Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Suomi
28.8.2020 - 24.10.2020
Lähi- ja etäopetuskontaktit
Harjoitustyöt
Tentti
Kuhmonen Tuomas & Kuhmonen Irene; Maaseudun alueidenkäytön tulevaisuuskuvat. TUTU julkaisuja 1/2014.
ISBN 978-952-249-274-6
Ravinnekierron taloudellinen arvo ja mahdollisuudet Suomessa. Sitran selvityksiä 99.
ISBN 978-951-663-937-0
Karhinen Reijo; Uusi alku. Maatalous on myös tulevaisuuden elinkeino. Maa- ja metsätalousministeriön julkaisu-ja 2019:3
ISBN 978-952-453-998-2
Elintarviketalous 4.0. VTT:n visio älykkään, kuluttajakeskeisen ruokatuotannon aikakauteen. VTT Visions 9.
ISBN 978-951-38-8500-7.
Ruoka ja luonnonvaratilastojen e-vuosikirja 2019
Tilastoja maataloudesta,metsäsektorilta sekä kala- ja riistataloudesta.
Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus 86/2019
ISBN:978-952-326-880-7
Tarja Stenman, Laura Vertainen, Tero Vesisenaho, Jyrki Kataja
Biotalousinstituutti
Verkkotentien ajankohdat sovitaan aloitustunnilla
01.08.2020 - 23.10.2020
Lähikontaktitunnit 11 h - 0,4 op
Etäkontaktit ja talenteet 8 h sekä tentti 2 h - 0,4 op
Ryhmätyöskentely ja oheismateriaalin hyödyntäminen (115 s) 19 h - 0,7 op
Harjoitustehtävät 40 h . 1,5 op
Tenttikirjallisuus (163 s) - 2 op
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Lähiopetus, Verkko-opetus
4 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Tarja Stenman, Laura Vertainen, Tero Vesisenaho, Jyrki Kataja
Biotalousinstituutti
24.10.2020 - 31.12.2020
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Lähiopetus
Teknologiayksikkö
Suomi
Tarja Stenman, Laura Vertainen, Tero Vesisenaho, Hannariina Honkanen, Jyrki Kataja
Biotalousinstituutti
01.08.2020 - 31.12.2020
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Robotiikka (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Biotalouden kehittäminen (YAMK), Logistiikka (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Lähiopetus
TA16 - Biotalousinstituutti
Suomi
Tarja Stenman, Laura Vertainen, Tero Vesisenaho, Jyrki Kataja
Biotalousinstituutti
01.08.2020 - 31.05.2021
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Lähiopetus
TA16 - Biotalousinstituutti
Suomi
Tarja Stenman, Laura Vertainen, Tero Vesisenaho, Jyrki Kataja
Biotalousinstituutti
01.08.2020 - 31.12.2020
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Lähiopetus
TA16 - Biotalousinstituutti
Suomi
Yksilölliset oppimistehtävät
Pienryhmätyöskentely
Luennot tai webinaarit
Eskola, J. & Suoranta, J. 2014 tai uudempi painos. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino
Tuomi, J.& Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi
Vilkka, H. 2007. tai uudempi painos. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi.
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: SAGE
Stolt, M. & Axelin, A. & Suhonen, R. 2015 tai uudempi painos. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto 2. korjattu painos
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Tarja Stenman, Laura Vertainen, Tero Vesisenaho, Hannariina Honkanen
Biotalousinstituutti
01.01.2021 - 31.07.2021
- webinaarit tai luennot 25 tuntia
- oppimistehtävät 80 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 30 tuntia
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
Opintojakson voi opinnollistaa tutkintosäännön mukaisesti.
0 - 50
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Lähiopetus, Verkko-opetus
4 op
TA16 - Biotalousinstituutti
Suomi
Verkkoluennot, harjoitustustyöt ja monivalintakoe.
Oppimateriaali osoitetaan opintojakson alussa.
Tarja Stenman, Jyrki Kataja
Biotalousinstituutti
01.05.2021 - 31.12.2021
Verkkoluennot ja orientaatio opiskeluun 8 h.
Itsenäinen opiskelu ja harjoitustöiden suorittaminen 110 h.
Materiaalien kertaus ja monivalintakokeeseen valmistautuminen 16 h.
Monivalintakoe ja itsearviointi 1 h.
Avoin AMK 5
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Lähiopetus
TA16 - Biotalousinstituutti
Suomi
Verkkoluennot, harjoitustustyöt ja monivalintakoe.
Oppimateriaali osoitetaan opintojakson alussa.
Tarja Stenman, Laura Vertainen, Tero Vesisenaho
Biotalousinstituutti
01.08.2020 - 31.05.2021
Verkkoluennot ja orientaatio opiskeluun 8 h.
Itsenäinen opiskelu ja harjoitustöiden suorittaminen 110 h.
Materiaalien kertaus ja monivalintakokeeseen valmistautuminen 16 h.
Monivalintakoe ja itsearviointi 1 h.
26.10.2020 - 31.03.2021
0 - 20
Avoin AMK 5
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
TA16 - Biotalousinstituutti
Suomi
Opinnäytetyö, Ylempi AMK alkaa, kun olet tehnyt sähköisen opinnäytetyön aihe-ehdotuksen ja sinulle on nimetty pääohjaaja.
Pääohjaajan pitämät pienryhmä- ja yksilöohjaukset sekä etä- että kontaktitapaamisina
Vertaiskeskustelu ja -tuki
Opinnäytetyön aiheen ja suunnitelman esittäminen pienryhmätapaamisissa
Kirjaston pitämät tiedonhankinnan työpajat
Tutkimuskirjoittamisen erillinen JAMKin kielikeskuksen tarjoama toteutus
Itsenäinen työskentely: systemaattinen tiedonhaku, opinnäytetyön suunnitelman kirjoittaminen, opinnäytetyöhön liittyvistä sopimuksista ja tutkimusluvista huolehtiminen, empiirisen tai toiminnallisen vaiheen toteutus ja aineiston keruu ja analysointi, opinnäytetyön kirjoittaminen JAMKin raportointiohjeiden mukaisesti, opinnäytetyön esittäminen, itsearviointi
Olli Väänänen
Opiskelija hankkii systemaattiseen tiedonhakuun perustuen opinnäytetyön aiheeseen, ongelmanratkaisuun ja tutkimus- tai kehittämismenetelmiin soveltuvaa tieteellistä kirjallisuutta, joihin viittaa opinnäytetyössään JAMKin raportointiohjeiden mukaisesti.
Tukimateriaali
Liukko, S. & Perttula, S. uusin julkaisu. Opinnäytetyön raportointiohje. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. http://oppimateriaalit.jamk.fi/raportointiohje
YAMK opinnäytetyöprosessin ohjeita ja lomakkeita opiskelijaintrassa kohdassa opinnäytetyö ja kypsyysnäyte.
Matti Siistonen, Hannariina Honkanen, Miikka Parviainen, Marjukka Nuutinen, Hannu Kivistö, Tarja Ahopelto, Olli Väänänen, Jaakko Oksanen, Harri Tuukkanen, Janne Lappi, Päivi Korpivaara
Opinnäytetyö tehdään työelämälähtöisenä tutkimuksellisena kehittämistyönä tai tutkimuksena. Opinnäytetyö voi olla myös toimeksianto TKI-hankkeesta.
03.08.2020 - 31.07.2024
1. Opinnäytetyön suunnittelu 189 tuntia (7 op)
- Tiedonhankinnan työpajat - kirjaston informaatikon toteuttamana
- Systemaattinen tiedonhaku ja lähdeaineistoon perehtyminen itsenäisesti
- Opinnäytetyön suunnitelman kirjoittaminen, esittäminen ja pienryhmä- ja yksilöohjaukseen osallistuminen
- Sopimusten ja tarvittavien tutkimuslupa-asioiden hoitaminen
2. Tutkimuskirjoittaminen JAMKin kielikeskuksen toteuttamana 81 tuntia (3 op)
3. Toteutusvaihe 270 tuntia (10 op)
- Empiirinen ja toiminnallinen vaihe, aineistonkeruu- ja analysointi
- Osallistuminen pienryhmä- ja yksilöohjaukseen
4. Opinnäytetyön raportointi ja arviointi 270 tuntia (10 op)
- Opinnäytetyön kirjoittaminen valmiiksi, esittäminen, arviointi, arkistointi ja julkaiseminen
Yhteensä 810 tuntia (30 op, yhden opintopisteen työmäärä on 27 tuntia)
01.08.2020 - 31.08.2020
0. Opinnäytetyön prosessi alkaa sähköisestä aihe-ehdotuksesta ja pääohjaajan nimeämisestä.
1. Opinnäytetyön suunnittelu: tiedonhankinnan työpajat, pienryhmä- ja yksilöohjaukset. opinnäytetyön suunnitelman esittäminen ja hyväksyminen ml. aineistonkeruun mittarit, sopimus opinnäytetyöstä ja tarvittavat tutkimusluvat
2. Tutkimuskirjoittaminen, kielikeskuksen toteuttama HUOM. erillinen non-stop toteutus
3. Opinnäytetyön toteutus: opinnäytetyön empiirinen tai toiminnallinen toteutusvaihe, aineiston keruu ja analyysi
4. Opinnäytetyön raportointi ja arviointi: Opinnäytetyön kirjoittaminen valmiiksi, esittäminen, arviointi, arkistointi jajulkaiseminen
0 - 500
Opinnäytetyö arvioidaan erillisillä opinnäytetyön arviointikriteereillä.
Opinnäytetyön pääohjaaja antaa kehittävää palautetta koko opinnäytetyöprosessin ajan.
Arviointimenetelmät: itsearviointi, toimeksiantajan lausunto, ohjaajan arviointi, arviointipäätöksen näiden pohjalta tekee tutkintosäännön mukaan YAMK opinnäytetyöryhmä
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Robotiikka (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Biotalouden kehittäminen (YAMK), Logistiikka (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Lähiopetus, Verkko-opetus
30 op
25 op
Teknologiayksikkö
Suomi
27.8.2021 - 30.10.2021
Lähi- ja etäopetuskontaktit
Harjoitustyöt
Tentti
Karhinen Reijo; Uusi alku. Maatalous on myös tulevaisuuden elinkeino. Maa- ja metsätalousministeriön julkaisu-ja 2019:3
ISBN: 978-952-453-998-2
Elintarviketalous 4.0. VTT:n visio älykkään, kuluttajakeskeisen ruokatuotannon aikakauteen. VTT Visions 9.
ISBN: 978-951-38-8500-7.
Ruoka ja luonnonvaratilastojen e-vuosikirja 2020
Tilastoja maataloudesta,metsäsektorilta sekä kala- ja riistataloudesta.
Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus 86/2019
ISBN: 978-952-326-880-7
Uusi suunta: Ehdotus kiertotalouden strategiseksi ohjelmaksi. Valtioneuvoston julkaisuja 2021:1.
ISBN: 978-952-383-658-7
Tarja Stenman, Laura Vertainen, Tero Vesisenaho, Hannariina Honkanen
Biotalousinstituutti
Verkkotentin ajankohta ilmoitetaan aloitustunnilla.
01.08.2021 - 24.10.2021
Lähikontaktitunnit 11 h - 0,4 op
Etäkontaktit ja talenteet 8 h sekä tentti 2 h - 0,4 op
Ryhmätyöskentely 19 h - 0,7 op
Harjoitustehtävät 40 h - 1,5 op
Tenttikirjallisuus (163 s) - 2 op
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Lähiopetus
TA16 - Biotalousinstituutti
Suomi
Tarja Stenman, Laura Vertainen, Tero Vesisenaho, Hannariina Honkanen
Biotalousinstituutti
01.10.2021 - 31.12.2021
1 - 50
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Lähiopetus
TA16 - Biotalousinstituutti
Biotalouden kehittämisen tutkinto-ohjelman suoritettuasi
- hallitset biotalousalan monitieteisen tietoperustan ja ymmärtää laaja-alaisesti eri näkökulmien välisiä suhteita biotalouden ja siihen liittyvän elinkeinotoiminnan muutosten kannalta
- omaat kokonaisvaltaisen, kriittisen ja kehittämisorientoituneen työskentelytavan toimiessaan biotalouden kehittämisen asiantuntijana
- kykenet analysoimaan ja ennakoimaan kansallisen ja kansainvälisen biotalousalan toimintaympäristön muutoksia
- osaat kehittää ja uudistaa toimintoja, menetelmiä ja prosesseja, jotka yksilö-, yhteisö- ja aluetasoilla edistävät biotalouden kasvua
- osaat tuottaa biotalouden kehittämiseen liittyvää käytäntöön sovellettavissa olevaa uutta tietoa
- kykenet arvioimaan biotalouden yleisen kehityksen ja rajattujen kehittämistoimenpiteiden välisisiä syy-seuraussuhteita kriittisesti, kokonaisnäkemyksen omaavalla otteella.
Biotalouden kehittämisen tutkinto-ohjelmassa kehität asiantuntijuusosaamistasi osana moniammatillista tutkivan oppimisen tiimiä. Perehdyt biotalousalan elinkeinotoiminnan muutosta ja kasvua edistävien palvelujen, prosessien ja toimintamallien kehittämisen ja uudistamisen menetelmiin. Osaat huomioida työssäsi niin ekologiset, teknologiset, taloudelliset kuin kulttuurilliset ja sosiaaliset näkökulmat.
Opit ennakoimaan biotalousalan kansallista ja kansainvälistä kehitystä. Kehität alan yritystoiminnan malleja oman organisaatiosi tarpeisiin perustuen. Kykenet toimimaan biotalousalan asiantuntijana sekä kehittämistoiminnan koordinaattorina niin julkisissa kuin yksityisissä organisaatioissa.
Tutkinto-ohjelman laajuus on 60 op. Opinnot on ryhmitelty seuraavasti:
Biotalouden kehittäminen 20 op
-Biotalous, ihminen ja yhteiskunta 5 op
-Teknologia biotalouden mahdollistajana 5 op
-Biotalouden talous ja toimintaympäristö 5 op
-Biotalouden ekologia ja ympäristö 5 op
Vapaasti valittavat opinnot 5 op
Opinnäytetyö 30 op
Opiskelu tutkinto-ohjelmassa pohjautuu tutkivan oppimisen ja tiimityöskentelyn periaatteisiin niin opintojaksojen kuin opinnäytetöiden toteutuksen osalta.
Opiskelu toteutetaan monimuotototeutuksena, jossa suuri osa opinnoista tapahtuu verkkototeutuksina ja etätehtäviä tekemällä. Opiskeluun kuuluu säännöllisiä kontaktiopetustilanteita kuukausittain joko lähiopetuksessa Biotalousinstituutissa tai etätapaamisina webinaareissa.
Opiskelijalle on tarjolla vaihtoehtoisia tai vapaasti valittavia opintoja myös suomalaisissa ja ulkomaisissa kumppanikorkeakouluissa, esimerkiksi muissa ammattikorkeakouluissa (CampusOnline-tarjonta), yliopistoissa ja EduFutura-yhteistyöoppilaitoksissa (Jyväskylän yliopisto ja Gradia).
Muualla suoritettuja korkeakouluopintoja voi hyväksilukea tutkintoon. Opiskelijalla tulee olla todistus tai muu dokumentti, jolla hän osoittaa suorittaneensa opinnot. Muualla hankittua osaamista voi kuvata ja näyttää toteen, jolloin osaaminen voidaan hyväksyä osaksi opintoja. Lisätietoja opinto-oppaassa.
Opinnäytetyön avulla sovellat tutkinto-ohjelman syventävien ammattiopintojen näkökulmia opinnäytetyön aiheesta riippuen joko työpaikkasi kehittämistarpeisiin tai opinnäytetyötäsi varten hankkimasi toimeksiannon avaamiin uusiin biotalouden kehittämishaasteisiin. Opinnäytetyöprosessi aloitetaan heti opiskelun alussa ja se etenee vaiheittain sitoen teoriaopiskelun käytännön työelämätarpeisiin opinnäytetyön aiheen kautta, joten oman opinnäytetyön mahdollisen aihealueen miettiminen jo hakuprosessin aikana sitoo opiskelun parhaiten työelämän kehittyviin biotaloustarpeisiin.
Luonnonvara-alan ylempi AMK-tutkinto on suunnattu sinulle, joka tavoittelet urakehitystä ja haluat vahvistaa osaamistasi nopeasti kehittyvällä biotalousalalla. Biotalouden kehittämisen tutkinto-ohjelman suorittaneena voit työskennellä biotalousalan vaativissa asiantuntija- ja kehittämistehtävissä. Valmistuneiden tehtävänimikkeet vaihtelevat tehtaanjohtajasta tarkastajaan ja yrittäjästä tutkijaan.
Luonnonvara-alan ylemmästä AMK-tutkinnosta saat pätevyyden virkaan tai tehtävään, jossa edellytetään ylempää korkeakoulututkintoa.
Valmistunut opiskelija voi hakeutua yliopistojen tieteellisiin tai taiteellisin jatko-opintoihin (37 §/558/2009) sekä ammatillisen opettajakorkeakoulun opintoihin. Opintoja voi jatkaa myös hakeutumalla esimerkiksi vastaaviin jatkokoulutusohjelmiin ulkomaisissa korkeakouluissa. Ammattikorkeakoulu tarjoaa myös täydennyskoulutusmahdollisuuksia erikoistumiskoulutuksissa, avoimessa ammattikorkeakoulussa, verkko-opintoportaalissa (CampusOnline) ja työelämäperusteisessa täydennyskoulutuksessa.
Tutkinto-ohjelman suunnittelu on aloitettu Biotalousinstituutin tutkimus- ja kehitystoiminnassa saatujen toimialan osaamistarpeisiin liittyvien palautteiden pohjalta. Tutkinto-ohjelman suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä näkökulmia ja tehtyjen toimenpiteiden vaikutuksia käsitellään säännöllisesti Biotalousinstituutin neuvottelukunnassa.
Kataja Jyrki
Asiantuntija, Teknologia
+358405661034
etunimi.sukunimi@jamk.fi