Skip to main content

Guidance and evaluation (5 op)

Toteutuksen tunnus: KMZP0202-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2020 - 30.08.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 21.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

School of Health and Social Studies

Toimipiste

Lutakko Campus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Bachelor's Degree Programme in Music Pedagogue

Opettaja

  • Tuija Rautio
  • Marja Olsonen
  • Mari Kolu

Vastuuopettaja

Jari Karttunen

Ryhmät

  • KPD18S1
    Bachelor's Degree Programme in Music

Objectives

Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoitus on, että saat välineitä ohjata ja arvioida omia opiskelijoitasi sekä yksilö- että ryhmäopetuksessa. Opit suunnittelemaan opetusta ja arvioimaan tavoitteiden saavuttamista. Perehdyt arvioinnin periaatteisiin ja erilaisiin arviointimenetelmiin ja kehität omaa ohjausajatteluasi.

Osaamiset:
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Eettinen osaaminen
Pedagoginen osaaminen
Digipedagoginen osaaminen
Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaaminen

Opintojakson tavoitteet:
Tavoitteena on, että osaat suunnitella oppimistavoitteiden kannalta mielekkäitä oppimistilanteita ja arvioimaan niiden saavuttamista. Osaat ohjata ja arvioida yksilöllisiä oppimisprosesseja yksilö- ja ryhmätilanteissa ja kykenet reflektoimaan omaa toimintaasi opettajana.

Content

Opettajan arviointiosaaminen ja arviointiajattelu
Oma ohjausajattelu ja oppimisen ohjauksen käytänteet.
Oman ohjausajattelun avaaminen digitaalisia välineitä hyödyntäen.
Opetuksen suunnittelu
Ryhmänohjaus ja yksilöohjaus

Teaching methods

Opintojaksoon sisältyy lähiopetusta, webinaareja ja etätyöskentelyä yksin ja pienryhmissä. Lähiopiskelupäiviin valmistaudut perehtymällä annettuihin lähdeaineistoihin. Opiskeltuja sisältöjä jaetaan yhteisesti keskustellen ja muilta oppien.

Exam dates and retake possibilities

Tentin sijaan osoitat osaamisesi tekemällä opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät annetun aikataulun mukaisesti opintojakson aikana.

Alternative completion methods

Voit hakea opintojakson korvaavuutta seuraavissa tapauksissa:

1, mikäli olet aiemmin suorittanut kasvatustieteen, aikuiskasvatustieteen tai ammattikasvatuksen perusopinnot/approbatur arvosanan (25 op/15 ov)

2. mikäli olet tehnyt tavoitteiltaan ja laajuudeltaan vastaavan opintojakson Jyväskylän yliopiston musiikkikasvatuksen opinnoissa

3. mikäli olet suorittanut saman opintojakson aikaisemmin toisessa ammattikorkeakoulussa.

Student workload

Opintojakson toteutus muodostuu
Lähiopiskelusta ja webinaareista 35 h
Oppimistehtävien työstämisestä yhteistoiminnallisesti 50 h
Itsenäisestä työskentelystä 50 h

Further information for students

Opintojakson aikana, eri työskentelyvaiheissa annat ja saat vertaispalautetta. Opintojakson päätteeksi teet itsearvioinnin. Kouluttaja antaa palautetta ja tekee arviointikriteerien perusteella arviointipäätöksen.
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista, kriteeriperusteista ja siinä opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Evaluation criteria, pass/failed

Opiskelija tuntee oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohdat ja menetelmät ja osaa tuoda esille, mitä ne tarkoittavat hänen omassa opetuksessaan.
Opiskelija kykenee eettisesti vastuulliseen ja oppimistavoitteiden kannalta myönteiseen vuorovaikutukseen.
Opiskelija arvioi realistisesti toimintaansa oppimisen ohjaajana ja asettaa itselleen uusia tavoitteita.
Opiskelija arvioi digitaalisten välineiden soveltuvuutta oppimisen ohjaamisessa ja arvioinnissa.

Prerequisites

Opiskelija osaa tarkastella opettajan työtä laaja-alaisesti erityisesti musiikin alalla ja osaa rakentaa oman perustellun ja tietoisen käsityksensä opettajan ammatin luonteesta ja ammatti-identiteetistä sekä ymmärtää opettajan ammatin eettisen ja yrittäjämäisen luonteen.
Opiskelija kykenee seuraamaan oman opetusalansa sisällöllistä ja pedagogista keskustelua ja kehittämistyötä

Opiskelija osaa arvioida erilaisten oppimiskäsitysten pohjalta oman opetustyönsä pedagogisia lähtökohtia sekä osaa tietoisesti ja perustellusti rakentaa oman opetustyönsä käyttöteoriaa.
Opiskelija käyttää alansa opetussuunnitelmia opetuksensa suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana