Understanding Adult Learning (8 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BA18-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.11.2020 - 30.11.2020
Ajoitus
04.01.2021 - 31.07.2021
Opintopistemäärä
8 op
Virtuaaliosuus
8 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
School of Professional Teacher Education
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 10
Koulutus
- Master's Degree Programme in Project Management
- Master’s Degree Programme in Digital Supply Chain Management
- Master’s Degree Programme in High-Technology Business Management
- Master's Degree Programme in Lifecycle Management
- Master's Degree Programme in Robotics
- Master's Degree Programme in Sustainable Energy
- Master’s Degree Programme in Logistics
- Master's Degree Programme in Project Management
- Master's Degree Programme in Business Network Management
- Master's Degree Programme in Business Network Management
- Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services
Opettaja
- Kirsti Vänskä
- Mari Kolu
Vastuuopettaja
Juha Hautanen
Ryhmät
-
YSY20SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
-
YSY20STMaster’s Degree Programme in Health Care and Social Services
-
YSY20SJMaster’s Degree Programme in Health Care and Social Services
-
YSY20SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
-
YTK20S1Kestävä energia (YAMK)
-
YSY20S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
-
YSV20S1Master's Degree Programme in Business Network Management
-
YSB20S1Master's Degree Programme in Project Management
-
YLO20S1Logistiikka
-
YTV20S1Master's Degree Programme in Business Network Management
-
YTG20S1Master's Degree Programme in Robotics
-
YTH20S1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YTM20S1Master’s Degree Programme in Digital Supply Chain Management
-
YTO20S1Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YTB20S1Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
-
ZJA21KAKOAvoin AMK, AOKK, Kasvatustieteelliset opinnot
Objectives
Opintojakson tarkoitus
Tällä verkko-opintojaksolla tutustut keskeisiin kasvatustieteen perusteisiin ja käsitteisiin. Lisäksi perehdyt oppimiseen ilmiönä ja laadit itsellesi merkitykselliset oppimisen ohjaamisen periaatteet. Oppiminen ja elämänkulku -opintojakso kuuluu opettajankoulutuksen kasvatustieteellisiin opintoihin.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität oppimisen ohjaamisen osaamista ja reflektio-osaamista.
Oppimisen ohjaamisen osaaminen tarkoittaa opettajan tietoisuutta oppimista koskevista teoreettisista ja filosofisista lähtökohdista sekä kykyä suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielekkäitä oppimisprosesseja monenlaiset oppijat huomioon ottaen.
Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia.
Opintojakson osaamistavoite
Ymmärrät ihmisen oppimista ja kehittymistä tarkastelevien tieteiden soveltamismahdollisuudet oppimisen ohjaamisessa. Sinulla on valmiudet seurata opetustyöhön liittyviä ajankohtaisia tutkimuksia ja selvityksiä. Osaat hyödyntää tietoa ihmisen kehityksestä ja oppimisesta omien opiskelijoidensa ammatillisen kasvun tukemisessa ja oppimisen ohjauksessa sekä oman opettajuutensa kehittämisessä.
Content
Opintojaksolla tutustut kasvatustieteen ja -psykologian perusteisiin ja käsitteistöön, oppimisen keskeisiin teorioihin ja tutkimustietoon sekä niiden soveltamismahdollisuuksiin opettajan työssä.
Learning materials and recommended literature
- Lehtinen, E., Vauras, M. & Lerkkanen, M-K. 2016. Kasvatuspsykologia. E-kirja. PS-Kustannus
TAI
- Rinne, R, Kivirauma, J. & Lehtinen, E. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin. E-kirja. PS-kustannus.
- Nivala E. & Saastamoinen M. (toim.). 2010. Nuorisokasvatuksen teoria. Perusteita ja puheenvuoroja (2. painos). E-kirja.
Lisäksi oppimistehtävien yhteydessä oleva muu materiaali.
Teaching methods
Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siihen kuuluvat oppimis- ja arviointitehtävät.
Opintojaksossa toteutetaan yhteistoiminnallisia ja osallistavia menetelmiä sekä vertaisohjausta ja itsenäistä työskentelyä. Toteutustavat syventävät ammatillista osaamista ja oman ammattialan kehittämistä.
Student workload
Opintojakso yhteensä 216 h (8 x 27 h) opiskelijan työtä:
- orientoituminen 6 h
- kirjallisuuteen/oppimateriaaleihin perehtyminen, oppimistehtävät ja keskustelut 190 h
- vertaiskeskustelut ja -arvioinnit sekä itsearviointi 20 h
Further information for students
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Evaluation criteria, pass/failed
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:
Oppimisen ohjaamisen osaaminen
- tunnet ja ymmärrät kasvatustieteen peruskäsitteitä ja opettajan työn ammattisanastoa
- kykenet itsenäiseen tiedonhakuun ja pystyt etsimään oman työsi kannalta tärkeitä ja ajankohtaisia tiedonlähteitä, tutkimuksia ja selvityksiä
- tunnet oppimista ilmiönä ja saat perustiedot oppimisen ohjaamisen suunnittelua, toteutusta ja arviointia varten
Reflektio-osaaminen
- arvioit realistisesti ja perustellusti omaa oppimistasi
Prerequisites
-