Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Suomi
Luennot, ryhmätyöt, artikkelireferaatit, tentti.
Osoitetaan aloitustunnilla
Tarja Stenman, Laura Vertainen, Gilbert Ludwig, Tero Vesisenaho, Hannariina Honkanen, Aapeli Piesala
Ilmoitetaan aloitustunilla.
14.10.2022 - 31.12.2022
Luennot, ryhmätyöt, artikkelireferaatit, tenttiin valmistautuminen 135h.
08.08.2022 - 15.09.2022
0 - 30
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Lähiopetus, Verkko-opetus
4 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Kontakti- ja verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, harjoitustehtävät, kirjallisuustentti.
Brown, R. & Brown, T. 2014. Biorenewable Resources : Engineering New Products from Agriculture (2nd Edition).
Tarja Stenman, Laura Vertainen, Gilbert Ludwig, Tero Vesisenaho, Hannariina Honkanen, Aapeli Piesala
26.08.2022 - 31.12.2022
Kontaktiopetus 24 h
EBL-tehtävät ja kirjareferaatit 48 h
Kirjatentti 24 h
Muu itsenäinen opiskelu 39 h
Yht. 135 h.
08.08.2022 - 25.08.2022
0 - 30
Referaatit 50 %
Tentti 50 %
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Lähiopetus, Verkko-opetus
4 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Vastuuopettajan kanssa sovittavat itsenäiset syventävät tehtävät kuten referaatit ja/tai esseet, biotalousalan seminaareihin osallistuminen ja niistä pidettävät esitykset dokumentointeineen.
Biotalousinstituutin soveltavan tutkimuksen toimintaan osallistuminen (erilliset sovittavat tehtävänannot).
Sovitaan erikseen.
Hannariina Honkanen
01.08.2022 - 31.05.2023
1 op = 27 h, 5 op = 135 h.
01.08.2022 - 31.12.2022
Materiaaleihin perehtyminen, kirjalliset tehtävät ja esitykset erikseen sovitusti.
0 - 22
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Verkkotentti
Yksilölliset oppimistehtävät
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit
Verkkokeskustelut
Nauhoitetut verkkoluennot, podcastit tai luennot luokassa
Verkkotentti: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Muu opetusmateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Dodd, S-J. & Epstein, I. 2012. Practice-based research in social work: a guide for reluctant researchers. London; New York: Routledge. (soveltuvin osin)
tai
Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop. (soveltuvin osin)
tai
Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia : Elsevier/Saunders cop. (soveltuvin osin)
tai
Polit, D. F. & Beck, C.T. 2014. Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins cop. (soveltuvin osin)
tai
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
Tarja Stenman, Laura Vertainen, Tero Vesisenaho, Hannariina Honkanen, Aapeli Piesala
Verkkotentti suositellaan tehtäväksi heti verkko-oppimisympäristön avauduttua.
Hylätyn verkkotentin voi suorittaa ensimäisen kerran seuraavan kuukauden aikana ja toinen uusintamahdollisuus avautuu edellisestä seuraavan kuukauden aikana.
01.01.2023 - 31.05.2023
- verkkoluennot tai luennot 20 tuntia
- oppimistehtävät 45 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 30 tuntia
- tenttiin valmistautuminen 40 tuntia
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
01.11.2022 - 05.01.2023
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
0 - 30
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Lähiopetus, Verkko-opetus
2 op
4 op
TA16 - Biotalousinstituutti
Suomi
Yksilölliset oppimistehtävät
Pienryhmätyöskentely
Luennot
Webinaarit
Tarja Stenman, Laura Vertainen, Tero Vesisenaho, Hannariina Honkanen, Aapeli Piesala
01.01.2023 - 30.04.2023
- webinaarit tai luennot 25 tuntia
- oppimistehtävät 40 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 70 tuntia
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
01.11.2022 - 05.01.2023
0 - 50
Kirjallisuustentti
Arvioitavat tehtävät
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Lähiopetus, Verkko-opetus
3 op
4 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Verkkotentti
Yksilölliset oppimistehtävä
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit
Verkkokeskustelut
Nauhoitetut verkkoluennot, podcastit tai luennot luokassa
Emilia Lahdenperä
Verkkotentti: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4 + muu opintojakson aluksi ilmoitettu aineisto
Muu opetusmateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Dodd, S-J. & Epstein, I. 2012. Practice-based research in social work: a guide for reluctant researchers. London; New York: Routledge. (soveltuvin osin)
tai
Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop. (soveltuvin osin)
tai
Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia : Elsevier/Saunders cop. (soveltuvin osin)
tai
Polit, D. F. & Beck, C.T. 2014. Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins cop. (soveltuvin osin)
tai
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
Riitta Räsänen, Emilia Lahdenperä, Pauliina Soanvaara
Verkkotentti suositellaan tehtäväksi heti verkko-oppimisympäristön avauduttua.
29.08.2022 - 11.12.2022
Tenttiin valmistautuminen + tentti 54 tuntia
Webinaarit 12 tuntia
Oppimistehtävät ja opiskelumateriaaliin tutustuminen 69 tuntia
verkkoluennot tai luennot tuntia
01.08.2022 - 04.09.2022
Verkkototeutus. Opintojaksolla on 4 webinaaria.
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
0 - 40
Tentti muodostaa 50% arvosanasta
Esseekokoelma muodostaa 50% arvosanasta
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Biotalouden kehittäminen (YAMK), Logistiikka (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Lähiopetus
Hyvinvointiyksikkö
Suomi
Opintojakso toteutuu täysin verkossa.
Verkkotentti
Yksilölliset oppimistehtävät: esseet
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit
Verkkokeskustelut
Nauhoitetut verkkoluennot, podcastit
Emilia Lahdenperä
Verkkotentti: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy ja Salonen, K., Saloranta, S., Hautala, T. & Kinos. S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun AMK (molemmat saatavissa e-kirjoina) ja muu opintojakson alussa ilmoitettava aineisto
Muu opetusmateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Dodd, S-J. & Epstein, I. 2012. Practice-based research in social work: a guide for reluctant researchers. London; New York: Routledge. (soveltuvin osin)
tai
Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop. (soveltuvin osin)
tai
Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia : Elsevier/Saunders cop. (soveltuvin osin)
tai
Polit, D. F. & Beck, C.T. 2014. Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins cop. (soveltuvin osin)
tai
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
Ajankohtainen muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.
Tapio Mäkelä, Emilia Lahdenperä, Pauliina Soanvaara
Verkkotentin ajankohta kerrotaan opintojakson Moodle-työtilassa heti sen avauduttua.
Opintojaksolla käytetään osin kansainvälistä oppimateriaalia ja -kirjallisuutta.
09.01.2023 - 30.04.2023
- tenttiin valmistautuminen + tentti: 54 tuntia
- webinaarit: 12 tuntia
- oppimistehtävät ja opiskelumateriaaliin tutustuminen: 69 tuntia
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
01.11.2022 - 05.01.2023
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa ja koostuu kahdesta moduulista.
Moduuli 1: itseopiskelu ja verkkotentti 2 op
Moduuli 2: 4 webinaaria ja oppimistehtävät (esseekokoelma, vertaisarviointi ja itsearviointi) 3 op
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
0 - 40
Tentti muodostaa 50% arvosanasta.
Esseekokoelma muodostaa 50% arvosanasta.
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Biotalouden kehittäminen (YAMK), Logistiikka (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Hyvinvointiyksikkö
Suomi
Verkkotentti
Yksilölliset oppimistehtävä
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit
Verkkokeskustelut
Nauhoitetut verkkoluennot, podcastit tai luennot luokassa
Emilia Lahdenperä
Verkkotentti: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4 + muu opintojakson aluksi ilmoitettu aineisto
Muu opetusmateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Dodd, S-J. & Epstein, I. 2012. Practice-based research in social work: a guide for reluctant researchers. London; New York: Routledge. (soveltuvin osin)
tai
Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop. (soveltuvin osin)
tai
Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia : Elsevier/Saunders cop. (soveltuvin osin)
tai
Polit, D. F. & Beck, C.T. 2014. Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins cop. (soveltuvin osin)
tai
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
Riitta Räsänen, Emilia Lahdenperä, Pauliina Soanvaara
Verkkotentti suositellaan tehtäväksi heti verkko-oppimisympäristön avauduttua.
29.08.2022 - 11.12.2022
Tenttiin valmistautuminen + tentti 54 tuntia
Webinaarit 12 tuntia
Oppimistehtävät ja opiskelumateriaaliin tutustuminen 69 tuntia
verkkoluennot tai luennot tuntia
01.08.2022 - 04.09.2022
Verkkototeutus. Opintojaksolla on 4 webinaaria.
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Tentti muodostaa 50% arvosanasta
Esseekokoelma muodostaa 50% arvosanasta
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Biotalouden kehittäminen (YAMK), Logistiikka (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Lähiopetus
Hyvinvointiyksikkö
Suomi
Opintojakso toteutuu täysin verkossa.
Verkkotentti
Yksilölliset oppimistehtävät: esseet
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit
Verkkokeskustelut
Nauhoitetut verkkoluennot, podcastit
Emilia Lahdenperä
Verkkotentti: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy ja Salonen, K., Saloranta, S., Hautala, T. & Kinos. S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun AMK (molemmat saatavissa e-kirjoina) ja muu opintojakson alussa ilmoitettava aineisto
Muu opetusmateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Dodd, S-J. & Epstein, I. 2012. Practice-based research in social work: a guide for reluctant researchers. London; New York: Routledge. (soveltuvin osin)
tai
Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop. (soveltuvin osin)
tai
Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia : Elsevier/Saunders cop. (soveltuvin osin)
tai
Polit, D. F. & Beck, C.T. 2014. Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins cop. (soveltuvin osin)
tai
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
Ajankohtainen muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.
Tapio Mäkelä, Emilia Lahdenperä, Pauliina Soanvaara
Verkkotentin ajankohta kerrotaan opintojakson Moodle-työtilassa heti sen avauduttua.
Opintojaksolla käytetään osin kansainvälistä oppimateriaalia ja -kirjallisuutta.
09.01.2023 - 30.04.2023
- tenttiin valmistautuminen + tentti: 54 tuntia
- webinaarit: 12 tuntia
- oppimistehtävät ja opiskelumateriaaliin tutustuminen: 69 tuntia
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
01.11.2022 - 05.01.2023
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa ja koostuu kahdesta moduulista.
Moduuli 1: itseopiskelu ja verkkotentti 2 op
Moduuli 2: 4 webinaaria ja oppimistehtävät (esseekokoelma, vertaisarviointi ja itsearviointi) 3 op
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
0 - 40
Tentti muodostaa 50% arvosanasta.
Esseekokoelma muodostaa 50% arvosanasta.
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Biotalouden kehittäminen (YAMK), Logistiikka (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Hyvinvointiyksikkö
Suomi
Opintojakso toteutuu täysin verkossa.
Verkkotentti
Yksilölliset oppimistehtävät: esseet
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit
Verkkokeskustelut
Nauhoitetut verkkoluennot, podcastit
Emilia Lahdenperä
Verkkotentti: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy ja Salonen, K., Saloranta, S., Hautala, T. & Kinos. S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun AMK (molemmat saatavissa e-kirjoina) ja muu opintojakson alussa ilmoitettava aineisto
Muu opetusmateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Dodd, S-J. & Epstein, I. 2012. Practice-based research in social work: a guide for reluctant researchers. London; New York: Routledge. (soveltuvin osin)
tai
Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop. (soveltuvin osin)
tai
Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia : Elsevier/Saunders cop. (soveltuvin osin)
tai
Polit, D. F. & Beck, C.T. 2014. Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins cop. (soveltuvin osin)
tai
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 22.1.2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
Ajankohtainen muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.
Tapio Mäkelä, Emilia Lahdenperä, Pauliina Soanvaara
Opintojakson oppimistehtäviä voi liittää työelämän kehittämistoimintaan.
Verkkotentin ajankohta kerrotaan opintojakson Moodle-työtilassa heti sen avauduttua.
Opintojaksolla käytetään osin kansainvälistä oppimateriaalia ja -kirjallisuutta.
27.03.2023 - 28.05.2023
- tenttiin valmistautuminen + tentti: 54 tuntia
- webinaarit: 12 tuntia
- oppimistehtävät ja opiskelumateriaaliin tutustuminen: 69 tuntia
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
01.11.2022 - 28.02.2023
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa ja koostuu kahdesta moduulista.
Moduuli 1: itseopiskelu ja verkkotentti 2 op
Moduuli 2: 4 webinaaria ja oppimistehtävät (esseekokoelma, vertaisarviointi ja itsearviointi) 3 op
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson toteutuksesta vastaavan opettajankanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
0 - 20
Tentti muodostaa 50% arvosanasta.
Esseekokoelma muodostaa 50% arvosanasta.
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Biotalouden kehittäminen (YAMK), Logistiikka (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Hyvinvointiyksikkö
Suomi
Kontakti- ja verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, harjoitustehtävät, kirjallisuustentti.
Tero Vesisenaho
Brown, R. & Brown, T. 2014. Biorenewable Resources : Engineering New Products from Agriculture (2nd Edition).
Tarja Stenman, Laura Vertainen, Tero Vesisenaho, Hannariina Honkanen, Aapeli Piesala
18.03.2023 - 31.05.2023
Kontaktiopetus 24 h
EBL-tehtävät ja kirjareferaatit 48 h
Kirjatentti 24 h
Muu itsenäinen opiskelu 39 h
Yht. 135 h.
01.11.2022 - 05.01.2023
0 - 30
Referaatit 50 %
Tentti 50 %
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Lähiopetus, Verkko-opetus
3 op
4 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Itsenäinen opiskelu verkossa. Verkkoluennot ja tehtävien suorittaminen.
Tarja Stenman
Osoitetaan oppimisalustalla.
Tarja Stenman
01.06.2023 - 30.04.2024
Verkkoluennot, itsenäinen opiskelu ja harjoitustehtävät.
17.03.2023 - 31.05.2023
0 - 17
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Verkkototeutus 100%
Opintojaksolla voit edetä omassa tahdissa
Opintojaksolla on nauhoitettuja verkkoluentoja, erilaisia oppimistehtäviä, vertaiskommentointia:
- Yksilölliset oppimistehtävät:
- Pienryhmätyöskentely verkossa
- Webinaarit
- Verkkokeskustelut
Eskola, J. 2015. laadullisen tutkimuksen juhannustaiat. Laadullisen aineiston analyysi vaihe vaiheelta. Teoksessa Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökumia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Toim. Valli, R. & Aaltola, J. Juva: Bookwell Oy, 185-189
Hakala, Juha. 2004. Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus, Helsinki. https://www.ellibslibrary.com/book/951-662-903-2
- Kirja esittelee keskeisimmät opinnäytteen tekijän kohtaamat kysymykset ja tarjoaa niihin ratkaisuehdotukset.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2010. Tutki ja kirjoita. 15-16 p. Helsinki: Tammi.
Kamppinen, M., Kuusi, O., Söderlund, S. 2002. Tulevaisuudentutkimus. Helsinki: Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kiviniemi, K. 2015. Laadullinen tutkimus prosessina. Teoksessa Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökumia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Toim. Valli, R. & Aaltola, J. Juva: Bookwell Oy, 74-75
Klenke, K. 2016. Qualitative Researvh in the Study of Leadership. Great Britain. https://www.jamk.fi/kirjasto, Janet, Emerald
KvaliMOTV - Menetelmäopetuksen tietovaranto. Verkkojulkaisu. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto. https://www.fsd.tuni.fi/menetelmaopetus
KvantiMOT - Kvantitatiivisen tutkimuksen käsikirja https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvanti/
Koskela, M. & Pilke, N. (2020). Tieteellisen tekstin jäsentäminen. Teoksessa H. Katajamäki (toim.), Tieteellinen kirjoittaminen tiedeyhteisössä (s. 123–134). VAKKI. https://vakki.net/wp-content/uploads/2020/10/KoskelaPilke123-134Tieteellinenkirjoittaminentiedeyhteisossa.pdf
Laadullisen aineiston analyysi ja tulkinta. N.d. Kajaanin ammattikorkeakoulu. https://www.kamk.fi/fi/opari/Opinnaytetyopakki/Teoreettinenmateriaali/Tukimateriaali/Laadullisen-analyysi-ja-tulkinta
Ojansalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2009. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro
Patton, M. 2002. Qualitative research and evaluation methods. 3. painos. Thousand Oaks: Sage Publications
Puusa, A. & Juuti, P. 2011. Laadullisen lähestymistavan yleistyminen kulttuurinäkökulman myötä. Teoksessa Menetelmäviidakon raivaajat. Perusteita laadullisen tutkimuslähestymistavan valintaan. Toim. A. Puusa ja P. Juuti. Kirkkonummi: Johtamistaidon Opisto JTO
Rantala, I. 2015. Laadullisen aineiston analyysi tietokoneella. Teoksessa Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. Näkökumia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. Toim. Valli, R. & Aaltola, J. Juva: Bookwell Oy, 108- 116.
Solatie, J. 2001. Focusryhmät: Kvalitatiiviset ryhmäkeskustelut strategisen markkinointitutkimuksen apuna. Helsinki: Mainostajien liitto.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018, Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi, Uudistettu laitos. edn, Kustannusosakeyhtiö Tammi, Helsinki
Tutkimuseettisen neuvottelukunna julkaisuja 3/2019. Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettiinen ennakointi Suomessa. https://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/Ihmistieteiden_eettisen_ennakkoarvioinnin_o hje_2019.pdf.
Weber, K.M., Amanatidou, E.; Erdmann, L. & Nieminen, M. 2016. Research and innovation futures: exploring new ways of doing and organizing knowledge creation. Foresight: the Journal of Futures Studies, Strategic Thinking and Policy. Emerald publishing. Vol. 18, (193-203). https://janet.finna.fi, Proquest
Valli, R. 2015 . Johdatus tilastolliseen tutkimukseen. PS Kustannus, Jyväskylä. E-kirja, Luettavissa JAMK:n käyttäjätunnuksilla https://www.ellibslibrary.com/book/9789524516761
Valli, R. & Aaltola, J. 2015. Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 2, Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. 4.uud. Jyväskylä: PS-kustannus
Vilkka, H. 2009. Tutki ja kehitä. 3. p., uud. p. Helsinki: Tammi
Sami Kalliomaa, Anne Törn-Laapio
12.01.2024 - 07.04.2024
- orientaatiotehtävät 10 tuntia
- verkkoluennot tai luennot 10 tuntia
- webinaarit tai korvaavat tehtävät 10 tuntia
- oppimistehtävät 65 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 40 tuntia
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
Opintojaksolla oppiminen tapahtuu osallistumalla webinaareihin, itsenäisen tiedonhaun ja opiskelun sekä oppimistehtävien avulla.
Oppimistehtävien aikataulut Moodle - työtilassa
Esittäytyminen verkkokeskustelualustalla on merkki sinun osallistumisestasi opintojaksolle. Esittäytyminen tulee tehdä opintojakson alussa kahden ensimmäisen viikon aikaan.
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson vastuuopettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Avoin amk 10 (sisältyy max-määrään)
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Elinkaaren hallinta (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Biotalouden kehittäminen (YAMK), Logistiikka (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Liiketoimintayksikkö
Suomi
Opintojakso toteutuu täysin verkossa.
Verkkotentti
Yksilölliset oppimistehtävät: esseet, posteri
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit
Verkkokeskustelut
Nauhoitetut verkkoluennot, podcastit
Pauliina Soanvaara
Verkkotentti: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy ja Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos. S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun AMK (molemmat saatavissa e-kirjoina) ja muu opintojakson alussa ilmoitettava aineisto
Muu opetusmateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan HTK-ohje 2023. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Dodd, S-J. & Epstein, I. 2012. Practice-based research in social work: a guide for reluctant researchers. London; New York: Routledge. (soveltuvin osin)
tai
Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop. (soveltuvin osin)
tai
Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia : Elsevier/Saunders cop. (soveltuvin osin)
tai
Polit, D. F. & Beck, C.T. 2014. Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins cop. (soveltuvin osin)
tai
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 27.3.2023. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
Ajankohtainen muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.
Riitta Räsänen, Tapio Mäkelä, Emilia Lahdenperä, Pauliina Soanvaara
Opintojakson oppimistehtäviä voi liittää työelämän kehittämistoimintaan.
Verkkotentin ajankohta kerrotaan opintojakson Moodle-työtilassa heti sen avauduttua.
Opintojaksolla käytetään osin kansainvälistä oppimateriaalia ja -kirjallisuutta.
28.08.2023 - 10.12.2023
- tenttiin valmistautuminen + tentti: 54 tuntia
- webinaarit: 15 tuntia
- oppimistehtävät ja opiskelumateriaaliin tutustuminen: 66 tuntia
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
01.08.2023 - 24.08.2023
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa ja koostuu kahdesta moduulista.
Esittäytyminen Moodle-työtilassa on samalla merkki sinun osallistumisestasi opintojaksolle. Esittäytyminen tulee tehdä opintojakson alussa kahden ensimmäisen viikon aikana.
Moduuli 1: itseopiskelu ja verkkotentti 2 op
Moduuli 2: 3 webinaaria ja oppimistehtävät (esseet, esseiden vertaisarviointi, e-posteri ja itsearviointi) 3 op
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson toteutuksesta vastaavan opettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
20 - 45
Tentti muodostaa 50% arvosanasta.
Posteri muodostaa 50% arvosanasta.
COL: 5 paikkaa
EF: 5 paikkaa
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Elinkaaren hallinta (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Biotalouden kehittäminen (YAMK), Logistiikka (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Hyvinvointiyksikkö
Suomi
Opintojakso toteutuu täysin verkossa.
Verkkotentti
Yksilölliset oppimistehtävät: esseet, posteri
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit
Verkkokeskustelut
Nauhoitetut verkkoluennot, podcastit
Pauliina Soanvaara
Verkkotentti: Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy ja Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos. S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun AMK (molemmat saatavissa e-kirjoina) ja muu opintojakson alussa ilmoitettava aineisto
Muu oppimateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan HTK-ohje 2023. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Dodd, S-J. & Epstein, I. 2012. Practice-based research in social work: a guide for reluctant researchers. London; New York: Routledge. (soveltuvin osin)
tai
Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop. (soveltuvin osin)
tai
Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia : Elsevier/Saunders cop. (soveltuvin osin)
tai
Polit, D. F. & Beck, C.T. 2014. Essentials of nursing research: appraising evidence for nursing practice. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins cop. (soveltuvin osin)
tai
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: Sage. (soveltuvin osin)
Koskela, J. Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H.-M. 2015 Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoelämän julkaisuja. TEM raportteja 67/2015. Viitattu 27.3.2023. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9. (soveltuvin osin)
Ajankohtainen muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.
Tapio Mäkelä, Riitta Räsänen, Emilia Lahdenperä, Pauliina Soanvaara
Opintojakson oppimistehtäviä voi liittää työelämän kehittämistoimintaan.
Verkkotentin ajankohta kerrotaan opintojakson Moodle-työtilassa heti sen avauduttua.
Opintojaksolla käytetään osin kansainvälistä oppimateriaalia ja -kirjallisuutta.
28.08.2023 - 10.12.2023
- tenttiin valmistautuminen + tentti: 54 tuntia
- webinaarit: 15 tuntia
- oppimistehtävät ja opiskelumateriaaliin tutustuminen: 66 tuntia
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
01.08.2023 - 24.08.2023
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa ja koostuu kahdesta moduulista.
Esittäytyminen Moodle-työtilassa on samalla merkki sinun osallistumisestasi opintojaksolle. Esittäytyminen tulee tehdä opintojakson alussa kahden ensimmäisen viikon aikana.
Moduuli 1: itseopiskelu ja verkkotentti 2 op
Moduuli 2: 3 webinaaria ja oppimistehtävät (esseet, esseiden vertaisarviointi, e-posteri ja itsearviointi) 3 op
Opintojakson voit suorittaa opinnollistamalla. Sovi opintojakson opinnollistamisesta opintojakson toteutuksesta vastaavan opettajan kanssa. Lisätietoja opinnollistamisesta löydät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
20 - 45
Tentti muodostaa 50% arvosanasta.
Posteri muodostaa 50% arvosanasta.
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK), Projektijohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Digitaalinen toimitusketju (YAMK), Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK), Elinkaaren hallinta (YAMK), Kestävä energia (YAMK), Biotalouden kehittäminen (YAMK), Logistiikka (YAMK), Projektijohtaminen YAMK (teknologia), Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK), Verkostojohtaminen, teknologia (YAMK), Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Hyvinvointiyksikkö
Suomi
Lähi- ja verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyö, oppimistehtävät ja tentti.
Tarja Stenman
Särkelä, R., Siltaniemi, A., Rouvinen-Wilenius, P., Parviainen, H. & Ahola, E. (toim.) 2014. Hyvinvointitalous. SOSTE.
Urry, J. 2013. Ilmastonmuutos ja yhteiskunta. Vastapaino.
Tarja Stenman, Laura Vertainen, Tero Vesisenaho, Hannariina Honkanen, Aapeli Piesala
Ilmoitetaan aloitustunnilla.
06.10.2023 - 31.12.2023
Lähi- ja verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyö, oppimistehtävät ja tentti yhteensä 135 tuntia.
01.08.2023 - 30.09.2023
0 - 25
Tentti 40%
Oppimistehtävät 60 %
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Lähiopetus, Verkko-opetus
4 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Lähi- ja etäopetuskontaktit
Harjoitustyöt
Tentti
Aapeli Piesala
Suomeksi
Karhinen Reijo; Uusi alku. Maatalous on myös tulevaisuuden elinkeino. Maa- ja metsätalousministeriön julkaisu-ja 2019:3
ISBN: 978-952-453-998-2
Elintarviketalous 4.0. VTT:n visio älykkään, kuluttajakeskeisen ruokatuotannon aikakauteen. VTT Visions 9.
ISBN: 978-951-38-8500-7.
Ruoka ja luonnonvaratilastojen e-vuosikirja 2020
Tilastoja maataloudesta,metsäsektorilta sekä kala- ja riistataloudesta.
Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus 86/2019
ISBN: 978-952-326-880-7
Matti Pohjola, Taloustieteen oppikirja
Suomen maatalouden historia osat 2 ja 3
Tarja Stenman, Laura Vertainen, Tero Vesisenaho, Hannariina Honkanen, Aapeli Piesala
Verkkotentin ajankohta ilmoitetaan aloitustunnilla
01.08.2023 - 30.11.2023
Kontaktiopetustunnit 20 h
Itsenäinen työskentely 50 h
Harjoitustehtävät 40 h
Tenttiin valmistautuminen ja verkkotentti 25 h
YHT. 135 h
01.08.2023 - 20.08.2023
0 - 25
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Lähiopetus, Verkko-opetus
4 op
Teknologiayksikkö
Suomi
Toteutusaika 1.9.2023- 31.5.2024;
Syyslukukausi 2023
syyskuu - päätehtävä 1 - LCA perusteet (EXCEL)
lokakuu - päätehtävä 2 - LCA panos- ja tuotosarvojen hajonnan merkitys (EXCEL)
marraskuu - päätehtävä 3 - LCA-analyysi ohjelmistolla (OpenLCA)
Kevätlukukausi 2024
helmikuu - päätehtävä 1 - LCA perusteet (EXCEL)
maaliskuu - päätehtävä 2 - LCA panos- ja tuotosarvojen hajonnan merkitys (EXCEL)
huhtikuu - päätehtävä 3 - LCA-analyysi ohjelmistolla (OpenLCA)
Itsenäinen opiskelu moodle työtilassa, jossa tehtäväkohtaiset ohjeet sekä aiheisiin liittyvät teaser-nauhoitukset.
Harjoitustöiden kyselytunti kerran viikossa. (syyskuu-marraskuu / helmikuu-huhtikuu)
Sekä päätehtävät että niiden alatehtävät etenevät vaiheittain. Uusi tehtävä aukeaa, kun edellinen on palautettu.
Jyrki Kataja
Opintojakson materiaalit ja linkkilistat julkaistaan vaiheittain Moodlen työtilassa opintojakson harjoitustöiden edistyessä.
Suositellaan etukäteistutustumista sivuston https://www.syke.fi/fi-FI/Elinkaariarviointi materiaaleihin.
Tarja Stenman, Hannariina Honkanen, Jyrki Kataja
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
01.09.2023 - 31.05.2024
Opintojakso on mitoitettu 135 tunnille opiskelijan työtä.
Harjoitustyöt on suunniteltu siten, että ne jokainen päätehtävä on suoritettavissa 4 viikon jaksossa. Alatehtävät suunniteltu siten, että ne kuormittavat opiskelijaa noin 11 h verran kukin (11 h / viikko).
01.08.2023 - 31.08.2023
Syyslukukausi 2023
syyskuu - päätehtävä 1 - LCA perusteet (EXCEL)
lokakuu - päätehtävä 2 - LCA panos- ja tuotosarvojen hajonnan merkitys (EXCEL)
marraskuu - päätehtävä 3 - LCA-analyysi ohjelmistolla (OpenLCA)
Kevätlukukausi 2024
helmikuu - päätehtävä 1 - LCA perusteet (EXCEL)
maaliskuu - päätehtävä 2 - LCA panos- ja tuotosarvojen hajonnan merkitys (EXCEL)
huhtikuu - päätehtävä 3 - LCA-analyysi ohjelmistolla (OpenLCA)
Normaalit Jamkin osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen toimintatavat.
0 - 17
Opintojakso arvioidaan harjoitustöiden pistetyksen mukaan.
Harjoitustyöt koostuvat kolmesta päätehtävästä, josta jokaisen maksimistemäärä on 30 pistettä.
Kukin päätehtävä jakautuu 4-5 alatehtävään.
Hyväksytty suoritus edellyttää, että kaikista harjoitustöiden tehtävistä on saatava yhteensä 45 pistettä. Tämän lisäksi jokaisesta kolmesta päätehtävästä on suoritettava alatehtäviä siten, että niistä kertyy vähintään10 pistettä. Alatehtävien pisteytysperusteet ilmoitetaan tehtävänannon yhteydessä.
Arviointiasteikko
Pisteet Arvosana
90 - 85 5
84 - 80 4,5
79 - 75 4
74 - 70 3,5
69 - 65 3
64 - 60 2,5
59 - 55 2
54 - 50 1,5
49 - 45 1
alle 45 Hylätty
Biotalouden kehittäminen (YAMK)
Verkko-opetus
5 op
Teknologiayksikkö
Biotalouden kehittämisen tutkinto-ohjelman suoritettuasi
- hallitset biotalousalan monitieteisen tietoperustan ja ymmärrät laaja-alaisesti eri näkökulmien välisiä suhteita biotalouden ja siihen liittyvän elinkeinotoiminnan muutosten kannalta.
- omaat kokonaisvaltaisen, kriittisen ja kehittämisorientoituneen työskentelytavan toimiessaan biotalouden kehittämisen asiantuntijana.
- kykenet analysoimaan ja ennakoimaan kansallisen ja kansainvälisen biotalousalan toimintaympäristön muutoksia.
- osaat kehittää ja uudistaa toimintoja, menetelmiä ja prosesseja, jotka yksilö-, yhteisö- ja aluetasoilla edistävät biotalouden kasvua.
- osaat tuottaa biotalouden kehittämiseen liittyvää käytäntöön sovellettavissa olevaa uutta tietoa.
- kykenet arvioimaan biotalouden yleisen kehityksen ja rajattujen kehittämistoimenpiteiden välisisiä syy-seuraussuhteita kriittisesti, kokonaisnäkemyksen omaavalla otteella.
Biotalouden kehittämisen tutkinto-ohjelmassa kehität asiantuntijuusosaamistasi osana moniammatillista tutkivan oppimisen tiimiä. Perehdyt biotalousalan elinkeinotoiminnan muutosta ja kasvua edistävien palvelujen, prosessien ja toimintamallien kehittämisen ja uudistamisen menetelmiin. Osaat huomioida työssäsi niin ekologiset, teknologiset, taloudelliset kuin kulttuurilliset ja sosiaaliset näkökulmat.
Opit ennakoimaan biotalousalan kansallista ja kansainvälistä kehitystä. Kehität alan yritystoiminnan malleja oman organisaatiosi tarpeisiin perustuen. Kykenet toimimaan biotalousalan asiantuntijana sekä kehittämistoiminnan koordinaattorina niin julkisissa kuin yksityisissä organisaatioissa.
Tutkinto-ohjelman laajuus on 60 op. Opinnot on ryhmitelty seuraavasti:
Biotalouden kehittäminen 20 op
-Biotalous, ihminen ja yhteiskunta 5 op
-Teknologia biotalouden mahdollistajana 5 op
-Biotalouden talous ja toimintaympäristö 5 op
-Biotalouden ekologia ja ympäristö 5 op
Vapaasti valittavat opinnot 5 op
Opinnäytetyö 30 op
Opiskelu tutkinto-ohjelmassa pohjautuu tutkivan oppimisen ja tiimityöskentelyn periaatteisiin niin opintojaksojen kuin opinnäytetöiden toteutuksen osalta.
Opiskelu toteutetaan monimuotototeutuksena, jossa suuri osa opinnoista tapahtuu verkkototeutuksina ja etätehtäviä tekemällä. Opiskeluun kuuluu säännöllisiä kontaktiopetustilanteita kuukausittain joko lähiopetuksessa Biotalousinstituutissa tai etätapaamisina webinaareissa.
Opiskelijalle on tarjolla vaihtoehtoisia tai vapaasti valittavia opintoja myös suomalaisissa ja ulkomaisissa kumppanikorkeakouluissa, esimerkiksi muissa ammattikorkeakouluissa (CampusOnline-tarjonta), yliopistoissa ja EduFutura-yhteistyöoppilaitoksissa (Jyväskylän yliopisto ja Gradia).
Muualla suoritettuja korkeakouluopintoja voi hyväksilukea tutkintoon. Opiskelijalla tulee olla todistus tai muu dokumentti, jolla hän osoittaa suorittaneensa opinnot. Muualla hankittua osaamista voi kuvata ja näyttää toteen, jolloin osaaminen voidaan hyväksyä osaksi opintoja. Lisätietoja Opiskelijalle-sivuilla.
Opinnäytetyön avulla sovellat tutkinto-ohjelman syventävien ammattiopintojen näkökulmia opinnäytetyön aiheesta riippuen joko työpaikkasi kehittämistarpeisiin tai opinnäytetyötäsi varten hankkimasi toimeksiannon avaamiin uusiin biotalouden kehittämishaasteisiin. Opinnäytetyöprosessi aloitetaan heti opiskelun alussa ja se etenee vaiheittain sitoen teoriaopiskelun käytännön työelämätarpeisiin opinnäytetyön aiheen kautta, joten oman opinnäytetyön mahdollisen aihealueen miettiminen jo hakuprosessin aikana sitoo opiskelun parhaiten työelämän kehittyviin biotaloustarpeisiin.
Luonnonvara-alan ylempi AMK-tutkinto on suunnattu sinulle, joka tavoittelet urakehitystä ja haluat vahvistaa osaamistasi nopeasti kehittyvällä biotalousalalla. Biotalouden kehittämisen tutkinto-ohjelman suorittaneena voit työskennellä biotalousalan vaativissa asiantuntija- ja kehittämistehtävissä. Valmistuneiden tehtävänimikkeet vaihtelevat tehtaanjohtajasta tarkastajaan ja yrittäjästä tutkijaan.
Luonnonvara-alan ylemmästä AMK-tutkinnosta saat pätevyyden virkaan tai tehtävään, jossa edellytetään ylempää korkeakoulututkintoa.
Valmistunut opiskelija voi hakeutua yliopistojen tieteellisiin tai taiteellisin jatko-opintoihin (37 §/558/2009) sekä ammatillisen opettajakorkeakoulun opintoihin. Opintoja voi jatkaa myös hakeutumalla esimerkiksi vastaaviin jatkokoulutusohjelmiin ulkomaisissa korkeakouluissa. Ammattikorkeakoulu tarjoaa myös täydennyskoulutusmahdollisuuksia erikoistumiskoulutuksissa, avoimessa ammattikorkeakoulussa, verkko-opintoportaalissa (CampusOnline) ja työelämäperusteisessa täydennyskoulutuksessa.
Tutkinto-ohjelman suunnittelu on aloitettu Biotalousinstituutin tutkimus- ja kehitystoiminnassa saatujen toimialan osaamistarpeisiin liittyvien palautteiden pohjalta. Tutkinto-ohjelman suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä näkökulmia ja tehtyjen toimenpiteiden vaikutuksia käsitellään säännöllisesti Biotalousinstituutin neuvottelukunnassa.
Hannariina Honkanen
Yliopettaja, Teknologia
+358504325820
etunimi.sukunimi@jamk.fi