Siirry suoraan sisältöön

Orkesterinjohto 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: KMZP0703-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.08.2020 - 30.08.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 21.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Suomalainen musiikkikampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Musiikkipedagogi (AMK)

Opettaja

  • Rita Varonen

Vastuuopettaja

Rita Varonen

Ryhmät

  • KPD18S1
    Musiikkipedagogi
  • KPD20VS
    Musiikkipedagogi (AMK), vaihto-opiskelu/Exchange studies

Tavoitteet

Opiskelija perehtynyt orkesterinjohtajan työn eri osa-alueisiin ja tuntee orkesterin instrumenttina ja osaa lukea erilaisia orkesteripartituureja. Hän hallitsee orkesterin johtamiseen ja harjoituttamiseen liittyvät perustaidot ja pystyy itsenäisesti työskentelemään erilaisten kokoonpanojen kanssa. Opiskelija osaa aloittaa ja lopettaa kappaleita. Opiskelija
oppii johtamaan in 1, in 2, in 3 ja in 4.

Sisältö

Johtamis- ja harjoituttamistekniikka
Partituurianalyysi
Transponointi ja soitintuntemus
Ryhmänhallinta
Orkesterinjohtajan sanallinen ja sanaton kommunikaatio
Alustava perehtyminen orkesteriohjelmistoon

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan kanssa sovittu ryhmäkohtainen materiaali, saatavilla olevaa vapaa nuottimateriaali, kirjastosta saatava materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot, pienryhmätyöskentely, etä-opetus ( pandemian sattuessa ) , osallistuminen kapubändiin , tiedonhankinta siitä mistä nuotit löytyy

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toukokuu 2021

Vaihtoehtoiset suoritustavat

tietojen ja taitojen näyttö johtamistentissä 60 %, kontaktiopetuksen seuraaminen sekä soittaminen harjoitusorkesterissa 40 %

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

luennot ja workshopit 35-45 t videopalaute ja vertaisarviointi 10-20 t soittaminen harjoitusorkesterissa30-50 titsenäinen työskentely 20-30 tverkkotyöskentely 20-30 tyht.135

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 Välttävä:
Opiskelija ei osaa kunnolla aloittaa ja lopettaa kappaleita Tempo ja pulssiongelmia esiintyvät jatkuvasti. Opiskelija sekoittaa jatkuvasti johtaessaan 1,2,3,4 kaavat. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan suhteellisen heikosti.. Hän on saavuttanut heikosti oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa vain harvoin vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.

2 Tyydyttävä:
Opiskelija osaa vain osittain aloittaa ja lopettaa kappaleita Tempo ja pulssiongelmia esiintyvät useasti. Opiskelija välillä sotkee johtaessaan 1,2,3,4 kaavat. Opiskelija ei tunnista puutteitaan. Hän on saavuttanut joitakin oppimistulosten tavoitteista. Opiskelija ottaa vain ajoittain vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 Hyvä:
Opiskelija osaa aloittaa ja lopettaa kappaleita mutta tempo- ja pulssiongelmia saattaa esiintyä. Opiskelija osaa johtaa 1,2,3,4 kaavat keskivertotasolla. Opiskelija osaa tunnistaa puutteita osaamisessaan. Hän on saavuttanut osittain oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa vaihtelevasti vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.

4 Kiitettävä:
Opiskelija osaa aloittaa ja lopettaa kappaleita kohtuullisen hyvin. Opiskelija osaa johtaa 1,2,3,4 kaavat kiitettävällä tasolla. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan melko hyvin. Hän hallitsee opintojaksoon liittyvät tiedot ja taidot. Hän on saavuttanut melkein kaikki oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa suhteellisen hyvin vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen:
Opiskelija osaa aloittaa ja lopettaa kappaleita erittäin hyvin. Opiskelija osaa johtaa 1,2,3,4 kaavat. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan hyvin.Hän on saavuttanut oppimistuloksissa vaaditut tavoitteet. Opiskelija ottaa esimerkillisesti vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä.

Esitietovaatimukset

Kehittyvät säveltapailun ja musiikin teorian taidot