Raskaana olevan naisen ja perheen kätilötyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SHKV8100-9S0H5
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
01.08.2019 - 31.07.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
School of Health and Social Studies
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Degree Programme in Midwifery
Opettaja
- Christina Mantsinen
- Elina Tiainen
- Merja Kurunsaari
Vastuuopettaja
Elina Tiainen
Ryhmät
-
SOK17K1Kätilö
Objectives
Opiskelija osaa ohjata ja hoitaa naista ja perhettä raskauden suunnittelussa ja sen edetessä sekä seurata naisen ja sikiön vointia raskauden aikana.
Hän osaa ehkäistä ja puuttua raskauden riskitekijöihin sekä ennakoida ja tunnistaa korkean riskin raskaudet ja osallistua hoitoon moniammatillisesti.
Hän hallitsee perheen voimavaralähtöisen seksuaali- ja lisääntymisterveyden ohjauksen ja vanhemmuuteen kasvun tukemisen.
Content
Matalan ja korkean riskin raskausajan näyttöön perustuvat seuranta-,tutkimus-,ja hoitomenetelmät
Voimavaralähtöinen seksuaali- ja lisääntymisterveyden ohjaus
Vanhemmuuteen kasvun ja varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen, imetysohjaus
Perhevalmennus
Säännöllisen synnytyksen jälkeinen jälkitarkastus
Learning materials and recommended literature
Haapio S., Koski K. & Paavilainen R.2009. Perhevalmennus.Edita. Klemetti, R. & Hakulinen-Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas. Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. THL. Klemetti, R. & Raussi-Lehto, E. (toim.) 2014. Edistä, ehkäise, vaikuta. Seksuaali- ja lisääntymistervyden toimintaohjelma 2014-2020. THL. Paananen, U.& Pietiläinen,S. & Raussi-Lehto, E. & Väyrynen, P. & Äimälä, Ä-M (toim) Kätilötyö, 2015. Edita.
Teaching methods
Matalan riskin raskausajan kätilötyön verkko-opiskelu ja koe 40 t, aktiivinen osallistuminen oman alan ammattikohtaisten tiimien dialogitreeneihin ja harjoittelu lab-ympäristössä Korkean riskin raskausajan kätilötyön verkko-opiskelu ja tehtävät 40 t sekä aktiivinen osallistuminen oman alan ammattikohtaistenja monialaisten tiimien dialogitreeneihin Perhevalmennuksen verkko-opiskelu jakirjallisuuden koe 27 tAsiantuntijaluennot 13 t Säännöllisen synnytyksen jälkitarkastuksen verkko-opiskeluja harjoittelu lab-ympäristössä 14 t
Student workload
135 t.
Further information for students
-
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Erinomainen (5) Opiskelija osoittaa hallitsevansa raskaana olevan naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla raskaana olevan naisen ja perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja hän osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
Kiitettävä (4) Opiskelija osoittaa hallitsevansa raskaana olevan naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuva tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla raskaana olevan naisen ja perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja hän osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.
Hyvä (3) Opiskelija osoittaa tietävänsä tietää raskaana olevan naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla raskaana olevan naisen ja perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja hän osaa yhdistää asioita perustellen.
Tyydyttävä(2) Opiskelija osoittaa tuntevansa raskaana olevan naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan pinnallisesti. Opiskelija osaa ratkaista osittamillaan tiedoilla raskaana olevan naisen ja perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma puuttuu. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu niukkaa.
Välttävä (1) Opiskelija osoittaa tuntevansa raskaana olevan naisen ja perheen kätilötyön perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan erittäin pinnallisesti tai arviointi puuttuu kokonaan. Opiskelija osaa ratkaista osittamillaantiedoilla raskaana olevan naisen ja perheen kätilötyön oppimistehtäviä pinnallisesti. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa mutta yhteys kätilötyön tietotarpeisiin on niukkaa. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu puuttuu.
Evaluation criteria, good (3-4)
Hyvä (3) Opiskelija osoittaa tietävänsä tietää raskaana olevan naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla raskaana olevan naisen ja perheen kätilötyön oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja hän osaa yhdistää asioita perustellen.
Kiitettävä (4) Opiskelija osoittaa hallitsevansa raskaana olevan naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuva tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla raskaana olevan naisen ja perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja hän osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.
Evaluation criteria, excellent (5)
Erinomainen (5) Opiskelija osoittaa hallitsevansa raskaana olevan naisen ja perheen kätilötyön näyttöön perustuvan tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla raskaana olevan naisen ja perheen kätilötyön oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja hän osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
Prerequisites
Opiskelija hallitsee hoitotyön koulutusohjelman asiakaslähtöisen- ja terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön ammattiopintojen teoreettisen ja kliinisen osaamisen.