Basics of Child Welfare and Family Work (5 op)
Toteutuksen tunnus: SOSS1503-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.08.2020
Ajoitus
26.10.2020 - 18.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus
Yksikkö
School of Health and Social Studies
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Social Services
Opettaja
- Riikka Rantanen
Vastuuopettaja
Taja Kiiskilä
Ryhmät
-
SOS19SMSosionomi
Objectives
Opiskelija osaa
¿ lastensuojelu- ja perhetyön arvot, periaatteet, tavoitteet ja työskentelytavat
¿ lastensuojelun palvelujärjestelmän
¿ perhetyön perusteet
Content
¿ Eettisyys lastensuojelussa
¿ Lastensuojelun lainsäädäntö
¿ Lastensuojelun ja perheohjauksen prosessi
¿ Ennaltaehkäisevä avohuollon työskentely ja tukitoimet
¿ Sijaishuollon toimintamuodot
¿ Lastensuojelun dokumentaatio
¿ Perhetyön muodot ja prosessi
Learning materials and recommended literature
Lastensuojelulaki 2007/417.
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Bardy, Marjatta (toim.) (2013). Lastensuojelun ytimissä. Helsinki, THL.
Enroos, Rosi; Heino, Tarja; Pösö, Tarja (2016) Huostaanotto - Lastensuojelun vaativin tehtävä
Räty, Tapio (2015). Lastensuojelulaki - Käytäntö ja soveltaminen, 3. uudistettu painos.
Lastensuojelun käsikirja / THL (verkkomateriaali)
Araneva Mirjam (2016). Lapsen suojelu, toteuttaminen ja päätöksenteko. Käsikirja lapsen asioista päättävälle. Talentum Pro.
Vierula, Tarja (2017). Lastensuojelun asiakirjat vanhempien näkökulmasta.
Teaching methods
Webinaarit, lähiopetus, itsenäinen vierailukäynti, itsenäinen työskentely sekä oppimistehtävät.
Student workload
Webinaarit, lähiopetus ja vierailukäynti 40 h, oppimistehtävät ja itsenäinen ryhmätyöskentely 95 h, yhteensä 135 h.
Further information for students
Arviointi perustuu opintojakson oppimistehtävään arviointiin sekä itsearviointiin.
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Erinomainen (5) Opiskelija osaa
¿ soveltaa ja analysoida lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin
¿ arvioida asiakaslähtöisesti tarpeenmukaisia palveluja tukimuotoja
¿ soveltaa ja suunnitella perhetyön toimintaa ja sisältöjä
¿ soveltaa tietoa ja jakaa sitä kirjallisesti ja suullisesti tuottaen uusia näkökulmia.
Kiitettävä (4)Opiskelija osaa
¿ analysoida lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin
¿ perustella asiakaslähtöisesti ja tarkoituksenmukaisesti palveluja ja tukimuotoja
¿ soveltaa ja suunnitella perhetyön toimintaa ja sisältöjä
¿ soveltaa tietoa ja jakaa sitä kirjallisesti ja suullisesti.
Hyvä (3)Opiskelija osaa
¿ kuvata lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin
¿ perustella asiakaslähtöisesti ja tarkoituksenmukaisesti palveluja ja tukimuotoja
¿ suunnitella perhetyön toimintaa ja sisältöjä
¿ hankkia tietoa ja jakaa sitä kirjallisesti ja suullisesti.
Tyydyttävä (2) Opiskelija
¿ osaa kuvata lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin
¿ tietää asiakaslähtöisyyden merkityksen ja tietää lastensuojelun palveluja ja tukimuotoja
¿ tietää perhetyön toiminnat ja sisällöt
¿ osaa hankkia tietoa.
Välttävä (1)Opiskelija
¿ tietää lainsäädännö merkityksen erilaisissa lastensuojelun asiakastilanteissa
¿ tietää lastensuojelun palveluja ja tukimuotoja
¿ tietää perhetyön toiminnat ja sisällöt
¿ osaa hankkia tietoa.
Evaluation criteria, good (3-4)
Hyvä (3) Opiskelija osaa: Kuvata lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin, perustella asiakaslähtöisesti ja tarkoituksenmukaisesti palveluja ja tukimuotoja, suunnitella perhetyön toimintaa ja sisältöjä, hankkia tietoa ja jakaa sitä kirjallisesti ja suullisesti.
Kiitettävä (4) Opiskelija osaa: Analysoida lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin , perustella asiakaslähtöisesti ja tarkoituksenmukaisesti palveluja ja tukimuotoja, soveltaa ja suunnitella perhetyön toimintaa ja sisältöjä, soveltaa tietoa ja jakaa sitä kirjallisesti ja suullisesti.
Evaluation criteria, excellent (5)
Erinomainen (5) Opiskelija osaa: Soveltaa ja analysoida lainsäädäntöä erilaisiin lastensuojelun asiakastilanteisiin, arvioida asiakaslähtöisesti tarpeenmukaisia palveluja tukimuotoja, soveltaa ja suunnitella perhetyön toimintaa ja sisältöjä, soveltaa tietoa ja jakaa sitä kirjallisesti ja suullisesti tuottaen uusia näkökulmia.
Prerequisites
Opiskelija on perehtynyt suomalaisen sosiaaliturvapolitiikan kokonaisuuteen sekä perheitä tukeviin palveluihin. Opiskelija hahmottaa yhteiskunnallisten tekijöiden yhteyden ihmisen arkeen sekä tietää ehkäisevän lastensuojelun merkityksen yhteiskunnassa.