Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Suomi
Yksilölliset oppimistehtävät
Pienryhmätyöskentely
Luennot
Webinaarit
Laura Vertainen
Tarja Stenman, Laura Vertainen, Gilbert Ludwig, Hannariina Honkanen, Aapeli Piesala
22.01.2022 - 30.04.2022
- webinaarit tai luennot 25 tuntia
- oppimistehtävät 40 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 70 tuntia
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
0 - 30
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Lähiopetus, Verkko-opetus
4 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Lähtötason verkkotentti
Yksilölliset oppimistehtävät: Hissipuhe, esseet
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit
Verkkokeskustelut
Nauhoitetut verkkoluennot, podcastit tai luennot luokassa
Laura Vertainen
Verkkotentti: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Muu opetusmateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Dodd, S-J. & Epstein, I. 2012. Practice-based research in social work: a guide for reluctant researchers. London; New York: Routledge. (soveltuvin osin)
tai
Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop. (soveltuvin osin)
tai
Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia : Elsevier/Saunders cop. (soveltuvin osin)
tai
Polit, D. F. & Beck, C.T. 2014. Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins cop. (soveltuvin osin)
tai
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
Laura Vertainen, Hannariina Honkanen
Verkkotentti suositellaan tehtäväksi heti verkko-oppimisympäristön avauduttua.
Hylätyn verkkotentin voi suorittaa ensimäisen kerran seuraavan kuukauden aikana ja toinen uusintamahdollisuus avautuu edellisestä seuraavan kuukauden aikana.
22.01.2022 - 31.05.2022
- verkkoluennot tai luennot 6 tuntia
- webinaarit 6 tuntia tai kontaktipäivät 6 tuntia
- oppimistehtävät 43 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 40 tuntia
- tenttiin valmistautuminen 40 tuntia
- Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
Verkkototeutus:
Esittäytyminen verkkokeskustelualustalla on samalla merkki sinun osallistumisestasi opintojaksolle. Esittäytyminen tulee tehdä opintojakson alussa kahden ensimmäisen viikon aikaan.
Opintojakso on modulaarinen, jossa moduulien materiaalien ja oppimistehtävien suorittaminen vie aikaa 2-3 viikkoa.
Opintojaksolla on 2-3 webinaaria.
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
0 - 24
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Lähiopetus, Verkko-opetus
5 op
4 op
TA16 - Biotalousinstituutti
Suomi
Lähi- ja etäopetuskontaktit
Harjoitustyöt
Tentti
Karhinen Reijo; Uusi alku. Maatalous on myös tulevaisuuden elinkeino. Maa- ja metsätalousministeriön julkaisu-ja 2019:3
ISBN: 978-952-453-998-2
Elintarviketalous 4.0. VTT:n visio älykkään, kuluttajakeskeisen ruokatuotannon aikakauteen. VTT Visions 9.
ISBN: 978-951-38-8500-7.
Ruoka ja luonnonvaratilastojen e-vuosikirja 2020
Tilastoja maataloudesta,metsäsektorilta sekä kala- ja riistataloudesta.
Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus 86/2019
ISBN: 978-952-326-880-7
Matti Pohjola, Taloustieteen oppikirja
Tarja Stenman, Laura Vertainen, Gilbert Ludwig, Hannariina Honkanen, Aapeli Piesala
Biotalousinstituutti
Verkkotentin ajankohta ilmoitetaan aloitustunnilla.
12.03.2022 - 05.06.2022
Kontaktiopetustunnit 20 h
Itsenäinen työskentely 50 h
Harjoitustehtävät 40 h
Tenttiin valmistautuminen ja verkkotentti 25 h
YHT. 135 h
10 - 25
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Lähiopetus, Verkko-opetus
4 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Verkkoluennot, harjoitustyöt, verkkotentti.
Tarja Stenman
Osoitetaan kurssin alussa. Kurssilla käytetään QGIS-paikkatieto-ohjelmistoa, joka on ilmainen ja opiskelijan tulee asentaa ohjelmisto omalle koneelleen tai vaihtoehtoisesti käyttää oppilaitoksen tietokonetta, jonne ohjelmisto on asennettu.
Tarja Stenman
01.05.2022 - 31.12.2022
Verkkoluennot, harjoitustyöt ja valmistautuminen verkkotenttiin 135h.
0 - 22
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Teknologiayksikkö
Suomi
27.8.2021 - 30.10.2021
Lähi- ja etäopetuskontaktit
Harjoitustyöt
Tentti
Karhinen Reijo; Uusi alku. Maatalous on myös tulevaisuuden elinkeino. Maa- ja metsätalousministeriön julkaisu-ja 2019:3
ISBN: 978-952-453-998-2
Elintarviketalous 4.0. VTT:n visio älykkään, kuluttajakeskeisen ruokatuotannon aikakauteen. VTT Visions 9.
ISBN: 978-951-38-8500-7.
Ruoka ja luonnonvaratilastojen e-vuosikirja 2020
Tilastoja maataloudesta,metsäsektorilta sekä kala- ja riistataloudesta.
Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus 86/2019
ISBN: 978-952-326-880-7
Uusi suunta: Ehdotus kiertotalouden strategiseksi ohjelmaksi. Valtioneuvoston julkaisuja 2021:1.
ISBN: 978-952-383-658-7
Tarja Stenman, Laura Vertainen, Tero Vesisenaho, Hannariina Honkanen
Biotalousinstituutti
Verkkotentin ajankohta ilmoitetaan aloitustunnilla.
01.08.2021 - 24.10.2021
Lähikontaktitunnit 11 h - 0,4 op
Etäkontaktit ja talenteet 8 h sekä tentti 2 h - 0,4 op
Ryhmätyöskentely 19 h - 0,7 op
Harjoitustehtävät 40 h - 1,5 op
Tenttikirjallisuus (163 s) - 2 op
02.08.2021 - 05.09.2021
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Lähiopetus
TA16 - Biotalousinstituutti
Suomi
Yksilölliset oppimistehtävät
Pienryhmätyöskentely
Luennot
Webinaarit
Tarja Stenman, Laura Vertainen, Tero Vesisenaho, Hannariina Honkanen
Biotalousinstituutti
01.10.2021 - 31.12.2021
- webinaarit tai luennot 25 tuntia
- oppimistehtävät 40 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 70 tuntia
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
02.08.2021 - 05.09.2021
1 - 50
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Lähiopetus, Verkko-opetus
2 op
4 op
TA16 - Biotalousinstituutti
Suomi
Vastuuopettajan kanssa sovittavat itsenäiset syventävät tehtävät kuten referaatit ja/tai esseet, biotalousalan seminaareihin osallistuminen ja niistä pidettävät esitykset dokumentointeineen.
Sovitaan erikseen.
Hannariina Honkanen
Biotalousinstituutti
01.08.2021 - 31.05.2022
1 op = 27 h, 5 op = 135 h.
02.08.2021 - 05.09.2021
Materiaaleihin perehtyminen, kirjalliset tehtävät ja esitykset erikseen sovitusti.
0 - 20
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
TA16 - Biotalousinstituutti
Suomi
Luennot, ryhmätyöt, artikkelireferaatit, tentti.
Osoitetaan aloitustunnilla
Tarja Stenman, Laura Vertainen, Gilbert Ludwig, Tero Vesisenaho, Hannariina Honkanen, Aapeli Piesala
Ilmoitetaan aloitustunilla.
01.08.2022 - 31.12.2022
Luennot, ryhmätyöt, artikkelireferaatit, tenttiin valmistautuminen 135h.
0 - 30
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Lähiopetus, Verkko-opetus
4 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Verkkotentti
Yksilölliset oppimistehtävät
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit
Verkkokeskustelut
Nauhoitetut verkkoluennot, podcastit tai luennot luokassa
Verkkotentti: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Muu opetusmateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Dodd, S-J. & Epstein, I. 2012. Practice-based research in social work: a guide for reluctant researchers. London; New York: Routledge. (soveltuvin osin)
tai
Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop. (soveltuvin osin)
tai
Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia : Elsevier/Saunders cop. (soveltuvin osin)
tai
Polit, D. F. & Beck, C.T. 2014. Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins cop. (soveltuvin osin)
tai
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
Tarja Stenman, Laura Vertainen, Tero Vesisenaho, Hannariina Honkanen, Aapeli Piesala
Verkkotentti suositellaan tehtäväksi heti verkko-oppimisympäristön avauduttua.
Hylätyn verkkotentin voi suorittaa ensimäisen kerran seuraavan kuukauden aikana ja toinen uusintamahdollisuus avautuu edellisestä seuraavan kuukauden aikana.
01.01.2023 - 31.05.2023
- verkkoluennot tai luennot 20 tuntia
- oppimistehtävät 45 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 30 tuntia
- tenttiin valmistautuminen 40 tuntia
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
0 - 30
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Lähiopetus, Verkko-opetus
2 op
4 op
TA16 - Biotalousinstituutti
Suomi
Yksilölliset oppimistehtävät
Pienryhmätyöskentely
Luennot
Webinaarit
Tarja Stenman, Laura Vertainen, Tero Vesisenaho, Hannariina Honkanen, Aapeli Piesala
01.01.2023 - 30.04.2023
- webinaarit tai luennot 25 tuntia
- oppimistehtävät 40 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 70 tuntia
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
0 - 50
Kirjallisuustentti
Arvioitavat tehtävät
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Lähiopetus, Verkko-opetus
3 op
4 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Vastuuopettajan kanssa sovittavat itsenäiset syventävät tehtävät kuten referaatit ja/tai esseet, biotalousalan seminaareihin osallistuminen ja niistä pidettävät esitykset dokumentointeineen.
Biotalousinstituutin soveltavan tutkimuksen toimintaan osallistuminen (erilliset sovittavat tehtävänannot).
Sovitaan erikseen.
Hannariina Honkanen
01.08.2022 - 31.05.2023
1 op = 27 h, 5 op = 135 h.
01.08.2022 - 31.12.2022
Materiaaleihin perehtyminen, kirjalliset tehtävät ja esitykset erikseen sovitusti.
0 - 22
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Verkkotentti
Yksilölliset oppimistehtävä
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit
Verkkokeskustelut
Nauhoitetut verkkoluennot, podcastit tai luennot luokassa
Emilia Lahdenperä
Verkkotentti: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4 + muu opintojakson aluksi ilmoitettu aineisto
Muu opetusmateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Dodd, S-J. & Epstein, I. 2012. Practice-based research in social work: a guide for reluctant researchers. London; New York: Routledge. (soveltuvin osin)
tai
Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop. (soveltuvin osin)
tai
Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia : Elsevier/Saunders cop. (soveltuvin osin)
tai
Polit, D. F. & Beck, C.T. 2014. Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins cop. (soveltuvin osin)
tai
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
Riitta Räsänen, Emilia Lahdenperä, Pauliina Soanvaara
Verkkotentti suositellaan tehtäväksi heti verkko-oppimisympäristön avauduttua.
15.08.2022 - 11.12.2022
Tenttiin valmistautuminen + tentti 54 tuntia
Webinaarit 12 tuntia
Oppimistehtävät ja opiskelumateriaaliin tutustuminen 69 tuntia
verkkoluennot tai luennot tuntia
01.08.2022 - 25.08.2022
Verkkototeutus. Opintojaksolla on 4 webinaaria.
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
0 - 40
Tentti muodostaa 50% arvosanasta
Esseekokoelma muodostaa 50% arvosanasta
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Biotalouden kehittäminen (YAMK), Logistiikka (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Lähiopetus
Hyvinvointiyksikkö
Suomi
Verkkotentti
Yksilölliset oppimistehtävä
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit
Verkkokeskustelut
Nauhoitetut verkkoluennot, podcastit tai luennot luokassa
Emilia Lahdenperä
Verkkotentti: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4 + muu opintojakson aluksi ilmoitettu aineisto
Muu opetusmateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Dodd, S-J. & Epstein, I. 2012. Practice-based research in social work: a guide for reluctant researchers. London; New York: Routledge. (soveltuvin osin)
tai
Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop. (soveltuvin osin)
tai
Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia : Elsevier/Saunders cop. (soveltuvin osin)
tai
Polit, D. F. & Beck, C.T. 2014. Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins cop. (soveltuvin osin)
tai
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
Riitta Räsänen, Emilia Lahdenperä, Pauliina Soanvaara
Verkkotentti suositellaan tehtäväksi heti verkko-oppimisympäristön avauduttua.
03.10.2022 - 11.12.2022
Tenttiin valmistautuminen + tentti 54 tuntia
Webinaarit 12 tuntia
Oppimistehtävät ja opiskelumateriaaliin tutustuminen 69 tuntia
verkkoluennot tai luennot tuntia
01.08.2022 - 25.08.2022
Verkkototeutus. Opintojaksolla on 4 webinaaria.
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Tentti muodostaa 50% arvosanasta
Esseekokoelma muodostaa 50% arvosanasta
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Biotalouden kehittäminen (YAMK), Logistiikka (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Lähiopetus
Hyvinvointiyksikkö
Biotalouden kehittämisen tutkinto-ohjelman suoritettuasi
- hallitset biotalousalan monitieteisen tietoperustan ja ymmärtää laaja-alaisesti eri näkökulmien välisiä suhteita biotalouden ja siihen liittyvän elinkeinotoiminnan muutosten kannalta
- omaat kokonaisvaltaisen, kriittisen ja kehittämisorientoituneen työskentelytavan toimiessaan biotalouden kehittämisen asiantuntijana
- kykenet analysoimaan ja ennakoimaan kansallisen ja kansainvälisen biotalousalan toimintaympäristön muutoksia
- osaat kehittää ja uudistaa toimintoja, menetelmiä ja prosesseja, jotka yksilö-, yhteisö- ja aluetasoilla edistävät biotalouden kasvua
- osaat tuottaa biotalouden kehittämiseen liittyvää käytäntöön sovellettavissa olevaa uutta tietoa
- kykenet arvioimaan biotalouden yleisen kehityksen ja rajattujen kehittämistoimenpiteiden välisisiä syy-seuraussuhteita kriittisesti, kokonaisnäkemyksen omaavalla otteella.
Biotalouden kehittämisen tutkinto-ohjelmassa kehität asiantuntijuusosaamistasi osana moniammatillista tutkivan oppimisen tiimiä. Perehdyt biotalousalan elinkeinotoiminnan muutosta ja kasvua edistävien palvelujen, prosessien ja toimintamallien kehittämisen ja uudistamisen menetelmiin. Osaat huomioida työssäsi niin ekologiset, teknologiset, taloudelliset kuin kulttuurilliset ja sosiaaliset näkökulmat.
Opit ennakoimaan biotalousalan kansallista ja kansainvälistä kehitystä. Kehität alan yritystoiminnan malleja oman organisaatiosi tarpeisiin perustuen. Kykenet toimimaan biotalousalan asiantuntijana sekä kehittämistoiminnan koordinaattorina niin julkisissa kuin yksityisissä organisaatioissa.
Tutkinto-ohjelman laajuus on 60 op. Opinnot on ryhmitelty seuraavasti:
Biotalouden kehittäminen 20 op
-Biotalous, ihminen ja yhteiskunta 5 op
-Teknologia biotalouden mahdollistajana 5 op
-Biotalouden talous ja toimintaympäristö 5 op
-Biotalouden ekologia ja ympäristö 5 op
Vapaasti valittavat opinnot 5 op
Opinnäytetyö 30 op
Opiskelu tutkinto-ohjelmassa pohjautuu tutkivan oppimisen ja tiimityöskentelyn periaatteisiin niin opintojaksojen kuin opinnäytetöiden toteutuksen osalta.
Opiskelu toteutetaan monimuotototeutuksena, jossa suuri osa opinnoista tapahtuu verkkototeutuksina ja etätehtäviä tekemällä. Opiskeluun kuuluu säännöllisiä kontaktiopetustilanteita kuukausittain joko lähiopetuksessa Biotalousinstituutissa tai etätapaamisina webinaareissa.
Opiskelijalle on tarjolla vaihtoehtoisia tai vapaasti valittavia opintoja myös suomalaisissa ja ulkomaisissa kumppanikorkeakouluissa, esimerkiksi muissa ammattikorkeakouluissa (CampusOnline-tarjonta), yliopistoissa ja EduFutura-yhteistyöoppilaitoksissa (Jyväskylän yliopisto ja Gradia).
Muualla suoritettuja korkeakouluopintoja voi hyväksilukea tutkintoon. Opiskelijalla tulee olla todistus tai muu dokumentti, jolla hän osoittaa suorittaneensa opinnot. Muualla hankittua osaamista voi kuvata ja näyttää toteen, jolloin osaaminen voidaan hyväksyä osaksi opintoja. Lisätietoja opinto-oppaassa.
Opinnäytetyön avulla sovellat tutkinto-ohjelman syventävien ammattiopintojen näkökulmia opinnäytetyön aiheesta riippuen joko työpaikkasi kehittämistarpeisiin tai opinnäytetyötäsi varten hankkimasi toimeksiannon avaamiin uusiin biotalouden kehittämishaasteisiin. Opinnäytetyöprosessi aloitetaan heti opiskelun alussa ja se etenee vaiheittain sitoen teoriaopiskelun käytännön työelämätarpeisiin opinnäytetyön aiheen kautta, joten oman opinnäytetyön mahdollisen aihealueen miettiminen jo hakuprosessin aikana sitoo opiskelun parhaiten työelämän kehittyviin biotaloustarpeisiin.
Luonnonvara-alan ylempi AMK-tutkinto on suunnattu sinulle, joka tavoittelet urakehitystä ja haluat vahvistaa osaamistasi nopeasti kehittyvällä biotalousalalla. Biotalouden kehittämisen tutkinto-ohjelman suorittaneena voit työskennellä biotalousalan vaativissa asiantuntija- ja kehittämistehtävissä. Valmistuneiden tehtävänimikkeet vaihtelevat tehtaanjohtajasta tarkastajaan ja yrittäjästä tutkijaan.
Luonnonvara-alan ylemmästä AMK-tutkinnosta saat pätevyyden virkaan tai tehtävään, jossa edellytetään ylempää korkeakoulututkintoa.
Valmistunut opiskelija voi hakeutua yliopistojen tieteellisiin tai taiteellisin jatko-opintoihin (37 §/558/2009) sekä ammatillisen opettajakorkeakoulun opintoihin. Opintoja voi jatkaa myös hakeutumalla esimerkiksi vastaaviin jatkokoulutusohjelmiin ulkomaisissa korkeakouluissa. Ammattikorkeakoulu tarjoaa myös täydennyskoulutusmahdollisuuksia erikoistumiskoulutuksissa, avoimessa ammattikorkeakoulussa, verkko-opintoportaalissa (CampusOnline) ja työelämäperusteisessa täydennyskoulutuksessa.
Tutkinto-ohjelman suunnittelu on aloitettu Biotalousinstituutin tutkimus- ja kehitystoiminnassa saatujen toimialan osaamistarpeisiin liittyvien palautteiden pohjalta. Tutkinto-ohjelman suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä näkökulmia ja tehtyjen toimenpiteiden vaikutuksia käsitellään säännöllisesti Biotalousinstituutin neuvottelukunnassa.
Hannariina Honkanen
Yliopettaja, Teknologia
+358504325820
etunimi.sukunimi@jamk.fi