - 25
Arviointimenetelminä käytetään vertaiskommentointia, reflektiivistä itsearviointia ja opettajan arviointia.
Oppimistehtävien arviointi:
Keskustelu, esittäytyminen - arviointiasteikko hyväksytty - täydennettävä
Verkkotentti - arviointiasteikolla 0-5, painoarvo 20 %
Asiantuntijablogikirjoitukset ja vastineet - arviointiasteikolla 0-5, painoarvo 30 %
Kehittämismenetelmän esittely ja hissipuhe tai pecha kucha - arviointiasteikolla 0-5, painoarvo 40 %
Pohdintatehtävä arvioinnista kehittämistoiminnassa - arviointiasteikolla 1-5, painoarvo 10 %
Avoin amk paikkoja 5 sote polkuopiskelijoille
CampusOnline paikkoja 10
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Logistiikka (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Hyvinvointiyksikkö
Suomi
Verkko-opetus, harjoitustyöt, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely ja kirjallisuus.
Kari Jaatinen
Northouse, P. 2016. Leadership: Theory and Practice. Sage Publications.
Goleman, D. 1999. Tunneäly työelämässä. Otava tai
Goleman, D. 2005. Emotional intelligence. Bantam Books tai
Goleman, D. 2007. Sosiaalinen äly. Otava.
Pitkänen, L. 2017. Nuorten johtajien eettiset profiilit - Q-metodologinen tutkimus eettisestä johtajuudesta uuden sukupolven määrittämänä. Acta Wasaensia, 385.
Rakentavan dialogin käytännön taidot. https://www.eratauko.fi/
Ajankohtainen omavalintainen ihmisten johtamista käsittelevä tietokirja.
Soveltuva artikkeli esim. The Leadership Quarterly, Journal of Change Management, Journal of Organizational Change Management, Hallinnon tutkimus, Työelämän tutkimus -lehdistä.
Kari Jaatinen
Ei tenttiä.
01.09.2021 - 17.12.2021
02.08.2021 - 05.09.2021
Opintojakson webinaarit:
14.9. klo 17-18.30
12.10. klo 17-19
11.11. klo 17-19
Opintojakso alkaa orientaatiowebinaarilla 14.9. ja päättyy viimeisen oppimistehtävän palautukseen 5.12.2021.
Opintojakso voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.
15 - 40
Avoin amk 20 paikkaa
monialaisen kuntoutuksen polkuopiskelijat,
terveyden edistämisen polkuopiskelijat ja
projektijohtamisen polkuopiskelijat.
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Logistiikka (AMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Hyvinvointiyksikkö
Suomi
Lähtötason verkkotentti
Yksilölliset oppimistehtävät: Hissipuhe, esseet
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit tai niitä korvaavat tehtävät
Verkkokeskustelut
Nauhoitetut verkkoluennot, podcastit tai luennot luokassa
Riitta Räsänen
Verkkotentti: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Muu opetusmateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Dodd, S-J. & Epstein, I. 2012. Practice-based research in social work: a guide for reluctant researchers. London; New York: Routledge. (soveltuvin osin)
tai
Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop. (soveltuvin osin)
tai
Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia : Elsevier/Saunders cop. (soveltuvin osin)
tai
Polit, D. F. & Beck, C.T. 2014. Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins cop. (soveltuvin osin)
tai
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
Riitta Räsänen, Sirpa Tuomi, Salla Grommi
Opintojakson oppimistehtäviä voi liittää työelämän kehittämistoimintaan.
Verkkotentti suositellaan tehtäväksi heti verkko-oppimisympäristön avauduttua.
Hylätyn verkkotentin voi suorittaa ensimmäisen kerran seuraavan kuukauden aikana ja toinen uusintamahdollisuus avautuu edellisestä seuraavan kuukauden aikana.
30.08.2021 - 15.12.2021
- verkkoluennot tai luennot 6 tuntia
- webinaarit 6 tuntia tai kontaktipäivät 6 tuntia
- oppimistehtävät 43 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 40 tuntia
- tenttiin valmistautuminen 40 tuntia
- Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
02.08.2021 - 30.08.2021
Verkkototeutus:
Esittäytyminen verkkokeskustelualustalla on samalla merkki sinun osallistumisestasi opintojaksolle. Esittäytyminen tulee tehdä opintojakson alussa kahden ensimmäisen viikon aikaan.
Opintojakso on modulaarinen, jossa moduulien materiaalien ja oppimistehtävien suorittaminen vie aikaa 2-3 viikkoa.
Opintojaksolla on 4 webinaaria.
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson toteutuksesta vastaavan opettajankanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
15 - 30
Arviointimenetelminä käytetään vertaiskommentointia, reflektiivistä itsearviointia ja opettajan arviointia.
Oppimistehtävien arviointi:
Keskustelu, esittäytyminen - arviointiasteikko hyväksytty - täydennettävä
Verkkotentti - arviointiasteikolla hyväksytty-hylätty
Asiantuntijablogikirjoitukset - arviointiasteikolla 1-5, painoarvo 20 %
Kehittämismenetelmän esittely ja hissipuhe tai pecha kucha - arviointiasteikolla 0-5, painoarvo 50 %
Pohdintatehtävä arvioinnista kehittämistoiminnassa - arviointiasteikolla 1-5, painoarvo 30 %
Avoin amk paikkoja 10 terveyden edistämisen polkuopiskelijoille
avoin yksittäistarjonta 5 paikkaa
EF 5 paikkaa
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Logistiikka (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Hyvinvointiyksikkö
Suomi
Verkko-opetus, harjoitustyöt, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely ja kirjallisuus.
Kari Jaatinen
Northouse, P. 2016. Leadership: Theory and Practice. Sage Publications.
Goleman, D. 1999. Tunneäly työelämässä. Otava tai
Goleman, D. 2005. Emotional intelligence. Bantam Books tai
Goleman, D. 2007. Sosiaalinen äly. Otava.
Pitkänen, L. 2017. Nuorten johtajien eettiset profiilit - Q-metodologinen tutkimus eettisestä johtajuudesta uuden sukupolven määrittämänä. Acta Wasaensia, 385.
Rakentavan dialogin käytännön taidot. https://www.eratauko.fi/
Ajankohtainen omavalintainen ihmisten johtamista käsittelevä tietokirja.
Soveltuva artikkeli esim. The Leadership Quarterly, Journal of Change Management, Journal of Organizational Change Management, Hallinnon tutkimus, Työelämän tutkimus -lehdistä.
Kari Jaatinen
Ei tenttiä.
10.01.2022 - 20.05.2022
01.11.2021 - 09.01.2022
Toteutusaika 10.1.2022 - 20.5.2022 (Moodle auki)
Orientaation opintojaksoon 11.1.2022 kello 17-18.30
I Webinaari 9.2.2022 kello 17-19
II Webinaari 9.3.2022 kello 17-19
Opintojakso voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.
15 - 30
Avoin amk 20 paikkaa
monialaisen kuntoutuksen polkuopiskelijat,
terveyden edistämisen polkuopiskelijat ja
projektijohtamisen polkuopiskelijat.
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Logistiikka (AMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Hyvinvointiyksikkö
Suomi
Opintojakson aikataulu on 1.1.2022 - 31.7.2022
Opintojakso toteutetaan etäopetuksena.
Webinaarit
Kirjallinen aineisto
Videomateriaali
Harjoitus- ja oppimistehtävät
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Käänteinen oppiminen:
Opintojakso etenee teemoittain. Teemat sisältävät seuraavia oppimisprosessia tukevia vaiheita:
1. Itsenäinen perehtyminen aihealueen teorioihin ennen workshopeja / asiantuntijaluentoja sisältäen osaamisarvion.
2. Teemaan liittyvä asiantuntijaluento
3. Workshop -harjoitustyö
4. Oppimistehtävä
Opintojakson aikana saa ohjausta seuraavasti:
1. Jokaisen teeman alussa johdatus teemaan.
2. Ohjausta workshopeissa.
3. Oman osaamisen arviointi ja vertaispalaute.
4. Palaute tehtävästä.
5. Ohjausta henkilökohtaiseen tekemiseen sekä workshopeissa että ohjauspalstan kautta.
6. Yleispalaute tehtävästä kirjallisena.
7. Opintojakson arvosana muodostuu osaamisarvioiden itsenäisen lopputehtävän perusteella.
Pidätämme varauksen muutoksiin.
Suomeksi
Ikäheimo, S., Malmi, T. & Walden, R. (2016). Yrityksen laskentatoimi. Helsinki: Talentum Pro. 6. uudistettu painos. ISBN 978-952-14-2819-7 (nidottu) ja ISBN 978-952-14-2821-0 (verkkoaineisto).
Järvenpää, M., Länsiluoto, A., Partanen, V. & Pellinen, J. Talousohjaus ja kustannuslaskenta. (2017). Helsinki: Sanoma Pro. 4. painos. ISBN 978-952-63-2005-2 (nidottu) ja ISBN
978-952-63-5096-7 (verkkoaineisto).
Neilimo, K & Uusi-Rauva, E. (2017). Johdon laskentatoimi. Helsinki: Edita. 13. painos.
ISBN 978-951-37-4109-9 (nidottu).
Pellinen, J. (2017). Talousjohtaminen (2 uud. painos). Helsinki : Alma Talent. ISBN 978-952-14-3009-1 (verkkoaineisto) ja ISBN 978-952-14-3007-7 (nidottu).
Puolamäki, E. (2007). Strateginen johdon laskentatoimi: kasvuyrityksen liiketoiminnan ohjausmenetelmät. Helsinki: Tietosanoma. ISBN 978-951-885-262-2 (nidottu).
Puolamäki, E. & Ruusunen, P. (2009). Strategiset investoinnit : johtaminen, prosessit ja talouden ohjaus (1. painos). Helsinki: Tietosanoma. ISBN 978-951-885-291-2 (nidottu).
Sanna Niemi
Opintojaksoon ei liity tenttiä
01.01.2022 - 31.07.2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus yhteensä 135h
Webinaarit 30h
Itsenäinen kirjallisuuteen ja videoihin perehtyminen 40h
Itsenäisten tehtävien tekeminen 65h
01.11.2021 - 09.01.2022
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opintojakson arviointi perustuu seuraavien osasuoritusten kautta osoitettuun osaamiseen: harjoitus- ja oppimistehtävät (100%, 5 op).
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Logistiikka (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Liiketoimintayksikkö
Suomi
Kontaktiopetus
- luennot
- workshopit
- ryhmätyöesitykset
Eric Ries; Lean Startup
Steven G. Blank: Four steps to epiphany
CESIM Global Challenge -simulaatioalustan materiaali
+ luento- ja muu lisämateriaali jaetaan Moodle työtilassa
Juha Saukkonen
ei koetta
01.08.2022 - 31.12.2022
Opiskelijan työkuorma (135 tuntia) koostuu:
- Kontaktisessiot 30 h
- yksilötehtävät 30 h
- ryhmätyötehtävä 20 h
- yrityspelisimulaatio + raportointi 65 h
kaksi lähiviikonloppua pe-ip + la-ap+ip loka-marraskuussa
0 - 25
Kurssin arvosana koostuu:
- ryhmätyöesitys 30 %
- lopputehtävä (yksilöllinen) 30 %
- pelisimulaatio tulos 20 %
- pelisimulaatio raportointi 20 %
Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
Lähiopetus, Verkko-opetus
2 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Webinaarit (Zoom-yhteydellä):
10.1.2023 klo 17.00-18.30
14.2.2023 klo 17-19
16.3.2023 klo 17-19
Kontakti- ja/tai etäopiskelu
Verkko- ja lähiopetus, harjoitustyöt, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely ja kirjallisuus.
Toteutusvaihtoehtona voi olla myös työn opinnollistaminen tai Future Factory –projekti.
Kari Jaatinen
Northouse, P. 2016. Leadership: Theory and Practice. Sage Publications.
Goleman, D. 1999. Tunneäly työelämässä. Otava tai
Goleman, D. 2005. Emotional intelligence. Bantam Books tai
Goleman, D. 2007. Sosiaalinen äly. Otava.
Pitkänen, L. 2017. Nuorten johtajien eettiset profiilit - Q-metodologinen tutkimus eettisestä johtajuudesta uuden sukupolven määrittämänä. Acta Wasaensia, 385.
Rakentavan dialogin käytännön taidot. https://www.eratauko.fi/
Ajankohtainen omavalintainen ihmisten johtamista käsittelevä tietokirja.
Soveltuva artikkeli esim. The Leadership Quarterly, Journal of Change Management, Journal of Organizational Change Management, Työelämän tutkimus, Hallinnon tutkimus -lehdistä.
Kari Jaatinen
Ei tenttiä
09.01.2023 - 21.05.2023
Lähipäivät tai verkkotapaamiset 15-35 h
Itsenäinen työskentely ja ryhmätyöt 100-120 h
Yhteensä 135 h
Aloituswebinaarissa ohjeistetaan ja vaiheistetaan opintojakson eteneminen ja annetaan ennakkotehtävä ensimmäiselle kontaktille.
Opintojakson keskeinen oppimistehtävä on opiskelijan omaan (tai kuviteltuun) työorganisaatioon opintojakson aikana tekemä työelämälähtöinen kehittämistehtävä. Opiskelija voi itse valita ajankohtaisen, opintojakson teemoihin liittyvän kehittämisen kohteen omasta organisaatiostaan.
Tavoitteena on soveltaa teoreettista tietoa käytännön ongelman ratkaisemiseen sekä kirjoittaa siitä projektisuunnitelmatyyppinen pohdiskeleva essee tai projektiraportti.
Opintojakso voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.
Opintojakson arviointi pohjautuu oppimistavoitteista johdettuihin arviointikriteereihin.
Suoritukset arvioidaan hyväksytty/hylätty lukuun ottamatta työelämälähtöistä kehittämistehtävää (ks. edellä), mikä arvioidaan arvosanoilla 0-5.
Koko opintojakson arviointi (0-5) muodostuu siis käytännössä kehittämistehtävän arvosanasta.
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Logistiikka (YAMK), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Lähiopetus
Hyvinvointiyksikkö
Suomi
Webinaarit (Zoom-yhteydellä):
30.8. klo 17.00-18.30
6.10. klo 17-19
3.11. klo 17-19
Verkko- ja/tai lähiopetus, harjoitustyöt, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely ja kirjallisuus.
Toteutusvaihtoehtona voi olla myös työn opinnollistaminen tai Future Factory –projekti.
Kari Jaatinen
Northouse, P. 2016. Leadership: Theory and Practice. Sage Publications.
Goleman, D. 1999. Tunneäly työelämässä. Otava tai
Goleman, D. 2005. Emotional intelligence. Bantam Books tai
Goleman, D. 2007. Sosiaalinen äly. Otava.
Pitkänen, L. 2017. Nuorten johtajien eettiset profiilit - Q-metodologinen tutkimus eettisestä johtajuudesta uuden sukupolven määrittämänä. Acta Wasaensia, 385.
Rakentavan dialogin käytännön taidot. https://www.eratauko.fi/
Ajankohtainen omavalintainen ihmisten johtamista käsittelevä tietokirja.
Soveltuva artikkeli esim. The Leadership Quarterly, Journal of Change Management, Journal of Organizational Change Management, Työelämän tutkimus, Hallinnon tutkimus -lehdistä.
Kari Jaatinen
Ei tenttiä.
12.09.2022 - 11.12.2022
Lähipäivät tai verkkotapaamiset 10-35 h
Itsenäinen työskentely ja ryhmätyöt 100-125 h
Yhteensä 135 h
Aloituswebinaarissa ohjeistetaan ja vaiheistetaan opintojakson eteneminen ja annetaan ennakkotehtävä ensimmäiselle kontaktille.
Opintojakson keskeinen oppimistehtävä on opiskelijan omaan (tai kuviteltuun) työorganisaatioon opintojakson aikana tekemä työelämälähtöinen kehittämistehtävä. Opiskelija voi itse valita ajankohtaisen, opintojakson teemoihin liittyvän kehittämisen kohteen omasta organisaatiostaan.
Tavoitteena on soveltaa teoreettista tietoa käytännön ongelman ratkaisemiseen sekä kirjoittaa siitä projektisuunnitelmatyyppinen pohdiskeleva essee tai projektiraportti.
Opintojakso voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.
Opintojakson arviointi pohjautuu oppimistavoitteista johdettuihin arviointikriteereihin.
Suoritukset arvioidaan hyväksytty/hylätty lukuun ottamatta työelämälähtöistä kehittämistehtävää (ks. edellä), mikä arvioidaan arvosanoilla 0-5.
Koko opintojakson arviointi (0-5) muodostuu siis käytännössä kehittämistehtävän arvosanasta.
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Logistiikka (YAMK), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Lähiopetus
Hyvinvointiyksikkö
Suomi
Webinaarit (Zoom-yhteydellä):
3.10. klo 17.00-18.30
2.11. klo 17-19
1.12. klo 17-19
Verkko-opetus, harjoitustyöt, pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely ja kirjallisuus.
Kari Jaatinen
Northouse, P. 2016. Leadership: Theory and Practice. Sage Publications.
Goleman, D. 1999. Tunneäly työelämässä. Otava tai
Goleman, D. 2005. Emotional intelligence. Bantam Books tai
Goleman, D. 2007. Sosiaalinen äly. Otava.
Pitkänen, L. 2017. Nuorten johtajien eettiset profiilit - Q-metodologinen tutkimus eettisestä johtajuudesta uuden sukupolven määrittämänä. Acta Wasaensia, 385.
Rakentavan dialogin käytännön taidot. https://www.eratauko.fi/
Ajankohtainen omavalintainen ihmisten johtamista käsittelevä tietokirja.
Soveltuva artikkeli esim. The Leadership Quarterly, Journal of Change Management, Journal of Organizational Change Management, Hallinnon tutkimus tai Työelämän tutkimus -lehdistä.
Kari Jaatinen
Ei tenttiä.
22.08.2022 - 11.12.2022
Aloituswebinaarissa ohjeistetaan ja vaiheistetaan opintojakson eteneminen ja annetaan ennakkotehtävä ensimmäiselle kontaktille.
Opintojakson keskeinen oppimistehtävä on opiskelijan omaan (tai kuviteltuun) työorganisaatioon opintojakson aikana tekemä työelämälähtöinen kehittämistehtävä. Opiskelija voi itse valita ajankohtaisen, opintojakson teemoihin liittyvän kehittämisen kohteen omasta organisaatiostaan.
Tavoitteena on soveltaa teoreettista tietoa käytännön ongelman ratkaisemiseen sekä kirjoittaa siitä projektisuunnitelmatyyppinen pohdiskeleva essee tai projektiraportti.
Opintojakso voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.
Opintojakso voidaan opinnollistaa JAMKin tutkintosäännön mukaisesti.
Avoin amk 10 paikkaa sote avoimen amkin polkuopiskelijoille
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Logistiikka (YAMK), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Lähiopetus
Hyvinvointiyksikkö
Suomi
Webinaarit
Kirjallinen aineisto
Videomateriaali
Harjoitus- ja oppimistehtävät
Pekka Pirinen
Järvenpää, M., Länsiluoto, A., Partanen, V. & Pellinen, J. (2013). Talousohjaus ja kustannuslaskenta (2. uud. painos). Helsinki : Sanoma Pro. ISBN 978-952-63-2005-2 (nidottu).
Neilimo, K. & Uusi-Rauva, E. (2005). Johdon laskentatoimi. (6. uud. painos). Helsinki : Edita. ISBN 978-951-37-4109-9 (nidottu).
Pellinen, J. (2019). Kustannuslaskenta ja kannattavuusajattelu (3. uud. painos). Helsinki : Alma Talent. ISBN 978-952-14-3588-1 (verkkoaineisto) ja ISBN 978-952-14-3586-7 (nidottu).
Pellinen, J. (2017). Talousjohtaminen (2 uud. painos). Helsinki : Alma Talent. ISBN 978-952-14-3009-1 (verkkoaineisto) ja ISBN 978-952-14-3007-7 (nidottu).
Pekka Pirinen
Lutakon kampus
Opintojakson suorittamiseen ei liity tenttiä.
01.09.2022 - 15.11.2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus yhteensä 135 h
Webinaarit 10 h
Videomateriaaliin perehtyminen 5 h
Kirjallisuuteen perehtyminen 25 h
Harjoitus- ja oppimistehtävät 95 h
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opintojakson arviointi perustuu itsenäisissä ja/tai pari-/ryhmätyönä tehtävissä oppimistehtävissä (100 %, 5 op) osoitettuun osaamiseen.
Toteutus vain Vanhuspalveluiden johtamisen koulutushankkeen opiskelijoille.
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Kestävä energia (YAMK), SAL Täydennyskoulutus, Ammatillinen lisäkoulutus, Logistiikka (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Liiketoimintayksikkö
Suomi
Verkkotentti
Yksilölliset oppimistehtävä
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit
Verkkokeskustelut
Nauhoitetut verkkoluennot, podcastit tai luennot luokassa
Emilia Lahdenperä
Verkkotentti: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4 + muu opintojakson aluksi ilmoitettu aineisto
Muu opetusmateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Dodd, S-J. & Epstein, I. 2012. Practice-based research in social work: a guide for reluctant researchers. London; New York: Routledge. (soveltuvin osin)
tai
Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop. (soveltuvin osin)
tai
Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia : Elsevier/Saunders cop. (soveltuvin osin)
tai
Polit, D. F. & Beck, C.T. 2014. Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins cop. (soveltuvin osin)
tai
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
Riitta Räsänen, Emilia Lahdenperä, Pauliina Soanvaara
Verkkotentti suositellaan tehtäväksi heti verkko-oppimisympäristön avauduttua.
15.08.2022 - 11.12.2022
Tenttiin valmistautuminen + tentti 54 tuntia
Webinaarit 12 tuntia
Oppimistehtävät ja opiskelumateriaaliin tutustuminen 69 tuntia
verkkoluennot tai luennot tuntia
01.08.2022 - 25.08.2022
Verkkototeutus. Opintojaksolla on 4 webinaaria.
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
0 - 40
Tentti muodostaa 50% arvosanasta
Esseekokoelma muodostaa 50% arvosanasta
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Biotalouden kehittäminen (YAMK), Logistiikka (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Lähiopetus
Hyvinvointiyksikkö
Suomi
Verkkotentti
Yksilölliset oppimistehtävä
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit
Verkkokeskustelut
Nauhoitetut verkkoluennot, podcastit tai luennot luokassa
Emilia Lahdenperä
Verkkotentti: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4 + muu opintojakson aluksi ilmoitettu aineisto
Muu opetusmateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Dodd, S-J. & Epstein, I. 2012. Practice-based research in social work: a guide for reluctant researchers. London; New York: Routledge. (soveltuvin osin)
tai
Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop. (soveltuvin osin)
tai
Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia : Elsevier/Saunders cop. (soveltuvin osin)
tai
Polit, D. F. & Beck, C.T. 2014. Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins cop. (soveltuvin osin)
tai
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
Riitta Räsänen, Emilia Lahdenperä, Pauliina Soanvaara
Verkkotentti suositellaan tehtäväksi heti verkko-oppimisympäristön avauduttua.
03.10.2022 - 11.12.2022
Tenttiin valmistautuminen + tentti 54 tuntia
Webinaarit 12 tuntia
Oppimistehtävät ja opiskelumateriaaliin tutustuminen 69 tuntia
verkkoluennot tai luennot tuntia
01.08.2022 - 25.08.2022
Verkkototeutus. Opintojaksolla on 4 webinaaria.
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Tentti muodostaa 50% arvosanasta
Esseekokoelma muodostaa 50% arvosanasta
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Biotalouden kehittäminen (YAMK), Logistiikka (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Lähiopetus
Hyvinvointiyksikkö
Tutkinto-ohjelmassa opiskelija perehtyy johtamiseen ja päätöksentekoon liiketoiminnalliset ja taloudelliset tekijät huomioiden. Opiskelija tunnistaa ihmisten johtamisen haasteet ja osaa kehittää omia esimiestaitojaan sekä johtajuuden käytäntöjä. Tutkinto-ohjelmasta valmistunut osaa soveltaa johtajuusteorioita omaan työhönsä ja kykenee seuraamaan ammattialan ja tutkimustietoa lähdekritiikki huomioiden. Hän osaa arvioida, kehittää ja uudistaa johtajuutta sekä johtamista organisaatiossaan.
Koulutus kehittää valmiuksia toimia työyhteisönsä uuden osaamisen aktiivisena kehittäjänä. Opiskelija voi syventää osaamistaan tuotannon johtamiseen, tuotekehityksen johtamiseen tai palveluliiketoimintaan ymmärtäen myös kansainvälistä teknologialiiketoimintaa. Opiskelija voi vahvistaa ja laajentaa ammatillisia pätevyyksiä perinteisiä ammattikuntarajoja rikkoen. Henkilökohtaisista osaamis- ja uratavoitteista riippuen opiskelija voi syventää myös teknistä osaamista ja yrittäjyysvalmiuksia.
Opinnot koostuvat JAMKin yhteisistä yamk-opintojaksoista, tutkinto-ohjelman asiantuntijaopinnoista ja opiskelijan oppimis- ja uratavoitteita tukevista täydentävistä opinnoista. Asiantuntijaopinnoissa keskeisenä on opinnäytetyö. Opintojen 60 op rakenne muodostuu seuraavasti:
YHTEINEN MASTER-OSAAMINEN 5 op
Tutkimus- ja kehittämistoiminta 5 op
- Tutkiva kehittäminen 5 op
ASIANTUNTIJAN YDINOSAAMINEN 50 op
Teknologiaosaaminen ja johtaminen 20 op
- Kansainvälinen teknologialiiketoiminta 5 op
- Uudistuva johtajuus 5 op / Leadership Dynamics 5 op
- Talouden ohjaus / Managerial Accounting 5 op
- Tuotekehitystoiminnan johtaminen 5 op
- Tuotannon johtaminen 5 op
- Teknologia-alan palveluliiketoiminta 5 op
Opinnäytetyö 30 op
TÄYDENTÄVÄ OSAAMINEN 0 - 5 op
Omia osaamis- ja uratavoitteita tukevat yamk-opintojaksot
JAMK Leadership Programme in Silicon Valley, USA 5 op
Hankintojen johtaminen 5 op
Palvelumuotoilu 5 op
Myynti ja myynnin johtaminen 5 op
Koulutus toteutetaan monimuoto-opiskeluna, johon sisältyy lähipäiviä, verkko-opintoja, ryhmätöitä ja itsenäisestä työskentelyä. Tarjolla on myös täysin verkossa toteutettuja sekä englanninkielisiä opintojaksoja.
Lähipäivät ajoittuvat pääsääntöisesti perjantai-iltapäiviin ja lauantaihin. Kontaktiopetus on pääosin avointa keskustelua, jolloin jaetaan kokemuksia, ratkotaan työelämän ongelmia ja kehitetään teknologia-alan liiketoimintaa.
Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen periaatteen mukaisesti voi tunnistaa, mitä opiskelija jo osaa, jolloin voi hakea osaamisen perusteella hyväksilukua (ks. Tutkintosääntö 17 §). Osaamisen on voinut hankkia jo ennen opintojen alkua tai se on osaamisen aikana hankittua, kuten opiskelu toisessa korkeakoulussa, työtehtävät ja -koulutukset tai vapaaehtoistoiminnassa saatu kokemus ja osaaminen.
Tutkinto-ohjelman täydentävään osaamiseen voi valita JAMKin tarjonnan ohella opintoja EduFuturan, Yritystehtaan tai CampusOnline tarjonnasta.
Opintojen optimaalinen suoritusaika on kaksi lukuvuotta. Ensimmäisen lukuvuoden aikana suoritetaan valtaosa tutkintoon kuuluvista opintojaksoista. Toisena lukuvuotena keskitytään omaa urakehitystä tukevaan opinnäytetyöhön. Tutkinto on mahdollista suorittaa myös yhden lukuvuoden aikana.
Opintojaksoihin sisältyviä oppimistehtäviä voi ja on suositeltavaa tehdä omaan työyhteisöönsä. Monia työyhteisön kehittämistehtäviä voidaan myös tuoda suunniteltavaksi, jalostettavaksi ja ratkaistavaksi oppimistehtävinä.
Opiskeluun on mahdollista rakentaa henkilökohtainen opintopolku opinnollistamalla työtä ja hyödyntämällä laajasti JAMKin ylempien AMK-tutkintojen ja CampusOnlinen tarjontaa.
Opinnäytetyö on tekniikassa yleisesti työelämän tutkimuksellinen kehittämistehtävä. Se muodostaa puolet tutkinnon opintopisteistä ja sen kautta on mahdollista kehittää omaa osaamistaan ja viedä uratavoitteita haluamaansa suuntaan. Opinnäytetyö on organisaatiosi toimintaa rakentavasti kehittävä, uutta oivaltava ja uusia ratkaisuja ja kehitystä tuottava tutkimus- ja kehittämisprojekti. Opinnäytetyön voi kohdentaa myös muuhun kuin nykyiseen toimintaan, jolloin on mahdollista saada kompetenssi uudelle toimialalle tai asiantuntijuus uudenlaisiin työtehtäviin. Koulutus sopii siten myös uranvaihdosta haaveileville.
Koulutukseen hakeudutaan hyvin erilaisilla tekniikan tutkinnoilla, kuten kone-, energia-, rakennus- ja yhdyskunta-, tieto- ja viestintä-, ympäristö-, logistiikka-, sähkö-automaatiotekniikka ja tuotantotalous sekä erilaisilla pelastus- ja palopäällystöalan tutkinnoilla. Siten tehtävänimikkeitä on hyvin laaja-alaisesti ja moninaisia.
Teknologialiiketoiminnan johtaminen -tutkinto-ohjelmasta valmistuneet työskentelevät teollisuudessa, muussa yritystoiminnassa, yrittäjinä ja julkishallinnon palveluksessa.
Tutkintoa opiskelee uran alkuvaiheessa olevia, mutta myös jo pitkän työuran tehneitä. Yhdistävä tekijä on halu oppia johtamaan ja kehittymään teknologia-alalla.
Osallistujien moninaisuus näkyy ammattinimikkeiden laajuudessa:
- tuotannon kehitysinsinööri, tuotantopäällikkö
- tuoteinsinööri, tuotepäällikkö, tuotekehitysinsinööri, suunnitteluinsinööri, suunnittelupäällikkö
- kunnossapitoinsinööri, kunnossapitopäällikkö, asennusvalvoja
- asiakkuusvastaava, asiakkuuspäällikkö, palvelupäällikkö
- tiiminvetäjä, tiimipäällikkö
- myynti-insinööri, myyntipäällikkö, myyntijohtaja, aluepäällikkö
- laatuinsinööri, laatupäällikkö
- henkilöstökoordinaattori, henkilöstökonsultti, henkilöstöpäällikkö
- palomestari, pelastuspäällikkö, valmiuspäällikkö, palotarkastaja
- laitosmestari, kiinteistöpäällikkö, valvoja, rakennuttamispäällikkö
- tekninen päällikkö, koulutuspäällikkö, kouluttaja
- ICT-asiantuntija, järjestelmäsuunnittelija
- projektipäällikkö, projekti-insinööri, projektisuunnittelija, projektijohtaja
- controller, ostaja, logistiikkapäällikkö
- tehdaspäällikkö, toimitusjohtaja
- konsultti, energia-asiantuntija, ympäristöinsinööri
Puolustusvoimissa tiettyihin erikoisupseerin virkoihin vaadittu tekniikan alan insinööritutkinto saadaan Teknologialiiketoiminnan johtaminen, yamk-tutkinnolla.
Valmistunut opiskelija voi hakeutua yliopistojen tieteellisiin tai taiteellisin jatko-opintoihin (37 §/558/2009) sekä ammatillisen opettajakorkeakoulun opintoihin. Opintoja voi jatkaa myös hakeutumalla esimerkiksi vastaaviin jatkokoulutusohjelmiin ulkomaisissa korkeakouluissa. Ammattikorkeakoulu tarjoaa myös täydennyskoulutusmahdollisuuksia erikoistumiskoulutuksissa, avoimessa ammattikorkeakoulussa, verkko-opintoportaalissa (CampusOnline) ja työelämäperusteisessa täydennyskoulutuksessa.
Tutkinto-ohjelma ja sen sisältö on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä johto- ja asiantuntijatehtävissä toimivien teknologiateollisuuden edustajien kanssa hyödyntäen heidän näkemyksiään. Konetekniikan amk-tutkinnon ja Teknologialiiketoiminnan johtamisen yamk-tutkinto-ohjelman yhteinen neuvottelukunta on ollut mukana osaamistavoitteiden ja opetussuunnitelman laatimisessa.
Kaikilta tutkinto-ohjelman suorittaneilta kerätään palaute oppimisesta ja arvio koulutuksesta, sen toteutuksesta ja opintojaksoista. Palautteen perusteella tutkinto-ohjelmaa kehitetään vuosittain.
Korpivaara Päivi
Projekti-insinööri, Teollisuustekniikka
+358406216673
etunimi.sukunimi@jamk.fi