Skip to main content

Therapeutic Exercise III (3 op)

Toteutuksen tunnus: SFTS1808-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.11.2020 - 30.11.2020

Ajoitus

15.03.2021 - 21.05.2021

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

School of Health and Social Studies

Toimipiste

Lutakko Campus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Bachelor's Degree Programme in Physiotherapy

Opettaja

  • Pirjo Hynynen

Vastuuopettaja

Pirjo Hynynen

Ryhmät

  • SFT19SM
    Fysioterapeutti

Objectives

Opiskelija osaa käyttää erilaisia ohjaus- ja opetusmenetelmiä (manuaalinen, verbaalinen, visuaalinen, digitaalinen) tavoitteellisesti yksilön ja ryhmän ohjaamisessa ja toimintakyvyn edistämisessä – erityisesti suoritusten ja osallistumisen alueella. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa terapeuttista harjoittelua hyödyntäen neurofysiologian ja biomekaniikan tietoa sekä motorisen oppimisen periaatteita. Opiskelija osaa hyödyntää virtuaalisia ympäristöjä sekä pelillisyyttä liikkumis- ja toimintakyvyn, fyysisen aktiivisuuden sekä oppimisen tukemisessa

Content

Karkeamotoriikan (kehon hallinnan, siirtymisten ja liikkumisen) sekä hienomotoriikan harjoittaminen. Lasten leikin arviointi ja ohjaus, keskittymiskyvyn, tarkkaavaisuuden ja havaintotoimintojen harjoittaminen. Erilaisten harjoitusvälineiden (mm. konsolipelit) käyttö terapeuttisesa harjoittelussa. Neuroterapeuttisten menetelmien pääperiaatteet.

Learning materials and recommended literature

Brody, L., Hall, C. 2017. Therapeutic exercise: moving toward function.
Kauranen.K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen.

Teaching methods

Ryhmässäsi toteutetaan ns.yhteisöllisen oppimisen / tiimioppimisen periaatteita
- Osallistut aktiivisesti kontaktiopiskeluun; luennot (dialogi), taitojen harjoittelu ja harjoitustehtävä. Suorituksina harjoitustehtävä, sen esittäminen sekä näyttökoe.

Student workload

Kontaktiopetus (luennot ja taitojen harjoittelu) 1.5op
Itsenäinen opiskelu (harjoitustyöt ja näyttöön valmistautuminen) 1.5op

Further information for students

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista, kriteeriperusteista ja siinä itsearvioinnillasi on tärkeä rooli. Opettajan antaman arvioinnin lisäksi hyödynnetään myös vertaisarviointia.

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Erinomainen (5) Opiskelija omaa erittäin laajat tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen edistämiseksi. Hän perustelee toimintaansa ja luo uusia ratkaisuja. Ohjaus on taitavaa ja johtopäätökset perusteltuja. Hän huomioi ergonomian, pystyy kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta, hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

Kiitettävä (4) Opiskelija omaa laajat tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen edistämiseksi. Hän perustelee toimintaansa ja luo uusia ratkaisuja. Ohjaus on taitavaa ja johtopäätökset perusteltuja. Hän huomioi ergonomian, pystyy kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

Hyvä (3) Opiskelija omaa hyvät tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen edistämiseksi. Hän perustelee toimintaansa, pyrkii yhdistelemään ja soveltamaan tietoja ja taitoja. Hänen ohjauksensa on sujuvaa, johtopäätökset oikeita ja hän huomioi ergonomian toiminnoissaan. Hän pystyy itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa tehtävissään kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

Tyydyttävä (2) Opiskelijan tieto fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen edistämiseksi koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ohjauksessa on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita sekä johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Hän arvioi itseään ja opiskelijatovereitaan. Opiskelija on tehnyt sovitut tehtävät. Hänen tehtävistään löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin alan kirjallisuutta on referoitu ja lähdeviitteitä käytetty. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

Välttävä (1) Opiskelijan tieto fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen edistämiseksi koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ohjauksessa on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita, johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Hän arvioi itseään ja opiskelijatovereitaan. Opiskelija on tehnyt sovitut tehtävät. Hänen tehtävistään löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin alan kirjallisuutta on referoitu ja lähdeviitteitä käytetty. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita
Hylätty (0) Opiskelijan tieto fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen edistämiseksi on puutteellista, toiminta on epäloogista ja epävarmaa, hän ei huomioi ergonomiaa. Opiskelija ei kykene itsearviointiin. Tehtävissään opiskelija ei ole perehtynyt aihealueeseen ja esitetyt asiat ovat opintojaksomateriaalia toistavaa, irrallisia tai asiaan kuulumattomia, lähteiden käyttö jää irralliseksi. Mikä tahansa edellä mainituista kriteereistä voi johtaa hylkäykseen.

Prerequisites

Anatomian ja fysiologian hallinta, Toimintakyvyn arvioinnin osaaminen sekä lapsen kehityksen, taitojen oppimisen ja ohjaamisen osaaminen.